Το πρόγραμμα δράσης αφορά στη δεκαπενταετή (15ετή) προγραμματική περίοδο 2010 – 2024 και περιλαμβάνει μέτρα και δράσεις θεσμικού και διοικητικού – οργανωτικού χαρακτήρα:
Α. Μέτρα και δράσεις θεσμικού χαρακτήρα:
1. Εναρμόνιση των Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης:
α. Ενέργεια: Εναρμόνιση των εγκεκριμένων Περιφερειακών πλαισίων προς τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου (άρθρο 8, παραγρ. 2 του Ν.2742/1999)
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Κατάρτιση εκθέσεων αξιολόγησης των Περιφερειακών Πλαισίων και εκπόνηση μελετών για την τροποποίηση / αναθεώρησή τους και την εναρμόνισή τους προς τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου (άρθρο 8, παραγρ. 5 και 6 του Ν.2742/1999)
δ. Χρηματοδότηση: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον – Αειφόρος Ανάπτυξη» Ε.Σ.Π.Α. 2007 – 2013
2. Εναρμόνιση των Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθήνας και Θεσ/νίκης, των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Γ.Π.Σ.) και των Σχεδίων Χωρικών και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.)
α. Ενέργεια: Εναρμόνιση των εγκεκριμένων ρυθμιστικών Σχεδίων Αθήνας και Θεσ/νίκης (ν. 1515/1985 και 1561/1985) και των εγκεκριμένων Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. (άρθρο 9 ν.2742/1999, άρθρο 4, παραγρ. 7 ν. 2508/1997, όπως συμπληρώθηκε με την παραγρ. 3 του άρθρου 19 του ν. 3212/2003) προς τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 6, παράγρ. 4 αυτού.
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α. – Περιφέρειες – Ο.Τ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: α. Ενσωμάτωση των κατευθύνσεων του Παρόντος Ειδικού Πλαισίου στο υπό επικαιροποίηση Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας και στο υπό κατάρτιση νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσ/νίκης, β. Εκπόνηση μελετών για την συμπλήρωση / αναθεώρηση των Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. και έκδοση των προβλεπόμενων από τις κείμενες διατάξεις αποφάσεων για τη θεσμοθέτησή τους.
δ. Χρηματοδότηση: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον – Αειφόρος Ανάπτυξης» και Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (Π.Ε.Π.) 2007 – 2013.
3. Συμπλήρωση των διατάξεων του Ν. 2791/2001 «Αιγιαλός παραλία και άλλες διατάξεις» (άρθρα 13 και 14) και του Ν.Δ. 439/1970 (άρθρο 1):
α. Ενέργεια: Συμπλήρωση των άρθρων 13 και 14 του Ν. 2791/2001, που αφορούν στην παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας και στην παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας για την εκτέλεση έργων, αντίστοιχα, προκειμένου να αναφέρονται στις σχετικές διατάξεις οι επιτρεπόμενες χρήσεις και τα έργα για την απρόσκοπτη λειτουργία των μονάδων υδατοκαλλιέργειας και συμπλήρωση της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του Ν.Δ. 439/1970 σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου (άρθρο 6, παράγρ.2).
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Οικονομικών
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: Δεν απαιτείται
4. Τροποποίηση των διατάξεων του Διατάγματος από 31/5/1985 (άρθρο 2) «Τροποποίηση των όρων και περιορισμών δόμησης των γηπέδων των κειμένων εκτός των ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων και εκτός των ορίων των νομίμως υφιστάμενων προ του έτους 1923 οικισμών»
α. Ενέργεια: Τροποποίηση του υπόψη Διατάγματος, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου, προκειμένου οι παρεκκλίσεις που ορίζονται στο άρθρο 2 αυτού να ισχύουν και για τα έργα υποστήριξης των μονάδων υδατοκαλλιέργειας.
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Έκδοση Π.Δ/τος
δ. Χρηματοδότηση: Δεν απαιτείται
5. Συμπλήρωση της νομοθεσίας για τις μισθώσεις υδάτινων εκτάσεων με σκοπό την ίδρυση μονάδων υδατοκαλλιέργειας (Ν.1845/89, άρθρο 32, παραγρ. 7 και Ν.3208/2003, άρθρο 19, παραγρ. 11):
α. Ενέργεια: Αντικατάσταση και συμπλήρωση των διατάξεων άρθρου 32 παραγρ. 7 του Ν. 3208/2003, που αφορούν μίσθωση και αναμίσθωση υδάτινων εκτάσεων για ίδρυση μονάδων υδατοκαλλιέργειας προκειμένου να καθορισθούν:
1. Οι όροι και οι προϋποθέσεις μίσθωσης των υδάτινων εκτάσεων για μονάδες υδατοκαλλιέργειας με βάση τα νέα δεδομένα, αλλά και οι προϋποθέσεις αναστολής νέων μισθώσεων κυρίως με σκοπό των ομαλή λειτουργία της αγοράς προϊόντων υδατοκαλλιέργειας.
2. Οι όροι και οι προϋποθέσεις μίσθωσης θαλάσσιων εκτάσεων σε φορείς διαχείρισης Π.Ο.Α.Υ.
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
6. Τροποποίηση των διατάξεων του Νόμου 2965/2001 (ΦΕΚ 270 Α) «περί Βιώσιμης Ανάπτυξης Αττικής και άλλες διατάξεις»
α. Ενέργεια: Τροποποίηση των διατάξεων του υπόψη Νόμου σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου, προκειμένου να επιτρέπεται η αδειοδότηση των απαραίτητων για τη λειτουργία μονάδων υδατοκαλλιέργειας εγκαταστάσεων στην περιοχή εφαρμογής του Νόμου, ως έργων της πρωτογενούς παραγωγής.
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: Δεν απαιτείται
7. Τροποποίηση και συμπλήρωση των διατάξεων των άρθρων 38 και 50 του Αλιευτικού Κώδικα (Ν.Δ. 420/70):
α. Ενέργεια: Τροποποίηση και συμπλήρωση των διατάξεων του Αλιευτικού Κώδικα (άρθρα 38 και 50) που αφορούν τις μισθώσεις των Δημόσιων Ιχθυοτροφείων (Λιμνοθαλασσών) με πλειοδοτικό διαγωνισμό και σε Αλιευτικούς Συνεταιρισμούς, χωρίς πλειοδοτικό διαγωνισμό, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου (άρθρο 6 παράγρ. 10)
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
8. Διαμόρφωση του καθεστώτος δημιουργίας Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ.)
Ι. α. Ενέργεια: Τροποποίηση των διατάξεων του άρθρου 10 του Ν.2742/1999 θεσπίζοντας ειδικό καθεστώς, όσον αφορά τη χωροθέτηση Π.Ο.Α.Υ. κυρίως στη θάλασσα, αλλά και όσον αφορά την επιλογή του φορέα διαχείρισης αυτών.
