Για τη διάδοση των “καθαρών” οχημάτων στο ευρύτερο κοινό απαιτούνται σημαντικές αλλαγές στη σειρά των προτεραιοτήτων που κάθε αγοραστής νέου οχήματος αποπειράται να ικανοποιήσει με την τελική επιλογή της αγοράς του. Για να επιλέξει κανείς ένα ηλεκτρικό ή ένα επαναφορτιζόμενο υβριδικό όχημα θα πρέπει συνειδητά να επιθυμεί τη δική του προσωπική συμβολή στην προσπάθεια που οφείλει να καταβάλλει η ανθρωπότητα προκειμένου να απομακρυνθούν οι επαπειλούμενες σε ορατό πλέον χρονικό ορίζοντα καταστροφές τις οποίες θα βιώσουν ο ίδιος και τα παιδιά του.
Η έρευνα και η εξέλιξη των Η/Ο χρηματοδοτήθηκαν αφειδώς για το σκοπό αυτό τα τελευταία χρόνια, τόσο με κονδύλια κοινωνικά όσο και με επιχειρηματικά, έτσι ώστε να εξασφαλίσουν στους υποψηφίους αγοραστές οχήματα που θα διαθέτουν ανέσεις, ασφάλεια, λειτουργικότητα και αξιοπιστία σε επίπεδα που τους παρέχουν τα αντίστοιχα συμβατικά οχήματα. Αυτές οι επιτεύξεις κινδυνεύουν να μην επιτύχουν το στόχο τους εάν δεν προετοιμαστούν οι υποψήφιοι αγοραστές ώστε να αξιολογήσουν ορθά την ωφέλεια που θα αποκομίσουν οι ίδιοι αλλά και το κοινωνικό σύνολο από την απόφασή τους να αποκτήσουν οχήματα τα οποία θα καταναλώνουν τη μικρότερη δυνατή ποσότητα ενέργειας για την κίνησή τους και θα εκπέμπουν τη μικρότερη δυνατή ποσότητα αερίων ρύπων του θερμοκηπίου και έντασης θορύβου.
Επίσης, οι αγοραστές των Η/Ο πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα έτσι ώστε το κριτήριο του αρχικού κόστους απόκτησής τους να μην αξιολογείται στατικά, περιοριζόμενο στην αρχική εκταμίευση κατά τη στιγμή της αγοράς τους, αλλά να εξετάζεται σε βάθος ενός λογικού χρονικού ορίζοντα χρήσης τους προκειμένου να συμπεριληφθούν στην αξιολόγηση και τα οικονομικά οφέλη της μειωμένης κατανάλωσης ενέργειας και του χαμηλού κόστους συντήρησης. Τέλος το κοινωνικό σύνολο θα πρέπει να γίνει γνώστης των τεχνολογικών εξελίξεων και των διαφόρων μορφών προωστήριων συστημάτων, τα οποία θα του προσφερθούν από τη βιομηχανία, όπως και των λειτουργικών τους χαρακτηριστικών, προκειμένου να διαμορφώσει τη δεδομένη στιγμή αγοράς τη σωστή επιλογή κάποιου από αυτά η οποία θα του ικανοποιήσει τις ανάγκες του.
Οι ακόλουθοι Φορείς μπορούν να δραστηριοποιηθούν για την προαγωγή του απαραίτητου έργου της ενημέρωσης του αγοραστικού κοινού των Η/Ο:
- Ø Ερευνητικά ιδρύματα τα οποία εμπλέκονται στην παγκόσμια προσπάθεια διάδοσης της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων και τα οποία ενδιαφέρονται για τη δημοσιοποίηση των επιτευγμάτων τους.
- Ø Εκπαιδευτικά τεχνολογικά ιδρύματα τα οποία εκπαιδεύουν τους επιστήμονες που θα στηρίξουν τις νέες τεχνολογίες.
- Ø Εξειδικευμένες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) οι οποίες υπηρετούν από πεποίθηση τις ιδέες της φιλικής για το περιβάλλον αυτοκίνησης και της ανάγκης άμεσης δραστηριοποίησης της κοινωνίας για την ευρύτερη δυνατή διάδοσή της.
