Σκοπός του παρόντος διατάγματος είναι η προστασία, διατήρηση και διαχείριση της βιοποικιλότητας, της φύσης και του τοπίου, ως φυσικής κληρονομιάς και πολύτιμου εθνικού φυσικού πόρου στην υδάτινη και χερσαία περιοχή Αλυκής, Ψιλής Άμμου, νήσου Σάμου (ν. Σάμου) και στην ευρύτερη (χερσαία και θαλάσσια) περιοχής της, που υπόκειται σε ενεργό διαχείριση ώστε να διασφαλίζονται οι φυσικές διεργασίες, η βιώσιμη χρήση των φυσικών πόρων, η λειτουργία και η εξέλιξη των οικοσυστημάτων, καθώς και η ποικιλομορφία, η ιδιαιτερότητα και η μοναδικότητά τους, σε αρμονική ισορροπία με το ανθρώπινο δυναμικό.
Σε συμμόρφωση με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία, επιδιώκεται η λήψη αναγκαίων και ενδεδειγμένων μέτρων, ώστε να επιτυγχάνεται η αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου και φύσης στο πλαίσιο της αειφορικής ανάπτυξης και να διασφαλίζεται η διατήρηση, ή η αποκατάσταση-επαναδημιουργία σε ικανοποιητικό βαθμό διατήρησης των τύπων οικοτόπων, των ειδών και ενδιατημάτων τους που αναφέρονται στο παράρτημα II, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος.
Αρχική Χαρακτηρισμός της υδάτινης και χερσαίας περιοχής Αλυκής, Ψιλής Άμμου, νήσου ΣάμουΆρθρο 01: Σκοπός
Άρθρο 01: Σκοπός
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 01: Σκοπός
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 02: Χαρακτηρισμός και οριοθέτηση περιοχής και ζωνών
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 03: Επιτρεπόμενες χρήσεις, έργα και δραστηριότητες εντός της περιοχής «Προστασίας της Φύσης» και των «Προστατευόμενων Φυσικών Σχηματισμών»
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 04: Διοίκηση και Διαχείριση ΠεριοχήςΆρθρο 04: Διοίκηση και Διαχείριση Περιοχής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 05: Γενικές Διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 06: Αρμόδιες Υπηρεσίες και ΦορείςΆρθρο 06: Αρμόδιες Υπηρεσίες και Φορείς
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 07: Αντικείμενο του Διαχειριστικού Σχεδίου και των Προγραμμάτων ΔράσηςΆρθρο 07: Αντικείμενο του Διαχειριστικού Σχεδίου και των Προγραμμάτων Δράσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 08: Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 09: ΚυρώσειςΆρθρο 09: Κυρώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 10: Έναρξη ισχύοςΆρθρο 10: Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
11 Απριλίου 2012, 14:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
11 Μαΐου 2012, 14:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
4 Σχόλια 22 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Η εξεταζόμενη έκταση της Αλυκής Ψιλής Άμμου Σάμου (εκτός των μεγαλύτερων μερών των περιοχών Β4 και Β5) αποτελεί ΖΕΠ και ΕΖΔ [πρβλ. και 4(Β)§1 κυα 33318/3028/1998], τμήμα της ανήκει σε ΚΑΖ και περιλαμβάνεται σε ΖΟΕ. Η περιοχή επομένως διαθέτει ένα αξιόλογο καθεστώς προστασίας. Η θέσπιση του σχεδίου ΠΔ, που φιλοδοξεί να εξασφαλίσει αυστηρότερο καθεστώς προστασίας για τους σημαντικούς οικοτόπους και τα απαραίτητα ενδιατήματα για την ορνιθοπανίδα, παρέχει μια ενθαρρυντική προοπτική για τη καλύτερη διαχείριση της περιοχής. Θα πρέπει ωστόσο να διευκρινιστεί ότι, μέχρι τη διατύπωση στόχων διατήρησης των τύπων οικοτόπων των ΕΖΔ σε εθνικό επίπεδο και ανά ΕΖΔ, συνεχίζουν να ισχύουν σε όλες τις ζώνες του σχεδίου ΠΔ που αποτελούν συγχρόνωνς και ΕΖΔ, οι υποχρεώσεις που απορρέουν από την Οδηγία 92/43/ΕΟΚ, και την εθνική νομοθεσία που την ενσωματώνει. Από την άποψη αυτή, ιδιαίτερη σημασία έχουν η απαγόρευση υποβάθμισης της περιοχής (ΕΖΔ) και η δέουσα εκτίμηση όλων των έργων/δραστηριοτήτων που μπορούν δυνητικά να επηρεάσουν την ΕΖΔ.
