Αρχική Δεύτερο Σχέδιο Δράσης Εξοικονόμησης Ενέργειας3. Εξοικονόμηση Ενέργειας στην Τελική Κατανάλωση
3. Εξοικονόμηση Ενέργειας στην Τελική Κατανάλωση
- 5 Σχόλια1. Γενικό Πλαίσιο του 2ου ΣΔΕΑ
- 2 Σχόλια2. Εξοικονόμηση Πρωτογενούς Ενέργειας
- 13 Σχόλια3. Εξοικονόμηση Ενέργειας στην Τελική Κατανάλωση
- 2 Σχόλια4. Καθορισμός των Αρμόδιων Φορεων και Ειδικών Οργανισμών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο 5. Συμπεράσματα5. Συμπεράσματα
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
20 Σεπτεμβρίου 2011, 19:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
30 Σεπτεμβρίου 2011, 23:59
Σχετικό Υλικό
2ο Εθνικό Σχέδιο Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης1. Γενικό Πλαίσιο του 2ου ΣΔΕΑ2. Εξοικονόμηση Πρωτογενούς Ενέργειας3. Εξοικονόμηση Ενέργειας στην Τελική Κατανάλωση4. Καθορισμός των Αρμόδιων Φορεων και Ειδικών Οργανισμών5. ΣυμπεράσματαΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
13 Σχόλια 22 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Χρειάζονται¨
1) Νόμος που να απαιτεί όλα τα νέα σπίτια να έχουν Ηλιακούς Θερμοσίφωνες
2)όλα τα πλυντήρια ρούχων και πιάτων να έχουν τον ειδικό σύνδεσμο να παίρνουν ζεστό νερό από τον Ηλιακό Θερμοσίφωνα και το καλοριφέρ.
• Σελ. 41, Κωδικός Μέτρου Ο2
Προτείνεται να ενταχθούν τα παρακάτω μέτρα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού:
Καθιέρωση ειδικού ετήσιου βραβείου Εξοικονόμησης Ενέργειας για Επιχειρήσεις και νοικοκυριά, οι οποίες καταβάλλουν επιτυχείς προσπάθειες βάσει κριτηρίων για την αποδοτικότερη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Η θεσμοθέτηση του βραβείου μπορεί να γίνει με τη συνεργασία του ΥΠΕΚΑ και φορέων που εκπροσωπούν θεσμικά τις επιχειρήσεις (ΣΕΒ, ΕΒΕΑ, κ.λ.π.), αλλά και τους καταναλωτές.
Καθιέρωση ειδικών δράσεων ενημέρωσης και καταναλωτικής εκπαίδευσης μαθητών δημοτικών και Γυμνασίων για τον κεντρικό ρόλο της ενέργειας στη σύγχρονη ζωή, με στόχο οι αυριανοί καταναλωτές να γίνουν περισσότερο ενεργειακά ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι.
Η υλοποίηση αυτών των δράσεων θα γίνεται αρχικά μέσα από την κλασική εκπαιδευτική διαδικασία (παροχή γνώσεων, δεξιοτήτων και ενημερωτικού υλικού), και στη συνέχεια μέσα από πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας, π.χ. με χρήση ΑΠΕ, βελτίωση φωτισμού, αποδοτική χρήση συστημάτων θέρμανσης στα σχολεία, κ.λ.π.
Η παραπάνω διαδικασία θα επισφραγίζεται με την καθιέρωση ειδικών ετήσιων διακρίσεων για τις βέλτιστες πρακτικές, τόσο σε επίπεδο σχολείου, όσο και σε επίπεδο μαθητή και θα υλοποιείται με τη συνεργασία της Πολιτείας με αρμόδιους φορείς, περιβαλλοντικές οργανώσεις, κ.λ.π.
• Σελ. 62, Κωδικός Μέτρου Δ5
Το προϋπολογιζόμενο κόστος εγκατάστασης 60.000 μετρητών στους μεγάλους καταναλωτές Χ.Τ. είναι πλέον 33,5 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ μπορεί να ανέλθει έως 50%.
• Σελ. 64, Κωδικός Μέτρου Δ6
Πρέπει να γίνει αναφορά και στο νέο Νόμο 4001/2011 της λειτουργίας των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΩΘΟΥΝ ΚΙΝΗΤΡΑ:
1) ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ ΙΔΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΜΕ ΤΟ ΚΑΤΟΙΚΟΝ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΟΥ ΝΑ ΕΧΕΙ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΔΙΝΕΙ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΕΝ ΔΙΝΟΥΝ Ή ΔΙΝΟΥΝ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΟΠΟ
2)ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΑΠΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΤΟΥ ΕΣΥΔ.
3) ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΣΥΔ ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΥΛΙΚΑ. (ΘΑ ΔΩΣΕΤΑΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥΣ,ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΚΑΙ ΘΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΝΟΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ)
4) ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΒΑΣΗ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΑΠΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ , ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΣΤΑΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ(ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ)ΩΣΤΕ ΝΑ ΞΑΝΑΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ.
5) ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΥΝ ΣΕ ΝΕΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΕ ΩΡΙΜΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΑΡΑΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΣΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.
