Με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και των κανονιστικών πράξεων που προβλέπεται να εκδοθούν κατ΄ εξουσιοδότησή του, εναρμονίζεται το εθνικό δίκαιο προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/56/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Ιουνίου 2008 «περί πλαισίου κοινοτικής δράσης στο πεδίο της πολιτικής για το θαλάσσιο περιβάλλον (οδηγία –πλαίσιο για τη θαλάσσια στρατηγική)» (Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης L164/19/25-6-2008) και θεσπίζονται κανόνες, μέτρα και διαδικασίες που αποσκοπούν στη διαμόρφωση και εφαρμογή εθνικής στρατηγικής για την προστασία και διαχείριση των θαλάσσιων υδάτων.
Άρθρο 1
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 1
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 2 (άρθρο 1 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Σκοπός-Αντικείμενο
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 3 (άρθρο 2 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Πεδίο εφαρμογής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 4 (άρθρο 3 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) ΟρισμοίΆρθρο 4 (άρθρο 3 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Ορισμοί
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 5 (άρθρο 4 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Θαλάσσιες περιοχές και υποπεριοχές
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 6 (άρθρο 5 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Θαλάσσιες στρατηγικές
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 7 (άρθρο 6 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Περιφερειακή συνεργασία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 8 (άρθρο 8 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) ΑξιολόγησηΆρθρο 8 (άρθρο 8 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Αξιολόγηση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 9 (άρθρο 9 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Προσδιορισμός της καλής περιβαλλοντικής κατάστασηςΆρθρο 9 (άρθρο 9 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Προσδιορισμός της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 10 (άρθρο 10 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Καθορισμός περιβαλλοντικών στόχων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 11 (άρθρο 11 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Πρόγραμματα παρακολούθησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 (άρθρο 13 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Προγράμματα μέτρων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 13 (άρθρο 14 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) ΕξαιρέσειςΆρθρο 13 (άρθρο 14 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Εξαιρέσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 (άρθρο 15 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Συστάσεις για Κοινοτική δράσηΆρθρο 14 (άρθρο 15 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Συστάσεις για Κοινοτική δράση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 (άρθρο 17 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) ΕπικαιροποίησηΆρθρο 15 (άρθρο 17 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Επικαιροποίηση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 16 (άρθρο 18 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Ενδιάμεσες εκθέσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 17 (άρθρο 19 Οδηγίας 2008/56/ΕΚ) Δημόσια διαβούλευση και ενημέρωση του κοινού
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 18 Εθνική Επιτροπή Θαλάσσιας Στρατηγικής
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19 Αρμόδια Αρχή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20Άρθρο 20
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 21 Παραρτήματα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22Άρθρο 22
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
17 Δεκεμβρίου 2010, 09:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
3 Ιανουαρίου 2011, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
4 Σχόλια 41 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Σχόλια και παρατηρήσεις της Greenpeace επί του Σχεδίου Νόμου: «Θαλάσσια Στρατηγική για την προστασία και διαχείριση των θαλάσσιων υδάτων-Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/56/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Ιουνίου 2008.
Η Greenpeace χαιρετίζει τις πρόσφατες πολιτικέs πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ με στόχο αφενός αφετέρου την επίτευξη των εθνικών στόχων, όπως αυτοί απορρέουν από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, αφετέρου την αποτελεσματική προστασία των ελληνικών θαλασσών και την αειφόρο χρήση τους.
Αναγνωρίζουμε ωστόσο, ότι μέχρι στιγμής, απουσιάζει μια ολοκληρωμένη εθνική πολιτική για τη θάλασσα, η οποία θα στοχεύει στην προστασία και διατήρηση του θαλάσσιου πλούτου. Αυτή η έλλειψη πολιτικής μεταφράζεται σε συγκεκριμένους κινδύνους και απειλές που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές θάλασσες.
