Η κατασκευή φυτεμένων επιφανειών στα δώματα, στις στέγες και στους υπαίθριους χώρους νέων, νομίμως υφισταμένων κτιρίων και κτιρίων των εδαφίων δ’, ε’ και στ’ της παραγράφου 2 του άρθρου 23 του ν. 4014/2011, επιτρέπεται εφ’ όσον δεν αντίκειται σε ειδικότερους όρους δόμησης που ισχύουν στην περιοχή του κτιρίου.
Το υπόστρωμα ανάπτυξης των φυτών με τη διαστρωμάτωση των εξειδικευμένων υλικών, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα 40 εκ. πάνω από το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος του κτιρίου. Η βλάστηση που αναπτύσσεται επάνω σε αυτό δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα 3,00μ. Το είδος της βλάστησης, το υπόστρωμα ανάπτυξης των φυτών, το σύστημα της πολυεπίπεδης διαστρωμάτωσης των εξειδικευμένων υλικών, καθώς και το αρδευτικό σύστημα, περιγράφεται σε τεχνική έκθεση, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 της παρούσας.
Δεν επιτρέπεται η κατασκευή φυτεμένων επιφανειών επάνω στις απολήξεις των κλιμακοστασίων και τα φρεάτια των ανελκυστήρων.
Η κατασκευή φυτεμένων επιφανειών στα δώματα, στις στέγες και στους υπαίθριους χώρους των κτιρίων πρέπει να μην προσβάλλει την αισθητική του κτιρίου και να εναρμονίζεται με τις υπόλοιπες κατασκευές που προβλέπονται σε αυτά, βάσει του άρθρου 16 του ν. 1577/1985. Ειδικά για τις στέγες, πρέπει η φυτεμένη επιφάνεια να ακολουθεί την κλίση τους, ώστε να μην αλλοιώνεται η μορφή του κτιρίου.
Οι φυτεμένες επιφάνειες στα δώματα, τις στέγες και τους υπαίθριους χώρους των κτιρίων δεν αίρουν την υποχρέωση φύτευσης των ακαλύπτων χώρων των οικοπέδων που επιβάλλεται με το άρθρο 23 του Κτιριοδομικού Κανονισμού (Αποφ. 3046/304/89, ΦΕΚ 59Δ’).
Προτείνω την συμπλήρωση του άρθρου 1 ως εξής:»Το είδος της βλάστησης, το υπόστρωμα ανάπτυξης των φυτών, το σύστημα της πολυεπίπεδης διαστρωμάτωσης των εξειδικευμένων υλικών, καθώς και το αρδευτικό σύστημα, περιγράφεται σε τεχνική έκθεση, που θα υπογράφεται από αντίστοιχο αρμόδιο επιστήμονα(Δασολόγο-Γεωπόνο-Μηχανικό)
Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΑΥΤΩΝ, ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΙΝΗΤΡΩΝ (ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ, ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΦΟΡΩΝ κ.λπ.) ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥΣ.
ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΧΑΜΗΛΟ ΥΨΟΣ.
ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΕΠΙΜΕΛΗΜΕΝΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΑΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΝΑ ΕΠΙΔΟΤΕΙΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ.
ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ, Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΙΣΟΓΕΙΩΝ ΚΛΕΙΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΣΜΕΤΡΩΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΔΟΜΗΣΗΣ.
Εισήγηση από τον Andrew Michael Clements* σχετικά με τις Πράσινες Στέγες (Φυτεμένα Δώματα)
———————–
*Εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Πρόγραμμα Leonardo της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Εκπαίδευση και Πιστοποίηση των Τεχνικών Πράσινων Στεγών σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
*Δώδεκα χρόνια εμπειρία στην έρευνα, την ανάπτυξη και την εφαρμογή ελληνικών συστημάτων για Πράσινες Στέγες, εργαζόμενος στην Ελλάδα με την υποστήριξη μιας ομάδας διαφόρων ειδικοτήτων (αρχιτεκτόνων, πολιτικών μηχανικών, ειδικών περιβαλλοντολόγων και γεωπόνων).
*Δημιουργός του πρώτου και μοναδικού μέχρι στιγμής πιστοποιημένου ελληνικού συστήματος Πράσινων Στεγών, το οποίο προστατεύεται με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από το υπουργείο Εμπορίου (η έρευνα, η ανάπτυξη και η εφαρμογή του συστήματος γίνονται στην Ελλάδα, από ελληνικά χέρια και με χρήση 90% και πλέον ελληνικών πρώτων υλών – ένα εξολοκλήρου ελληνικό επίτευγμα).
*Εκπρόσωπος της Ελλάδας στην European Green Roof Federation (ανεξάρτητη ευρωπαϊκή αρχή για τη διάδοση των Πράσινων Στεγών).
*Εκπρόσωπος της Ελλάδας στο The World Green Roof Infrastructure Network (ανεξάρτητη παγκόσμια αρχή για τη διάδοση των Πράσινων Στεγών).
*Ιδρυτής και εκπρόσωπος της σελίδας «Green Roofs Greece» στο Facebook με περισσότερους από 21.000 υποστηρικτές.