6) ΝΑ ΓΝΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΝΑ ΔΩΘΟΥΝ ΜΕ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΓΙΑ ΙΑΜΑΤΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
7) ΝΑ ΒΓΟΥΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΟΙΚΙΑΚΟ ΤΟΜΕΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΜΕ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ
8) ΝΑ ΒΓΟΥΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝΩΘΟΥΝ ΤΑ ΔΟΜΙΚΑ ΥΛΙΚΑ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ ΠΩΛΗΣΗ ΜΑΝΤΡΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ ΣΕ ΠΡΑΣΙΝΑ ΥΛΙΚΑ)
9) ΝΑ ΝΟΜΟΘΕΤΗΘΕΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΛΕΒΗΤΟΣΤΑΣΙΩΝ ΣΕ ΔΩΜΑΤΑ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΩΣΤΕ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΕΕΥ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΝΟΙΚΙΑΖΟΥΝ ΔΩΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΩΦΕΛΩΣ ΤΗΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΔΙΚΤΥΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΖΕΣΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗΣ ΣΕ ΠΥΚΝΟΚΑΤΟΙΚΗΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ. ΕΤΣΙ ΘΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΘΟΥΝ ΥΠΟΓΕΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΝΟΜΟ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ Ή ΣΕ ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΝΕΡΟΥ(ΛΥΣΗ ΣΕ ΠΥΚΝΟΔΟΜΗΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ)
«Δ5. Εγκατάσταση ηλεκτρονικών και έξυπνων μετρητών στους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου»
Στο υφιστάμενο έργο χρηματοδότησης της ΔΕΗ, είναι σκόπιμο στη διαμόρφωση των τεχνικών προδιαγραφών να ληφθούν υπόψη στοιχεία που θα επιτρέπουν την διασυνδεσιμότητα μεταξύ των μετρητικών διατάξεων, όπως αυτή του φυσικού αερίου, με οποιαδήποτε τεχνολογικά εφαρμόσιμη λύση.
Για παράδειγμα, η χρήση τεχνολογιών Wireless M-Bus ή Zigbee υποστηρίζουν τέτοιες συνέργειες.
Σε περιβάλλον ελεύθερης οικονομίας ο ποιο αποτελεσματικός τρόπος για να προστατεύσεις κάτι, που είναι κοινό καλό είναι η μέσω φορολογίας αποθάρρυνση του οτιδήποτε το βλάπτει.
Στην προκειμένη περίπτωση το κοινό καλό είναι το περιβάλλον και αυτό που το βλάπτει η ενέργεια. Βεβαίως η ενέργεια φέρει ήδη φόρους επάνω της. Ισχυρίζομαι όμως ότι πρέπει να αυξηθούν σημαντικά. Πολύ περισσότερο, τώρα με την κατ’ ουσίαν πτώχευση του ελληνικού κράτους. Θα αναφερθώ μόνο σε 2 παραδείγματα, τον ηλεκτρισμό και τις βενζίνες.
Οι τελικές τιμή για τον καταναλωτή της ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας είναι συγκριτικά ιδιαίτερα χαμηλή. Μάλιστα πολλοί, να μην τους χαρακτηρίσω, υπερηφανεύονται γι’ αυτό. Δεν αυξάνουμε τις ταρίφες, στο όνομα της κοινωνικής πολιτικής. Μα είναι διεθνής διαπίστωση ότι η ενέργεια δεν προσφέρεται για άσκηση αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής. Όταν κάνουμε κοινωνική πολιτική μέσω και της πολιτικής τιμών ενέργειας κάνουμε πιο πολύ ζημιά, παρά καλό. Παραθέτω στο τέλος κάποια παλαιότερα σχετικά κείμενά μου. Δυσκολεύομαι πάρα πολύ να καταλάβω γιατί δεκαετίες τώρα έχουμε π.χ. χαμηλό ΦΠΑ στον ηλεκτρισμό.
Ή Χώρα μας, μετά τις τελευταίες αυξήσεις στα καύσιμα, έγινε η δεύτερη ή τρίτη πιο ακριβή χώρα της ΕΕ στις βενζίνες. Μια όμως και το κράτος μας έπεσε έξω και η κατανάλωση βενζίνης σχετίζεται στο μεγαλύτερο μέρος της με ιδιωτικές μεταφορές «άνεσης», δεν βλέπω το λόγο γιατί να μην αυξήσουμε ακόμα περισσότερο τη φορολογία της. Τι το παράλογο, σε μια χώρα, που τα δημόσια οικονομικά κρέμονται από μια κλωστή, να είναι η βενζίνη μακράν η πιο ακριβή βενζίνη της ΕΕ. Οι ιδιωτικές μεταφορές, παρά το ότι πολλοί από εμάς καταντήσαμε να τις θεωρούμε «κατάκτηση», δεν παύουν να είναι ένδειξη φοροδοτικής ικανότητας πολύ μεγαλύτερης εκείνης της μηνιαίας σύνταξης των 600 Ευρώ.
Προτείνω το 2ο Εθνικό Σχέδιο Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης να εμπλουτισθεί με την ενσωμάτωση σε μεγάλη κλίμακα της δυνατότητας επιρροής της τελικής ζήτησης ενέργειας μέσω των τελικών τιμών καταναλωτή. Η έννοια της περιβαλλοντικής φορολογικής αναθεώρησης πρέπει να αρχίσει να αξιοποιείται σοβαρά. Τα έσοδα από την περαιτέρω αύξηση της φορολογίας πρέπει να κατευθυνθούν, στη σημερινή συγκυρία, σε 3 κατευθύνσεις: α) τη στήριξη των πραγματικά φτωχών, για τη ζημιά που θα υποστούν, β) περιβαλλοντικές δράσεις (π.χ. χρηματοδότηση κατεδάφισης αυθαιρέτων) και γ) την αποπληρωμή του χρέους.
2 ΣΧΕΤΙΚΑ ΠΑΛΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΜΟΥ
Ευκολία, περιβάλλον και πράσινοι φόροι
Διάολε, τι σχέση μπορεί να έχει να έχει η ευκολία με το περιβάλλον;
Εκατό, εκατόν πενήντα χρόνια πριν, η ζωή στα χωράφια, στα σπίτια, στη μεταποίηση και στις υπηρεσίες ήταν πολύ διαφορετική απ’ ό τι είναι σήμερα. Στα χωράφια οργώναμε με ζώα, μαζεύαμε το βαμβάκι με τα χέρια, θερίζαμε τα δημητριακά με το δρεπάνι, αλωνίζαμε και μεταφέραμε τους καρπούς πάλι με ζώα, κτλ. Στα σπίτια ζεσταίναμε το χώρο, το νερό και μαγειρεύαμε με ξύλα στα τζάκια κι αργότερα, στις σόμπες. Tα βράδια, για να βλέπουμε, χρησιμοποιούσαμε καντήλια με λάδι ή κεριά. Στη μεταποίηση ράβαμε ρούχα με το χέρι. Φτιάχναμε έπιπλα με χειροκίνητα εργαλεία. Κάναμε ρόδες για τα κάρα δουλεύοντας ξύλο και σίδερο με τα χέρια μας (πριόνι, ξύστρα, λίμα, σφυρί και καμίνι). Στις κατασκευές έργων κουβαλάγαμε όλα τα υλικά στις θέσεις εργασίας με το χέρι, το πηλοφόρι… Στον κόσμο των υπηρεσιών, ταχυδρομεία, τράπεζες, κτλ. τα πάντα γινόντουσαν με το χέρι. Για τις μεταφορές περπατούσαμε πολύ. Χρησιμοποιούσαμε ζώα για να τραβούν τα αμάξια.
