Η δεύτερη παράγραφος του άρθρου 21 του ν. 4015/2011 (Α’ 210) όπως έχει προστεθεί με την παράγραφο 8 του άρθρου 39 του ν. 4062/2012 (Α’ 70) αντικαθίσταται ως εξής
«2. Από τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου και όσον αφορά στην περίπτωση α’ της παραγράφου 6 του άρθρου 56 του ν.2637/1998 όπως ισχύει, εξαιρούνται α) φωτοβολταϊκοί σταθμοί, για τους οποίους έχουν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση Προσφοράς Σύνδεσης μετά τις 04.06.2010 και μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, β) σταθμοί λοιπών τεχνολογιών Α.Π.Ε. και γ) έργα δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, κατασκευής υποσταθμών και εν γένει κάθε κατασκευής που αφορά την υποδομή του ηλεκτρικού συστήματος.».
Άρθρο 12: Έργα υποδομής σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας
- 22 ΣχόλιαΆρθρο 01:Θέματα πρόσβασης στα δίκτυα
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 02:Ετήσιο τέλος διατήρησης δικαιώματος κατοχής άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 03: Άδειες εγκατάστασης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 04: Μεγάλοι ΥΗΣ
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 05: Μεταφορά θέσης εγκατάστασης
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 06: Όροι και προϋποθέσεις για εγκατάσταση μικρών Ανεμογεννητριών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 07: Επιμερισμός ειδικού τέλους στους οικιακούς καταναλωτές περιοχών όπου εγκαθίστανται έργα Α.Π.Ε.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 08: Έσοδα Ειδικού Λογαριασμού άρθρου 40 ν. 2773/1999
- 92 ΣχόλιαΆρθρο 09: Ρυθμίσεις για φωτοβολταϊκούς σταθμούς
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 10: Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών και σταθμών μικρών ανεμογεννητριών από αυτοπαραγωγούς
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 11: Αναπροσαρμογή κατηγοριών και μεταβολή τιμών αποζημίωσης ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 12: Έργα υποδομής σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 13: Σύνθεση και συγκρότηση επιτροπής καθορισμού λατομικών περιοχών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14: Τροποποίηση της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του Ν. 1428/84Άρθρο 14: Τροποποίηση της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του Ν. 1428/84
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15: Ρύθμιση μεταλλευτικών και λατομικών θεμάτωνΆρθρο 15: Ρύθμιση μεταλλευτικών και λατομικών θεμάτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16: Ρύθμιση Θεμάτων Ναξίας ΣμύριδαςΆρθρο 16: Ρύθμιση Θεμάτων Ναξίας Σμύριδας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 17: Ρυθμίσεις οικονομικών θεμάτων ΟΤΑ και ΕΡΤ ΑΕ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18: Άδειες εκσκαφής σε αστικό περιβάλλον για έργα κατασκευής και συντήρησης υποδομών φυσικού αερίου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19:Άρθρο 19:
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20: Τροποποιήσεις διατάξεων του ν. 4001/2011Άρθρο 20: Τροποποιήσεις διατάξεων του ν. 4001/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 21: Θέματα Προσωπικού
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 22:
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 23: Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
16 Απριλίου 2013, 13:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
19 Απριλίου 2013, 15:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο νόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
10 Σχόλια 230 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Η διάταξη πρέπει να αφορά όλους τους φ/β σταθμούς, ανεξαρτήτως του χρόνου ισχύος της αίτησης για χορήγηση Προσφοράς Σύνδεσης, καθώς δεν πρέπει να σχετίζεται ένα χρονικό κριτήρια, με την πολιτική απόφαση εγκατάστασης έργων σε περιοχή ΓΗΥΠ.
Άρθρο 12: Έργα υποδομής σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας
Προτείνεται η διαμόρφωση της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 21 του Ν. 4015/2011 (Α΄210) ως εξής:
«2. Από τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου και όσον αφορά στην περίπτωση α’ της παραγράφου 6 του άρθρου 56 του ν. 2637/1998 όπως ισχύει, εξαιρούνται α) φωτοβολταϊκοί σταθμοί, για τους οποίους έχουν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση Προσφοράς Σύνδεσης μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, β) σταθμοί λοιπών τεχνολογιών ΑΠΕ και γ) έργα δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, κατασκευής υποσταθμών και εν γένει κάθε κατασκευής που αφορά στην υποδομή του ηλεκτρικού συστήματος».
Δεν γίνεται κατανοητός ο λόγος αποκλεισμού από την εξαίρεση φωτοβολταϊκών σταθμών για τους οποίους είχαν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση Προσφοράς Σύνδεσης πριν την 04.06.2010.