*Διαχειριστής της σελίδας «Πράσινες Στέγες σε Κάθε Κτήριο» με περισσότερους από 10.000 υποστηρικτές.
*Δημιουργός της Πράσινης Στέγης στο κτήριο του Υπουργείου Οικονομικών στο Σύνταγμα.
———————-
Οι πράσινες στέγες δεν έχουν αναπτυχθεί στην Ελλάδα στον ίδιο βαθμό με το εξωτερικό για έναν απλό λόγο: ΕΛΛΕΙΨΗ ΧΡΗΜΑΤΩΝ.
Στην Ελβετία, την Αυστρία, τη Βρετανία και τη Γερμανία όπου αυτή η πρακτική γνωρίζει ευρεία διάδοση, οι Πράσινες Στέγες έχουν υποστηριχθεί με ΚΙΝΗΤΡΑ (νομοθετικά και οικονομικά) που λειτουργούν ενθαρρυντικά.
Στην προτεινόμενη Υπουργική Απόφαση όμως, γίνεται σαφής η πρόθεση ΑΥΞΗΣΗΣ των ΕΜΠΟΔΙΩΝ στην ανάπτυξη τους κάνοντας την διαδικασία πιο ΧΡΟΝΟΒΟΡΑ και πιο ΠΕΡΙΠΛΟΚΗ απ’ ότι ήδη είναι, αυξάνοντας τη ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ με πλήθος αιτήσεων και εγκρίσεων και ΕΠΙΒΑΡΥΝΟΝΤΑΣ το ΚΟΣΤΟΣ με απαιτήσεις που δεν είναι απαραίτητες.
Επίσης, στο ίδιο κείμενο υποστηρίζεται ότι ο λόγος που οι Πράσινες Στέγες δεν έχουν αναπτυχθεί είναι η αντίδραση κάποιων πολιτών που εμποδίζουν με ένδικα μέσα κάποιους άλλους πολίτες να τις υιοθετήσουν. Ωστόσο, θα ήταν ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε πόσες τέτοιες περιπτώσεις έχουν εγείρει τέτοια εμπόδια και ποια είναι η φύση αυτών των περιπτώσεων.
Όπως κι αν έχει, αυτά που απαιτούνται για την διάδοση των Πράσινων Στεγών είναι:
1. Η ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ
2. Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΘΕΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
3. Η ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΛΕΟΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
Ταυτόχρονα, η Υπουργική Απόφαση θα πρέπει να ορίσει τα ΒΑΣΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ για μια ΠΡΑΣΙΝΗ ΣΤΕΓΗ στην Ελλάδα, τα οποία είναι:
Α. ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Τεχνική ασφάλεια: το πρώτο και πιο σημαντικό κριτήριο για κάθε πράσινη επιφάνεια πρέπει να είναι η ασφάλεια:
1. Σεισμικότητα – Βάρος – Κάθε Πράσινη Στέγη πρέπει να είναι ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΕΛΑΦΡΥΤΕΡΗ (μέγιστο βάρος με διαβροχή 50 κιλά/τμ). Ήδη έχουμε αναπτύξει τεχνικές που έχουν μέγιστο βάρος 25 κιλών/τμ. Αυτό ικανοποιεί πλήρως τις προδιαγραφές των κτηρίων που έχουν κατασκευαστεί μέσα στην τελευταία 30ετία, αλλά ακόμη και παλαιότερες κατασκευές που είχαν πιο χαλαρά κριτήρια. Για τον ίδιο λόγο, η ΣΤΑΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ για τόσο ελαφρά συστήματα Πράσινων Στεγών ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ.
2. ΣΤΕΓΑΝΟΠΟΙΗΣΗ – πρέπει να είναι εγγυημένη για μακρά περίοδο (15 ετών και πλέον)
3. ΑΚΡΑΙΕΣ ΚΑΙΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ – πρέπει να λαμβάνει υπόψη και να μπορεί να αποδώσει στις ειδικές συνθήκες του Ελληνικού κλίματος: α) να αποστραγγίζεται αποτελεσματικά στις δυνατές μπόρες, β) να αντέχει στα μελτέμια και τους άλλους δυνατούς ανέμους, δηλαδή να έχει χαμηλό ύψος βλάστησης (μικρότερο του ενός μέτρου).
4. Να χρησιμοποιεί μόνο φυσικά και βιολογικά υποστρώματα ΧΩΡΙΣ ΧΗΜΙΚΑ (ΛΙΠΑΣΜΑΤΑ ή ΦΥΤΟΦΑΡΜΑΚΑ).
Β. ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
Μόνο ένα απόλυτα φυσικό ελληνικό οικοσύστημα μπορεί να επιβιώσει στις στέγες μιας ελληνικής πόλης με ελάχιστη ή καθόλου άρδευση, ελάχιστη ή καθόλου χρήση βελτιωτικών χώματος και ελάχιστη ή καθόλου συντήρηση. Η ελάχιστη ανάγκη άρδευσης και η ελάχιστη συντήρηση είναι θεμελιώδεις για τη βιωσιμότητα μιας πράσινης στέγης από κάθε άποψη.
