- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

3. 3.2. Διεθνής Εμπειρία

Στον Πίνακα 1 παρουσιάζεται μία γενική επισκόπηση των μέτρων υποστήριξης της αρχικής τιμής αγοράς και τα οικονομικά κίνητρα για τα Η/Ο που έχουν εφαρμοστεί σε διάφορες χώρες του κόσμου. Επίσης, το ραβδόγραμμα του Σχήματος 9 παρουσιάζει τα χρηματικά ποσά που αντιστοιχούν στο μέγιστο επίπεδο υποστήριξης της αρχικής τιμής αγοράς που είναι διαθέσιμο για τα Η/Ο σε διάφορες χώρες του κόσμου. Σημειώνεται ότι η μετατροπή των αντίστοιχων τοπικών νομισμάτων σε € έχει γίνει με τη συναλλαγματική ισοτιμία της 5 Ιανουαρίου 2012.

Πίνακας 1. Μέτρα υποστήριξης και οικονομικά κίνητρα για τα Η/Ο

Χώρα Μέτρα – Κίνητρα
Αμερική Απαλλαγή φόρου έως € 5.792 για επαναφορτιζόμενα υβριδικά και ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα.
Καναδάς Μία σειρά από κίνητρα από την ομοσπονδιακή και τις τοπικές κυβερνήσεις με απαλλαγή έως € 3.819 για νέα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα.
Ιαπωνία Κίνητρα με μείωση από τη λιανική τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων έως € 14.004 και μειώσεις στα τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης.
Γαλλία Επιστροφή ύψους € 5.000 για τους αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων προβλέπεται από μία πρωτοβουλία ονομαζόμενη Eco-pastille (Ιανουάριος 2008).
Ισπανία Επιστροφή ύψους € 6.000 ή του 15% της τιμής του οχήματος για κάθε αγορά ηλεκτρικού οχήματος στην Ισπανία.
Νορβηγία Απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από το φόρο ταξινόμησης. Για ένα όχημα τύπου super mini, ο φόρος ταξινόμησης είναι περίπου ίσος με € 7.500. Απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από το ΦΠΑ (25%).
Δανία Απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από το φόρο ταξινόμησης.
Σουηδία Επιχορήγηση ύψους € 1.133 προβλέπεται για τα οχήματα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα, μετά από ιδιοκτησία του οχήματος διάρκειας 6 μηνών. Η Κυβέρνηση έχει κατανείμει € 28εκ. για την απαλλαγή (6εκ. το 2007, 11εκ. το 2008 και 11εκ. το 2009).
Ιρλανδία Μέγιστη απαλλαγή ύψους € 2.500 παρέχεται στα υβριδικά και ευέλικτου καυσίμου οχήματα, ταξινομημένα μεταξύ 1ης Ιουλίου 2008 και 31ης Δεκεμβρίου 2010. Απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από το φόρο ταξινόμησης έως την 31η Δεκεμβρίου 2015.
Ολλανδία Απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από το φόρο ταξινόμησης.
Ελβετία Παροχή συγκεκριμένων κινήτρων για τα ηλεκτρικά οχήματα από τα ξεχωριστά διοικητικά διαμερίσματα της χώρας.
Ελλάδα Απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από τέλη κυκλοφορίας και ειδικό τέλος ταξινόμησης.

[1]

Σχήμα 9. Μέγιστη υποστήριξη της αρχικής τιμής αγοράς για τα Η/Ο σε διάφορες χώρες

Τέλος, στον Πίνακα 2 παρουσιάζεται μία επισκόπηση άλλων κινήτρων που έχουν εφαρμοστεί σε διάφορες χώρες του κόσμου και αφορούν τους ιδιοκτήτες – χρήστες των Η/Ο.