ΘΕΜΑ: Υπόμνημα παρατηρήσεων της ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΑΕ στο Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις»
ΣΗΜ.: – Ακολουθούν παρατηρήσεις κατ’ άρθρο του Σχεδίου Νόμου, όπως αυτό ετέθη σε Δημόσια Διαβούλευση στον ιστότοπο http://www.opengov.gr/minenv/?p=4861 .
Άρθρο 12: Έργα υποδομής σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας
Προτείνεται η διαμόρφωση της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 21 του Ν. 4015/2011 (Α΄210) ως εξής:
«2. Από τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου και όσον αφορά στην περίπτωση α’ της παραγράφου 6 του άρθρου 56 του ν. 2637/1998 όπως ισχύει, εξαιρούνται α) φωτοβολταϊκοί σταθμοί, για τους οποίους έχουν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση Προσφοράς Σύνδεσης μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, β) σταθμοί λοιπών τεχνολογιών ΑΠΕ και γ) έργα δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, κατασκευής υποσταθμών και εν γένει κάθε κατασκευής που αφορά στην υποδομή του ηλεκτρικού συστήματος».
Δεν γίνεται κατανοητός ο λόγος αποκλεισμού από την εξαίρεση φωτοβολταϊκών σταθμών για τους οποίους είχαν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση Προσφοράς Σύνδεσης πριν την 04.06.2010.
Η κάλυψη Γης Υψηλής Παραγωγικότητας με ΑΠΕ και ιδίως Φ/Β σταθμούς ή άλλες επενδύσεις που αχρηστεύουν το έδαφος της γής αυτής είναι ένα τραγικό λάθος, διότι αυτές οι γαίες αποτελούν κατά τεκμήριο τις βέλτιστες για παραγωγή τροφίμων και άλλων αγροτικών προιόντων με δυναμικό υψηλότερης παραγωγής.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, σε αυτές τις γαίες έχουν γίνει επενδύσεις για την αγροτική παραγωγή όπως αρδευτικά δίκτυα, τα οποία έχει πληρώσει ο κάθε πολίτης ή/και ιδιώτης γεωργός, ακριβώς για να διευκολυνθεί η παραγωγή τροφίμων και να μεγιστοποιηθεί το όφελος της κοινωνίας εν γένει.
Στην Ελλάδα υπάρχουν ελάχιστες τέτοιες γαίες και πολύ περισσότερες εντελώς άγονες και ήμι αγονες εκτάσεις στις οποίες οι ΑΠΕ ταιριάζουν μια χαρά!!! Δεν είναι ανάγκη να καλύπτονται οι φυσικοί παραγωγικοί πόροι και να αχρηστεύονται για εμάς και τις επόμενες γενεές. Παραβιάζεται η βασικότερη αρχή της αειφορίας.
Συνεπώς απο σήμερα και στο εξής πρέπει να εξαιρούνται απο την εγκατάσταση ΑΠΕ.
Στις περιπτώσεις εκείνες που έχει ήδη δωθεί (κακώς) άδεια εγκατάστασης σε τέτοιες γαίες, το κράτος σεβόμενο τις αρχές της συνέχειας και συνέπειας, θα μπορούσε να προωθήσει την αλλαγή θέσης των εγκαταστάσεων που δεν έχουν ολοκληρωθεί με κάποια κίνητρα.
Σ.Κ, Δ/νση Αγροτικής Πολιτικής
Σύμφωνα με το ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού για τις ΑΠΕ (ΕΠΧΣ ΥΑ: 49828/2008) απαγορεύεται η εγκατάσταση σε απόσταση μικρότερη του 1.5d (όπου d η διάμετρος της πτερωτής της ανεμογεννήτριας), αιολικών σταθμών από αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, ζώνη αναδασμού και αρδευόμενες εκτάσεις. Πολλές από τις εκτάσεις γης υψηλής παραγωγικότητας, στις οποίες επιτρέπεται η εγκατάσταση αιολικών σταθμών σύμφωνα με τους νόμους 3851/2010, 4062/2012 καθώς και με την διατήρηση της παραγράφου του υπό διαβούλευση νομοσχέδιου, είναι συνήθως ταυτόχρονα και αρδευόμενες εκτάσεις καθώς και ζώνες αναδασμού.