Γ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
1. Ενεργειακό αποτύπωμα – η πλειονότητα αν όχι το σύνολο των υλικών θα πρέπει να είναι τοπικής προέλευσης ώστε το ενεργειακό αποτύπωμα να περιορίζεται στο ελάχιστο.
2. Πρόσθετα – η ελάχιστη χρήση νερού και η μηδενική χρήση χημικών λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων θα πρέπει να προαπαιτούμενα μιας Πράσινης Στέγης, καθώς αυτά εισβάλλουν στον υδροφόρο ορίζοντα και μολύνουν το ήδη βεβαρημένο περιβάλλον των πόλεων.
Δ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
1. Πρέπει να δώσουμε ίσες ευκαιρίες στα συστήματα που έχουν αναπτυχθεί στην Ελλάδα, δεδομένου και ότι αυτά έχουν ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα και προσφέρουν δουλειά στους Έλληνες και προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα.
2. Να χρησιμοποιούμε τοπικά υλικά που είναι καταλληλότερα, καθώς ενισχύουν τη βιωσιμότητα μιας πράσινης στέγης ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν δουλειά στους τοπικούς προμηθευτές υλικών.
3. Πρέπει να ΕΞΑΓΟΥΜΕ τις υπάρχουσες τοπικές τεχνολογίες, οι οποίες είναι διεθνώς ανταγωνιστικές, για να δημιουργήσουμε εισροή ρευστού χρήματος στην Ελλάδα.
4. Οι Πράσινες Στέγες πρέπει να ΥΠΟΣΤΗΡΙΧΘΟΥΝ και να ΕΝΘΑΡΡΥΘΝΟΥΝ μειώνοντας το κόστος τους και καταργώντας κάθε εμπόδιο, περιορισμό και απαγόρευση, χωρίς καμιά υποχώρηση στον τομέα της ασφάλειας.
5. Πρέπει να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη περιορίζοντας ταυτόχρονα το κόστος, επίσης χωρίς υποχώρηση στον τομέα της ασφάλειας.
6. Να προσφέρουμε κίνητρα στην εξάπλωση τους ενθαρρύνοντας τις εφαρμογές (φορο-ελαφρύνσεις).
Δ. ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ των ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΩΝ
1. Να ενθαρρύνουμε την τοπική βιοποικιλότητα
2. Να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη της τοπικής παραγωγής και τοπικών προμηθευτών πρώτων υλών.
3. Να υποστηρίξουμε την ελληνική υπεροχή στην παραγωγή εξαγώγιμων προϊόντων παγκόσμιας τάξης.
ΕΠΕΙΔΗ,
«Στο στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί», αφήστε ήσυχο και πάντως μακρυά από τα Φυσικά Οικοσυστήματα, το «πάντρεμα αυτό» με το το τσιμέντο που δημιουργήθηκε ανεξέλεγχτα, επί 50 χρόνια και πλέον.
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΠΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Πτυχ. Σχ. Δασολογίας & Φυσικού Περιβάλλοντος Α.Π.Θ.
ΕΧΩ ΦΥΤΕΨΕΙ ΜΙΑ ΛΕΜΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΗΣ ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΜΟΥ.Η ΛΕΜΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ 0,90 ΜΕΤΡΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΜΟΥ.ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ? Ή ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΚΟΨΩ? ΓΙΑΤΙ Ο ΓΕΙΤΟΝΑΣ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΥΓΡΑΣΙΑ.ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!
Κατά την άποψη μου η προτεινόμενη υπουργική απόφαση είναι:
Α)Θετική σαν ιδέα και πρόθεση.
Β)Προβληματική έως αδύνατη στήν εφαρμογή αφού η επιφόρτιση πού θα επέλθει λόγω του βρεγμένου χωμάτινου υποστρώματος πάχους 40-50 εκ.βάρους περίπου 600 χλγ/μ2 (βλέπε Ελληνικό κανονισμό φορτίσεων για υγρό κηπόχωμα 1700 χλγ/μ3)στά ανώτατα τμήματα αλλά και στό σύνολο του φέροντος οργανισμού τής συντριπτικής πλειοψηφίας τών υφισταμένων κτιρίων, θα βρεθεί εκτός προβλέψεων τής στατικής μελέτης ανέγερσης του κτιρίου και θα θέσει ζητήματα τοπικής και συνολικής αντοχής-ασφάλειας του κτιρίου(όπως παραμορφώσεις εκτός ορίων,ρηγματώσεις,διαβρώσεις οπλισμών,δυσμενή σεισμική συμπεριφορά από αύξηση αδρανειακής ταλαντούμενης μάζας σε υψηλά κτίρια κ.λ.π.)
Γ) Εφικτή μόνο για νέα κτίρια όπου στη στατική μελέτη θα ληφθούν υπόψη όλα τα νέα δεδομένα φορτίσεων αλλά και με παράλληλη παροχή κινήτρων που απουσιάζουν απο τήν πρόταση(π.χ. μείωση τελών,επιδότηση από περιβαλλοντικά προγράμματα ή πράσινο ταμείο κ.λ.π.)