- Ø Εξειδικευμένα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης τα οποία θα συμμετέχουν πιο ενεργά στην ενημέρωση του κοινού όταν τα προϊόντα της βιομηχανίας των Η/Ο θα εμφανιστούν μαζικά στην αγορά.
Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών αναπτύχθηκε σημαντική διεθνής δραστηριότητα στον τομέα του διεθνούς συντονισμού των ενεργειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης και της διεθνούς συνεργασίας των κύριων φορέων της. Οι Εθνικές εξειδικευμένες ΜΚΟ συνέπτυξαν όργανα διεθνούς συνεργασίας τα οποία πρωτοστάτησαν στις προσπάθειες αυτές και σε μεγάλο βαθμό έπεισαν κυβερνήσεις και επιχειρήσεις να στηρίξουν το εγχείρημα της τεχνολογικής επανάστασης στον τομέα της αυτοκίνησης. Εκατοντάδες διεθνή συνέδρια και εκθέσεις, εκδηλώσεις επίδειξης και αθλητικές εκδηλώσεις οργανώθηκαν και οργανώνονται συνέχεια στις οποίες συμμετέχουν ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Παράλληλα, διαγωνισμοί και βραβεύσεις πόλεων και φορέων που εμπράκτως εφαρμόζουν προγράμματα διάδοσης και χρήσης των καθαρών οχημάτων εξαγγέλλονται και υλοποιούνται. Οι διεθνείς φορείς αυτού του κινήματος είναι οι ακόλουθοι:
- · Παγκόσμια Ομοσπονδία Ηλεκτρικών Οχημάτων (World Electric Vehicle Association – WEVA) με τα τρία μέλη της που είναι η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρικών Οχημάτων (European Association for Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicles – AVERE), η Αμερικανική Ομοσπονδία Ηλεκτρικών Οχημάτων (Electric Drive Transportation Association – EDTA) και η Ασιατική Ομοσπονδία Ηλεκτρικών Οχημάτων (Electric Vehicle Association of Asia Pacific – EVAAP).
- · Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (International Federation of Automobile – FIA) μέσω της Επιτροπής Εναλλακτικών Ενεργειών.
Επιπρόσθετα, σε αρκετές χώρες δραστηριοποιούνται Εθνικοί φορείς γα την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού και για την αποδοχή των οχημάτων νέας τεχνολογίας. Στον Πίνακα 5 παρουσιάζονται οι φορείς που ενεργοποιούνται σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται οι ακόλουθοι φορείς:
- § Το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛΙΝΗΟ) δραστηριοποιείται επί δύο δεκαετίες και εκπροσωπεί την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΑVERE) και μέσω αυτής την Παγκόσμια Ομοσπονδία Ηλεκτρικών Οχημάτων (WEVA). To ΕΛΙΝΗΟ συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο της AVERE με δύο μέλη. Επίσης, είναι ο επίσημος εκπρόσωπος για την Ελλάδα της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) σε ότι αφορά τα ηλεκτρικά, υβριδικά και εναλλακτικών καυσίμων αυτοκίνητα ενώ συμμετέχει στη Διεθνή Επιτροπή Εναλλακτικών Ενεργειών της FIA με ένα μέλος.
- § Το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) δραστηριοποιείται σε θέματα που αφορούν κυρίως εφαρμογές ΑΠΕ, διαχείρισης ενέργειας και υδρογόνου στην καθαρή αυτοκίνηση και σε προγράμματα διάδοσης των μεθόδων οικολογικής οδήγησης.
- § Το Ινστιτούτο Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ) του Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, με έδρα την Θεσσαλονίκη, αναπτύσσει εξειδικευμένη δραστηριότητα κυρίως σε προγράμματα τεχνικής αξιολόγησης των οχημάτων νέας τεχνολογίας.
Πίνακας 5. Εθνικοί φορείς που παρέχουν ενημέρωση και ευαισθητοποιούν το κοινό για τα Η/Ο στις διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες
Είμαστε στην διάθεσή σας για οτιδήποτε χρειαστείτε….