Επομένως η υπό διαβούλευση παράγραφος, αν και ορθώς διατηρείται και τροποποιείται όσον αφορά τα δίκτυα υποδομής, δεν ξεκαθαρίζει το τοπίο όσον αφορά την άνευ λοιπών κριτηρίων χωροταξική συμβατότητα εγκατάστασης ΑΣΠΗΕ σε γη υψηλής παραγωγικότητας (παρ. ΙΙ κριτήριο ΣΤ΄ ΕΠΧΣ για ΑΠΕ), καθώς κατά κανόνα αυτή χαρακτηρίζεται και ως αρδευόμενη έκταση. Επιπροσθέτως οι ζώνες αναδασμού χαρακτηρίζονται στην πλειονότητα τους ως γη υψηλής παραγωγικότητας. Είναι λοιπόν προφανές πως η εξαίρεση για την εγκατάσταση σταθμών λοιπών τεχνολογιών Α.Π.Ε. σε γη υψηλής παραγωγικότητας θα πρέπει να επεκταθεί όλες τις ασύμβατες χρήσεις του προαναφερθέντος κριτηρίου.
Ειδικότερα, η εγκατάσταση αιολικών σταθμών σε γη υψηλής παραγωγικότητας δεν αποτελεί εμπόδιο στην συνέχιση της αγροτικής δραστηριότητας στην υπό εγκατάσταση αγροτική έκταση, αφού η επιφάνεια που καταλαμβάνει η βάση της ανεμογεννήτριας είναι αμελητέα και οι όποιες απαιτούμενες επεμβάσεις προκύψουν κατά την φάση κατασκευής, μπορούν να αποκατασταθούν πλήρως μετά το πέρας των εργασιών. Η εγκατάσταση αιολικών σταθμών σε τέτοιου είδους εκτάσεις αποτελεί πρακτική η οποία ακολουθείται διεθνώς και δεν ακυρώνει το σκεπτικό του ΕΠΧΣ για την αειφορική ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών.
Συνεπώς η ρύθμιση αυτή για τα έργα υποδομής λύνει σημαντικά τεχνικά θέματα όσον αφορά την εγκατάσταση ΑΣΠΗΕ σε γη υψηλής παραγωγικότητας αλλά συνεχίζει να διατηρεί το καθεστώς θεσμική ασάφειας και αβεβαιότητας για ώριμες επενδύσεις ΑΠΕ, καθώς δεν επιλύει τα προαναφερθέντα θέματα ασυμβατότητας ως προς τον χαρακτήρα των απαιτούμενων εκτάσεων (αρδευόμενες εκτάσεις, ζώνες αναδασμού).
Για την ίση μεταχείριση αιτήσεων οι οποίες κατατέθηκαν σύμφωνα με τον ν.3851/2010 για την έκδοση αδειών παραγωγής σε Γ.Γ.Υ.Π., προτείνεται το εδάφιο α της παραγράφου 2 να διαμορφωθεί ως εξής:
α) φωτοβολταικοί σταθμοί, για τους οποίους έχουν υποβληθεί ή θα υποβληθούν αιτήματα για την χορήγηση Προσφοράς Σύνδεσης μετά τις 04.06.2010.
Με το άρθρο 9 παρ. 7 του Ν. 3851/2010 τροποποιήθηκε το άρθρο 56 παρ. 6 εδ. α΄ του Ν. 2637/1998 και επετράπη για πρώτη φορά η εγκατάσταση σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ σε αγροτεμάχια που ανήκουν σε περιοχές που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας (ΓΥΠ), ενώ ειδικά για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών (φ/β) σταθμών η σχετική αδειοδότηση χορηγείτο εφόσον τα φ/β πάρκα καταλαμβάνουν εκτάσεις που δεν υπερβαίνουν το 1% του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων του συγκεκριμένου νομού.
Για τον καθορισμό των γεωγραφικών ορίων της αγροτικής ΓΥΠ προβλέπεται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 56 του Ν. 2637/1998, η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Αγροτικής Ανάπτυξης, ενώ για το μεσοδιάστημα έως την έκδοση της απόφασης αυτής ο χαρακτηρισμός της έκτασης γίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Με το συγκεκριμένο πλαίσιο προχώρησαν από τον Ιούνιο του 2010 χιλιάδες επενδύσεις εγκατάστασης φ/β σε αγροτική ΓΥΠ, λαμβάνοντας δηλαδή την βεβαίωση χαρακτηρισμού της έκτασης και την άδεια για το επιτρεπτό της εγκατάστασης φ/β σε αγροτική ΓΥΠ από τις οικείες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής.