Αναστάσιος Χαραλαμπίδης πολιτικός μηχανικός
προιστάμενος πολεοδομίας Δήμου Πυλαίας- Χορτιάτη
Nα μη γινει ακομη ένας νομος στο ποδι , όπως με όσους έχουν σχεση με την δομηση , και χρειάζονται ακολουθως χιλιαδες τροποποιήσεις και εγκυκλιοι να κατανοήσουν οι ευθυνοφοβοι και ανεγγεφαλοι των πολεοδομιών ταλανιζοντας την
κοινωνια. Να ρυθμισθει με την παρουσα διάταξη , σε συνδυασμο
με το σχεδιο Π.Δ και το άρθρο 5 του ν 1577/85[ΓΟΚ] , αν
η φυτευμενη ταρατσα , η τελευταια πλακα που δεν έχει στεγη
και θα μετραπει σε κηπο ή δασος , θα ειναι χωρος κυριας
χρησης .Οχι όπως ισχυει για τους ημιυπαιθριους , που συμφωνα με το νομο , ειναι χωρος για την προσωρινη παραμονη των κατοικων και την διέλευση αυτων , αλλα όχι για άλλη χρηση
όπως κουζινα, τουαλεττα [ φυσικα χωρις να έχει κλεισει η μια
πλευρα …] Να προβλεπεται ότι μπουρουν οι κατοικοι να
χρησιμοποιουν την φυτεμενη επιφανεια ως χωρο κυριας χρησης
ώστε να μην κινδυνευει από τους ελεγτες δομησης …να συρρετε
στα δικαστηρια και να πληρωνει προστιμα .
Το παρον σχολιο το γραφω για τον κοσμο και όχι για τους
αρμοδιους , αφου γνωριζω ότι οι διαβουλευσεις γινονται για το θεαθειναι ….και δεν έχουν καμια επιρροη στους αρμοδιους
Συμφωνώ με τους προηγούμενους όσον αφορά το θέμα των κινήτρων. Έχω μεγάλο χώρο με αποκλειστική χρήση σε ταράτσα και ο λόγος που δεν τον αξιοποιώ για πράσινο, παρόλο που θα ήταν όμορφο το αποτέλεσμα, είναι αφ ενός το κόστος κατασκευής, αφ ετέρου το κόστος συντήρησης. Χρειάζονται κάποια κίνητρα και απεμπλοκη από κοστοβορες διαδικασίες, όπως είναι οι μελέτες, υπογραφές μηχανικών κλπ. Θέστε κάποιες προδιαγραφές και αφήστε έναν γεωπόνο να εργαστεί.
Επίσης ένα μείζον ζήτημα το έθιξε και κάποιος άλλος νωρίτερα. Είναι η δυνατότητα κατασκευής πέργκολας. Είναι πολυ πιο απλή υπόθεση διότι δεν τίθενται προβλήματα μονωσεων κλπ και προσφέρει ωραίο αισθητικό αποτέλεσμα και ισοδυναμο με τη φύτευση της ταρατσας. Σε αυτο βέβαια απαιτείται η σύμπραξη μηχανικού για θέματα στατικοτητας. Αλλά επιτέλους απελευθερωστε την κατασκευή αυτή από λογικές του παρελθόντος που επέβαλαν περιορισμούς. Τώρα πια η ασχήμια των ταρατσων, ειδικά στην Αθήνα, θα μπορούσε να καλυφθεί Έν μέρει απο περγκολες. Αλλά και η μονωτικη τους λειτουργία για την ταράτσα θα επέφερε σημαντική αλλαγή στη θερμική συμπεριφορά των κτιρίων που είναι παλιά και αυτά και οι μονωσεις τους.
Σε αντίθεση με τις παρατηρήσεις της κας Καλούτσα, εγώ θα θεωρούσα οτι η εν λόγω Υ/Α δεν θα πρέπει να αγνοήσει, αλλά, αντιθέτως θα πρέπει να ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΒΕΙ και την τοποθέτηση πέργκολας (ή άλλης παρόμοιας κατασκευής προοριζόμενης για τη στήριξη φυτών), διότι και αυτές μπορούν να επιφέρουν τα ίδια αισθητικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα με τις φυτεμένες στέγες (αιωρούμενη φυτεμένη στέγη ; ίσως !), αρκεί βεβαίως να τηρούνται και άλλες προυποθέσεις όπως π.χ.η έκδοση οικοδ. άδειας, η επίβλεψη της τοποθέτησης της κατασκευής από διπλωματούχο πολ. μηχανικό κ.λ.π. Και μάλιστα οι πέργκολες να μπορεί να τοποθετούνται σε όλα πλέον τα νεώτερα κτίρια της χώρας, αφού αυτά έχουν από κατασκευής τους επιδαπέδια μόνωση στους υπαίθριους χώρους τους ( π.χ. πολυκατοικίες καλής κατασκευής βορείων προαστείων). (…οι φυτεμένες στέγες μπορεί θα προκαλέσουν περισσότερα προβλήματα υγρασίας, στεγανοποίησης κ.λ.π. σε μία πολυκατοικία, από όσα μία ΣΩΣΤΑ εγκατεστημένη πέργκολα).