Ήταν πράγματι δύσκολη η ζωή τότε. Σχεδόν για τα πάντα έπρεπε να ιδρώναμε. Η παχυσαρκία και οι καρδιακές παθήσεις ήταν περίπου άγνωστες, η ατμόσφαιρα και τα νερά καθαρά. Η φύση προλάβαινε και αποκαθιστούσε, «γιάτρευε» την οποιαδήποτε επίπτωση είχε επάνω της η ανθρώπινη δραστηριότητα. Το σύστημα άνθρωπος και περιβάλλον ήταν, όπως λένε οι επιστήμονες, «διατηρήσιμο» στο χρόνο, Ελληνιστί «αειφόρο», αγγλιστί “sustainable”.
Αξίζει τον κόπο να ξανα-διατρέξουμε όλα αυτά για να συνειδητοποιήσουμε τις τεράστιες αλλαγές, που τώρα επήλθαν. Στα χωράφια οργώνουμε με τρακτέρ, μαζεύουμε το βαμβάκι με αυτοκίνητες βαμβακο-μηχανές. Έχουμε τις θεριζοαλωνιστικές μηχανές (κομπίνες) για τα δημητριακά. Μεταφέρουμε τους καρπούς με τρακτέρ η φορτηγά. Στα σπίτια, τα φωτίζουμε, ζεσταίνουμε το χώρο, το νερό, μαγειρεύουμε, και επικοινωνούμε με πετρέλαιο, υγραέριο, φυσικό αέριο, ηλεκτρισμό. Μόνο για να «δημιουργήσουμε ατμόσφαιρα», ανάβουμε ξύλα στα τζάκια, κεριά στο τραπέζι… Στη μεταποίηση ράβουμε ρούχα, αν όχι με υπέρ-αυτόματες, τουλάχιστον με ηλεκτροκίνητες ραπτομηχανές. Φτιάχνουμε έπιπλα με ηλεκτροκίνητα εργαλεία, κάνουμε δε ρόδες όχι ποια για κάρα αλλά για αυτοκίνητα, με διαρκώς μεγαλύτερης συνθετότητας ηλεκτροκίνητο παραγωγικό εξοπλισμό. Στις κατασκευές έργων, περιορίσαμε το χαμαλίκι απίστευτα. Με σκαπτικά, φορτωτές, φορτηγά, γερανούς κι αναβατόρια κουβαλάμε όλα τα υλικά δίπλα στις θέσεις εργασίας… Στον κόσμο των υπηρεσιών, ταχυδρομεία, τράπεζες, κτλ. με τον αυτοματισμό και την πληροφορική αλλάξαμε τα πάντα. Τέλος, για τις μεταφορές μας περπατάμε τώρα πολύ λιγότερο. Αφήσαμε και τα ποδήλατα. Έχουμε δε, από μοτοποδήλατα μέχρι αεροπλάνα.
Η μηχανοποίηση της ανθρώπινης δραστηριότητας αντλεί τώρα την αναγκαία ενέργεια όχι από τη μυική «δύναμή» μας (άρα τροφή), όπως παλιά, αλλά από πρωτογενή καύσιμα όπως, κάρβουνο, πετρέλαιο, φυσικό αέριο, κτλ. εσχάτως δε και από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Από την άποψη αυτή, η ζωή είναι τώρα πολύ πιο «εύκολη», πιο «άνετη». Δεν χρειάζεται ποια να ιδρώνουμε. Η παχυσαρκία και οι καρδιακές παθήσεις, όμως τώρα, είναι σε άνοδο… Αν δεχθούμε τη θεωρία της (ανθρωπογενούς προελεύσεως) αλλαγής του κλίματος, η φύση, ποια, δεν προλαβαίνει να αποκαθιστά, να «γιατρεύει» τις επιπτώσεις, που έχει επάνω της η ανθρώπινη δραστηριότητα, π.χ. αέρια του θερμοκηπίου. Γι’ αυτό η ποιότητα του αέρα, του εδάφους και των νερών (όσων έχουν απομείνει) πάνε κατά διαόλου… Το σύστημα άνθρωπος και περιβάλλον έγινε τώρα, όπως λένε οι επιστήμονες, «μη διατηρήσιμο» στο χρόνο, Ελληνιστί «μη αειφόρο», αγγλιστί “non-sustainable”. Εξ ου, λένε και η κλιματική αλλαγή, με τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Έχουμε καύσωνες, με π.χ. πάνω από 20 χιλιάδες θανάτους δίπλα μας, στη Γαλλία και Γερμανία (καλοκαίρι του 2003). Αντιμετωπίζουμε ξηρασίες και πλημμύρες, με τραγικές απώλειες στις φτωχές χώρες της Αφρικής, το Μπανγκλαντές κι’ αλλού.