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας γενναίας πολιτικής για τις ελληνικές θάλασσες θα πρέπει να είναι προτεραιότητα για μια χώρα σαν την Ελλάδα, ενώ η ανάληψη ευθυνών και η συνεργασία όλων των συναρμόδιων φορέων αποτελεί προϋπόθεση.
Σχόλια επί του σχεδίου νόμου:
Τα σχόλια αφορούν δύο άξονες:
1) Τη δημιουργία θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών και την εφαρμογή υπαρχόντων κανονισμών και αντίστοιχων διεθνών συμφωνιών.
2) Την ενσωμάτωση των περιβαλλοντικών παραμέτρων στις διάφορες πολιτικές, συμφωνίες και νομοθετικά μέτρα που άπτονται του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
1) Η Οδηγία 2008/56/ΕΚ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία ενός δικτύου θαλάσσιων προστατευομένων περιοχών που καλύπτουν όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες που επηρεάζουν το θαλάσσιο περιβάλλον, ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για την εξασφάλιση της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλασσών.
Αναγνωρίζει επίσης την εφαρμογή ήδη υπαρχόντων κανονισμών και αντίστοιχων διεθνών συμφωνιών ως ένα απαραίτητο βήμα για την εφαρμογή αυτής της Οδηγίας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
– Οδηγία 92/43/ΕΟΚ του Συμβουλίου για τη διατήρηση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας.
– Σύμβαση για τη Βιοποικιλότητα όσον αφορά την ανάσχεση της απώλειας της βιοποικιλότητας καθώς και όσον αφορά τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών έως το 2012.
Παρόλα αυτά το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου:
• δεν αντικατοπτρίζει την παραδοχή ανάγκης τέτοιων περιοχών στον ίδιο βαθμό με την Οδηγία,
• και περιορίζεται αποκλειστικά στην τυπική μεταφορά (μετάφραση) των στόχων και των χρονοδιαγραμμάτων της οδηγίας για το μακρινό μέλλον (που πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2020) αφήνοντας έξω τρέχουσες υποχρεώσεις τις οποίες η χώρα μας καλείται να εκπληρώσει τώρα.
Η δημιουργία θαλάσσιων καταφύγιων αγγίζει ταυτόχρονα διαφορετικές πολιτικές δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στην ελληνική κυβέρνηση, δημιουργώντας τέτοιες περιοχές, να εφαρμόσει υπάρχοντες κανονισμούς και οδηγίες που καλύπτουν όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες που επηρεάζουν το θαλάσσιο περιβάλλον.
2) Ένα σημείο κλειδί της οδηγίας είναι ο στόχος ενσωμάτωσης των περιβαλλοντικών παραμέτρων στις διάφορες πολιτικές, συμφωνίες και νομοθετικά μέτρα που άπτονται του θαλάσσιου περιβάλλοντος, τονίζοντας ότι η καλή περιβαλλοντική κατάσταση πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε όλες τις διάφορες πολιτικές.
Παρόλα αυτά το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου:
– Δεν αναφέρεται πιο αναλυτικά και ουσιαστικά με ποιο τρόπο θα εξασφαλίσει την ενσωμάτωση αυτή και την ανάληψη των υποχρεώσεων από όλους τους συναρμόδιους φορείς.