Τα αναρριχητικά φυτά-που έτσι κι αλλιώς αφθονούν στη χώρα μας – δημιουργούν ΑΝΕΞΟΔΑ φυσικό δροσισμό και φυσική σκίαση όπως π.χ.: η κληματαριά:δεν απαιτεί μεγάλες ποσότητες νερού, αναπτύσσεται γρήγορα επάνω σε πέργκολα (κοιν. κρεββατίνα), δίνει και …. καρπούς!! ΄Αλλα αναρριχητικά φυτά δίνουν και άρωμα, π.χ. γιασεμί ή απομακρύνουν ενοχλητικά έντομα ή χρωματίζουν το άψυχο τσιμέντο μας με την ποικιλία των χρωμάτων τους όπως π.χ. η βουκαμβίλια.
Οι πέργκολες που τοποθετούνται με σχέδιο μηχανικού και υπό την επίβλεψή του όχι μόνον επιφέρουν φυσικό δροσισμό και σκίαση αλλά επιπλέον ομορφαίνουν το χώρο και συνδέονται, γενικότερα, και με την πολιτιστική οικοδομική κληρονομιά μας: δεν υπάρχει νησιώτικη βεράντα χωρίς πέργκολα. Ο αρμόδιος υπουργός το γνωρίζει καλύτερα αφού κατάγεται από ….. νησί!!
Κύριε Σηφουνάκη, τολμήσετε να θεσπίσετε ακόμη και κίνητρα γι αυτό, καθιερώσετε ακόμη και την υποχρεωτική τοποθέτησή τους και στις κοινόχρηστε ταράτσες των νέων οικοδομών, μιά και στις ήδη υπάρχουσες αυτό δύσκολα θα πραγματοποιηθεί. Προτείνω λοιπόν την άνευ όρων καθιέρωσή τους (συμφωνία συνιδιοκτητών πολυκατοικίας, κανονισμούς πολυκατοικιών, που ούτε τη χρήση φυσικού αερίου προβλέπουν αφού είναι παμπάλαιοι), προκειμένου απαλλαγούμε από τις νεκρές τσιμεντένιες επιφάνειές τους, έτσι ώστε να ξεφύγουμε και από τα στενά οστεοπορωτικά όρια της νομοθεσίας της οριζόντιας ιδιοκτησίας και συνιδιοκτησίας, που έχει οδηγήσει στα δικαστήρια τους μισούς ΄Ελληνες ιδιοκτήτες διαμερισμάτων από τους άλλους μισούς !!!
Να ξεφύγουμε, όπως σωστά παρατηρεί η κα Πάπαρη, από τη λογική της μικρής ιδιοκτησίας που καταλήγει σε αξεπέραστα αδιέξοδα, που δε συνάδουν με το πνεύμα και τη φιλοσοφία της συγκεκριμένης Υ/Α.
Θεσμοθετήσετε, κύριε Υπουργέ, χωρίς νέα κενά στο νόμο σας , γιατί και τότε πάλι θα καταλήξετε στο ίδιο σημείο απ΄όπου αρχίσατε, δηλ. στο μηδέν. Φροντίσετε να καλύψετε όλες τις δυνατότητες, όλες τις περιπτώσεις. Ακούσετε τις φωνές όλων μας…. κάπου θα βρεθεί η χρυσή τομή… Για να μπορέσει κάποτε αυτή η ταλαίπωρη χώρα μας να συγκριθεί με παρόμοια ευρωπαική, έστω σ’ αυτό το σημείο……
Σας ευχαριστώ
Nα ρυθμισθεί επακριβώς αν είναι δυνατή η φύτευση επι της
της τελευταίας πλάκας , αντι της στέγης ,σε κτίρια που μέχρι
σήμερα δεν έχουν κατασκευάσει στέγη , ή σε οικοδομές που
εκκρεμεί η άδεια δόμησης , Να προβλεφθεί δηλαδή , μελέτη
φύτευσης επι της τελευταίας πλάκας , αντί στέγης , κατά την υποβολή των μελετών σύμφωνα με τις διατάξεις του νεου νόμου 4030/11, ώστε να είναι εύκολα κατανοητή η διάταξη από τους αρμόδιους , για να μη ταλαιπωρούν τους ενδιαφερόμενους και
χρειάζεται έκδοση χιλιάδων εγκυκλίων για να κατανοήσουν την
διάταξη και να μη σημειώνουν χιλιάδες παρατηρησεις ,ωστε να
θέτουν το φάκελο στο τελευταίο συρτάρι μέχρι να εκπνευσει το 9μηνο ,να επιστρέψουν το φακελο.
Να προβλεφθει επίσης δυνατότητα καθαίρεσης της υπάρχουσας
στέγης σε υπάρχοντα κτίρια , χωρίς άλλη άδεια οικοδομής και
άλλες μελέτες , πλην της ενημέρωσης του φακέλου της άδειας
με απλη αίτηση .
ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΕΝΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΑΝΤΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΥΠΟΨΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΤΟ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙ. ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΟ Ή ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ ΘΑ ΚΟΥΡΑΣΤΗΤΕ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΙ ΛΕΝΕ ΤΑ ΕΔΑΦΙΑ δ,ε καιστ του Ν4014/2011 ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 16 του ν. 1577/1985;
ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΧΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΦΗ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΤΙ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΡΘΡΟ
ΤΩΡΑ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΥΨΟΣ
ΕΓΩ ΠΟΥ ΕΧΩ ΚΤΙΣΕΙ ΜΕ ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΧΩ ΞΑΦΝΙΚΑ ΜΙΑ ΣΚΙΑΣΗ ΑΠΟ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΙΧΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΧΑΝΩ ΕΤΣΙ ΤΟΝ ΗΛΙΑΣΜΟ ΜΟΥ;
ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΑΝ ΠΟΛΙΤΗΣ ΒΡΙΣΚΟΜΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΞΑΦΝΙΚΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΜΟΥ ΠΑΡΟΛΟ ΠΟΥ ΤΗΡΗΣΑ ΣΤΟ ΑΚΕΡΑΙΟ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΘΩ
ΑΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΟΥΝ ΤΑ ΨΗΛΑ ΦΥΤΑ
ΠΡΑΣΙΝΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΑΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΧΑΜΗΛΟ ΥΨΟΣ
ΕΠΙΣΗΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΟΥΝ ΤΑ ΑΝΑΡΙΧΟΜΕΝΑ ΚΛΠ ΠΟΥ ΘΑ ΔΩΣΟΥΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΤΗΔΙΟΥΣ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΠΕΡΓΚΟΛΕΣ ΚΛΠ
– Η αναγκη για φυτεμενους ακαλυπτους χωρους σε δωματα, αυλες κλπ. ειναι πολυ μεγαλη στα πυκνοδομημενα κεντρα πολεων. Εαν δεν υπαρχουν καποια κινητρα δεν θα εχομε επιτυχια στην εφαρμογη του νομου, αφου ηδη θα υπαρχει ενα σοβαρο οικονομικο κοστος στην κατασκευη αυτων και σε συμεχεια στην συντηρηση τους, χωρις οι ιδιοκτητες να εχουν ταυτοχρονα καποιο αμεσο «κερδος».
Πιθανα κινητρα :
α) Μειωση του υποχρεωτικου ποσοστου των 2/3 σε φυτευση των ακαλυπτων του οικοπεδου, αφου ολοι οι μηχανικοι γνωριζουν οτι σε συνδυασμο με τις θεσεις σταθμευσης και τους διαδρομους κυκλοφοριας ενοικων και αυτοκινητων στα οικοπεδα των κεντρων δεν υπαρχουν ορθολογιστες λυσεις.
β) Μειωση τιμολογιου ΔΕΗ
γ) Φορολογικα κινητρα
δ) Κινητρα οικονομικα (βραβεια, δανεια, επιχορηγησεις κλπ.)
– Στην κατασκευη αυτων των χωρων να υπαρχουν καποιες ελαχιστες προδιαγραφες ωστε να αναφερονται αυτες στους τιτλους ιδιοκτησια και στους κανονισμους των πολυκατοικιων.
Θεωρώ, γιά να μην υπάρχουν παρερμηνεύσεις, ότι η απόφαση πρέπει να αναφέρει με ακριβή τρόπο τα ακόλουθα:
1. Οι φυτεμένες επιφάνειες δεν αντικαταστούν την θερμική μόνωση του κτιρίου.
2. Βελτιώνουν τις μικροκλιματικές συνθήκες των πόλεων και οικισμών διότι ελλατώνουν την ακτινοβολία προς το περιβάλλον της αποθηκευμένης στο σκυρόδεμα ηλιακής ενέργειας.
3.Στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, απ’όπου προέρχεται αυτή η τεχνολογία, η ανάπτυξη των φυτών γίνεται μόνη της και αυτομάτως, διότι βρέχει συχνά και το αρδευτικό σύστημα είναι άχρηστο.
4.Στην Ελληνική εφαρμογή πρέπει να προσδιοριστούν τα φυτά που αναπτύσονται με ελάγχιστη άρδευση. Η οικονομία νερού είναι σημαντικό μέρος του ζητούμενου εργειακού σχεδιασμού. Η απόφαση πρέπει να προσδιορίζει την μάξιμουμ αναγκαία ποσότητα ύδατος ανα μ2.
5.Η διαλόγη των φυτών πρέπει να γίνεται βάση του σημείου 4. Τα ελληνικά φυτά που αναπτύσονται στα νησιά έχουν πολύ βαθειές ρίζες γιά να βρίσκουν υγρασία. Αυτό ειναι αντιφατικό με την αρχή τον φυτεμένων δωμάτων. Επομένως πρέπει να χρησιμοποιηθούν ανθεκτικά φυτά με οριζόντια εξέλιξη των ριζών και ελάχιστη ανάγκη άρδευσης, που αντέχουν στις Ελληνικές κλιματικές συνθήκες.