Από την εξέταση του σχεδίου ΠΔ, εντύπωση προκαλεί η εξαίρεση των ορίων του οικισμού Ψιλής Άμμου, και ο μεγάλος, για το μέγεθος της υπό εξέταση περιοχής, κατακερματισμός της περιοχής σε ζώνες προστασίας.
Η εξαίρεση του οικισμού Ψιλή Άμμου δεν αιτιολογείται επαρκώς. Πρόκειται για περιοχή ενταγμένη στην ΕΖΔ. Η δόμηση είναι ασυνεχής και περιορισμένη (σε σχέση με τα όρια). Επιπλέον, εντός των ορίων του οικισμού βρίσκονται δάση/δασικές εκτάσεις και προστατευόμενοι τύποι οικοτόπων: πρόκειται για δενδρώδεις θαμνώνες με Juniperus phoenicea στο ΝΔ του οικισμού, οι οποίοι ανήκουν στα προστατευτέα αντικείμενα της ΕΖΔ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το από 24.4.1985 Π.Δ δεν επιτρέπει την ένταξη εντός των ορίων οικισμού «μέρους βιοτόπου μετά του αντίστοιχου οικοσυστήματος» [ΣτΕ 3956/1995, σκ. 8η, για την περιοχή «Άγιος Σώστης» Σύρου]. Στην αντίθετη περίπτωση, η έννομη συνέπεια είναι η «έλλειψη νομίμου ερείσματος των οικοδομικών αδειών, που χορηγούνται για την ανέγερση οικοδομής εντός των ορίων του με την αντίληψη ότι υφίσταται νόμιμη οριοθέτησή του…» [ΣτΕ 4411/2010, σκ. 8η]. Μέχρι την αναθεώρηση των ορίων του οικισμού και την ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού στην περιοχή, προτείνεται να περιληφθούν στο σχέδιο ΠΔ, συγκεκριμένες ρυθμίσεις, ειδικά για τα δάση/δασικές εκτάσεις και τους προστατευόμενους οικοτόπους εντός των ορίων οικισμού Ψιλής Άμμου.
Το σχέδιο ΠΔ περιλαμβάνει 8 διαφορετικές ζώνες (ζώνες Β), που χαρακτηρίζονται προστατευόμενοι φυσικοί σχηματισμοί. Δυστυχώς, το καθεστώς αυτό προστασίας είναι αποδυναμωμένο σε σχέση με τη ζώνη Α. Για παράδειγμα, η νομοθεσία επιτρέπει για τις περιοχές προστατευόμενων σχηματισμών τη χωροθέτηση ΠΟΤΑ (παρ. 7 άρθρου 5 του Ν.3937/2011) και τον αποχαρακτηρισμό των χαρακτηρισμένων προστατευόμενων σχηματισμών με ΥΑ (παρ. 3 άρθρου 6 του Ν.3937/2011). Οι ρυθμίσεις αυτές δεν κρίνονται επαρκείς καθώς στις ζώνες αυτές απαντούν (σύμφωνα με το δελτίο πληροφοριών της περιοχής Natura) οικότοποι προτεραιότητας, ενδημικά είδη [Thymus samius] και είδη του Παραρτήματος ΙΙ [Chameleon chameleon]. Σε κάθε περίπτωση, δεν οριοθετούνται σε όλες τις περιπτώσεις με σαφήνεια τα αντικείμενα προστασίας (πχ η έκταση αλίπεδων ή της Poseidonia oceanica), και δεν περιλαμβάνονται ειδικά μέτρα προστασίας. Άλλωστε ο ορισμός των «προστατευόμενων φυσικών σχηματισμών» παραπέμπει περισσότερο σε «τμήματα της φύσης ή μεμονωμένα δημιουργήματά της», και όχι σε (εκτεταμένες) περιοχές. Βάσει των παραπάνω εκτιμάται ότι ο χαρακτηρισμός 320ha της Αλυκής Ψιλής Άμμου, ως περιοχής «προστατευόμενων φυσικών σχηματισμών» είναι ακατάλληλος και θα πρέπει να αναδιατυπωθεί.
