1. Για κάθε συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή ή υποπεριοχή του Παραρτήματος ΙΙ, η αρμόδια αρχή προσδιορίζει τα αναγκαία μέτρα για να επιτευχθεί ή να διατηρηθεί στα θαλάσσια ύδατά τους η καλή περιβαλλοντική κατάσταση, όπως ορίζεται στο άρθρο 9.
Τα μέτρα εκπονούνται βάσει της αρχικής αξιολόγησης που διενεργείται σύμφωνα με το άρθρο 8 σε σχέση με τους περιβαλλοντικούς στόχους που τίθενται σύμφωνα με το άρθρο 10, λαμβάνοντας υπόψη τα είδη μέτρων που αναφέρονται στο Παράρτημα VΙ.
2. Τα μέτρα που εκπονούνται δυνάμει της παραγράφου 1, ενσωματώνονται στο Πρόγραμμα Μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τα αντίστοιχα μέτρα που απαιτούνται από την κείμενη εθνική και κοινοτική νομοθεσία, και ιδίως από το Ν.399/2003 και το Π.Δ.51/2007, την υπ. Αριθ. 5673/400/1997 ΚΥΑ «Μέτρα και όροι για την επεξεργασία αστικών λυμάτων» (Β΄192) που εκδόθηκε σε συμμόρφωση με την οδηγία 91/271/ΕΟΚ και τροποποιήθηκε με την υπ. Αριθ. 19661/1982/1999 ΚΥΑ (Β΄1811) και την υπ. Αριθ. 48392/939/2002 ΚΥΑ (Β΄ 405), την υπ. αριθ. 8600/416/2009 ΚΥΑ (Β΄356) που εκδόθηκε σε συμμόρφωση με την οδηγία 2006/7/ΕΚ και την υπ. αριθ. 51354/2641/2010 ΚΥΑ (Β΄ ), που εκδόθηκε σε συμμόρφωση με την οδηγία 2008/105/ΕΚ ή από διεθνείς συμφωνίες.
3. Κατά την εκπόνηση του Προγράμματος Μέτρων σύμφωνα με την παράγραφο 2, αποδίδεται η δέουσα σημασία στην αειφόρο ανάπτυξη και ιδίως στις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις των μέτρων αυτών.
Τα μέτρα πρέπει να είναι οικονομικώς αποδοτικά και τεχνικώς εφικτά και πριν την υιοθέτησή τους η αρμόδια αρχή πρέπει να διενεργεί αξιολογήσεις των επιπτώσεων, καθώς και αναλύσεις κόστους-οφέλους.
4. Τα Προγράμματα Μέτρων περιλαμβάνουν μέτρα προστασίας του χώρου, που συμβάλλουν στη δημιουργία συνεκτικών και αντιπροσωπευτικών δικτύων προστατευόμενων θαλάσσιων περιοχών και καλύπτουν επαρκώς την ποικιλία των οικοσυστημάτων τα οποία συνθέτουν τις περιοχές αυτές, όπως οι ειδικές ζώνες διατήρησης δυνάμει της υπ. αριθ. 33318/3028/1998 ΚΥΑ και οι ζώνες ειδικής προστασίας δυνάμει της υπ. αριθ. 37338/1807/2010 ΚΥΑ, καθώς και οι προστατευόμενες θαλάσσιες ζώνες όπως έχει συμφωνηθεί από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα ή τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη στο πλαίσιο διεθνών ή περιφερειακών συμφωνιών των οποίων είναι συμβαλλόμενα μέρη.
5. Όταν εκτιμάται ότι η διαχείριση μιας ανθρώπινης δραστηριότητας σε κοινοτικό ή διεθνές επίπεδο είναι πιθανό να έχει σημαντικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον, ιδίως στις περιοχές στις οποίες αναφέρεται η παράγραφος 4, η αρμόδια αρχή (δύναται να) απευθύνεται μεμονωμένα ή από κοινού με άλλο κράτος μέλος, στο διεθνή οργανισμό, με στόχο την εξέταση και ενδεχόμενη λήψη μέτρων που ίσως είναι αναγκαία για την επίτευξη των στόχων του παρόντος νόμου, ώστε να διαφυλαχθούν η ακεραιότητα, η δομή και η λειτουργία των οικοσυστημάτων που πρέπει να διατηρηθούν ή, όπου αυτό χρειάζεται, να αποκατασταθούν.