Τι κάνουμε εμείς στον «αναπτυγμένο» κόσμο, υποτίθεται, για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα; Αναζητούμε καύσιμα (π.χ. φυσικό αέριο) και τεχνολογίες καύσεως (π.χ. καταλυτικούς κινητήρες αυτοκινήτων), που να εκλύουν λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου. Προωθούμε την «εξοικονόμηση» με αντικατάσταση / τροποποίηση του εξοπλισμού κατανάλωσης ενέργειας, ώστε να είναι «πιο έξυπνος» και ως εκ τούτου να καταναλίσκει λιγότερη ενέργεια. Τελευταία δε, έχουμε «ερωτευθεί» και τις ανανεώσιμες. Στήσαμε business περί αυτές. Περίπου τρέχουμε, άκουσον-άκουσον, να γεμίσουμε όλους τους κάμπους με ηλιακούς (φωτο-βολταϊκούς ή θερμικούς) συλλέκτες, όλες τις βουνοκορφές με ανεμο-γεννήτριες ηλεκτρισμού και φυσικά με κακάσχημα δίκτυα μεταφοράς του. Κατά μια διαβολική δε σύμπτωση, όλα αυτά είναι πανάκριβα και κάποια πολύ χαμηλής αποτελεσματικότητας… Όμως, η προσπάθειά μας να περιορίσουμε τη συσσώρευση των αερίων του θερμοκηπίου, με επέμβαση στην παροχή της ενέργειας (συμπεριλαμβανομένων και των ανανεώσιμων) δεν φέρνει αποτέλεσμα.
Θεωρώ τραγικό ότι περίπου κανένας μας, στον «αναπτυγμένο» κόσμο, δεν διερωτάται μην τυχόν το έχουμε παρακάνει με την «ευκολία», με την «άνεση» που σταδιακά βάλαμε στη ζωή μας. Μην τυχόν και δεν έρθει, η καταστροφή του σύμπαντος, αν πάμε στο σπίτι του φίλου μας, που είναι ένα δυο χιλιόμετρα πιο κάτω, με το 4Χ4 μας, αλλά με κάποιο δημόσιο μέσο μεταφοράς ή έστω, βρε αδελφέ, περπατήσουμε. Μην τυχόν μπορούμε να ζήσουμε έχοντας μια αντί δυο τηλεοράσεις ανοιχτές, 3 αντί 10 περιφερειακά να «τρέχουν» χωρίς πάντα λόγο στους υπολογιστές μας και το βράδυ αναμμένα μόνο 3 αντί 8 φώτα… Δεν θα φέρουμε αποτέλεσμα αν πρώτα εμείς, οι «αναπτυγμένοι», δεν συνειδητοποιήσουμε ότι «ευκολία» και «άνεση», από ένα σημείο και μετά, επί τέλους, δεν πάνε μαζί με διατηρήσιμο (αειφόρο, sustainable) περιβάλλον.
Η συσσώρευση αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα είναι, για μένα, μακράν, πρόβλημα ζήτησης και πολύ λιγότερο πρόβλημα προσφοράς ενέργειας. Το παρακάναμε στη «Δύση», στον «αναπτυγμένο» κόσμο, με την επιδίωξη της «ευκολίας», της «άνεσης» στη ζωή μας. Αναφέρομαι στις πολλαπλά ολέθριες επιπτώσεις αυτού, που λέγεται life style (επί το λαϊκότερον, «γκλαμουριά»), ακόμα και σε πτυχές του, εκ πρώτης όψεως, άσχετες με την ενέργεια. Σκεφθείτε, για παράδειγμα, τα τόσα είδη μιας χρήσεως, που βάλαμε στη ζωή μας, στο όνομα της «ευκολίας», της «άνεσης». Πίνουμε π.χ. αναψυκτικά, συσκευασμένα σε κουτάκια αλουμινίου σε ατομικές μερίδες και μετά, πετάμε τα κενά κουτάκια στα σκουπίδια! Πάψαμε να χρησιμοποιούμε γυάλινα μπουκάλια, πολλαπλών χρήσεων. «Γλυτώνουμε την ταλαιπωρία» της μέριμνας για τη συγκέντρωση και επιστροφή των κενών στον προμηθευτή! Όμως, μας διαφεύγει ή υποκρινόμαστε ότι δεν συνειδητοποιούμε πως, για να έχουμε αυτήν την «ευκολία», αυτήν την «άνεση», σπαταλάμε απίστευτες ποσότητες ενέργειας (και άλλων πόρων) για να παράγουμε τα αλουμινένια κουτάκια για κάθε μια χρήση. Παρακάμπτω τη συμβολή τους στην άλλη μάστιγα της εποχής μας, που ακούει στο όνομα «σκουπίδια»…
Τι πρέπει, τι χρειάζεται να γίνει; Αρχικά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μερικά βασικά πράγματα. Ενέργεια καταναλίσκουμε πάρα πολλές φορές καθημερινά όλοι μας. Δεν την καταναλίσκουν μόνον κάποιοι «κακοί», τοπικοί, εθνικοί ή υπερ-εθνικοί πολιτικοί ηγέτες, επιχειρηματίες, κτλ. Παρά τις διαφοροποιήσεις, όλοι μας συμβάλουμε στη δημιουργία του προβλήματος. Συνεπώς, όλοι μας οφείλουμε να δράσουμε.
Τις τελευταίες δεκαετίες προσπαθήσαμε στον «αναπτυγμένο» κόσμο, μαζί με την προώθηση των ανανεώσιμων, να μιλήσουμε στους συνανθρώπους μας για την κλιματική αλλαγή, να ευαισθητοποιήσουμε, να ασκήσουμε πειθώ, προσδοκώντας εκούσια αλλαγή συμπεριφορών. Η συσσώρευση των αερίων του θερμοκηπίου, όμως, δεν σταμάτησε, επιδεινώθηκε. Είναι λογικό. Τι ποσοστό ανθρώπων να καταφέρουμε να προσεγγίσουμε έτσι, πότε και για πόσο; Όσο χρήσιμη και απαραίτητη κι αν είναι η ενημέρωση, ευαισθητοποίηση, εκπαίδευση δεν φτάνουν από μόνες τους να αντιστρέψουν την κατάσταση, που είναι οξεία. Χρειάζονται πιο δραστικά μέτρα. Κατά τη γνώμη μου, πρέπει να προσφύγουμε σε εξαναγκασμό.