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
ΙΙ. α. Ενέργεια: Τροποποίηση της Υπουργικής απόφασης με αριθ. Η.Π. 17239/2002 «Καθορισμός δικαιολογητικών, διαδικασίας και προϋποθέσεων χωροθέτησης Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών»
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Υπογραφή Απόφασης
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
9. Τροποποίηση ή συμπλήρωση των διατάξεων του Ν. 1734/87 (άρθρο 13, παράγραφος 2Β) «Βοσκότοποι και ρύθμιση ζητημάτων σχετικών με κτηνοτροφική αποκατάσταση και με άλλες παραχωρήσεις καθώς και θεμάτων που αφορούν δασικές εκτάσεις» (ΦΕΚ 189 Α) και του
Ν.3208/2003 (άρθρο 7, παράγραφος 2) «Προστασία των δασικών οικοσυστημάτων, κατάρτιση δασολογίου, ρύθμιση εμπράγματων δικαιωμάτων επί δασών και δασικών εν γένει εκτάσεων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 303 Α):
α. Ενέργεια: Τροποποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων των παραπάνω Νόμων σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου και ειδικότερα αντικατάσταση της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του Ν. 3208/2003
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
Β. Μέτρα και δράσεις διοικητικού – οργανωτικού χαρακτήρα
1. Κατάργηση του καθεστώτος αναστολής μισθώσεων θαλάσσιων εκτάσεων για δημιουργία νέων μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας
α. Ενέργεια: Κατάργηση των εγκυκλίων αριθ.260727/94 και 258169/2000, όπως τροποποιήθηκε με την αριθ.143607/2003, του Υπουργείου Γεωργίας (νυν Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας) με τις οποίες έχει ανασταλεί η μίσθωση θαλάσσιων εκτάσεων με σκοπό τη δημιουργία νέων μονάδων εκτροφής ορισμένων ειδών ψαριών
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Έκδοση Υπουργικής Απόφασης.
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
2. Δημιουργία μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής του Ειδικού Πλαισίου
α. Ενέργεια: Δημιουργία μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής του Ειδικού Πλαισίου
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: α) Συλλογή, Ταξινόμηση και Επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων για το Ειδικό Πλαίσιο, β) επεξεργασία δεικτών παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής του Ειδικού Πλαισίου, γ) παρακολούθηση των κύριων επιπτώσεων στο περιβάλλον από την εφαρμογή του Ειδικού Πλαισίου, εντοπισμός απρόβλεπτων επιπτώσεων και πρόταση για τη λήψη επανορθωτικών μέτρων, δ) κατάρτιση εκθέσεων παρακολούθησης και αξιολόγησης της τήρησης των βασικών επιλογών και προτεραιοτήτων και κατευθύνσεων του Ειδικού Πλαισίου (άρθρο 7, παραγρ. 6 και άρθρο 14 του Ν.2742/1999, άρθρο 9 ΚΥΑ 107017/2006-ΦΕΚ 1225/Β/2006)
δ. Χρηματοδότηση: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» – Ε.Σ.Π.Α. 2007 – 2013
3. Τεχνική στήριξη του έργου της Γενικής Δ/νσης Αλιείας:
α. Ενέργεια: Σύσταση στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας εισηγητικού-συμβουλευτικού οργάνου με την επωνυμία Συμβούλιο Υδατοκαλλιεργειών (Σ.ΥΔ.) προκειμένου να στηρίξει το έργο της αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου – σε αναπτυξιακά και τεχνικά θέματα του Τομέα και στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών.
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Διάταξης Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
4. Συντονισμός του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας (Ε.Π.ΑΛ.) 2007 – 2013 με το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (Ε.Π.Σ.Χ.Α.Α.) για τις υδατοκαλλιέργειες
α. Ενέργεια: Συντονισμός του Ε.Π.ΑΛ. 2007 – 2013 με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: α) πρόβλεψη δράσεων που προωθούν τις κατευθύνσεις του Ειδικού Πλαισίου, β) ένταξη κριτηρίων επιλογής έργων που εναρμονίζονται με τις κατευθύνσεις του Ειδικού Πλαισίου, γ) εκπόνηση μελετών, εμπειρογνωμοσυνών για την υλοποίηση του Ε.Π.Σ.Χ.Α.Α.
δ. Χρηματοδότηση: Ε.Π.ΑΛ. 2007 – 2013
Στις παραγράφους 1 και 5 του Άρθρου 9 και στις αντίστοιχες 4 και 6 του Άρθρου 10 προτείνεται η τροποποίηση ή συμπλήρωση των νόμων «Περί αιγιαλού παραλίας…», «περί βιώσιμης ανάπτυξης της Αττικής…» και «των όρων και περιορισμών δόμησης …» και που αφορούν στην κατασκευή, και πιο συγκεκριμένα ως προς την κατασκευή και λειτουργία των συνοδών έργων των υδατοκαλλιεργειών(αγωγοί όδευσης νερού και τροφής, αποθηκών, συσκευαστηρίων κ.ά.). Η κατεύθυνση που δίνεται στο Ειδικό Χωροταξικό είναι η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, και μάλιστα ζητείται η παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας για συγκεκριμένες υποστηρικτικές δομές. Μια τέτοια αλλαγή θα έχει πιθανά καταστρεπτικές συνέπειες για τα παράκτια οικοσυστήματα. Δεδομένου ότι δεν υφίσταται στην πραγματικότητα ο μη μόνιμος χαρακτήρας των χερσαίων εγκαταστάσεων, αυτή η παρέκκλιση από τη νομοθεσία μπορεί να επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες στα ευαίσθητα παράκτια οικοσυστήματα.
Η χωροθέτηση των υδατοκαλλιεργειών στη χώρα μας άργησε περίπου 25 χρόνια. Οι προσπάθειες που έγιναν στο παρελθόν μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων παρέμειναν ατελείς και οι μελέτες που εκπονήθηκαν κατά καιρούς, συμπεριλαμβανομένων και αυτών για τον καθορισμό ΠΟΑΥ δεν ήταν πλήρεις, αφού μεταξύ των άλλων δεν συμπεριέλαβαν την εκτίμηση της φέρουσας ικανότητας των οικοσυστημάτων. Πέραν αυτών, οι ίδιες μελέτες πρότειναν σαν περιοχές ΠΟΑΥ τις περιοχές που είχαν ήδη καταλάβει (μισθώσει) οι μονάδες υδατοκαλλιέργειας. Τώρα καλείται η ελληνική κοινότητα (επιστημονική, διοίκηση, Δήμοι, υδατοκαλλιεργητές, και ουσιαστικά όλοι όσοι ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με την υδατοκαλλιέργεια, αλλά και όσοι έχουν άμεσο ή έμμεσο ενδιαφέρον για την παράκτια ζώνη) να εκφράσει τις απόψεις της επί ενός σχεδίου, το οποίο προτείνει συγκεκριμένα κριτήρια και παραμέτρους για την χωροθέτηση των υδατοκαλλιεργειών.
Δεν θα διαφωνήσει φαντάζομαι κανείς ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη από παραγωγικούς κλάδους για την οικονομική της ανάπτυξη και ευημερία, ιδιαίτερα στους καιρούς της κρίσης που βιώνουμε. Οι υδατοκαλλιέργειες συμβάλλουν σημαντικά στην κατεύθυνση αυτή. Όμως από την άλλη πλευρά, χωροθέτηση σημαίνει θέτω και περιορισμούς μέσω συγκεκριμένων κριτηρίων (περιβαλλοντικών, χρήσης γης, κοινωνικών, τουριστικής ανάπτυξης, κτλ). Με άλλα λόγια ναι στις υδατοκαλλιέργειες, όχι όμως χωρίς περιορισμούς.
Να συμφωνήσουμε σε δύο πράγματα: Πρώτον, υπάρχουν υπερβολικές αντιδράσεις σχετικά με την χωροθέτηση και ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών από τοπικές κοινωνίες, από φορείς, και άλλους. Δεύτερον, η διαχείριση πολλών μονάδων υδατοκαλλιέργειας είναι τέτοια που προκαλεί δικαιολογημένες αντιδράσεις (επιβάρυνση ακτών, σκουπίδια, πολύ περισσότερα κλουβιά στη θάλασσα, κ.α.). Ο,τι όμως συμβαίνει με τις υδατοκαλλιέργειες, συμβαίνει στην Ελλάδα και με άλλες δραστηριότητες. Είναι μια ελληνική παθογένεια. Φαίνεται, άλλωστε, και στις απόψεις που διατυπώνονται στην παρούσα διαβούλευση.