Μέχρι σήμερα, οι διάφορες ανθρώπινες δραστηριότητες που επηρεάζουν άμεσα το θαλάσσιο περιβάλλον υπάγονται σε διάφορους αρμόδιους φορείς, οι οποίοι λειτουργούν με γνώμονα την μέγιστη οικονομική αξιοποίηση αυτών των δραστηριοτήτων και αγνοώντας σε πολλές περιπτώσεις την περιβαλλοντική τους διάσταση. Το γεγονός αυτό αποτελεί άμεση συνέπεια της έλλειψης συνεργασίας του ΥΠΕΚΑ με τα συναρμόδια υπουργεία και της μη ανάληψης του ΥΠΕΚΑ ενός ηγετικού ρόλου που θα διασφαλίζει την οριζόντια εφαρμογή κάποιων βασικών περιβαλλοντικών κριτηρίων σε όλες τις τομεακές πολιτικές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η διαχείριση της Αλιείας στην Ελλάδα, μια δραστηριότητα που έχει αναγνωριστεί ως η μεγαλύτερη απειλή που αντιμετωπίζουν οι θάλασσες σήμερα:
– ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Αλιεία στη Μεσόγειο (ΕΚ 1967/2006) ο οποίος υπάγεται στην ΚΑλΠ υποχρεώνει την Ελλάδα να προχωρήσει σε μέτρα προστασίας της θάλασσας από την αλιεία (όπως τη δημιουργία θαλάσσιων καταφυγίων). Υποχρέωση την οποία η Ελλάδα έχει καθυστερήσει δύο χρόνια για να εκπληρώσει. Η δημιουργία τέτοιων περιοχών θα αποτελούσε σίγουρα ένα καλό πρώτο βήμα προς την εφαρμογή της παρούσας οδηγίας και το ΥΠΕΚΑ έχει κάθε δικαίωμα και υποχρέωση να πιέσει το Υπουργείο Αλιείας προς αυτήν την κατεύθυνση.
– Αυτή τη στιγμή και μέχρι το 2012, το ζήτημα της αλιείας επανεξετάζεται μέσα από τη μεταρρύθμιση της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ). Μέχρι στιγμής όμως δεν έχει παρατηρηθεί κάποια συνεργασία ή προτεραιότητα στις περιβαλλοντικές παραμέτρους ενόψει της μεταρρύθμισης.
Το παρών σχέδιο νόμου, αδυνατεί να ξεκαθαρίσει με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό.
Συμπερασματικά:
Οι θάλασσες κινδυνεύουν από διάφορες ανθρώπινες δραστηριότητες όπως η αλιεία και η ρύπανση και η ανάγκη για υιοθέτηση μέτρων που προστατεύουν το θαλάσσιο περιβάλλον από αυτές τις απειλές είναι επιτακτική.
Η θαλάσσια στρατηγική για την προστασία και τη διαχείριση των θαλασσών θα πρέπει:
1) Ταυτόχρονα με τη διεξαγωγή των φάσεων αυτής της οδηγίας που θα ολοκληρωθούν το 2020, να υποχρεώνει τους συναρμόδιους φορείς στην υιοθέτηση άμεσων μέτρων προστασίας όπως εξάλλου είναι υποχρεωμένοι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις διεθνείς συμφωνίες.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να εξετασθούν άμεσα ήδη υπάρχουσες και ώριμες προτάσεις για περιοχές προστασίας, όπως για παράδειγμα η προστασία του Κορινθιακού Κόλπου (α) και των Βόρειων Κυκλάδων (β). Αυτές είναι προτάσεις που δεν προέρχονται μόνο από την Greenpeace αλλά αποτελούν απαίτηση της τοπικής κοινωνίας των περιοχών, κάποιων επιστημόνων αλλά και των ίδιων των ψαράδων οι οποίοι βλέποντας το θαλάσσιο περιβάλλον καθημερινά να υποβαθμίζεται και το ψάρι να λιγοστεύει, αποφάσισαν να δράσουν και απαίτησαν οι ίδιοι την προστασία της περιοχής τους.
2) Να αποτυπώνει τα βασικά περιβαλλοντικά κριτήρια με τα οποία θα λειτουργούν όλες οι τομεακές πολιτικές που αφορούν το θαλάσσιο περιβάλλον, δίνοντας τον εποπτικό/ ηγετικό ρόλο, που θα εξασφαλίζει αυτή τη διαδικασία, στο αρμόδιο Υπουργείο για περιβαλλοντικά ζητήματα (ΥΠΕΚΑ).