Είναι σωστό να στοχοποιήσουμε το life style. Βεβαίως η «ευκολία», η «άνεση», που αυτό προβάλει, είναι παρατράγουδο της ιδιώτευσης, της θεοποίησης του υλισμού, της αποστροφής προς το κοινό καλό, εύκολα δε, θα έλεγε κανείς, της οικονομίας της αγοράς. Φοβάμαι, όμως ότι θα ήταν μεγάλο λάθος να ξεκινήσουμε να φύγουμε από την οικονομία της αγοράς και να πάμε σε κεντρικά ελεγχόμενη οικονομία, για να αντιμετωπίσουμε τη διαρκή συσσώρευση αερίων του θερμοκηπίου. Εκτός του ότι, αν μη τι άλλο, χρονικά δεν θα είναι αποτελεσματικό, φοβάμαι ότι θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα απ’ όσα πιθανόν θα λύσει.
Ισχυρίζομαι ότι, το εργαλείο εξαναγκασμού για να λύσουμε (να απαλύνουμε) το πρόβλημα είναι αυτό, που οι οικονομολόγοι αποκαλούν «ρύθμιση» της ελεύθερης αγοράς. Εννοώ, δηλαδή, να συμφωνήσουμε να υιοθετήσουμε ένα συνδυασμό κατάλληλων απαγορεύσεων και τσουχτερής (αύξησης) της φορολογίας της ενέργειας (πράσινος φόρος). Οι απαγορεύσεις μπορεί να αναφέρονται π.χ. σε ιδιωτικά αυτοκίνητα πάνω από, ας πούμε, 900 κυβικά εκατοστά, απαγορεύσεις των περισσότερων ειδών μιας χρήσεως, κτλ. Η αύξηση της φορολόγησης της ενέργειας πρέπει να είναι παράλληλη και αυστηρά ανταποδοτική (όπως τα δημοτικά τέλη). Πιο συγκεκριμένα, από τα έσοδα της πρόσθετης φορολογίας της ενέργειας να κάνουμε δυο πράγματα. Πρώτον, να δίνουμε «λεφτά στο χέρι» μόνον στους πραγματικά φτωχούς συνανθρώπους μας, για τη ζημιά, που θα υποστούν. Δεύτερο, τα υπόλοιπα να τα επενδύουμε σε σχετικές περιβαλλοντικές δράσεις. Θα δημιουργήσουμε, έτσι, ισχυρά κίνητρα σε πλούσιους και φτωχούς, δηλαδή σε όλους μας, να προσέχουμε διαρκώς πόση ενέργεια καταναλίσκουμε. Όσοι δεν εννοούμε να συμμορφωνόμαστε θα πληρώνουμε κάθε φορά, μέσω της τσουχτερής φορολογίας, το τίμημα της αντικοινωνικής συμπεριφοράς μας. Είναι τόσο απλό. Μόνον έτσι θα μπορέσουμε όσο γρήγορα θέλουμε να «γονατίσουμε» τη ζήτηση ενέργειας και συνεπώς να μειώσουμε την παραγωγή αερίων του θερμοκηπίου κατά όσο χρειασθεί, για να πιάσουμε επίπεδα διατηρήσιμου (αειφόρου, sustainable) περιβάλλοντος. Υπ’ όψιν δε ότι, η πρόταση αυτή έχει μηδενικό κόστος για το κράτος, είναι όπως λένε οι οικονομολόγοι δημοσιοικονομικά «ουδέτερη»!
Χάρηκα πολύ, που ο απερχόμενος και πετυχημένος Έλληνας Επίτροπος, κύριος Σταύρος Δήμας, μίλησε για την ανάγκη θέσπισης «πράσινων» φόρων, σε πρόσφατη εκδήλωση στην Αθήνα. Λυπήθηκα αφάνταστα, που το νεοσύστατο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, δια στόματος του Υφυπουργού του, βιάστηκε και δημόσια απέρριψε την ιδέα. Ένας φίλος μου, με παρέπεμψε και διάβασα καθυστερημένα ένα άρθρο στην Καθημερινή της 18.10.09 του πρώην Έλληνα Επιτρόπου κυρίου Γιάννη Παλαιοκρασσά, υπέρ της πράσινης φορολογία, σαν προϋπόθεση για πράσινη ανάπτυξη. Το βρήκα εξαιρετικό. Προτείνω να το ξανασκεφτούμε όλοι μας.
Θα μου πείτε
-Τι λες ρε; Να σταματήσουμε, δηλαδή, να κυκλοφορούμε με τα «αμάξια» μας; Να χάσουμε τη «βολή» μας;
Θα σας απαντήσω
-Ναι, αυτό ακριβώς και πολλά άλλα!!!
Αν βρείτε κοινωνικά δικαιότερο και αποτελεσματικότερο τρόπο αντιμετώπισης της λεγόμενης κλιματικής αλλαγής, είμαι πρόθυμος να αναθεωρήσω την πρότασή μου. Αν πράγματι θέλουμε να φέρουμε αποτέλεσμα, πρέπει να σπάσουμε «αυγά». Το επιβεβαιώνει (ολίγον χυδαία) και η λαϊκή σοφία. «Με τις πορδές δεν βάφονται αυγά»…
Σάκης Γαλιγάλης, Ρέππα 58, 15669 Παπάγος, 6944 109794, e-mail: agali15669@gmail.com
Ενέργεια και κοινωνική ευαισθησία
Πριν, με, αλλά και μετά την ανακοίνωση νέων τιμολογίων για το ηλεκτρικό «ρεύμα» ή για τα καύσιμα συζητάμε και χύνουμε πολύ μελάνι για το αν και κατά πόσο λαμβάνουν υπ’ όψιν τους οικονομικά ασθενέστερους. Θεωρούμε δηλαδή δεδομένο ότι μέσω της ενέργειας πρέπει να ασκούμε και κοινωνική πολιτική. Αυτό φαίνεται λογικό, για μια κοινωνία, ένα κράτος, που το ενδιαφέρει η καλή διακυβέρνηση. Είναι, άραγε, πράγματι έτσι;
Η κατανάλωση ενέργειας βλάπτει σοβαρά το περιβάλλον. Επειδή όμως κάπου είναι και αναγκαία, η χρήση της ενέργειας θα πρέπει να γίνεται με πολύ φειδώ και λογική. Βεβαίως, μια και καλώς ή κακώς ζούμε σε περιβάλλον ελεύθερης οικονομίας, δεν μπορούμε να έχουμε έναν αστυφύλακα δίπλα στον κάθε έναν από εμάς, για να μας απαγορεύει να ανάψουμε τα φώτα ή να κινηθούμε με τα ΙΧ μας. Το μόνο, που σαν κράτος μπορούμε να κάνουμε είναι να φροντίζουμε, μέσω φορολογίας, οι τιμές λιανικής των διαφόρων μορφών ενέργειας να είναι τέτοιες, ώστε να μας ωθούν στο να προσέχουμε όλοι μας πότε, τι και πόση ενέργεια καταναλίσκουμε.
