ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ – Άρθρο 73 Δυνατότητα δανειοδότησης των Δημόσιων Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

  1. Για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής σε έργα ύδρευσης και αποχέτευσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ βαθμού μπορούν να συνομολογούν δάνεια με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δάνειων (Τ.Π.Δ.) σύμφωνα με το π.δ. 169/2013 (Α’ 272) και το άρθρο 264 του ν. 3852/2010 (Α’ 87). Για τον ίδιο σκοπό οι δημοτικές επιχείρησης ύδρευσης και αποχέτευσης μπορούν να συνομολογούν δάνεια με το Τ.Π.Δ. από τον δεσμευμένο τομέα του Τ.Π.Δ. σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2/23510/0094/30.3.2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (Β` 1083) και υπό την προϋπόθεση παροχής εγγυήσεων από τον οικείο Δήμο.
  2. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Τ.Π.Δ. καθορίζονται οι όροι, οι διαδικασίες και τα δικαιολογητικά έγκρισης, συνομολόγησης εκταμίευσης και εξυπηρέτησης των δάνειων αυτών.

 

Άρθρο 74

Παράταση του χρόνου εκκαθάρισης του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 80 ν. 4986/2022

Στην παρ. 1 του άρθρου 80 του ν. 4986/2022 (Α΄204), περί προθεσμίας ολοκλήρωσης της εκκαθάρισης του «Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών», το πρώτο εδάφιο αντικαθίσταται, προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Η προθεσμία ολοκλήρωσης της εκκαθάρισης του υπό εκκαθάριση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου «Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών» παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2025. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, δύναται να ορίζεται εκκαθαριστής. Η προθεσμία αυτή δύναται να παρατείνεται εκ νέου, για εξαιρετικό λόγο, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.».

 

Άρθρο 75

Παράταση προθεσμίας λειτουργίας Κεντρικού Σταθμού Μεταφόρτωσης Αποβλήτων – Τροποποίηση άρθρου 154 ν. 4635/2019

Στο άρθρο 154 του ν. 4635/2019 (Α΄ 167, διόρθωση σφάλματος Α’ 171 και Α΄189), περί διατάξεων για το Ελληνικό επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο δεύτερο εδάφιο οι λέξεις «Τοπικού Χωρικού Σχεδίου (ΤΧΣ)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ)», β) στο τελευταίο εδάφιο: βα) η λέξη «ΤΧΣ» αντικαθίσταται από τη λέξη «ΤΠΣ», ββ) οι λέξεις «διαστήματος πέντε (5) ετών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «διαστήματος επτά (7) ετών», και το άρθρο 154 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 154

Διατάξεις για το Ελληνικό

Εγκρίνεται ως κατάλληλη θέση για τη μετεγκατάσταση και προσωρινή λειτουργία του Κεντρικού Σταθμού Μεταφόρτωσης Αποβλήτων (ΣΜΑ) που ευρίσκεται εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, σύμφωνα με τη χωροθέτηση που έγινε με την παράγραφο 2 του άρθρου 33 του ν. 3164/2003 (Α` 176), το τμήμα του νεκροταφείου του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης, επί της οδού Αθανασίου Διάκου, επιφάνειας 3.338 τ.μ., που εμφαίνεται στο τοπογραφικό διάγραμμα κλίμακας 1:200 που θεωρήθηκε από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και δημοσιεύεται σε φωτοσμίκρυνση ως Παράρτημα Α` με τον νόμο αυτόν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Μετά την πάροδο ενός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου η λειτουργία του παραπάνω ΣΜΑ επιτρέπεται μόνο στη θέση που καθορίζεται με την παρούσα διάταξη και μέχρι την τροποποίηση του υφισταμένου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) της περιοχής ή τη θεσμοθέτηση Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ). Εάν η τροποποίηση του ΓΠΣ ή η θεσμοθέτηση του ΤΠΣ δεν πραγματοποιηθούν εντός χρονικού διαστήματος επτά (7) ετών που εκκινεί από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, ο ΣΜΑ παύει να λειτουργεί νομίμως.».