Η Αλυκή Ψιλής Άμμου καταγράφηκε από το WWF-Ελλάς στα πλαίσια του προγράμματος για την «Προστασία των νησιωτικών υγρότοπων της Ελλάδας». Η οριοθέτηση του υγροτόπου, σύμφωνα με το παραπάνω πρόγραμμα περιλαμβάνει και την παραλιακή ζώνη, που καταγράφεται ως ζώνη Β1.1 στο σχέδιο ΠΔ. Ωστόσο οι επιτρεπόμενες χρήσεις δεν αποκλείουν την καταστροφή, φθορά και αλλοίωση των προστευόμενων φυσικών σχηματισμών της ζώνης Β1.1 (υποτυπώδεις κινούμενες θίνες και αλίπεδα). Για την καλύτερη προστασία του παραλιακού μετώπου και μέχρι την έγκριση και εφαρμογή του Σχεδίου Διαχείρισης της περιοχής, προτείνεται απαγόρευση της διέλευσης και στάθμευσης όλων των μηχανοκίνητων οχημάτων, σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ.4α του άρθρου 13 του Ν.3937/2011 και παραχώρηση της χρήσης παραλίας του άρθρου 13 του Ν. 2971/2001, μόνο μετά τη σύμφωνη γνώμη του Φ.Δ.. Στο σημείο αυτό, να προστεθεί ότι ο υγρότοπος της Αλυκής, όπως διαμορφώθηκε μετά το πέρας της αλοπηγικής δραστηριότητας στην περιοχή, οφείλει τα χαρακτηριστικά του κυρίως στις ποσότητες γλυκού νερού που ρέουν σε αυτόν κατά τη διάρκεια του χρόνου. Τυχόν τροποποίηση της ροής ή/και μείωσης των ποσοτήτων γλυκού νερού, θα έχουν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση-τροποποίηση των υδρολογικών χαρακτηριστικών του υγρότοπου και συνεπώς συνολικά της δομής του ευρύτερου οικοσυστήματος. Επομένως τα αντιπλημμυρικά έργα και έργα διευθέτησης της ροής των υδάτων που προβλέπονται για τις ζώνες Α2 και Β2.1 θα πρέπει να πραγματοποιούνται με μεγάλη προσοχή προκειμένου να μην αποστερήσουν την αλυκή από την απαραίτητη ποσότητα νερού.
Τέλος, να σημειωθεί ότι μερικές διατάξεις όπως το άρθρο 3 παρ. ΙΙ.2.2. και το άρθρο 8 παρ. 1 του σχεδίου ΠΔ, είναι ασαφείς και χρήζουν διαφορετικής διατύπωσης. Επιπλέον, οι περισσότερες χρήσεις που προβλέπει το άρθρο 5 παρ. 1 εντός της περιοχής προστασίας της φύσης είναι ασυμβίβαστες με τον χαρακτήρα της, όπως τα έργα εθνικής σημασίας, τα κτήρια κοινωφελών σκοπών και τα ξενοδοχειακών καταλύματα.
Δεχόμενοι ότι σκοπός αυτού του (σχεδίου) Π.Δ. είναι η προστασία του περιβάλλοντος, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε το σκεπτικό των απαγορεύσεων –περιορισμών και γενικά της αποστείρωσης της Φύσης απ’ τον άνθρωπο. Ως Κυνηγετική Ομοσπονδία Αρχιπελάγους με περιοχή ευθύνης –μέριμνας και το νησί της Σάμου διαφωνούμε στα ημίμετρα αποστείρωσης στα οποία δεν διαφαίνονται η αρχές της ορθολογικής διαχείρισης. Αυτό που θα έπρεπε να διασφαλίζεται είναι η ενημέρωση (κυρίως των ανθρώπων των περιοχών αυτών) και η απόκτηση περιβαλλοντικής παιδείας. Η ΠΡΟΣΤΑΣΊΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗ, λοιπόν, είναι καθαρά θέμα ΕΝΗΜΈΡΩΣΗ¦ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΉ¦ ΠΑΙΔΕΊΑΣ και όχι αφορμή βιομηχανοποίησης του περιβάλλοντος με σύνταξη σωρείας «μελετών».
Χαίρετε
Κάθε ενέργεια για προστασία του περιβάλλοντος και της πανίδας καλό είναι να την στηρίζουμε όλοι. Νομίζω ότι μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερα προστατεύοντας τη φύση.
Ελπίζω και σε άλλες τέτοιες ενέργειες πάνω στο νησί.
Άλλη μια ιστορία με μελέτες και δήθεν προστασία του περιβάλλοντος χωρίς ουσία που οδηγεί μόνο σε απαγορεύσεις και αποστείρωση της φύσης από τον άνθρωπο. Αυτό που χρειάζεται είναι περιβαλλοντική παιδεία και όχι χαρακτηρισμοί περιοχών που σε τελική ανάλυση δεν ξέρουμε τι μπορούν να κρύβουν όσον αφορά τις μελέτες και του φορείς διαχείρισης τους και σε τελική ανάλυση αμβιβάλλω αν η τοπική κοινωνία συμφωνεί ή αν έστω και τυπικά έχει ερωτηθεί.