Σαν βιολόγος θα πρότεινα μια επανεξέταση των κριτηρίων ίδρυσης ΠΟΑΥ και σίγουρα να προηγηθεί η εκτίμηση της φέρουσας ικανότητας των οικοσυστημάτων πριν αποφασιστεί η οριστική χωροθέτηση των μονάδων. Αν χρειαστεί, να μετακινηθούν μονάδες. Δεν συμφωνώ με τις σημειακές χωροθετήσεις, δεδομένου ότι ένας από τους στόχους του παρόντος σχεδίου είναι και η πιο ολοκληρωμένη διαχείριση των μονάδων σε περιοχές που θα πληρούν τα κριτήρια που θα τεθούν. Δυνητικά, υπάρχουν πολλές κατάλληλες περιοχές για σημειακή χωροθέτηση. Το ζητούμενο όμως είναι η οργάνωση των υδατοκαλλιεργειών σε ΠΟΑΥ εντός ΠΑΥ. Απαραίτητη προϋπόθεση περιβαλλοντικά ορθής λειτουργίας των ΠΟΑΥ είναι η περιοδική μετακίνηση των μονάδων ώστε να μειώνεται το οργανικό φορτίο στο βενθικό οικοσύστημα. Όσον αφορά τις ΠΑΣΜ, ναι μεν κρίνονται αναγκαίες σαν μεταβατικό στάδιο, αλλά ακριβώς γι αυτό πιθανόν να δημιουργήσουν προβλήματα σε σχέση με την οριοθέτηση των ΠΟΑΥ.
Μπορεί η Ελλάδα να έχει εκτεταμένη ακτογραμμή, αλλά με το πέρασμα των χρόνων και την ανάπτυξη χρήσεων γης είναι λίγες οι παράκτιες περιοχές, στις οποίες θα μπορούσαν οι υδατοκαλλιέργειες να λειτουργήσουν απρόσκοπτα. Ας εξαντλήσουμε, χωροθετικά, πρώτα αυτές τις περιοχές, μειώνοντας τις αποστάσεις που αναφέρονται στο παρόν σχέδιο και δίνοντας τη δυνατότητα, μέσω νέων μεθόδων, να λειτουργήσουν οι μονάδες σε πιο βαθειά νερά, όχι σε θάλασσες βάθους 20 και 30 μέτρων. Μετά ας δούμε πως μπορεί η υδατοκαλλιέργεια, μέσω της ορθής διαχείρισης, να συνυπάρξει με λοιπές χρήσεις στην παράκτια ζώνη.
Στις περιοχές NATURA ας σκεφτούμε το ενδεχόμενο ήπιας ανάπτυξης των υδατοκαλλιεργειών, μόνο με οστρακοκαλλιέργειες, ό,που είναι κατάλληλα τα νερά και με ιχθυοκαλλιέργειες χαμηλής δυναμικότητας, αλλά πιο πολύ με οικοτουριστική-ερευνητική κατεύθυνση.
Άλλοι παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη: περιοχές αλιείας, συνεργασία με τους αλιείς. Τοπική κοινωνία, συνεργασία και αποδοχή. Με ευθύνη και της Πολιτείας δεν έχει εξηγηθεί επαρκώς ο ρόλος της υδατοκαλλιέργειας σε εθνικό επίπεδο. Αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα, όπως δυσπιστία για ένα κλάδο που συμβάλλει οικονομικά σε εθνικό επίπεδο. Όμως και οι ίδιοι οι υδατοκαλλιεργητές ίσως δεν έχουν κάνει σημαντικές κινήσεις στην κατεύθυνση της επικοινωνίας με άλλους κοινωνικούς φορείς.
Αδειοδότηση υδατοκαλλιεργειών: Η θάλασσα, όπως και τα δάση ανήκουν στο κράτος και κατά συνέπεια η αδειοδότηση των μονάδων θα πρέπει να γίνεται από κρατικούς φορείς (Υπουργεία, Αποκεντρωμένη Διοίκηση) επαρκώς στελεχωμένα. Στην εποχή της κινητικότητας, δεν μπορεί να παραμένουμε προσηλωμένοι στο παρελθόν. Βιολόγοι, ιχθυολόγοι, περιβαλλοντολόγοι και άλλες ειδικότητες θα έπρεπε να στελεχώσουν μια νέα υπηρεσία που θα ασχολείται μόνο με τις υδατοκαλλιέργειες και την αλιεία σε εθνικό επίπεδο (Υπουργεία, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Περιφέρειες). Ένας φορέας δηλαδή που θα έχει αποφασιστικό ρόλο στη μίσθωση θαλάσσιων εκτάσεων, στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και στην άδεια λειτουργίας με στόχο αφενός την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης, αφετέρου τον καλύτερο έλεγχο, μέσα και από την καλύτερη στελέχωση, σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς. Ο έλεγχος και η αδειοδότηση επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία των μονάδων υδατοκαλλιέργειας και το στόχο του παρόντος σχεδίου.
Αν με το παρόν σχέδιο, που σίγουρα χρειάζεται βελτίωση, δεν επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, τότε άλλη μια προσπάθεια θα έχει αποτύχει.
Ερώτημα 1: Κατά τη διαδικασία σύνταξης του σχεδίου κλήθηκαν όλοι οι φορείς (επιστήμονες, διοικητικοί, υδατοκαλλιεργητές) που άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται και έχουν συσσωρεύσει εμπειρία και γνώσεις να εκφράσουν απόψεις και προτάσεις;
Ερώτημα 2: Αν περιηγηθεί κανείς στα σχόλια και στις παρατηρήσεις που έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα αυτή για το σχέδιο του χωροταξικού, θα βρει αξιόλογες και γόνιμες παρατηρήσεις, προτάσεις, ιδέες από ειδικούς και μη. Άραγε, θα ληφθούν υπόψη ή θα αιωρούνται στο διαδίκτυο;
Άρθρο 10
• Προτείνονται τα εξής συμπληρωματικά μέτρα και δράσεις:
ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
# Τροποποίηση του Διατάγματος ……. για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μονάδων υδατοκαλλιέργειας επί της αρχής «πρώτα αδειοδοτώ και μετά ελέγχω» ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία αδειοδότησης και συνέχιση λειτουργίας μιας μονάδας.
α. Ενέργεια: Τροποποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων του παραπάνω Διατάγματος που ισχύουν για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μονάδων υδατοκαλλιέργειας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου, προκειμένου να εφαρμοσθούν τα οριζόμενα στο άρθρο 4.
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Έκδοση Π.Δ/τος
δ. Χρηματοδότηση: Δεν απαιτείται
……………………
# Τροποποίηση του Διατάγματος ……. για την έγκριση των όρων σήμανσης μονάδων υδατοκαλλιέργειας επί της αρχής «πρώτα αδειοδοτώ και μετά ελέγχω» ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία αδειοδότησης μιας μονάδας.
α. Ενέργεια: Τροποποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων του παραπάνω Διατάγματος που ισχύουν για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μονάδων υδατοκαλλιέργειας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου, προκειμένου να εφαρμοσθούν τα οριζόμενα στο άρθρο 4.
β. Αρμόδιος φορέας: Γ.Ε.Ν.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Έκδοση Π.Δ/τος
δ. Χρηματοδότηση: Δεν απαιτείται
……………….