Πίνακας 2. Άλλα κίνητρα για τους ιδιοκτήτες – χρήστες των Η/Ο

Χώρα Άλλα Κίνητρα
Νορβηγία Τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται από τον ετήσιο φόρο οχημάτων ύψους € 345. Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν πληρώνουν διόδια στο Όσλο. Επιπλέον, δεν έχουν έξοδα στάθμευσης με ετήσια εξοικονόμηση ίση με € 2.000 – € 4.000 περίπου. Επιτρέπεται στα ηλεκτρικά οχήματα να κάνουν χρήση των λεωφορειολωρίδων.
Δανία Τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται από τον ετήσιο φόρο οχήματος και δικαιούνται δωρεάν στάθμευση. Θεωρείται ότι θα θεσπιστούν επιπρόσθετα κίνητρα ενθάρρυνσης της χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση με το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας Better Place το έτος 2011.
Γερμανία Έχουν εξετασθεί κίνητρα που αφορούν τη στάθμευση εσωτερικού δακτυλίου και τις χρεώσεις συμφόρησης για τα ηλεκτρικά οχήματα, παρόμοια με αυτά του Λονδίνου.
Γαλλία Εξετάζονται δωρεάν χώροι στάθμευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα (εξοπλισμένοι με εξοπλισμό φόρτισης).
Ελλάδα Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να κυκλοφορήσουν στον εσωτερικό δακτύλιο της Αθήνας.
Ιταλία Σε συγκεκριμένες πόλεις επιτρέπεται περιορισμένη κυκλοφορία μέσα στην πόλη μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα ενώ σε μερικές πόλεις επιτρέπεται η δωρεάν στάθμευση και φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ισραήλ Παρέχονται από την κυβέρνηση φορολογικά κίνητρα για να υποστηριχθεί η επίτευξη των στόχων του επιχειρηματικού μοντέλου της εταιρείας Better Place. Έχει θεσπιστεί ένας φόρος πώλησης της τάξεως του 72% στα βενζινοκίνητα οχήματα ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα φορολογούνται μόνο με 10%.
Όπως φαίνεται από τους παραπάνω πίνακες, αρκετές εθνικές κυβερνήσεις στην Ευρώπη και πολιτειακές κυβερνήσεις στις ΗΠΑ έχουν ήδη καθιερώσει οικονομικά πακέτα στήριξης προκειμένου να παρακινήσουν τη γρήγορη διείσδυση των Η/Ο. Κατά τη λήψη της απόφασης για την αγορά οχήματος, οι ιδιώτες καταναλωτές δίνουν πολύ μεγαλύτερη έμφαση στην αρχική τιμή αγοράς του παρά στα λειτουργικά έξοδα. Επομένως, οι αγοραστές μπορεί να χρειάζονται κάποιου είδους υποστήριξη της αρχικής τιμής αγοράς που θα τους ενθαρρύνει να αγοράσουν Η/Ο. Όσο μεγαλύτερα είναι τα μεγέθη της υποστήριξης της τιμής, τόσο πιο πιθανό είναι οι καταναλωτές να αποφασίσουν να αγοράσουν Η/Ο. Όμως, λαμβάνοντας υπόψη την προηγούμενη εμπειρία άλλων χωρών και το πιθανό συνολικό κόστος για την Ελλάδα, είναι δύσκολο να προταθεί ένα σημαντικά υψηλό πακέτο υποστήριξης που θα καλύψει τη συνολική διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς των Η/Ο και των συμβατικών οχημάτων.

Η υποστήριξη της αρχικής τιμής αγοράς θα μπορούσε, από μία άλλη άποψη, να θεωρηθεί και ως το μέσο διόρθωσης της λεγόμενης “ανεπάρκειας” της αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, η “ανεπάρκεια” συνίσταται στην αξιολόγηση της ανάγκης υλοποίησης της σημαντικής μείωσης σε εκπομπές ρύπων CO2. Οι υποστηρικτές των βασιζόμενων στην αγορά εργαλείων, μπορεί να υποστηρίξουν ότι αυτή η “ανεπάρκεια” της ορθής εκτίμησης θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί θέτοντας μικρότερα όρια στις μέσες εκπομπές CO2. Κατά την παρούσα χρονική περίοδο, ο στόχος των 130 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο για τις εκπομπές CO2 έχει καθοριστεί να επιτευχθεί μεταξύ της χρονικής περιόδου των ετών 2012 και 2015 η οποία θεωρείται σχετικά μικρής κλίμακας. Εάν το προτεινόμενο όριο των 95 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο (και ίσως ένα ακόμα πιο επιθετικό όριο) για το έτος 2020 προβλεφθεί νομικά, αυτό θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναπτύξουν ηλεκτρικά οχήματα πιο γρήγορα.