  • Η δυνατότητα δανειοδότησης των Δ.Ε.Υ.Α. από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δάνειων για κάλυψη της ίδιας συμμετοχής τους στα έργα ύδρευσης που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι μια λύση που θα συμβάλει στη συνέχιση των έργων, αλλά θα επιβαρύνει τις ΔΕΥΑ με δάνεια, ενώ δεν τα είχαν προϋπολογίσει καθώς προβλεπόταν 100% χρηματοδότηση του προϋπολογισμού των έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επίσης με τον τρόπο αυτό είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιβαρυνθούν και οι Δήμοι ως εγγυητές των δανείων παρά τη θεσμική απαγόρευση οιασδήποτε επιχορήγησης Δ.Ε.Υ.Α. από τους Δήμους. Τέλος, και σύμφωνα με την άποψη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δάνειων, οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν πληρούν του τραπεζικούς όρους δανεισμού από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δάνειων, γεγονός που καθιστά την ρύθμιση ατελέσφορη.

  • Πρόταση νομοθετικής ρύθμισης για τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας στα έργα που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.

    Προτείνεται η προσθήκη στο ΜΕΡΟΣ Ε’ – ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ του Σχεδίου Νόμου νέου Άρθρου 74 (με αντίστοιχη αναρίθμηση των επομένων), με τον ακόλουθο τίτλο:

    Άρθρο 74- Φόρος Προστιθέμενης Αξίας στα έργα που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.

    Άρθρο 74

    Φόρος Προστιθέμενης Αξίας στα έργα που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.

    «1. Οι διατάξεις των εδαφίων α’ και β’ της παρ. 4 του άρθρου 39α του ν. 2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ) δεν εφαρμόζονται στα έργα που αναθέτει η ΕΥΔΑΠ Α.Ε. συγχρηματοδοτούμενα ή μη.

    2. Η ισχύς του παρόντος άρθρου, καταλαμβάνει έργα η διαδικασία ανάθεσης των οποίων ξεκινάει μετά την δημοσίευση του παρόντος νόμου»

    Αιτιολογική Έκθεση της Προτεινόμενης Διάταξης

    Ο μηχανισμός αντιστροφής του ΦΠΑ που εισήχθη με την διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 39α του ν. 2859/2000, όπως αυτή προστέθηκε στο εν λόγω άρθρο με την παρ. 10 του άρθρου 1 του ν. 4281/2014 εξυπηρετεί, σύμφωνα και με την αιτιολογική διάταξη της εν λόγω ρύθμισης, την αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος χρηματοδότησης του ΦΠΑ από δήμους και λοιπούς δημόσιους φορείς για κατασκευαστικές εργασίες έργων υποδομής που είχε ως συνέπεια την καθυστέρηση καταβολής του φόρου και εν τέλει την καθυστέρηση κατασκευής του έργου.

    Ωστόσο όπως διαπιστώθηκε από την εφαρμογή του μέτρου, ο μηχανισμός αποτέλεσε και αιτία μείωσης της χρηματοοικονομικής ρευστότητας των Αναδόχων που αδυνατούσαν να προβούν σε συμψηφισμό του ΦΠΑ με αποτέλεσμα την μείωση της απορροφητικότητας των πόρων ως τούτο περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 20 του νόμου 4339/2015 με το οποίο εξαιρέθηκαν από τον μηχανισμό αντιστροφής του ΦΠΑ τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Η ΕΥΔΑΠ δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των φορέων που έχουν δυσχέρεια χρηματοδότησης ΦΠΑ, ωστόσο η υποχρεωτική εφαρμογή του μηχανισμού αντιστροφής του στα έργα που υλοποιεί, σε συνδυασμό με την πληγείσα ταµειακή ρευστότητα των αναδόχων τα τελευταία χρόνια μετά την πανδημία της Covid-19, του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και των αναταραχών το τελευταίο διάστημα στην Μέση Ανατολή, σχετίζεται αιτιωδώς με την καθυστέρηση απορρόφησης συμβατικών κονδυλίων και καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων της από τους εγκατεστημένους Αναδόχους και με το μειωμένο ενδιαφέρον διεκδίκησης της ανάθεσης έργων ύδρευσης αποχέτευσης, η έγκαιρη, προσήκουσα και αποτελεσματική υλοποίηση των οποίων αποτελεί πυλώνα της δημόσιας υγείας, της αειφόρου διαχείρισης των υδατικών πόρων, της προστασίας του περιβάλλοντος και των υδατικών αποθεμάτων, και όρο εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος.