Όταν κρατάμε χαμηλές τις ταρίφες, π.χ. του ηλεκτρικού «ρεύματος» σίγουρα βοηθούμε τους οικονομικά ασθενέστερους, ασκούμε δηλαδή κοινωνική πολιτική. Με τι κόστος, όμως; Όταν κρατάμε φθηνό το «ρεύμα», στο όνομα κοινωνικής ευαισθησίας, το προσφέρουμε το ίδιο φθηνά και στους έχοντες και κατέχοντες, που κατά τεκμήριο καταναλίσκουν πολύ περισσότερο «ρεύμα» απ’ ό τι οι φτωχοί. Είναι, άραγε, αυτό κοινωνική δικαιοσύνη, να δίνουμε δηλαδή και στους πλούσιους φτηνή την ενέργεια, ενώ αυτοί δεν θα είχαν πρόβλημα να την πλήρωναν ακριβότερη κι έτσι (μέσω της ενσωματωμένης φορολογίας) να γέμιζαν τα άδεια ταμεία του κράτους μας; Υπάρχει δε και μια άλλη σοβαρή πτυχή του προβλήματος, αυτή της ενεργειακής σπατάλης. Ο τι είναι φθηνό, φτωχοί και πλούσιοι δεν το προσέχουμε. Κρατώντας λοιπόν φθηνό το «ρεύμα», δεν δημιουργούμε κίνητρα ούτε στους φτωχούς ούτε στους πλούσιους να προσέχουμε στο τί «ρεύμα» τραβάμε από το ηλεκτρικό δίκτυο. Όσο κι αν φαίνεται αβάσιμο, πιστεύω ότι πρέπει να δημιουργούμε κίνητρα και στους φτωχούς να προσέχουν στο τί ενέργεια καταναλίσκουν. Ενέργεια καταναλίσκουμε όλοι και πρέπει όλοι μας να συμβάλουμε στην προσπάθεια περιορισμού της. Με άλλα λόγια, όταν χρησιμοποιούμε την ενέργεια για να κάνουμε και κοινωνική πολιτική, κάνουμε πιο πολύ ζημιά, παρά καλό. Είναι αυτό, που οι οικονομολόγοι λένε ότι η ενέργεια δεν είναι φορέας αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής.
Δεν είναι δουλειά ούτε της ΔΕΗ, ούτε των εταιριών παροχής φυσικού αερίου, εμπορίας υγραερίων ή υγρών καυσίμων να ασκούν κοινωνική πολιτική. Δεν είναι η δουλειά τους να ξέρουν το ποιος είναι φτωχός και ποιος όχι, για να του προσφέρουν ενέργεια σε χαμηλότερες τιμές (π.χ. Κοινωνικό Τιμολόγιο της ΔΕΗ).
Η κοινωνική πολιτική πρέπει να ασκείται από το εξ αντικειμένου αρμόδιο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Δουλειά αυτού του Υπουργείου είναι, με τις κατά τόπους Διευθύνσεις Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών (Εφορίες), πρώτα-πρώτα να βρουν ποιος είναι πραγματικά φτωχός, ιδανικά έναν προς έναν. Αν δεν μπορούν να τους εντοπίσουν έναν προς έναν, προσωρινά να τους περιγράψουν, π.χ. χαμηλο-συνταξιούχοι, μακροχρόνια άνεργοι, πολύτεκνοι με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα, κτλ. Κάθε φορά, που θα θέλουμε μέσω φορολογίας να αυξήσουμε τις τιμές λιανικής της ενέργειας, για να περιορίσουμε την κατανάλωση, θα πρέπει να υπολογίζουμε τη ζημιά, που αυτή η αύξηση θα προκαλέσει στους συγκεκριμένους φτωχούς. Να πηγαίνουμε τότε και να δίνουμε, ιδανικά, λεφτά στο χέρι στους συγκεκριμένους φτωχούς για τη ζημιά, που θα υποστούν και να αυξάνουμε τις τιμές της ενέργειας. Φυσικά έτσι, φτωχοί και πλούσιοι θα έχουν να πληρώνουν τις ίδιες αυξημένες τιμές ενέργειας, χωρίς να δημιουργείται κοινωνικό πρόβλημα (γιατί θα έχουν αποζημιωθεί οι φτωχοί). Ταυτόχρονα όμως φτωχοί και πλούσιοι θα έχουν κίνητρο να εξοικονομούν ενέργεια.
Η σύλληψη της έννοιας είναι απλή, η εφαρμογή της πρόκληση. Θέλει δουλειά και σοβαρότητα (σωστός εντοπισμός των πραγματικά φτωχών, σωστή εκτίμηση της ζημιάς σε αυτούς από μια μελετούμενη αύξηση τιμών της ενέργειας, συγχρονισμένη με την αύξηση της ενέργειας πληρωμή της ζημιάς). Έχει όμως το καλό ότι επιτυγχάνει αποτελεσματική (στοχευμένη και με μικρό κόστος) κοινωνική πολιτική με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, δηλαδή, «μ’ έναν σμπάρο, δυο τρυγόνια…».