# Δημιουργία μηχανισμού πιστοποίησης συμβούλων περιβαλλοντικών μελετών και επιπτώσεων στο υδάτινο περιβάλλον
α. Ενέργεια: Δημιουργία του νομικού πλαισίου για την σύσταση ενός Εθνικού μηχανισμού πιστοποίησης συμβούλων, ινστιτούτων, εργαστηρίων κλπ σύμφωνα με τις αρχές Διεθνών Οργανισμών (Ο.Ο.Σ.Α. κλπ) και με τις νόρμες ISO 9001, 17025 και 14001. Τροποποίηση πιθανών διατάξεων που ισχύουν για άλλους επαγγελματίες προς την κατεύθυνση του άρθρου 4 του παρόντος Ειδικού Πλαισίου.
β. Αρμόδιος φορέας: ΥΠΕΚΑ
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Έκδοση Π.Δ/τος
δ. Χρηματοδότηση: Δεν απαιτείται
ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
#. Πρόγραμμα παρακολούθησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας σε κλωβούς στην ποιότητα των υδάτων σε ακτές και παραλίες λουομένων τόσο σε κλειστούς όσο και ανοικτούς κόλπους:
α. Ενέργεια: Ανάθεση έργου σε Ερευνητικά Ινστιτούτα και Πανεπιστήμια προγράμματος παρακολούθησης της εφαρμογής από τους ιχθυοκαλλιεργητές των φυσικοχημικών και μικροβιολογικών κριτηρίων που καθορίζονται στη παρούσα ΚΥΑ, Άρθρο 4.
β. Αρμόδιος φορέας: ΥΠΕΚΑ
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Σύνταξη σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και ερευνητικούς φορείς εντός του πρώτου 6-μήνου 2012 των παραμέτρων που καθορίζουν τα επιτρεπτά όρια ρύπων από ιχθυοκαλλιέργειες σε τέσσερεις τύπους ακτών, όπως προβλέπονται στην παρούσα ΚΥΑ
δ. Χρηματοδότηση: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον – Αειφόρος Ανάπτυξη» Ε.Σ.Π.Α. 2007 – 2013
………………………….
• Η παράγραφος Β2 να τροποποιηθεί ως ακολούθως:
… 2. Δημιουργία μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής του Ειδικού Πλαισίου
α. Ενέργεια: Δημιουργία μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής του Ειδικού Πλαισίου
β. Αρμόδιος φορέας: Υ.Π.Ε.Κ.Α.
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: α) ….Κατάρτιση μελετών για τη αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στις σημαντικότερες περιοχές εφαρμογής του Ειδικού πλαισίου//, β) Συλλογή, Ταξινόμηση και Επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων…. από την εφαρμογή //του Ειδικού Πλαισίου, γ) Επεξεργασία δεικτών παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής του Ειδικού Πλαισίου, δ) Παρακολούθηση των κύριων επιπτώσεων στο περιβάλλον … και την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση //από την εφαρμογή του Ειδικού Πλαισίου, εντοπισμός απρόβλεπτων επιπτώσεων και πρόταση για τη λήψη επανορθωτικών μέτρων, ε) κατάρτιση εκθέσεων παρακολούθησης και αξιολόγησης της τήρησης των βασικών επιλογών και προτεραιοτήτων και κατευθύνσεων του Ειδικού Πλαισίου (άρθρο 7, παραγρ. 6 και άρθρο 14 του Ν.2742/1999, άρθρο 9 ΚΥΑ 107017/2006-ΦΕΚ 1225/Β/2006)
δ. Χρηματοδότηση: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» – Ε.Σ.Π.Α. 2007 – 2013
Στις παραγράφους που ακολουθούν θα περιγραφεί η λυσσώδης προσπάθεια των κρατικών μας υπηρεσιών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να κρατηθεί με κάθε μέσο σαν επτασφράγιστο μυστικό η ρύπανση, που προκαλούν οι Ιχθυοκαλλιέργειες στο θαλάσσιο Περιβάλλον!!.
Εγώ, εδώ και πάνω από 40 χρόνια αγωνιζόμουν και αγωνίζομαι και επαγγελματικά και σαν ενεργός πολίτης και για την προστασία του Περιβάλλοντος!!!
Σε αποκλειστικά καθαρά επιστημονικό επίπεδο, μια και από το 1998 είμαι συνταξιούχος, ασχολήθηκα με τη ρύπανση από τις Μονάδες Ιχθυοκαλλιέργειας (Μ.Ι.), αποτέλεσμα :
1) Ανακάλυψα ότι το μοντέλο που έχει θεσμοθετήσει και χρησιμοποιεί το ΥΠΕΧΩΔΕ σαν πρότυπο για την ρύπανση από τις Μ.Ι. έχει τέτοια λάθη στην επίλυση μιας απλής χημικής εξισώσεως, που δεν θα έκανε ούτε μαθητής με γνώσεις Χημείας Β’ Λυκείου!!
Χώρια, που για να παρουσιάσουν μηδαμινό το φορτίο BOD και ίσο με 1,2 mg BOD ανά Λίτρο το κατανέμουν σε όλο τον όγκο της στήλης του νερού κάτω απο τους κλωβούς, αποσιωπώντας το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του φορτίου BOD θα έχει κατακαθίσει στον πυθμένα με την μορφή μιας δύσοσμης λάσπης!! Το φορτίο BOD μιας ετήσιας παραγωγής 1.500 τόνων ψαριών, δηλαδή το φορτίο του Οξυγόνου, που ζητούν από το περιβάλλον τα απόβλητα αυτά για να αποικοδομηθούν, ισούται με το ετήσιο φορτίο BOD , που έχουν τα ετήσια λύματα μιάς πόλεως 71.000 κατοίκων και αυτό και με στοιχεία της Αμερικανικής Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (ΕΡΑ)!!
Έστειλα επιστολές στους αρμόδιους του ΥΠΕΧΩΔΕ και μου απαντούσαν …άλλα αντ’ άλλων χωρίς βέβαια να αντικρούσουν ΟΥΤΕ ΕΝΑ από τα επιχειρήματα μου. Έστειλα συστημένες επιστολές στον πρόεδρο του ΤΕΕ ακόμη και στον Σουφλιά. Καμμία απάντηση, απλώς Σιγή ιχθύος!!
2). Το 2004 κάποιοι Αργοστολίτες διεμαρτυρήθησαν στην ΕΕ για την ρύπανση από τις ιχθυοκαλλιέργειες στον κόλπο Αργοστολίου. Η ΕΕ εζήτησε από το τότε Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης ( βλ. Μπασιάκος) να μελετήσει το θέμα και αυτό ανέθεσε στο Ελλ. Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.) να εκπονήσει Μελέτη με συγχρηματοδότηση της ΕΕ.
Η μελέτη έγινε και εστάλη στην ΕΕ, η οποία την διεβίβασε στους διαμαρτυρηθέντες Αργοστολίτες και εκείνοι, επειδή ήξεραν τις προσπάθειες μου γι’ αυτό μου την έστειλαν.
Έπειτα από όλα αυτά, εγώ και χωρίς να έχω ή να περιμένω το παραμικρό προσωπικό όφελος από όλα όσα καταγγέλλω, συνέταξα δύο Μελέτες αξιολογώντας αφ’ ενός το πρότυπο Μοντέλο του ΥΠΕΧΩΔΕ και αφ’ ετέρου την ανωτέρω «μελέτη» του ΕΛΚΕΘΕ, η οποία έχει τόσα πολλά απαράδεκτα και εξωφρενικά λάθη, που άνετα της δίνουν τον τίτλο της στημένης ή μελέτης μαϊμού, όπως θα τη χαρακτήριζε ο λαός μας!!