Με την ψήφιση όμως του Ν. 4015/2011 ανεστάλη η ισχύς της διάταξης του άρθρου 56 παρ. 6 του Ν. 2637/1998 μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ, από την οποία βέβαια με την ρύθμιση της παρ. 8 του άρθρου 39 του Ν. 4062/2012 και την προσθήκη της παρ. 2 στον Ν. 4015/2011 εξαιρέθηκαν οι σταθμοί όλων των τεχνολογιών ΑΠΕ πλην συγκεκριμένων μόνο φ/β σταθμών για τους οποίους ετέθη χρονικός περιορισμός χωρίς αντικειμενική δικαιολόγηση της νομοτεχνικής αυτής επιλογής.
Δεδομένου ότι από την τελεολογική ερμηνεία των ανωτέρω διατάξεων δεν προκύπτει η πρόθεση του νομοθέτη για απαγόρευση εγκατάστασης σε αγροτική ΓΥΠ συγκεκριμένων μόνο φ/β σταθμών επιτρέποντας όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ συμπεριλαμβανομένων και των φ/β σταθμών που κατέθεσαν αίτημα για χορήγηση όρων σύνδεσης εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, προτείνεται η ακόλουθη διατύπωση του άρθρου 21 του Ν. 4015/2011ούτως ώστε να διατηρηθεί η προστασία της αγροτικής ΓΥΠ χωρίς να αναιρούνται οι υπόλοιπες διευθετήσεις στις οποίες προφανώς σκόπευε ο νομοθέτης:
Η πρώτη παράγραφος του άρθρου 21 του ν. 4015/2011 (Α’ 210) αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι διατάξεις της παραγράφου 6, περιπτώσεις β’ έως και ε’, του άρθρου 56 του ν. 2637/1998 όπως αύτη αντικαταστάθηκε με τη παράγραφο 37 του άρθρου 24 του Ν.2945/2001 και τροποποιήθηκε με την παρ.7 του άρθρου 9 του Ν.3851/2010 (ΦΕΚ Α’ 85), αρχίζουν να ισχύουν δέκα ημέρες μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της κοινής απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται κατά τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 56. Συμβολαιογραφικές πράξεις που συντάχθηκαν μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος και αφορούν εκτάσεις του άρθρου 56 του Ν.2637/1998, είναι έγκυρες και ισχυρές εφόσον δεν ακυρώθηκαν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.»
Η δεύτερη παράγραφος του άρθρου 21 του ν. 4015/2011 (Α’ 210) καταργείται.
Επειδή, με το εδάφιο α’ της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 21 του Ν. 4015/2011 εισάγεται αυθαίρετη και αντικειμενικά αναιτιολόγητη εξαίρεση από την αναστολή εγκατάστασης φ/β σταθμών σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας (ΓΥΠ) η οποία καταλαμβάνει επιλεκτικά συγκεκριμένα μόνο έργα, ήτοι αυτά για τα οποία έχουν κατατεθεί αιτήματα για χορήγηση όρων σύνδεσης εντός του διαστήματος 04.06.2010 – 21.09.2011, και τα οποία δύνανται να συνεχίσουν κανονικά την αδειοδοτική διαδικασία εγκατάστασης φ/β σταθμού σε αγροτική ΓΥΠ.
Επειδή, για ένα αξιοσημείωτο χρονικό διάστημα από την ψήφιση του ν. 3851/2010 με την οποία επετράπη η δυνατότητα εγκατάστασης φ/β σε αγροτική ΓΥΠ και μέχρι την αποσαφήνιση του πλαισίου με την ψήφιση του Ν. 4062/2012 είχε διαμορφωθεί το αδειοδοτικό πλαίσιο κατά το οποίο η εγκατάσταση φ/β σταθμών σε αγροτική ΓΥΠ ήταν εφικτή με αποτέλεσμα πολλές επενδύσεις να δρομολογηθούν λαμβάνοντας τις κατά περίπτωση απαιτούμενες άδειες και εξασφαλίζοντας το δικαίωμα χρήσης της γης συνάπτοντας μακροχρόνιες συμβάσεις.
Επειδή, με το εδ. α’ της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Ν. 4015/2011, όπως διατυπώνεται, ουσιαστικά ανατρέπεται αναδρομικά η διοικητική διαδικασία αδειοδότησης για τα φ/β έργα που, ενώ έχουν λάβει τις απαιτούμενες άδειες και έχουν δρομολογήσει την επένδυση, δεν έχουν καταθέσει αίτημα για χορήγηση όρων σύνδεσης εντός του εν λόγω χρονικού διαστήματος. Κατά συνέπεια παραβιάζονται κατ’ αυτόν τον τρόπο οι αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένες εμπιστοσύνης του διοικούμενου.