Σάκης Γαλιγάλης, Ρέππα 58, 15669 Παπάγος, τηλ. 6944 109794, e-mail: agali15669@gmail.com
Ξεκινήστε άμεσα την υλοποίηση (ακόμη αναμένονται οι εγκρίσεις στα ΕΣΠΑ
ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ σε ΟΤΑ και
ΕΠΕΕΡΑ σε Νοσοκομεία και Δημόσια κτίρια
Νομίζω πως πρέπει οπωσδήποτε να μπει μαθημα στο σχολείο, και ένα που μπορεί να γίνει άμεσα και χωρίς μεγάλο κόστος είναι να μπει κάποιο είδος μέτρησης στα δημόσια κτίρια και ανα γραφείο ισως, και μετά διακοπή αν περάσουν ενα όριο. Γιατί αν πάτε μια βόλτα στα πανεπιστήμια βράδυ, σχεδόν όλα τα κλιματιστικά δουλεύουν, με μόνο σκοπό να είναι δροσερό το γραφείο την άλλη μέρα. Η δουλεύουν κλιματιστικά με ορθάνοιχτα παράθυρα. Και τα λέω από προσωπική διαπίστωση. Ελάχιστοι διαχειρίζονται στο δημόσιο την ενέργεια όπως στο σπίτι τους. Εκεί μπορείτε να βάλετε φρένο; Καθορισμένες κιλοβατωρες για καθε χώρο το μήνα ή διακοπή; Ισως τα αποτελέσματα σας εκπλήξουν
Για την ωρα ναι η υφιστάμενη υφεση παραπλανει λιγο τις ουσιαστικές μετρήσεις. Και ναι κανενα σχόλιο ως προς το προσδοκουμενο στόχο. Οι δαπάνες που πρεπει να γινουν κατ’εμε στον βιομηχανικό, μεταφορικό, αστικό χωρο κατανάλωσης ενεργειας ωστε να επιτευχθει η εναρμόνιση με ενα τετοιο σχεδιο νομίζω ειναι μεγαλυτερες συνολικά από το ιδιο το κόστος της υποτειθεμενης εξοικονομούμενης ενέργειας. Οπως καποιος προλαλήσας ειπε υπαρχουν τροποι να εξοικονομηθει ενεργεια σε ενα παλαιό οικημα, αλλα η δαπάνη ειναι δυσβασταχτη. Βλέπε καυστήρες, αλλαγή σωμάτων με μεγ/ρη θερμική απόδοση, κουφώματα νέας γενιάς με μηδαμηνές απώλειες, μονώσεις στα δομικά υλικά, ακόμη και το προγραμμα με ηλιακόυς συλλέκτες που δημοσιευθηκε για πλήρη αποδεύσμευση της κατοικίας απο την ΔΕΗ. Στην παρόυσα φάση οπου η ύφεση καλπάζει, και τα μέτρα λιτότητας που υποβάλλονται καθε λίγο και η αδυναμία να εναρμονιστούμε με οσα προβλέπει το σχέδιο διασωσης της Ελλάδας δεν αφήνει περιθώρια σε κανένα νοικοκυριό, επιχειρηση να δαπανήσει για εξοικονόμηση ενέργειας. Δεν γνωρίζω πώς θα πετύχει το πρόγραμμα αυτό με την χώρα να οδηγείται στην πτωχευση. Διαφημήστε την χρήση των νεων λαμπτήρων μικρής κατανάλωσης πιο πολυ.
Ακόμη καλό ειναι να πω οτι το θέμα οικονομίας ενέργειας θα έπρεπε να εισαχθει ΚΑΙ αυτο στα παιδια στα σχολεία τους ώστε να υπάρχει σαν βίωμα απο παιδική ηλικία και να γίνεται συνήθεια στην ενηλικίωση.
Είναι γιαμένα άλλα τα πολύ σοβαρότερα προβλήματα που εχει η χωρα που πρεπει να λυθουν πρωτα για να υπαρχει υπόβαθρο να πετύχει σχέδιο εξοικονόμησης ενέργειας. Αναφέρω τα κεφαλαιώδη:
Υψηλή ανεργία και υφεση – Χαμηλόί μισθοί σε σχέση με τον μεσο ευρωπαίο – Ακρίβεια υπέρμετρη – Πολύ Μικρή παραγωγική βάση – Μεγάλο ποσοστό συνταξιούχων και υπερήληκων – Σοβαρή υπογεννητικότητα – Αστοχία/Δυστοκία πολιτικής/κών- Διαφθορά σε όλα τα κοινωνικά στρώματα- Αδυναμία απορρόφησης της αγοράς αποφοίτων Ανωτάτης εκπαιδευσης (διαφυγή στο εξωτερικό). Συγκροτούν ενα μειγμα χαμηλου βιοτικού επιπέδου, και αναιμίας στην χώρα. Αν ποτέ βελτιωθει αυτο το βιοτικό πρωτογενές επίπεδο στην χώρα θα υπάρχει υπόβαθρο να πετύχει και ενα σχέδιο ενεργειακής βάσης.