6. Η απόφαση πρέπει να λειτουργεί ώς τεχνικός κανονισμός γιά την επιτυχία του καλλίτερου αποτελέσματος.Επομένως πρέπει να προσδιορίζει τα βασικά ελληνικά STANDARS, γιά το καλλίτερο αποτέλεσμα και εξοικονόμευση νερού.
7. Δεν είναι δικαιολογημένη η απαγόρευση φυτεμένων επιφανειών στις απολήξεις των κλιμακοστασίων
8. Δεν αναφέρει την τεχνολογία των πράσινων τοίχων γιά μία γενική αντιμετώπιση της αλλαγής του μικροκλίματος και των περιβαλλοντικών συνθηκών τών πόλεων
9. Η γραφειοκρατική διαδικασία πρέπει να απλοποιηθεί.
Θα ήταν χρήσιμο στη συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση να περιληφθούν και οι προϋποθέσεις για την κατασκευή κατακόρυφων φυτωρίων στις όψεις των οικοδομών, ιδίως σε αυτές που δεν έχουν παράθυρα κλπ, και που αποσκοπούν στην αισθητική βελτίωση των γειτονιών και την βελτίωση της ηχητικής και θερμικής μόνωσης των οικοδομών.
Ευχαριστώ.
Αγαπητέ κύριε Σηφουνάκη,
Ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσουμε την έλλειψη χώρων πρασίνου στις ελληνικές μεγαλουπόλεις είναι να πάρουμε μέτρα που χτυπάνε την αιτία για την οποία κατάντησαν μεγαλουπόλεις.
Καλό θα είναι να ασχοληθούμε με την αιτία και όχι τα συμπτώματα της παθογένιας. Θέλουμε αντιβιοτικά και όχι παυσίπονα.
Το να ενθαρρύνουμε το πρασίνισμα των ταρατσών (πέρα από τα όποια σοβαρά τεχνικά και οικονομικά προβλήματα σχετίζονται με αυτό) θεωρώ ότι συνιστά «πράσσειν άλογα».
Σημείωση: Το «πράσσειν» είναι ένας άλλος τύπος του ρήματος «πράττειν». Συνεπώς το «πράσσειν άλογα» σημαίνει το να ενεργείς παράλογα. Πολλοί, στην εποχή μας, λένε λανθασμένα τη φράση αυτή σαν «Πράσινα άλογα». Στη λανθασμένη απόδοση της σωστής φράσης, στην προκειμένη περίπτωση, μπορεί να σπρώχνει και το χρώμα, που επιδιώκει να δώσει στις ταράτσες των μεγαλουπόλεων η πρωτοβουλία σας. Να είστε καλά.
Κατά την άποψή μου τα όρια ύψους είναι λάθος γιατί αυτό θα προκύψει αναγκαστικά από την αντοχήν του κτηρίου και τις ανεμοπτώσεις, επίσης το θέμα της φύτευσης των στεγών των χώρων δωμάτων αυτό θα μπορούσε να είναι επιτρεπτό επίσης με ύψος χμηλό, κάτι εξάλλου που συντρέχει και με τις δυνατότητες αντοχής των
Μένω έκπληκτος από την ανακοίνωση οτι υπάρχει νόμος που απαγορεύει την φύτευση πρασίνου στις στέγες ή στους υπαίθριους χώρους μιας κατοικίας ή πολυκατοικίας.
Εγώ το θεωρούσα αυτονόητο μέχρι σήμερα και μάλιστα αναρωτιόμουν γιατί δεν δίνονταν κίνητρα στους πολίτες, για να πρασινίσουν τις στέγες τους και τους υπαίθριους χώρους του σπιτιού τους.
Νομίζω οτι η όποια νομική διάταξη ή ΠΔ που βάζει εμπόδια σε αυτήν την διαδικασία, θα πρέπει να καταργηθεί άμεσα και να δοθούν κάποια κίνητρα στους πολίτες, ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να δούμε όλες τις «τσιμεντουπόλεις» να πρασινίζουν.
Φυσικά και θα πρέπει να γίνεται αυτό με τις απαιτούμενες προδιαγραφές, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα στους υπόλοιπους συγκατοίκους, αν πρόκειται για πολυκατοικία, όπως διαρροή υγρασίας στις οροφές ή οποιαδήποτε άλλη ενόχληση από την φύτευση της όποιας επιφάνειας.
Στο άρθρο 1 θα πρέπει να προηγηθεί ο σκοπός της ΥΑ, όπως η συμβολή στην αύξηση και βελτίωση των αστικών πράσινων χώρων των ελληνικών πόλεων και οικισμών, η αισθητική αναβάθμιση των ανοικτών χώρων, σε άμεση ή έμμεση επαφή με το πλέγμα των δημοσίων χώρων, η βελτίωση της κοινωνικότητας των ενοίκων και των επισκεπτών (όταν πρόκειται για δημόσιο κτήριο), η ανάδειξη της ιδιαίτερης ταυτότητας ενός σημείου αναφοράς (π.χ., σε ακάλυπτο οικοδομής) ή μιας αστικής περιοχής, συμπεριλαμβανομένης και της υπάρχουσας χλωρίδας.