Υποσημειώσεις:
α. http://www.greenpeace.org/raw/content/greece/press/118523/korinthiakos.pdf
β. http://www.greenpeace.org/raw/content/greece/press/118523/marine-reserves-report.pdf
Σχόλια του Δικτύου ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS επί του σχεδίου νόμου ««Θαλάσσια στρατηγική για την προστασία και διαχείριση των θαλάσσιων υδάτων» που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ
Χαιρετίζουμε ως θετική εξέλιξη την έκδοση του Σχεδίου Νόμου «Θαλάσσια στρατηγική για την προστασία και διαχείριση των θαλάσσιων υδάτων» με το οποίο, έστω και με εξαμηνιαία καθυστέρηση, η εθνική νομοθεσία εναρμονίζεται με την Ευρωπαϊκή οδηγία 2008/56/ΕΚ, οπότε και ορίζεται δια νόμου το Ελληνικό θεσμικό πλαίσιο και οι αρμόδιες υπηρεσίες και επιτροπές που θα προχωρήσουν στην εκπόνηση θαλάσσιων στρατηγικών για την επίτευξη και τη διατήρηση της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης για το θαλάσσιο περιβάλλον. Η Ελλάδα, ως νησιωτική χώρα, με πλούσιο θαλάσσιο πλούτο, όφειλε εδώ και χρόνια να έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την προστασία και τη διατήρησή του.
Παράλληλα, οφείλουμε να παρατηρήσουμε πως το υποβληθέν προς διαβούλευση νομοσχέδιο αποτελεί στην ουσία απλή αντιγραφή της οδηγίας, χωρίς να εμβαθύνει στα ζητήματα που αφορούν την ελληνική πραγματικότητα και χωρίς να εξειδικεύει. Συνεπώς, η ουσιαστική εφαρμογή και ενσωμάτωση της θαλάσσιας στρατηγικής στη χώρα μας εξαρτάται τόσο από τις Υπουργικές Αποφάσεις και τα Προεδρικά Διατάγματα που θα διασαφηνίζουν διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης όσων προβλέπονται, όσο και από τη συντονισμένη συνεργασία όλων των συναρμόδιων υπηρεσιών.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ως ανακολουθία πως, ενώ στο παρόν σχέδιο νόμου η στρατηγική για τη διαχείριση διακρατικών υδάτων στην περιοχή της Μεσογείου παραπέμπει στη Σύμβαση της Βαρκελώνης, εντούτοις, η Ελλάδα αδικαιολόγητα δεν έχει ακόμη δυστυχώς επικυρώσει και συνεπώς δεν εφαρμόζει δυο πολύ σημαντικά πρωτόκολλα της Σύμβασης, και συγκεκριμένα αυτό που αφορά στην εφαρμογή της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης της Παράκτιας Ζώνης, και εκείνο για τις θαλάσσιες εξορύξεις («Πρωτόκολλο για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Παράκτιων Ζωνών της Μεσογείου» και «Πρωτόκολλο για την προστασία της Μεσογείου από ρύπανση που προέρχεται από την εξερεύνηση και εκμετάλλευση της υφαλοκρηπίδας και του βυθού και του υπεδάφους του», αντιστοίχως).
Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη ολοκληρωμένου εθνικού χωροταξικού πλαισίου, αλλά και οι υπάρχουσες αντικρουόμενες πολιτικές, αναφορικά με τη διαχείριση των άρρηκτα συνδεδεμένων θαλάσσιων και παράκτιων οικοσυστημάτων της χώρας μας, δημιουργούν προβληματισμό ως προς τη δυνατότητα επιτυχούς εφαρμογής των διαδικασιών που προβλέπονται στο νομοσχέδιο. Στην παρούσα μάλιστα συγκυρία, η πρόβλεψη για εξαίρεση δραστηριοτήτων από τους περιορισμούς που ορίζει η θαλάσσια στρατηγική, στο όνομα του δημοσίου συμφέροντος, μπορεί να ανοίξει το δρόμο για καταστρατήγηση των όποιων συγκεκριμένων μέτρων αποφασιστούν στη συνέχεια.
