Σύμφωνα με το ν. 2289/1995 ο οποίος ενσωμάτωσε μεγάλο μέρος της Οδηγίας 94/22/ΕΕ περί αναζήτησης, έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην ελληνική νομοθεσία, σε συνδυασμό με το νέο ν. 4001/2011 όπου εκσυγχρονίζεται και αποσαφηνίζεται το μέχρι τότε ισχύον νομικό πλαίσιο, το δικαίωμα έρευνας & εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων παραχωρείται για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, με τις ακόλουθες διαδικασίες (άρθρο 156 παρ. 17):
α) είτε μετά από διακήρυξη, για τις περιοχές της παραγράφου 4, που εγκρίνεται από τον Υπουργό ΠΕΚΑ, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αποστέλλεται για δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η προθεσμία υποβολής των προσφορών ορίζεται στη διακήρυξη και δεν μπορεί να είναι μικρότερη των ενενήντα (90) ημερών από την τελευταία δημοσίευση.
β) είτε μετά από αίτηση ενδιαφερομένου για περιοχή η οποία δεν περιλαμβάνεται στη διακήρυξη σύμφωνα με την ανωτέρω περίπτωση α. Η ΕΔΕΥ ΑΕ, εφόσον η αίτηση γίνει αποδεκτή, εκδίδει διακήρυξη που εγκρίνεται από τον Υπουργό ΠΕΚΑ, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αποστέλλεται για δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η προθεσμία υποβολής των προσφορών για τυχόν άλλους ενδιαφερόμενους είναι τουλάχιστον ενενήντα (90) ημέρες από την τελευταία δημοσίευση.
γ) είτε με ανοιχτή πρόσκληση (open door) για εκδήλωση ενδιαφέροντος όταν η περιοχή για την οποία ζητείται η παραχώρηση είναι διαθέσιμη σε μόνιμη βάση ή έχει αποτελέσει αντικείμενο προηγούμενης διαδικασίας η οποία δεν κατέληξε στην υπογραφή σύμβασης μίσθωσης ή διανομής παραγωγής ή έχει εγκαταλειφθεί από ανάδοχο, στην περίπτωση που αυτός έχει υπαναχωρήσει από τη σύμβαση ή καταγγείλει αυτή. Ο Υπουργός ΠΕΚΑ με ανακοίνωση που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αποστέλλεται για δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης γνωστοποιεί τις ως άνω περιοχές με τους ελάχιστους βασικούς όρους των παραχωρήσεων καθώς και κάθε σχετική με αυτές ειδικότερη πληροφορία. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν προσφορά για παραχώρηση σε περισσότερες της μίας περιοχές. Οι προσφορές υποβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του πρώτου και δεύτερου εξαμήνου κάθε ημερολογιακού έτους.
Σε διάστημα τριάντα (30) ημερών από το τέλος του εξαμήνου για τη συγκεκριμένη περιοχή, ο Υπουργός ΠΕΚΑ ανακοινώνει ότι η συγκεκριμένη περιοχή εξαιρείται από τις περιοχές που είναι διαθέσιμες κατά τα ανωτέρω, εφόσον βρίσκεται σε διαδικασία παραχώρησης. Οι προσφορές αξιολογούνται και επιλέγεται η πλέον συμφέρουσα για το Δημόσιο, κατόπιν διαπραγματεύσεων με τους ενδιαφερομένους και με βάση τα κριτήρια της πρόσκλησης……….
Στην προκειμένη περίπτωση, το ενδιαφέρον εστιάζεται στην περίπτωση (γ), δεδομένου ότι η Χώρα διαθέτει σοβαρό αριθμό περιοχών οι οποίες πληρούν τα ως άνω κριτήρια και ταυτόχρονα είναι βέβαιο ότι η εφαρμογή της διαδικασίας αυτής θα επιταχύνει τις εξελίξεις και θα επανεκκινήσει τις σχετικές έρευνες πολύ σύντομα.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "1. Νομικό Πλαίσιο"
#1 Σχόλιο Από Γιώργος Καναβάκης Στις 7 Οκτώβριος, 2011 @ 22:38
Ένα σχόλιο για την παράγραφο β. Ίσως δεν έπρεπε να αφορά τις περιοχές που δεν περιλαμβάνονται στην διακήρυξη αλλά της μη ερευνημένες περιοχές. Αυτό γιατί είναι δυνατόν μια ερευνημένη περιοχή να μην περιλαμβάνεται στην διακήρυξη και να διατίθενται για αυτήν ερευνητικά αποτελέσματα ικανά να της προσδίδουν κάποιο βαθμό βεβαιότητας του τεχνικοκονομικά εκμεταλλεύσιμου δυναμικού του κοιτάσματος και να περιορίζουν το ερευνητικό ρίσκο σε τέτοιο βαθμό όπως σε μια περιοχή που περιλαμβάνεται στην διακήρυξη. Σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να εγερθεί το ερώτημα της σκοπιμότητας στην διαφορετική αντιμετώπιση.