Για να παρουσιάσουν σαν ασήμαντο π.χ. το φορτίο των Ενώσεων Φωσφόρου στα απόβλητα των ιχθυοκαλλιεργειών εδέχθησαν την εξωφρενικά ΚΟΥΤΟΠΟΝΗΡΗ παραδοχή ότι….τα κόπρανα και ούρα των ψαριών δεν περιέχουν ενώσεις Φωσφόρου!!!! και έτσι με αυτά τα σοφίσματα κατάφεραν να παρουσιάζουν μειωμένο ΚΑΤΑ ΕΙΚΟΣΙ ΦΟΡΕΣ το φορτίο των Ενώσεων Φωσφόρου στα απόβλητα των ιχθυοκαλλιεργειών!!
Όταν στην ξένη Βιβλιογραφία δέχονται ότι μόνον ένα 17 έως 19 % του Φωσφόρου , που περιέχεται στις ιχθυοτροφές απορροφάται από την σάρκα των ψαριών, στην μελέτη Μαϊμού του ΕΛΚΕΘΕ το ποσοστό αυτό είναι 100 %. Έλεος!!!
Μόνον με τέτοια απαράδεκτα…λάθη η μελέτη Μαϊμού του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. θα μπορούσε να παρουσιάσει σαν τελευταία τη ρύπανση του κόλπου Αργοστολίου από τις ιχθυοκαλλιέργειες, ενώ είναι πρώτη.!!
Στις 02.04.09 έστειλα στον τότε Πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή επιστολή, η οποία διεβιβάσθη στις 13.04.09 προς τους Υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Αγροτ. Ανάπτυξης, από τους οποίους εζητήθη να εξετάσουν το θέμα και να με ενημερώσουν !!
Το μεν Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έστειλε την επιστολή μου στην Διεύθυνση Υδατοκαλλιεργειών, που στις 12.05.09 την διεβίβασε στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., το οποίο απηξίωσε να απαντήσει στην εντολή του Πρωθυπουργού του!! Αλήθεια, με τι «κότσια» μια κρατική υπηρεσία μπορεί και «αγνοεί» μια εντολή Πρωθυπουργού?
Το δε ΥΠΕΧΩΔΕ στις 20.10.09, δηλαδή κάπου 200 ημέρες μετά την αποστολή της αρχικής επιστολής μου προς τον κ. Καραμανλή και αφού είχε αλλάξει η Κυβέρνηση, μου στέλνει την από 2.10.09 επιστολή του Τμήματος Γενικών Περιφερειακών Θεμάτων ΥΠΕΧΩΔΕ με Αρ. Πρωτ. 120202/1492, που υπογράφεται από την […], που και αυτή αντί να απαντήσει στις καταγγελίες μου προτίμησε απλώς και μόνον να …. με ενημερώσει για….τις διαδικασίες αδειοδότησης των ιχθυοτροφείων !! Έλεος!!
Η επιστολή, που υπογράφει η […] δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια αστεία προσπάθεια εξαπατήσεως των αναγνωστών της, επειδή παρουσιάζεται μεν σαν να είναι ανταπόκριση στην Πρωθυπουργική εντολή του κ. Καραμανλή να απαντηθούν τα ερωτήματα του Γ. Κάρλου, αλλά κάθε άλλο παρά απαντά σε αυτά, αφού έχει σαν θέμα την ….Περιβαλλοντική αδειοδότηση Μονάδων Ιχθυοκαλλιεργειών, όταν εγώ έχω σαν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ θέματα, θέματα ΑΣΧΕΤΑ ΜΕ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ, όπως α) Την «στημένη μελέτη» του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. β) Το απαράδεκτο μοντέλο ΥΠΕΧΩΔΕ για τη ρύπανση από τις Ιχθυοκαλλιέργειες και γ). Το Πως είναι δυνατόν χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων και της ΕΕ να δαπανώνται και μάλιστα από κρατικούς φορείς για «στημένες» Μελέτες?….. δηλαδή θέματα, που τεκμηριώνονται με αδιάσειστο τρόπο στις δύο μελέτες μου, που ήταν συνημμένες στην προς τον τότε Πρωθυπουργό επιστολή μου, θέματα που αυτή η δημόσια υπάλληλος, αν και πρέπει να τα έχει διαβάσει, δεν αναφέρει καν.!!!! Εν τω μεταξύ στις 09.09.09 αηδιασμένος, που έως τότε δεν είχα λάβει ούτε μία απάντηση, έστειλα και νέα επιστολή στον κ. Καραμανλή.
Στις 10.01.2010 και 13.01.2010 έστειλα στον Πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου και την κ. Μπιρμπίλη επιστολές διαμαρτυρόμενος γιατί κανένα από τα ερωτήματα και επιχειρήματα μου, που είχα διατυπώσει και στις επιστολές μου πρός κ. Καραμανλή δεν απαντήθηκε!!
Στην από 13.01.2010 προς τον κ. Παπανδρέου επιστολή μου μεταξύ άλλων αναφέρω τα ακόλουθα για την απαράδεκτη επιστολή της […]:
Η επιστολή της […] αποτελεί ένα μνημείο ανεπίτρεπτης για δημόσιο υπάλληλο αλαζονικής συμπεριφοράς και απαράδεκτου εμπαιγμού ενός πολίτου, που είχε το «θράσος» να ζητήσει να διορθωθούν κάποια απαράδεκτα «λάθη» για να μην γίνουν βόθροι οι παραλίες της χώρας. Η επιστολή […] αποτελεί ένα μνημείο επιστημονικού σκοταδισμού και συσκοτισμού πεπραγμένων και λειτουργιών της κρατικής μηχανής, ενός κράτους που φημίζεται για την διαφθορά του!!
Την ίδια επιστολή που έστειλα στον κ. Παπανδρέου στις 10.01.2010 την είχα στείλει και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στον Επίτροπο Σ. Δήμα. Ο Δήμας απηξίωσε να μου απαντήσει και παρέπεμψε το θέμα στον Επίτροπο Αλιείας, ο οποίος το παρέπεμψε στην Επιτροπή Καταγγελιών, η οποία χωρίς να απαντήσει σε κανένα από τα ερωτήματα στις καταγγελίες μου έδωσε την ακόλουθη εξωφρενικά αστεία απάντηση :
Κατά την γνώμην μας η Ελλάς δεν παρέβη τον Κανονισμό της Ε.Ε.!!
Με άλλα λόγια αυτή η απόφαση της Ε.Ε. σημαίνει :…ότι ή Ελλάδα σύμφωνα μα το Κοινοτικό Κανονισμό καλά έκανε και εξαπάτησε την Ε.Ε.στέλνοντας της μια μελέτη Μαϊμού, όπως επίσης καλά έκανε και η ΕΕ που στηριζόμενη σε αυτή την μελέτη Μαϊμού διαβεβαίωσε-εξαπάτησε πολίτες της Κεφαλονιάς ότι όλα είναι ΟΚ στην Κεφαλονιά, άρα καλά έκαναν ΕΕ και Ελλάδα, που εξαπάτησαν πολίτες!!!
Πριν από καιρό κάποιοι αριστερών φρονημάτων φίλοι μου, με είχαν προειδοποιήσει :
Γιώργο, Μην χάνεις τον καιρό σου με καταγγελίες στην ΕΕ, η ΕΕ είναι ο λακές του Κεφαλαίου!!!. Τώρα εγώ, ο παλαιός ένθερμος υποστηρικτής της ΕΕ, δεν ξέρω τι να πω σ’ αυτούς τους αριστερών φρονημάτων φίλους μου!! Γιατί απλώς συμφωνώ μαζύ τους!!