Πιο συγκεκριμένα:
• Η έλλειψη εθνικού χωροταξικού σχεδιασμού με συγκεκριμένες κατευθύνσεις για ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων, αλλά και ειδικών χωροταξικών σχεδίων (θαλάσσιος και παράκτιος χωροταξικός σχεδιασμός), καθιστά εξαιρετικά δυσχερή την ολοκληρωμένη προσέγγιση των προβλημάτων και των πιέσεων που υφίστανται τα θαλάσσια οικοσυστήματα. Ακόμα περισσότερο όταν παραμένει ενεργό, παρά τις προεκλογικές δεσμεύσεις της σημερινής κυβέρνησης, το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό του κ. Σουφλιά, το οποίο χαρακτηρίστηκε εξαιρετικά προβληματικό από φορείς και οργανώσεις που, στη συνέχεια, ζήτησαν την άμεση απόσυρσή του. Το Ειδικό Χωροταξικό για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας από την άλλη, έθεσε μεν κάποιους όρους για τη χωροθέτηση και κατασκευή υπεράκτιων αιολικών πάρκων, εντούτοις αναμένουμε ακόμα τον ακριβή προσδιορισμό των περιοχών που θα παραχωρηθούν προς εκμετάλλευση.
• Η προώθηση αναπτυξιακών νόμων, όπως για την «Επιτάχυνση Μεγάλων Έργων – Στρατηγικών Επενδύσεων» (γνωστού και ως «fast track»), και για την «Απλοποίηση Αδειοδότησης Τεχνικών Επαγγελματικών Δραστηριοτήτων, Μεταποιητικών Δραστηριοτήτων, Επιχειρηματικών Πάρκων και Λοιπές Διατάξεις», δημιουργεί έντονο προβληματισμό, αφού στο όνομα της δημιουργίας ενός ελκυστικού επενδυτικού κλίματος, επιχειρείται η καταστρατήγηση του θεσμικού πλαισίου που δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια για την προστασία του περιβάλλοντος και αποδεικνύεται πως υπάρχει τελικά παρερμηνεία της περίφημης «πράσινης ανάπτυξης» που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση.
• Η μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει για την έρευνα και την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στις ελληνικές θάλασσες και το νομοσχέδιο για την ίδρυση του αντίστοιχου φορέα, φαίνεται να ακυρώνει στην πράξη οποιοδήποτε σοβαρό θεσμικό πλαίσιο προστασίας και βιώσιμης διαχείρισης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αφού, αδιαμφισβήτητα, οι δραστηριότητες εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού πετρελαίου ενέχουν σοβαρότατους κινδύνους για τα φυσικά οικοσυστήματα και τον ίδιο τον άνθρωπο.
• Η μη συμμόρφωση, έως σήμερα, της Ελλάδας με τα όσα ορίζει ο Μεσογειακός Κανονισμός Αλιείας (ΕΚ 1967/2006) υποβαθμίζει, επίσης, οποιαδήποτε στρατηγική προστασίας και διατήρησης του θαλάσσιου πλούτου.
• Τέλος, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η κατάσταση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων επιδεινώνεται λόγω της συνεχιζόμενης ρύπανσής τους από τις παράκτιες και χερσαίες δραστηριότητες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι παράνομες χωματερές που συχνά βρίσκονται δίπλα στη θάλασσα, και τα οικιακά και βιομηχανικά λύματα που είτε καταλήγουν ανεπεξέργαστα στη θάλασσα είτε έχουν περάσει από βιολογικούς καθαρισμούς που υπολειτουργούν. Δεν μπορούμε λοιπόν να αντιμετωπίζουμε αποσπασματικά τις πιέσεις που υφίστανται τα θαλάσσια οικοσυστήματα και να επιδιώκουμε την «καλή περιβαλλοντική κατάσταση» στη θάλασσα, χωρίς τον προσδιορισμό των κατάλληλων θεσμικών και νομοθετικών εργαλείων που θα προσεγγίζουν ολιστικά τα ζητήματα διαχείρισης και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, χερσαίου και θαλάσσιου.