    Κρίνεται επομένως επιβεβλημένη η υιοθέτηση ρύθμισης περί εξαίρεσης των έργων της ΕΥΔΑΠ από τον μηχανισμό αντιστροφής του ΦΠΑ, ώστε να υποστηριχθεί η ανάπτυξη ανταγωνισμού κατά την ανάθεση των έργων και να ευνοηθεί η απορρόφηση των κονδυλίων των συμβάσεων που θα συναφθούν με την κατάργηση ενός παράγοντα επιδείνωσης της χρηματοοικονομικής ρευστότητας των αναδόχων, εφόσον δεν δικαιολογείται η διατήρηση του από την ανάγκη αντιμετώπισης προβλήματος εύρυθμης λειτουργίας του Κυρίου του Έργου ως προς την εξυπηρέτηση των συμβατικών του υποχρεώσεων.

    Η ρύθμιση αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία με δεδομένη την πρόβλεψη από το άρθρο 199 παρ. 2 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ (Οδηγία ΦΠΑ) περί παροχής δυνατότητας στα κράτη μέλη να καθορίζουν τις καλυπτόμενες παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών καθώς και τους αποκτώντες αγαθά και τους λήπτες των υπηρεσιών στους οποίους μπορεί να εφαρμόζονται, συνακόλουθα και να μην εφαρμόζονται, τα μέτρα που προβλέπονται στο ανωτέρω άρθρο της Οδηγίας, ήτοι του μηχανισμού αντιστροφής του ΦΠΑ.

    Αντίθετα, η ρύθμιση αυτή διευκολύνει και επισπεύσει την ανάθεση και υλοποίηση κρίσιμων έργων, που έχουν ως σκοπό – inter alia – την εφαρμογή των διατάξεων της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων και την ικανοποίηση του σκοπού της, που είναι η προστασία και βελτίωση των υδάτινων οικοσυστημάτων, τη βιώσιμη χρήση του νερού, και την εξασφάλιση επαρκούς παροχής νερού καλής ποιότητας, που απαιτείται για την βιώσιμη, ισόρροπη και δίκαιη χρήση του ύδατος, ειδικά στην σημερινή συγκυρία της παρατεταμένης λειψυδρίας.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2024, 12:12 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ

    ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ
    ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ
    periferiarxis@pamth.gov.gr
    Αξιότιμε κε Υπουργέ,
    προτείνουμε την παρακάτω νομοθετική ρύθμιση που αφορά το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού:
    «Τα χιονοδρομικά κέντρα της παρ. 1 του άρθρου 13 του ν. 4179/2013 και οι εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν την λειτουργία αυτών, για τα οποία έχει εκδοθεί Α.Ε.Π.Ο. σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 52 του Ν.4280/14 σε συνδυασμό με το άρθρο 49 του Ν.998/79 και για την έκταση για την οποία έχει χορηγηθεί άδεια επέμβασης με την Α.Ε.Π.Ο., εξαιρούνται από την υποχρέωση αναδάσωσης ή δάσωσης και καταβολής ανταλλάγματος χρήσης της παρ. 8 του άρθρου 45 του ν.998/1979.»
    Ο Περιφερειάρχης
    Χριστόδουλος Τοψίδης

  • 29 Αυγούστου 2024, 20:52 | Vasily Psarommatis

    Επιτέλους