Τέλος, πιστέυω ότι στην διακήρυξη και στις νομικές δεσμεύσεις θα πρέπει να περιλαμβάνονται όλες οι δικλείδες που θα αποτρέπουν την μακροχρόνια παραχώρηση/μίσθωση των περιοχών όταν δεν τηρούνται τα υποβληθέντα και συμβολαιοποιημένα ερευνητικά προγράμματα τα οποία πρέπει να παρακολουθούνται από το Ελληνικό Δημόσιο και για λόγους ορθής τεχνικοικονομικής αξιολόγησης των αποτελεσμάτων έρευνας εκτός των άλλων.
Ευχαριστώ
#2 Σχόλιο Από Yannis H Στις 11 Οκτώβριος, 2011 @ 09:21
1) Γιατί δεν κάνατε τίποτα τόσα χρόνια; Καθόμασταν σε αξιοποιήσιμες πηγές πετρελαίου και αντί να τις αξιοποιήσουμε …δανειζόμασταν;
2) Μας ρωτάτε μόνο τώρα με θέμα την παραχώρισή τους;
3) Είστε οι ίδιοι άνρθωποι που έκαναν αυτά τα πράγματα – και θεωρείτε τους εαυτούς σας σοβαρούς;
4) Αν ήμουν γιατρός και άφηνα χρόνια τον καρκίνο να σε τρώει χωρίς να σου κάνω θεραπεία, και ερχόμουν σήμερα να σε ρωτήσω πως θέλεις να σου κόψω το χέρι, με μαχαίρι ή με πριόνι, θα με θεωρούσες σοβαρό;
#3 Σχόλιο Από ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗΣ Π Στις 11 Οκτώβριος, 2011 @ 09:24
Να περιλαμβάνει όχι μόνο περιοχές της Δ. Ελλάδος αλλά και του Αιγαίου και της Κρήτης. Επίσης να περιλαμβάνει πακέτο έρευνας και εξόρυξης από τον ανάδοχο. Το να κάνω μια έρευνα και να μου αποκαλύψει κοιτάσματα πετρελαίου και υδρογονανθράκων και στη συνέχεια να μην εκμεταλλευτούν θα έχει ένα επιπλέον κόστος για το ήδη υπερχρεωμένο Δημόσιο και δεν υπάρχει λόγος να γίνει. Ο ανάδοχος θα πληρωθεί με ποσοστό επί των εξωρυγμένων ποσοτήτων πετρελαίου και υδρογονανθράκων. Κριτήριο επιλογής το μεγσλύτερο ποσοστό οφέλους για το Δημόσιο.
#4 Σχόλιο Από Konstantinos Στις 11 Οκτώβριος, 2011 @ 09:41
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να δωθεί περισσότερος χρόνος.