6. Το αργότερο μέχρι το 2013, δημοσιοποιούνται, για κάθε θαλάσσια υποπεριοχή, πληροφορίες σχετικά με τους τόπους που αναφέρονται στις παραγράφους 4 και 5.
7. Τα Προγράμματα Μέτρων αναφέρουν τις μεθόδους εφαρμογής τους και τον τρόπο που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που θεσπίζονται σύμφωνα με το άρθρο 10.
8. Η Αρμόδια Αρχή εξετάζει τις συνέπειες των Προγραμμάτων Μέτρων για τις περιοχές που βρίσκονται εκτός των υδάτων δικαιοδοσίας της χώρας, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος πρόκλησης βλαβών και, αν είναι δυνατό, να υπάρξουν θετικές συνέπειες για τις περιοχές αυτές.
9. Τα Προγράμματα Μέτρων γνωστοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς και οποιοδήποτε άλλο εμπλεκόμενο κράτος μέλος εντός τριών μηνών από την κατάρτισή τους.
10. Με την επιφύλαξη του άρθρου 16 της οδηγίας 2008/56/ΕΚ, τα Προγράμματα Μέτρων αρχίζουν να εφαρμόζονται εντός ενός έτους από την κατάρτισή τους.
Δεν θα χρειαζόταν κανένα επιπλέον μέτρο , αν υπήρχε ο μηχανισμός ,για να ελέγξει και εφαρμόσει ,τους υφιστάμενους νόμους και μέτρα. Ποιος μηχανισμός είναι αυτός που θα επιβάλει τον νόμο; Το λιμενικό; Που να προλάβει. 15000 χιλιόμετρα ακτογραμμής ,σε συνδυασμό με λαθρομετανάστευση και απίστευτη γραφειοκρατία γύρο από την έκδοση αδειών, έχει καταντήσει το λιμενικό, ένα σώμα γραφιάδων και διεκπεραιωτών. Οι περιπολίες ανύπαρκτες. Είμαι, μια με δυο φορές την εβδομάδα στη θάλασσα και τα δυο τελευταία χρόνια ,δεν έχω ελεγχτεί ποτέ. Τα Γρι-Γρι καλάρουν μέρα νύχτα σε βάθη μηδαμινά και οι καταγγελίες μας πάνε στον βρόντο ,γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμα άτομα να ελέγξουν την καταγγελία.
Μόνιμη αντίδραση του νομοθέτη όταν δεν έχει αποτέλεσμα ένας νόμος ,είναι να τον κάνει αυστηρότερο. Η γενικευμένη απαγόρευση αλιείας σε μια μεγάλη περιοχή, το μόνο που θα καταφέρει, με την υφιστάμενη κατάσταση των ελεγκτικών μηχανισμών, είναι να διώξει από μέσα όλους τους νομοταγείς και ευσυνείδητους αλιείς και να συνεχίσουν να τριγυρνούν μέσα οι κατσαπλιάδες .Παράνομοι ήταν ,παράνομοι θα συνεχίσουν να είναι. Αντίστοιχο παράδειγμα του νομοθέτη είναι οι απαγορεύσεις κυνηγιού σε μεγάλες περιοχές , για την προστασία των απειλουμένων ειδών. Μα τα απειλούμενα είδη δεν τα πυροβολούν οι κυνηγοί, αλλά οι λαθροθήρες. Το ίδιο ακριβώς λάθος από τον νομοθέτη. Δεν έχω θηροφυλακή για να ελέγξω την λαθροθηρία ,πάρε μια απαγόρευση για όλους. Το μόνο που καταφέρνει με αυτό τον τρόπο ο νομοθέτης ,είναι να προκαλέσει το περί δικαίου αίσθημα του πολίτη και να τον φέρει όλο και πιο κοντά στην παρανομία, εξοικειώνοντας τον με αυτή. Έτσι και αλλιώς ποιος θα τον ελέγξει.