Βασικό αιτούμενο χωρίς, δυστυχώς, να έχουν γίνει βήματα εδώ και πολλά χρόνια προς αυτή την κατεύθυνση, είναι η θέσπιση ενός νομικού καθεστώτος, που να υποστηρίζει την συνένωση των ακαλύπτων χώρων στα πλαίσια ενός οικοδομικού τετραγώνου, μια πρωτοβουλία, που έμεινε στη μέση με τον τίτλο «Ενεργό Οικοδομικό Τετράγωνο». Φρονώ, πως η παρούσα ΥΑ θα πρέπει να εμπλουτισθεί με την επεξεργασία αυτής της ιδέας, ώστε να αποβεί κατά το δυνατόν αποτελεσματική και επωφελής για το δομημένο περιβάλλον της χώρας μας, που είναι, όπως όλοι γνωρίζουμε, εξαιρετικά υποβαθμισμένο. Αλλιώς, εάν αποδεχθούμε ως πλαίσιο των παρεμβάσεων τα υφιστάμενα ιδιοκτησιακά όρια, θα έχουμε εγκλωβισθεί στην αδιέξοδη λογική της μικρής ιδιοκτησίας, η οποία αποτελεί μια από τις αδυναμίες αποτελεσματικής αναβάθμισης της ελληνικής πόλης.
Επίσης, θα πρέπει να δίδονται σαφή κίνητρα, οικονομικά και άλλα, για μια όσο γίνεται πιο συνολική πράσινη αναβάθμιση των ΟΤ στην ελληνική πόλη και τους οικισμούς.
Ιδιαίτερη επεξεργασία θα πρέπει να τύχουν στην ίδια ΥΑ οι ακάλυπτοι χώροι των διατηρητέων κτηρίων στα ιστορικά κέντρα των πόλεων, με τις ιδιαιτερότητες, αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρουν.
Για την αποφυγή διάχυσης στο ήδη βεβαρυμένο αστικό περιβάλλον τοξικών συνθετικών φυτοπροστατευτικών προϊόντων και λιπασμάτων η εγκατάσταση
των διαφόρων φυτών σε δώματα και ή στέγες ή ή ακάλυπτο χώρο θα πρέπει να διέπονται από τις αρχές της οικολογικής (βιολογικής ) γεωργίας τόσο για τα διάφορα υποστρώματα όσο και τα για τα ίδια φυτά και τη γεωργική πρακτική.
Πρόκειται να εγκατασήσουμε ένα κήπο και για να πετύχει χρειάζεται
α]η κατάλληλη υποδόμη ,μόνοση,στράγγιση,άρδευση[σταγονίδια]
β]τα φύτα,κριτήρια για την επιλογή τους κυρίως αντικειμενικά όπως η
προσαρμογή στο συγκεκριμένο περιβάλλον, η αντοχή στη έλλειψη νερού
και κυρίως να προέρχονται από την χλωρίδα του τόπου μας .
γ]όλα τα προηγούμενα προϋποθέτουν την βοήθεια και την ενεργή
συμμετοχή ενός Γεωτεχνικού.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΙΣΧΥΟΝΤΟΣ ΝΟΜΟΥ
Όταν κατά πλειοψηφία δεν εφαρμόζεται στην πράξη η νομοθεσία για την φύτευση των ακαλύπτων χώρων των οικοπέδων που [επιβάλλεται με το άρθρο 23 του Κτιριοδομικού Κανονισμού (Αποφ. 3046/304/89, ΦΕΚ 59Δ’)], παρ’ όλο που εμφανίζεται στις εκδιδόμενες άδειες, δεν νομίζω ότι μπορεί να έχει κάποια τύχη όταν προσθέτουμε βάρος, επιπλέον έξοδα συντήρησης & πιθανόν υγρασία.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Λαμβάνοντας υπόψη την ΥΑ86750/6313 (ΦΕΚ1276Δ/93 όπως διορθώθηκε με το ΦΕΚ1405Δ/93)’Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) του Δήμου Βούλας (Ν.Αττικής)’ για την πολεοδομική ενότητα 4 ‘Πανόραμα’ αναφέρει μέσο συντελεστή δόμησης 0,4 και σε όσες οικοδομικές άδειες έχουν πέσει στην αντίληψή μου εφαρμόζεται συντελεστής δόμησης 0,6 (το Πολεοδομικό Γραφείο δεν έχει απαντήσει εγγράφως μέχρι στιγμής αρ.πρωτ.70663/17-11-2011) είναι πιθανό τμήματα στεγών να είναι αυθαίρετα.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
1)Στο Πανόραμα Βούλας (Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης) που επιβάλεται κεραμοσκεπή με μέγιστη κλίση 25 μοιρών μπορεί να αντικατασταθεί η υποχρεωτική κεραμοσκεπή με φύτευση;
2)Θα επιτρέπεται με άδεια μικρής κλίμακας η φύτευση σε αυθαίρετη στέγη;