Είναι ξεκάθαρο ότι οι όποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες από διαφορετικά υπουργεία δε θα πρέπει να αλληλοακυρώνονται, απεναντίας να λειτουργούν συντονισμένα στην κοινή βάση της προστασίας και βιώσιμης διαχείρισης του πολυτιμότερου φυσικού και πολιτισμικού μας κεφαλαίου. Όπως άλλωστε έχουμε επισημάνει πολλές φορές, από κοινού και με άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι όποιες αλλαγές επιχειρούνται με βιασύνη και χωρίς σαφή περιβαλλοντικό προσανατολισμό σε μια κρίσιμη –οικονομικά και κοινωνικά- για την Ελλάδα περίοδο, αποτελούν σοβαρό κίνδυνο ανατροπής σημαντικών περιβαλλοντικών κατακτήσεων και τελικά γενικότερης οπισθοδρόμησης για την κοινωνία μας.
Σας ευχαριστώ για την δυνατότητα σχολιαμού την οποία μου δίδετε. Έχοντας ως αφορμή το 1ο και βασικό άρθρο, θα΄θελα να εκφράσω την ακόλουθη απορία: Είναι δυσχερέστατο για τον νομοθέτη να θέτει κανόνες εφαρμογής και πρακτικής περί, «…πολιτικής για το θαλάσσιο περιβάλλον και, …μέτρα και διαδικασίες που αποσκοπούν στη διαμόρφωση και εφαρμογή εθνικής στρατηγικής για την προστασία και διαχείριση των θαλάσσιων υδάτων», όταν το ίδιο το κράτος μέχρι τούδε αδυνατεί να υλοποιήσει τι διεθνείς συνθήκες περί του Δικαίου της Θάλασσας, τόσον με την «φίλη(?)» και γείτονα χώρα Τουρκία, όσον και με την Αίγυπτο, Αλβανία, Κύπρο, Λιβύη. Θεωρώ ουσιαστικό και άκρως σημαντικό για τον νμοθέτη όπως, πρωτίσως οφείλει να τερματίσει χρόνιες αβεβαιότητες και «γκρίζες» πολιτικές, σε όλο τον υδάτινο χώρο που περιβάλλει την Ελλάδα, ώστε εν συνεχεία να δύναται, με ευχέρεια και άνευ αμφισήμων ερμηνειών, να εφαρμόσει ανεμπόδιστα τους νόμους και κανόνες που θα εναρμονίζονται τα, (1) Εθνικό-Διεθνές Δίκαιο με τις Οδηγίες και διατάξεις του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου καθώς και, (2) την θέσπιση κανόνων, μέτρων και διαδικασιών «στη διαμόρφωση και εφαρμογή εθνικής στρατηγικής για την προστασία και διαχείριση των θαλάσσιων υδάτων».
Ειδάλλως, τα 2 προαναφερόμενα στο 1ο Αρθρο ειναι Μή Υλοποιήσιμα, καθόσον ο ετέρος/γείτονας, δεν τα αποδέχεται, ελλείψει πρότερης υπογραφείσης διμερούς ή και διεθνούς συμφωνίας.
Με δυο λέξεις……Λιγότερη ρύπανση(απο υπονόμους, ποτάμια,δεξαμενόπλοια….. προς Θάλασσα),και έλεγχο της αλιείας απο μηχανότραττες(στάση διαρκείας μερκών χρόνων,για αποκατάσταση θαλασσίων ειδών)….