#5 Σχόλιο Από Δρ Γεώργιος Γιαννιτσιώτης Στις 11 Οκτώβριος, 2011 @ 11:16
Το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ) δεν έχει όλα τα στοιχεία; Μήπως, θα έπρεπε όλες οι έρευνες να τεθούν υπό την αιγίδα του ούτως ώστε να αποτελέσει σημείο συγκέντρωσης της σχετικής πληροφορίας για το Κράτος, αντί να διαλυθεί;;
#6 Σχόλιο Από Ιωάννης Μπακόπουλος Στις 11 Οκτώβριος, 2011 @ 12:06
Στο τέλος της εισαγωγικής παραγράφου, στην παρένθεση, να γραφεί το εξής: (Αρθ.2, §17 του Ν.2289/95 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει με το Αρθ.156, §10 του Ν.4001/11)
#7 Σχόλιο Από ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ Στις 11 Οκτώβριος, 2011 @ 13:42
Αγαπητοί κύριοι και κυρίες της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ,είναι σωστή αποφάση σας αυτή,και παρότι αντίθετος ιδεολογικά μαζί σας την επικροτώ.Ομώς για μένα υπάρχουν δύο θέματα:πρώτον να γίνουν εξόρύξεις σε περιοχές που ήδη έχουν πλούσια κοιτάσματα,όπως π.χ. σε έναν μια περιοχή,που από την μερία συγγενή μού,έχω καταγωγή στον Πρίνο Θάσου,στην Περιφέρεια Καβάλας.Δεύτερον και σημαντικότερον για μένα,η χώρα μας,να πάει το μεγαλύτερο ποσοστό,από την εξόρυξη υδρογανθρακών το μεγαλύτερο ποσοστό,την »μερίδα του λέοντος»,πρός ανακούφιση του μεγάλου τμήματος του ελληνικού λαού με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας (αυτό είναι ένα βήμα εμφάνισης της υγιούς ιδωτικής πρωτοβουλίας,με την στήριξη του ελληνικού κράτους,και απομάκρυνσης από το σπάταλο αδηφάγο δημόσιο τομέα),κατί που είναι ιδιαίτερα σημαντικό,ειδικά σε αυτή την πολύ δυσκολή περίοδο για την Ελλάδα.Σας ευχαριστώ πολύ,και ελπίζω να λάβετε,υπόψη την δική μου άποψη και των υπολοίπων χρηστών.
#8 Σχόλιο Από Νέο Έλληνας Στις 11 Οκτώβριος, 2011 @ 22:11
Τελικά ούτε αυτό κάνατε σωστά. Τόσα λεφτά σας έδωσαν και δεν προκάνατε!!!
#9 Σχόλιο Από Ν.Μπαρμπαρούσης Στις 13 Οκτώβριος, 2011 @ 13:30
Ποιο το νόημα και η εγκυρότητα των ηλεκτρονικών διαβουλεύσεων, όταν η συμμετοχή σε αυτές προσεγγίζει το μηδέν; Ο μόνος σκοπός που εξυπηρετούν είναι η προκάλυψη και η επιφανειακή νομιμοποίηση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων.
#10 Σχόλιο Από Χρήστος Ελευθεριάδης Στις 16 Οκτώβριος, 2011 @ 22:41
Ένα σημείο μόνο θέλω να θίξω: Αυτό των δικαιωμάτων εξόρυξης.
Η χώρα έχει ένα μεταλλευτικό κώδικα που ουσιαστικά δεν προβλέπει τίποτα για μεταλλευτικά δικαιώματα. Αναμένω να διεκδικήσετε τα μέγιστα για την εξόρυξη υδρογονανθράκων, στην λογική που θα παραθέσω παρακάτω για τον χρυσό.
Είναι γνωστό ότι για τον χρυσό της Χαλκιδικής οι μελέτες βιωσιμότητος έγιναν με τιμή χρυσού 425 δολλάρια ανά ουγγιά. Τη στιγμή αυτή ο χρυσός βρίσκεται πολύ υψηλότερα. Παρακάμπτω τις ισχυρότατες περιβαλλοντικές αντιρρήσεις μου (δεν τις συμμερίζεστε άλλωστε), παρακάμπτω και το θέμα της παραχώρησης που έγινε κατά τρόπο αχαρακτήριστο και έρχομαι στο μεταλλευτικό δικαίωμα που οφείλει να διεκδικήσει η χώρα: Αφού η επένδυση θα είναι άνετα κερδοφόρος με τα 425 δολλάρια ανά ουγγιά, ας είναι αυτή η απολαβή της εταιρείας. Το υπερβάλλον κέρδος μέχρι την τρέχουσα τιμή του χρυσού, θα πρέπει να πηγαίνει στο δημόσιο ταμείο. Οτιδήποτε άλλο θα είναι άδικη παραχώρηση του Εθνικού πλούτου.
Αντίστοιχη λογική να ισχύσει για την εξόρυξη υδρογονανθράκων.
#11 Σχόλιο Από dokimastis Στις 14 Δεκέμβριος, 2011 @ 00:15
dokimastiko bold