Την ίδια επιστολή που έστειλα στον κ. Παπανδρέου στις 10.01.2010 την είχα στείλει και στην Δαμανάκη, όταν ανέλαβε, η οποία απηξίωσε να απαντήσει, ενώ ο σημερινός Επίτροπος Περιβάλλοντος απήντησε ότι το θέμα θεωρείται λήξαν !!! Μπράβο Μαρία!!
Η από 10.01.2010 προς κ. Παπανδρέου και προς κ. Μπιρμπίλη επιστολή μου ανάγκασε την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος ( Ε.Υ.Ε.Π), Τομέας Ν. Ελλάδος, Τμήμα Β, να μου στείλει την από 8.3.2010 επιστολή, που υπέγραφε μια […], με την οποία επιστολή εζήτησε από τις αρμόδιες τοπικές υπηρεσίες να …ελέγξουν την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων των δραστηριοτήτων που επηρεάζουν την ποιότητα των υδάτων του κόλπου (ιχθυοτροφεία, βιολογικοί καθαρισμοί κλπ) ενημερώνοντας σχετικά τον καταγγέλλοντα και την υπηρεσία τους.
Η ανωτέρω ενέργεια της Ε.Υ.Ε.Π. Τομέας Ν. Ελλάδος, Τμήμα Β δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα πυροτέχνημα απλώς και μόνον για να φανεί….ότι εκπληρώνει την σχετική πρωθυπουργική εντολή και ότι απαντά στις καταγγελίες μου με μπόλικη επιστημονική τεκμηρίωση και με έναν αυστηρό έλεγχο με βαριά πρόστιμα, ενώ στην ουσία τα κάνει όλα αυτά για να αποπροσανατολίσει τον αναγνώστη και για να διαιωνισθεί όσο γίνεται περισσότερο το καθεστώς των μελετών τύπου Μαϊμού και προτύπων τύπου Μαϊμού και ως προς αυτό τα κατάφεραν και Μπράβο τους γιατί κέρδισαν άλλον ένα χρόνο!!!
Μόλις έλαβα την ανωτέρω επιστολή που υπέγραφε μια […] της έστειλα στις 31.03.10 μία επιστολή, όπου αναφέρω :
Κυρία […]!! σας ευχαριστώ πολύ που ζητήσατε από όλους τους αρμόδιους να με ενημερώσουν Αν τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι ή Αν έχει επηρεαστεί η ποιότητα υδάτων του Κόλπου Αργοστολίου κλπ. αλλά αφού εγώ ΠΟΤΕ δεν σας εζήτησα κάτι τέτοιο, εσείς γιατί κάνετε αυτόν τον αποπροσανατολισμό ? !! Μήπως για να εκμαιεύσετε ή έστω υπαγορεύσετε απαντήσεις του τύπου …όλα είναι ΟΚ!! για να φανεί ότι υπακούσατε στην εντολή των ανωτέρων σας και απαντήσατε στον πολίτη ή και για να μείνει ο αναγνώστης σας με την εντύπωση ότι αυτά, που ισχυρίζεται ο Γ.Ε.Κάρλος είναι αναξιόπιστα ?
Κυρία […] Μία απάντηση του τύπου π.χ. … Κάναμε αναλύσεις και η ποιότητα των υδάτων είναι καλή!!!, εμένα θα μου θυμίσει … εκείνη την υπηρέτρια, που κρύβει μεν τα ψαροκέφαλα κάτω από το χαλί, αλλά διαλαλεί ότι καθάρισε τέλεια ακόμη και με DETTOL το τραπέζι …!!!, γιατί γι’ αυτό ακριβώς πρόκειται!! Κάτω από το μπλε χαλί της θάλασσας του Κόλπου, πρέπει να κρύβεται κατακαθισμένη στον πυθμένα και στις ακρογιαλιές τα τελευταία είκοσι χρόνια μια ποσότητα αδιάλυτων φωσφορικών ενώσεων, που περιέχουν πάνω από 1.000 ή ακόμη και 1.200 τόννους Φωσφόρου!!! Που αν διαλυθεί έστω ένα μέρος αυτών θα προκαλέσει έκρηξη τοξικού Φυτοπλαγκτού, όπως αυτό, που συμβαίνει συχνά στον Μαλιακό Κόλπο και στις παραλίες της Βόρειας Ελλάδος!!!
Αυτό φοβούνται τα παπαγαλάκια του ΕΛΚΕΘΕ γι’ αυτό στην μελέτη Μαϊμού τους για να μειώσουν το φορτίο Φωσφόρου έχουν κάνει την εξωπραγματική παραδοχή ότι …τα κόπρανα και ούρα ψαριών ΔΕΝ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΕΝΩΣΕΙΣ ΦΩΣΦΟΡΟΥ !!!
Οι επισημάνσεις μου πρός την […] δεν είχαν αποτέλεσμα και έτσι άρχισα να λαμβάνω συνολικά επτά επιστολές!!!, που η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (Ε.Υ.Ε.Π), Τ. Ν. Ελλάδος, Τμήμα Β, εζήτησε από τις αρμόδιες τοπικές υπηρεσίες να μου στείλουν σαν απάντηση στην προς τον Πρωθυπουργό επιστολή μου της 10.01.2010.
Στις 28.12.2010 με νέα επιστολή μου πρός τον κ. Γ. Παπανδρέου και την κ. Μπιρμπίλη την οποία κοινοποιώ και στην Ε.Υ.Ε.Π. και σε όλες τις αρμόδιες τοπικές υπηρεσίες του κόλπου Αργοστολίου, επιστρέφω στον κ. Παπανδρέου και την κ. Μπιρμπίλη σαν ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ όλες αυτές τις επιστολές, που είχα λάβει τονίζοντας :
Κύριε Πρωθυπουργέ!. Σας επιστρέφω σαν ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ όλες τις επιστολές, που η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (Ε.Υ.Ε.Π), Τ. Ν. Ελλάδος, Τμήμα Β, εζήτησε να μου στείλουν σαν απάντηση στις προς τον Πρωθυπουργό επιστολές μου της 10.01.2010 και 13.01.2010 !!
1). Είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ αυτές οι επιστολές, όχι για το περιεχόμενο τους, αλλά επειδή αναφέρονται αποκλειστικά σε θέματα άσχετα με τις καταγγελίες μου, χωρίς προηγουμένως να έχει αντικρουστεί ούτε μία από τις καταγγελίες μου, που αφορούν άλλα θέματα, όπως :Α). Την μελέτη «μαϊμού» του ΕΛΚΕΘΕ, και Β). Το «Μοντέλο της ρύπανσης από τις Μ.Ι.», δηλαδή το Μοντέλο Μαϊμού του ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως αναλυτικά αναφέρω στις προηγούμενες παραγράφους.!!!
2). Κύριε Πρωθυπουργέ και κ. Μπιρμπίλη! δεν είναι η πρώτη φορά που κρατικές υπηρεσίες απαντούν στα καταγγελλόμενα μου με ένα τρόπο , που με επιστημονικά κριτήρια κρίνεται ανόητος, επειδή δεν επιθυμούν να απαντούν επί της ουσίας αλλά απλώς για να διαιωνίσουν πάση θυσία και με κάθε αθέμιτο μέσο κάποια Πρότυπα Μαϊμού για την ρύπανση από τις ιχθυοκαλλιέργειες και κάποιες μελέτες Μαϊμού!!!, σε σημείο, μάλιστα, που δεν διστάζουν υπογράφουν απαντήσεις, που είναι τόσο άσχετες με τα καταγγελλόμενα, ώστε ο αναγνώστης τους να αναρωτιέται :Μα καλά αυτοί οι επιστήμονες δεν ντρέπονται να υπογράφουν τόσο άσχετες «μη-απαντήσεις» ?