Η Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου θεωρεί ότι το ύψος της επιδότησης στην αρχική τιμή θα μπορούσε να προσδιοριστεί από το μέγεθος της υποστήριξης που απαιτείται για την πώληση ενός συγκεκριμένου αριθμού οχημάτων ετησίως ή για έναν προγραμματισμένο αριθμό οχημάτων προς κατασκευή ανά έτος [11]. Επίσης, θεωρεί ότι παρόλο που το οριακό κόστος είναι ένας δείκτης προσδιορισμού του ύψους της επιδότησης στην αρχική τιμή, το μακροπρόθεσμα μικρότερο κόστος χρήσης συνεπάγεται την ανάγκη σχετικά χαμηλότερου ύψους επιδότησης. Επιπρόσθετα, θα υποδεχόταν ιδιαίτερα θετικά την υιοθέτηση μίας συνολικής και “τεχνολογικά ουδέτερης” προσέγγισης από την εστίαση ειδικά στα ηλεκτρικά και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξαιρώντας τα συμβατικά οχήματα αλλά δεν έχουν δοθεί ιδιαίτερες λεπτομέρειες για αυτή την “τεχνολογικά ουδέτερη” προσέγγιση.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "3. 3.2. Διεθνής Εμπειρία"

#1 Σχόλιο Από ILIOFOS O.E. Στις 2 Φεβρουάριος, 2012 @ 22:23

Προκειμένου να υπάρξει η μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα πρέπει να δωθούν κίνητρα και στους αγοραστές των καινούργιων αυτοκινήτων αλλα΄και σε εκείνους που θα θελήσουν να μετατρέψουν το αυτοκίνητό τους σε ηλεκτρικό ή υβριδικό προκειμένου να σταματήσουν και να ρυπαίνουν αλλά και να καταναλώνουν βενζίνη.
Η εταιρεία μας μετατρέπει σε συνεργασία με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της παγκόσμιας αγοράς οποιοδήποτε συμβατικό αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό ή υβριδικό αλλά η μη «επιδότησή» τους τουλάχιστον σε επίπεδο φόρων είναι κάτι το οποίο δεν θα τα αφήσει να προχωρήσουν.
Είναι γνωστό ότι όταν χρήμα γυρίζει τότε υπάρχει και ανάπτυξη.
Αυτό ισχύει για όλους και πρωτίστως για τις τράπεζες που θα έχουν έτσι έναν τρόπο να ρίξουν χρήμα στην αγορά καθώς ένας καταναλωτής που σταματά να πληρώνει βενζίνη μπορεί πλέον να προωθήσει τα χρήματα που κατανάλωνε σε βενζίνη κάθε μήνα, στην μετατροπή του αυτοκινήτου του σε ηλεκτρικό, με την άμεση δανειοδότησή του απο την τράπεζα. Η τράπεζα κερδίζει ο καταναλωτής σίγουρα κερδίζει και σιγά σιγά η ανάπτυξη επέρχεται σε βασικούς τομείς της οικονομίας.
Η εταιρεία μας προωθεί μετατροπές οοποιουδήποτε συμβατικού αυτοκινήτου σε ηλεκτρικά αλλά οι υψηλές τιμές των μπαταριών λιθίου είναι κάτι που αποτρέπει τον μέσο πολίτη απο την ηλεκτροκίνηση. Η δανειοδότησή του απο τράπεζα (με αποπληρωμή του δανείου του απο το μηνιαίο κόστος της βενζίνης του σύν ένα κέρδος για την τράπεζα) θα βοηθούσε απεριόριστα. Ευκαιρείες εξέλιξης απο ένα προϊόν σε όλους τους τομείς της οικονομίας.