Η ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΙΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΟΥ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΣΤΟ ΜΙΑ ΩΡΑ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΕΝΑ 15% ΝΑ ΤΟ ΕΦΑΡΜΟΖΑΝ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥΣ ΗΤΑΝ ΑΡΚΕΤΟ. ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΝΑ (ΒΑΛΕΙΣ ΜΥΑΛΟ ΣΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΝΕΡΓΟΒΟΡΕΣ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ) ΑΠΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΝΟΜΟ ΟΛΟΙ ΟΙ ΛΑΜΠΗΡΕΣ ΠΥΡΑΚΤΩΣΕΩΣ ΕΣΤΟ ΟΙ ΠΑΝΟ ΑΠΟ 25WATT ΟΠΩΣ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΑΜΠΗΡΕΣ 100WATT. ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΝΕΤΑΙ ΑΔΕΙΣ ΣΕ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΟΙΚΟΔΟΜΗ ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΗΛΙΑΚΟ ΘΕΡΜΟΣΙΦΩΝΑ ΑΥΤΟ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΙΣΡΑΙΛ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ. ΒΕΒΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΩΣ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΣΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΑΝΑΛΟΓΟ ΚΑΙ ΑΒΑΣΤΑΧΤΟ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ. ΜΕ ΚΑΥΣΤΗΡΕΣ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ ΠΕΛΛΙΤ Η ΒΙΟΜΑΖΑ Η ΚΑΙ ΒΙΟΝΤΗΖΕΛ ΣΚΕΤΟ (ΟΧΙ ΜΕ ΑΝΑΜΕΙΞΗ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΩΡΑ) ΣΕ ΜΙΑ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΙ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΣΤΑ ΜΙΣΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΥΣΗ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΣΤΟ ΜΗΔΕΝ. ΑΥΤΟ ΒΕΒΑΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΔΟΤΗΘΗ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΦΟΝΗ ΓΝΩΜΗ ΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΗ ΤΟ ΠΙΟ ΕΝΕΡΓΟΒΟΡΟ (ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΔΟΜΗ) ΚΑΘΟΤΙ ΘΑ ΑΛΛΑΧΘΕΙ Ο ΠΑΛΙΟΣ ΚΑΥΣΤΗΡΑΣ ΜΕ ΧΑΜΗΛΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΜΕ ΔΙΠΛΟ ΟΦΕΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΥΣΙΜΟ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΥΨΗΛΟ ΒΑΘΜΟ ΑΠΟΔΟΣΗΣ. ΟΙ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΑΝΑΒΑΘΜΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΗΣΙΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΛΟΓΟ ΚΟΣΤΟΥΣ ΟΠΩΣ ΚΟΥΦΩΜΑΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΘΕΡΜΟΜΟΝΟΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ. ΓΙΑΤΙ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΜΗΝ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΑ ΛΙΓΑ ΔΗΛΑΔΗ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΜΕ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΑΠΟ ΕΝΑ ΛΙΘΑΡΑΚΙ 1000 ΚΑΙ 2000 ΕΥΡΩ ΠΟΛΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΑ ΔΩΣΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΙΟΚΟΝΟΜΟΥΝ 30-50% ΕΝΕΓΕΙΑ ΛΙΓΟΙ ΟΜΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ 10000 ΕΩΣ 30000 ΕΥΡΩ.ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΛΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΑΒΟΥΜΕ ΥΠΟΨΗΝ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ Η ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΔΕΝ ΠΕΦΤΕΙ ΚΑΤΟ ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΔΕΝ, ΕΝΩ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΧΕΙ ΠΙΟ ΧΑΜΗΛΕΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΕΣ. ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ.
Οι αντλίες θερμότητας έχουν μεγάλο συντελεστή ενεργειακής απόδοσης και αποτελούν άριστη λύση για τη θέρμανση κατοικιών.
Προτείνω να δοθούν κίνητρα για την αγορά, εγκατάσταση και χρήση των αντλιών θερμότητας στις κατοικίες, πχ. έκπτωση της δαπάνης από το φορολογικό εισόδημα.
Πιστεύω ότι μια σωστή διαχείριση, μπορεί να επιφέρει μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας σε πολλά επίπεδα.
Στο θέμα π.χ. του κλιματισμού ενός χώρου, σημαντικό ρόλο παίζει η θερμομόνωση του κτιρίου, αλλά όχι μόνο.
Ένα μικρό παράδειγμα θα μας επιτρέψει να καταλάβουμε ότι η ενέργεια μπορεί να ανακυκλώνεται.
Όταν λοιπόν σε κάποιο χώρο του σπιτιού μας έχουμε ένα ψυγείο, αυτό για να κατεβάσει την θερμοκρασία στο εσωτερικό του, αυτομάτως εκπέμπει στο πίσω μέρος του, ένα μεγάλο μέρος της ενέργειας που καταναλώνει, σε μορφή θερμότητας.
Αυτό μπορούμε να το διαπιστώσουμε, αγγίζοντας το πίσω μέρος ενός ψυγείου.
Τι σημαίνει όμως αυτή η «μεταφορά» θερμότητας, από μέσα από το ψυγείο στον εξωτερικό χώρο της κουζίνας π.χ.;
Αν πρόκειται για μια περίοδο χειμώνα, αυτό είναι προς όφελος του καταναλωτή, ο οποίος θα χρειαστεί λιγότερη ενέργεια για να θερμάνει την κουζίνα του.
Αν όμως πρόκειται για καλοκαιρινή περίοδο, τότε αυτό θα λειτουργήσει αντίστροφα, γιατί θα χρειαστεί περισσότερη ενέργεια από το κλιματιστικό για να κατεβάσει την θερμοκρασία.
Άρα, αν κατορθώσουμε να οδηγήσουμε την θερμότητα που παράγεται από ένα ψυγείο, το καλοκαίρι εκτός σπιτιού και τον χειμώνα εντός του χώρου που βρίσκεται το ψυγείο, τότε θα έχουμε ένα σημαντικό ενεργειακό όφελος.
ΔΙΌΡΘΩΣΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ
Στις 15/6/2011 δημοσιεύθηκε το διεθνές πρότυπο ISO50001 για την διαχείριση ενέργειας. Περιλαμβάνει βελτιστοποίηση της χρήσης ολων των μορφών ενέργειας και εξοικονόμηση.
Θεωρώ οτι ειναι ενα διαχειριστικό εργαλείο για κάθε οργανισμό ιδιωτικό και δημόσιο και συμβάλειστην σωστή διαχείριση της ενέργειας στην χώρα μας.
Στην Ιταλία η κυβέρνηση ψήφισε νόμο για το αντίστοιχο Ευρωπαικό πρότυπο ΕΝ16001 για εφαρμογή στις επιχειρήσεις του δημόσιου και ιδιωτικού τομέΑ πριν απο 2 χρόνια.
Προτείνω να ενταχθεί η προτροπή για εφαρμογή και πιστοποίηση στο παγκόσμιο πρότυπο των οργανισμών που θα επιχορηγούνται για επενδύσεις στον ενεργειακό τομές ειτε συμβατικών η ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.