Κοινό χαρακτηριστικό όλων των επιστολών των μη-απαντήσεων, που έλαβα μέχρι σήμερα από όλους τους αποδέκτες των καταγγελιών μου για θέματα ρυπάνσεως από ιχθυοτροφεία είναι ότι κανένας από όλους αυτούς τους αποδέκτες των καταγγελιών μου δεν ετόλμησε να αντικρούσει ποτέ, ούτε ένα από τα επιχειρήματα μου, αν και επανειλημμένως προεκλήθησαν να το κάνουν. Γιατί ? Μήπως επειδή είναι αδύνατον να τα αντικρούσουν, αφού είναι τεκμηριωμένα κατά επιστημονικά αδιάσειστον τρόπον? ή Μήπως επειδή δεν μπορούν να καταλάβουν τις εισηγήσεις μου λόγω του ότι το επιστημονικό τους επίπεδο είναι απηρχαιωμένο? !!!
Κύριε Πρωθυπουργέ, Κυρία Μπιρμπίλη, πως είναι δυνατόν, όταν εσείς διακηρύσσετε ότι …πρωταρχικός στόχος της Κυβερνήσεως μας είναι η προστασία του Περιβάλλοντος, η πράσινη ανάπτυξη, και μας καλείτε να είμεθα … ενεργοί πολίτες, για να βοηθήσουμε ΟΛΟΙ να πάει μπροστά ο τόπος»
……Την ίδια στιγμή, όμως οι πράξεις κάποιων υφισταμένων σας να σας διαψεύδουν ασυστόλως, αφού με την πράσινη ανάπτυξη ούτε τα πρότυπα Μαϊμού αλλά και ούτε οι μελέτες Μαϊμού είναι συμβατά πράγματα? Ή μήπως γιατί κάποιοι θέλουν και η πράσινη ανάπτυξη να είναι και αυτή Μαϊμού?
Κύριε Παπανδρέου και Κυρία Μπιρμπίλη, θα μου λύσετε την απορία?
Πως είναι πως είναι δυνατόν, όταν εσείς διακηρύσσετε και θέλετε να επιβάλλετε και ειλικρινά πολύ καλά κάνετε την πλήρη διαφάνεια στην κρατική μηχανή και τον σεβασμό στον πολίτη, κρατικές μας υπηρεσίες να συμπεριφέρονται με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο σαν να είναι ασύδοτα στρατεύματα κατοχής? Και από πού αντλούν το δικαίωμα να απορρίπτουν τις διακηρύξεις Σας?
Κύριε Πρωθυπουργέ ! Σας παρακαλώ να μου επιτρέψατέ εν ονόματι των εντολών σας για πλήρη διαφάνεια στα πεπραγμένα των δημοσίων υπηρεσιών» … Για σεβασμό στον πολίτη και στην διάθεση του ιδρώτα των φορολογουμένων και …Για τίποτε πάνω από το δημόσιο συμφέρον…., να επιμείνω και να ζητήσω και την επέμβαση Σας για να μου δοθούν επί τέλους απαντήσεις από το νέο Υπ. Περιβάλλοντος σε ένα προς ένα από τα ακόλουθα ερωτήματα :
1). Είναι ή όχι «στημένη» η «μελέτη» ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., όταν π.χ. για να παρουσιάσει σαν αμελητέα την ρύπανση από τις ιχθυοκαλλιέργειες στηρίζεται στην εξωφρενική παραδοχή ότι.. στα κόπρανα και ούρα των ψαριών δεν περιέχονται ενώσεις Φωσφόρου?
2). Πόσο θεμιτό, νόμιμο και ηθικό είναι μια κρατική υπηρεσία με μελέτη Μαϊμού να προσπαθεί να παραπλανήσει Έλληνες πολίτες?
3). Πόσο νόμιμο και ηθικό είναι ένας Πρωθυπουργός (βλ. Κ. Καραμανλής) να δίνει εντολή σε δύο κρατικές υπηρεσίες (βλ. ΕΛΚΕΘΕ και ΥΠΕΧΩΔΕ) να απαντήσουν στις τόσο πολύ σοβαρές και επιστημονικά αδιασείστως τεκμηριωμένες κατηγορίες ενός πολίτη και το μεν ΕΛΚΕΘΕ να μην απαντά, δηλαδή να γράφει την Πρωθυπουργική εντολή στα …παλαιότερα των υποδημάτων του , το δε ΥΠΕΧΩΔΕ να απαντά με απάντηση Μαϊμού ?
4). Είναι ή όχι απαράδεκτο το πρότυπο, που έχει θεσπίσει το ΥΠΕΧΩΔΕ για τη ρύπανση από ιχθυοκαλλιέργειες? και
5). Πως είναι δυνατόν χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων και της ΕΕ να δαπανώνται και μάλιστα από κρατικούς φορείς για στημένες Μελέτες?
Αυτά έγραφα στον Πρωθυπουργό χωρίς να λαμβάνω απάντηση
Μερικά σχόλια μου για τα αποτελέσματα των αυτοψιών, που διέταξε η Ε.Υ.Ε.Π.
Για τις αυτοψίες στα ιχθυοτροφεία. Εδιάβασα σε κάποιο από τα έγγραφα Αυτοψιών ότι ….κατόπιν της αναφοράς του κ. Γεωργίου Κάρλου διενεργήσαμε αυτοψία…. Αυτό είναι λάθος, γιατί εγώ απλώς εζήτησα να μου απαντήσουν για τα θέματα «Μαϊμού», που είχα καταγγείλει και όχι να κάνουν αυτοψίες σε βιολογικούς καθαρισμούς και βέβαια εγώ ποτέ δεν εζήτησα να γίνουν αυτοψίες στα ιχθυοτροφεία.
Άλλωστε, όταν εγώ έχω καταγγείλει ότι σε όλες ανεξαιρέτως τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) τα φορτία Αμμωνιακού Αζώτου και Φωσφόρου είναι υποβαθμισμένα κατά 20 έως 30 φορές, θα ήταν πολύ ανόητο εκ μέρους μου να ζητώ …. Να γίνουν αυτοψίες με τέτοιες αστείες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σε ισχύ!!
Ομολογουμένως, πολύ διασκέδασα διαβάζοντας στα έγγραφα των αυτοψιών τις διαπιστώσεις των ελεγκτών για τους βιολογικούς καθαρισμούς, στις οποίες παρουσιάζεται ανάγλυφα πως και κάθε πότε γίνεται ό έλεγχος της προστασίας του Περιβάλλοντος στην χώρα μας, όχι ότι δεν περίμενα κάτι τέτοιο, ιδού μερικά High-Lights (α)…από το 2005 έχει λήξει η ισχύς της ΑΕΠΟ και μέχρι σήμερα δεν είχε ανανεωθεί !!! ….(β). δεν λειτουργεί η δεύτερη Μονάδα βιολογικού Καθαρισμού… ( με αποτέλεσμα η μονάδα να μυρίζει το καλοκαίρι!!. (γ) δεν υπήρχε δοσιμετρική αντλία για το Υποχλωριώδες διάλυμα για την απολύμανση των επεξεργασμένων λυμάτων….και ότι… δεν γινόταν απολύμανση επειδή είχε τελειώσει το …. Υποχλωριώδες !!!!
Ένα σχόλιο μου μόνο ταιριάζει εδώ : Καημένη Ψωροκώσταινα τί σού μελλε να πάθεις!!
Το serial των ασχέτων αυτοψιών έχει και συνέχεια, επειδή με εκάλεσαν σαν μάρτυρα για τις μηνύσεις κατά των αρμοδίων και υπευθύνων των βιολογικών καθαρισμών.