Αν θέλουμε ,να προστατευτεί το περιβάλλον και η θάλασσα μας, καλό θα ήταν να δώσουμε λίγο σημασία σε ανθρώπους που νοιάζονται γι’ αυτή. Από το λιμενικό, που δεν ξέρει ακόμα που ανήκει διοικητά έως τους ερασιτέχνες που καθημερινά βλέπουν τους επιτηδείους να ασελγούν πάνω στην θάλασσα. Το κράτος πρέπει να καταστήσει τους ερασιτέχνες αλιείς αρωγούς στην εφαρμογή του οποιουδήποτε νόμου και όχι εχθρούς του. Για την έκδοση ερασιτεχνικής άδειας αλιείας ,δεν χρειάζεται να εκπαιδευτής ,ούτε να δόσεις κανενός είδους εξέταση για τους νόμους που αφορούν την θάλασσα. Η ανυπαρξία συλλόγων για τους ερασιτέχνες και η έλλειψη εκπαίδευσης τους, τους καθιστούν αδύναμους στην προάσπιση και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.
Τέλος θέλω να τονίσω ,ότι το νομοσχέδιο, κινείται σε σωστά πλαίσια, αλλά αν δεν μεριμνήσουμε για την εφαρμογή του(ελεγκτικοί μηχανισμοί), θα καταντήσει ακόμα ένα κουρελόχαρτο.
Ο καλύτερος έλεγχος επιτυγχάνεται με την ενεργοποίηση ιδιωτικών συμφερόντων υπέρ της ποιότητας του θαλασσίου περιβάλλοντος. Τέτοιο συμφέρον έχουν οι παραθαλάσσιες τουριστικές επιχειρήσεις οι ιχθυοκαλλιεργητικές και οι οστρακοκαλλιεργητικές. Αυτές μπορούν να καταγγέλλουν τυχόν εμφάνιση επιφανειακής ρύπανσης και η ακτοφυλακή να σπεύδει προς εντοπισμό της πηγής της.
Μία άλλη τεράστια πηγή ρύπανσης είναι οι χωματερές σε ρέματα που με την πρώτη μπόρα γεμίζουν την θάλασσα πλαστικά.
Τέλος προτείνω να μελετηθεί η δυνατότητα εμπλουτισμού της πανίδας κλειστών κόλπων ( Αμβρακικός – Κορινθιακός – Βόρειος Ευβοϊκός – Παγασητικός) με γόνο θαλασσίων ειδών με μεγάλη οικονομική αξία.
Να δημιουργηθούν στις κατάλληλες θέσεις σταθμοί αναπαραγωγής ιχθύων, οστρακόδερμων και μαλακίων ο γόνος των οποίων θα μπορεί να μεταφέρεται και να διασκορπίζεται και σε άλλες περιοχές. Παράλληλα πρέπει να απαγορευθούν καταστροφικές μέθοδοι αλιείας όπυ γίνεται εμπλουτισμός.
Τα ακριβά είδη έχουν υπεραλιευθεί και κινδυνεύουν να εκλείψουν. Τα κυδώνια έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τον Θερμαϊκό και οι αστακοί από τις περισσότερες ελληνικές ακτές. Η επαναφορά τους αποτελεί αποκατάσταση του θαλασσίου περιβάλλοντος, αυξάνει το εθνικό προϊόν και δημιουργεί συμφέροντα υπέρ της ποιότητας του θαλασσίου περιβάλλοντος. Η πρόβλεψη μέτρων αποκατάστασης του αλιευτικού πλούτου στο παρόν νομοσχέδιο θα του δώσει αναπτυξιακή διάσταση.