Επειδή, με βάση τα ανωτέρω δημιουργείται άνιση μεταχείριση μεταξύ των επενδυτών φ/β οι οποίοι ενώ έχουν υπαχθεί στο ίδιο νομικό καθεστώς του Ν. 3851/2010 σχετικά με την δυνατότητα εγκατάστασης φ/β σε αγροτική ΓΥΠ, διαφοροποιούνται ως προς τη δυνατότητα συνέχισης της αδειοδότησης με μοναδικό αυθαίρετο κριτήριο το χρονικό σημείο υποβολής αιτήματος για χορήγηση προσφοράς όρων σύνδεσης.
Καθίσταται επιτακτική η αποκατάσταση της νομοθετικής αστοχίας με την τροποποίηση του άρθρου ως εξής:
Η δεύτερη παράγραφος του άρθρου 21 του ν. 4015/2011 (Α’ 210) όπως έχει προστεθεί με την παράγραφο 8 του άρθρου 39 του ν. 4062/2012 (Α’ 70) αντικαθίσταται ως εξής
«2. Από τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου και όσον αφορά στην περίπτωση α’ της παραγράφου 6 του άρθρου 56 του ν.2637/1998 όπως ισχύει, εξαιρούνται α) φωτοβολταϊκοί σταθμοί, για τους οποίους έχουν χορηγηθεί άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, β) σταθμοί λοιπών τεχνολογιών Α.Π.Ε. και γ) έργα δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, κατασκευής υποσταθμών και εν γένει κάθε κατασκευής που αφορά την υποδομή του ηλεκτρικού συστήματος.»
Τίνα Κουτσοπούλου, Δικηγόρος LL.M.
Σε οποιαδήποτε καλλιεργήσιμη γη, είτε υψηλής είτε χαμηλής παραγωγικότητας είναι κρίμα και λάθος να εγκαθίστανται Φ/Β συστήματα. Η διάρκεια ζωής των Φ/Β είναι 20-25 χρόνια, ενώ το έδαφος που καλλιεργούμε έχει δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα χιλιάδων χρόνων γεωλογικών διεργασιών και είναι πολύτιμο για τη διατροφική επάρκεια στη χώρα και στον πλανήτη. Στα χωράφια όπου ήδη τοποθετήθηκαν Φ/Β συστήματα, όπως μπορεί πλέον ο καθένας να δει, το καλλιεργήσιμο έδαφος έχει ήδη καταστραφεί, είτε με εκσκαφές, είτε με χαλικοστρώσεις, είτε με τσιμεντάρισμα. Βαμβακοχώραφα, ροδακινεώνες, σταροχώραφα έγιναν Φ/Β πάρκα και κατά συνέπεια οι εκτάσεις από γεωργικές έχουν μεταβληθεί ανεπιστρεπτί σε βιομηχανικές. Η ικανότητα αυτών των περιοχών για αειφορική ανάπτυξη έχει ήδη καταστραφεί, λόγω της καταστροφής του επιφανειακού καλλιεργήσιμου στρώματος. Υπάρχουν πάρα πολλοί άγονοι χώροι, στα όρια των καλλιεργήσιμων εκτάσεων, οι οποίοι θα μπορούσαν να διατεθούν στους αγρότες ή άλλους ενδιαφερόμενους για την τοποθέτηση Φ/Β. Ας μην καταδικάζουμε τις επόμενες γενιές σε έλλειμμα εκτάσεων για καλλιέργεια τροφής.
Δρ Χρήστος Κολοβός
Μέλος Περιφερειακής Επιτροπής Διαβούλευσης Δυτικής Μακεδονίας
Ήδη κατά την εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Ν. 4015/2011 όπως προστέθηκε με το Ν. 4062/2012) υπήρξε πρόβλημα στην ερμηνεία και εφαρμογή του σημείου όπου αναφέρεται «…και μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος», μέχρι να διευκρινιστεί το διάστημα αυτό με το υπ’ αριθμ. ΥΑΠΕ/Φ5/2170/οικ.16247/31-7-2012 έγγραφο της Υπηρεσίας Εξυπηρέτησης Επενδυτών ΑΠΕ του ΥΠΕΚΑ.
Θεωρούμε ότι θα διευκόλυνε ιδιαίτερα τόσο την λειτουργία της Υπηρεσίας, όσο και την εξυπηρέτηση των ενδιαφερόμενων πολιτών, εάν αναφερόταν ξεκάθαρα (με ημερομηνίες) το διάστημα κατά το οποίο ισχύει η εξαίρεση.
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονία-Θράκης
Δ/νση Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Α.Μ.Θ.