Επήγα και εδήλωσα ότι εγώ άλλα πράγματα κατήγγειλα και για άλλα κάνουν μηνύσεις χωρίς να απαντούν στις καταγγελίες μου!!
Όπως αναφέρεται και στην «Έκθεση Αυτοψίας του Κλιμακίου Ελέγχου Περιβάλλοντος, που διηνήργησε αυτοψίες στις εγκαταστάσεις μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας, που δραστηριοποιούνται στον Κόλπο Αργοστολίου» η Εταιρεία Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς Α.Ε. είχε ζητήσει την μετεγκατάσταση της λειτουργούσας στην θέση «Κόκκινος Βράχος» μονάδας πάχυνσης θαλασσινών ψαριών και την εγκατασταση της σε θέση νότια της υφισταμένης.
Για τον σκοπό αυτό η ως άνω Εταιρεία συνέταξε τον Φεβρουάριο 2009 και υπέβαλε στην αρμόδια υπηρεσία νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.), η οποία σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, που έλαβα έχει εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες!!.
Κάποιοι Αργοστολίτες μου έστειλαν ένα αντίγραφο της ανωτέρω Μ.Π.Ε. και στην Περίληψη, σελίδα 2 της ανωτέρω Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αναφέρεται :
…… Τα στοιχεία, που παρουσιάζονται στην παρούσα μελέτη προέρχονται κύρια από την πραγματογνωμοσύνη που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Θαλασσίων Βιολογικών Πόρων και το Ελλ. Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) με συγ-χρηματοδότηση του ΕΠΑΛ 2000-2006……
Στην σελίδα 54 της ανωτέρω Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αναφέρεται :
«…… Αντίστοιχα ο φωσφόρος Ρ υπολογίζεται ότι περιέχεται μόνον στις απώλειες τροφής, δηλαδή 1.813,39 X 5% = 90,66 τόνους τροφής στους οποίους περιέχεται 1,5 % φωσφόρος, δηλαδή 1,36 τόνους φωσφόρου που διαφεύγει στο Περιβάλλον….».
Πράγμα που αποδεικνύει ότι οι συντάκτες και της ανωτέρω Μ.Π.Ε. για να παρουσιάσουν ως σχεδόν ασήμαντα τα ρυπαντικά φορτία των ιχθυοκαλλιεργειών ακολουθούν φανατικά τον δρόμο, που εχάραξε η «Μελέτη Μαϊμού» του ΕΛΚΕΘΕ, αφού και αυτοί έχουν δεχθεί την ίδια ΚΟΥΤΟΠΟΝΗΡΗ παραδοχή, που είχαν δεχθεί και οι συντάκτες της μελέτης Μαϊμού του ΕΛΚΕΘΕ !!!, δηλαδή … τα κόπρανα και τα ούρα των ψαριών δεν περιέχουν ενώσεις Φωσφόρου !!!
Συμπέρασμα: Πως είναι δυνατό το νέο Υπουργείο της κ. Τ. Μπιρμπίλη, η οποία μας έχει συνηθίσει σε εκφράσεις του τύπου ..Για εμάς το Περιβάλλον είναι τρόπος ζωής!!!…., να έχει υιοθετήσει-θεσμοθετήσει τ6έτοια Πρότυπα Μαϊμού με τέτοιες κουτοπόνηρες παραδοχές, που υποτιμούν την νοημοσύνη του απλού έλληνα ?
Είπαμε όταν υπάρχει τέτοια οικονομική κρίση ας γίνουν και κάποιες αβαρίες στο Περιβάλλον, αλλά το να προσπαθούν με τόσο κουτοπόνηρα επιχειρήματα και μελέτες Μαϊμού να μας πείσουν ότι ρύπανση δεν υπάρχει ή ότι η ρύπανση είναι αμελητέα ή ότι … …..ρύπανση από τα ιχθυοτροφεία υπάρχει μόνον στην νοσηρή φαντασία των οικολόγων…, όπως έγραφε προ ετών ο Καθηγητής Νίκος Μάργαρης, αυτό είναι κάτι που προσβάλλει βάναυσα την νοημοσύνη και την αξιοπρέπεια των ελλήνων!!
Γ.Ε.Κάρλος,
ένας συνταξιούχος Χημικός Μηχανικός, που δεν έχει εξοχικό και ούτε μένει σε παραλία που βρωμίζουν τα απόβλητα ιχθυοκαλλιεργειών, αλλά δεν μπορεί με κανένα τρόπο να ανεχθεί κρατικές υπηρεσίες να επικυρώνουν ή και να πλασάρουν μελέτες Μαϊμού, που εξαπατούν τον ταλαίπωρο έλληνα φορολογούμενο !!
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 10 ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΚΥΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΧΜΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
Κυρία Υπουργέ, Κύριε Υπουργέ Αναπληρωτή,
Συνεχίζουμε το σχολιασμό και τις προτάσεις μας αναλυτικά κατά άρθρο της ΚΥΑ
Άρθρο 10 – Πρόγραμμα Δράσης
1. Παράγραφος Α 5 που αφορά τη «Συμπλήρωση της νομοθεσίας για τις μισθώσεις υδάτινων εκτάσεων με την ίδρυση μονάδων υδατοκαλλιέργειας, θα πρέπει να διατυπωθεί σύμφωνα με την πρότασή μας για την παράγραφο 3 του άρθρου 9, ως ακολούθως:
Συμπλήρωση της νομοθεσίας για τις μισθώσεις υδάτινων εκτάσεων με σκοπό την ίδρυση μονάδων υδατοκαλλιέργειας (σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 9 του παρόντος):
α. Ενέργεια: Αντικατάσταση και συμπλήρωση των διατάξεων άρθρου 32 παραγρ. 7 του Ν. 1845/99, που αφορούν μίσθωση και αναμίσθωση υδάτινων εκτάσεων για ίδρυση μονάδων υδατοκαλλιέργειας προκειμένου να καθορισθούν:
1. Οι όροι και οι προϋποθέσεις μίσθωσης των υδάτινων εκτάσεων για μονάδες υδατοκαλλιέργειας με βάση τα νέα δεδομένα, αλλά και οι προϋποθέσεις αναστολής νέων μισθώσεων κυρίως με σκοπό των ομαλή λειτουργία της αγοράς προϊόντων υδατοκαλλιέργειας.
2. Οι όροι και οι προϋποθέσεις μίσθωσης θαλάσσιων εκτάσεων σε φορείς διαχείρισης Π.Ο.Α.Υ.
β. Αρμόδιος φορέας: Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Ψήφιση Νόμου
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
2. Στην παράγραφο Β – «Μέτρα και δράσεις διοικητικού οργανωτικού χαρακτήρα» να προστεθεί παράγραφος για την αντικατάσταση της ΚΥΑ αριθ. 46399/1352/86 (ΦΕΚ 438 Β/1986), ως ακολούθως:
Αντικατάσταση της ΚΥΑ αριθ. 46399/1352/86 (ΦΕΚ 438 Β/1986)
α. Ενέργεια: Αντικατάσταση της παραπάνω απόφασης σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ «για θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων», λαμβανομένων υπόψη και των μεταβολών που έχουν επέλθει όσον αφορά τις αρμοδιότητες των Υπουργείων.
β. Αρμόδιος φορέας: ΥΠΕΚΑ – Ειδική Γραμματεία Υδάτων
γ. Αναγκαία μέτρα και δράσεις: Έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
δ. Χρηματοδότηση: δεν απαιτείται
Νίκος Αναγνόπουλος
Δ/νων Σύμβουλος APC s.a.