1) Τα υδατορεύματα των οποίων οι οριογραμμές έχουν καθοριστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του Ν.880/1979 (Φ.Ε.Κ. Α’ 58), και του άρθρου 5 του Ν.3010/2002, και στην περίπτωση που έχει επέλθει σημαντική μεταβολή των πραγματικών δεδομένων (υδραυλικών, περιβαλλοντικών, πολεοδομικών) βάσει των οποίων έγινε η αρχική οριοθέτηση, δύνανται να οριοθετούνται εκ νέου, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, ύστερα από σχετική απόφαση (απόφαση κίνησης της διαδικασίας) του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης η οποία εκδίδεται μετά από επαρκώς τεκμηριωμένη εισήγηση της οικείας Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
2) Τμήματα υδατορευμάτων, εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εντός ορίων οικισμών, που κατ’ εξαίρεση διευθετούνται με τεχνικά έργα κλειστής διατομής, οριοθετούνται με κατ’ ελάχιστον όριο το εύρος καταλήψεως των τεχνικών έργων. Η επιφάνεια της ζώνης του υδατορεύματος άνωθεν της κλειστής διευθετημένης διατομής, χαρακτηρίζεται κοινόχρηστος χώρος. Στην περίπτωση αυτή, ο χώρος αυτός δεν προσμετράτε στο απαιτούμενο ποσοστό κοινόχρηστων χώρων της πόλης ή του οικισμού, κατά τις εκάστοτε ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις.
3) Σε κάθε Αποκεντρωμένη Διοίκηση τηρείται αρχείο με ευθύνη των οικείων Διευθύνσεων Υδάτων, στο οποίο καταχωρούνται οι διοικητικές πράξεις οριοθέτησης υδατορευμάτων με όλα τα στοιχεία των μελετών οριοθέτησης. Τα αρχεία οριοθετήσεων που τηρούνταν μέχρι σήμερα από άλλες Υπηρεσίες, μεταφέρονται εντός εξαμήνου με ευθύνη τους στις Διευθύνσεις Υδάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
§1 Να ξεκαθαριστεί εάν η αναφερόμενη εδώ «απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης» είναι Απόφαση Επικύρωσης της εκ νέου Οριοθέτησης ή Απόφαση για κίνηση της διαδικασίας Οριοθέτησης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3;
•Παρ. 1: Θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική η εκ νέου οριοθέτηση, όπου έχει επέλθει σημαντική μεταβολή των πραγματικών δεδομένων (υδραυλικών, περιβαλλοντικών, πολεοδομικών) βάσει των οποίων έγινε η αρχική οριοθέτηση.
•Παρ. 2: Θα πρέπει στην περίπτωση αυτή να μην είναι δυνατή η τμηματική οριοθέτηση. Σε περιπτώσεις που είναι αδύνατο να γίνει αυτό τότε η τμηματική οριοθέτηση να περιλαμβάνει τουλάχιστον το ανάντη τμήμα.
•Παρ. 3: Θα πρέπει να αποστέλλονται τα σχετικά αρχεία και στους φορείς διαχείρισης των περιοχών όπου πραγματοποιούνται, ώστε να γνωρίζουν τα όριά τους και να τα λαμβάνουν υπόψη στις εκάστοτε διαχειριστικές δράσεις.
Στον βαθμό που δεν διακρίνει μεταξύ μεταβολής των δεδομένων από αυθαίρετες επεμβάσεις ή μη, η διάταξη της πρώτης παραγράφου αποτελεί ένα πρόσχημα για την νομιμοποίηση παράνομων επεμβάσεων με νέα οριοθέτηση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλοι οι νόμοι περί νομιμοποίησης αυθαιρέτων εξαιρούν τα ρέματα, ακριβώς λόγω των κινδύνων που έχουν οι επεμβάσεις σε αυτά (και της οικολογικής τους αξίας). Σε περιοχές περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, έρχεται, επίσης, σε αντίθεση με την διάταξη του άρθρου 3 παρ. 4, περί επικύρωσης των οριογραμμών με προεδρικό διάταγμα.
Στο άρθρο αυτό ίσως θα ήταν σκόπιμη η πρόβλεψη μίας σύντομης και διαφορετικής διαδικασίας οριοθέτησης των έργων ικανής επάρκειας (μετά από έλεγχο παροχετευτικότητας) που έχουν κατά το παρελθόν κατασκευαστεί ως έργα διευθέτησης από Δημόσιες Αρχές αλλά ουδέποτε έγινε η οριοθέτησή τους είτε λόγω ελλιπούς νομικού πλαισίου είτε λόγω μη αναγκαιότητας.
Σχετικά με την πρόταση του Δήμου Άνδρου στο άρθ.5 θα πρέπει τα έργα διευθέτησης ή εκτροπής να προηγούνται της εγκατάστασης του κοινωφελούς δημόσιου ή δημοτικού έργου και όχι να «επιβάλλονται»
Θα πρέπεινα προσδιορισθούν σαφώς τα συγκεκριμένα έργα, ποιός ο φορέας εκτέλεσής τους, ποία θα είναι η περίπτωση «ανάγκης» και ποιός θα την κρίνει.
Σχετικά με την πρόταση του Δήμου Ανδρου Διαφωνούμε με την διατύπωση. Δεν πρόκειται περί » εγγράφων διευθέτησης «, αλλά για μελέτες έργων διευθέτησης ή εκτροπής, η εκτέλεση των οποίων πρέπει να προηγείται της εγκατάστασης του κοινωφελούς δημόσιου ή δημοτικού έργου και όχι να
» επιβάλλονται» κατά την διατύπωση του Δήμου Άνδρου.
Τι σημαίνει «επιβάλλονται»….
Να προσδιορισθούν σαφώς ποιά είναι αυτά τα έργα κονωφελούς δημόσιου ή δημοτικού χαρακτήρα, από ποιούς θα επιτραπεί η εκτέλεση, ποιά είναι η περίπτωση «ανάγκης» που αναφέρει ο Δήμος Ανδρου και ποιός θα την κρίνει.
2) Η δυνατότητα οριοθέτησης με κατ’ ελάχιστο όριο το εύρος καταλήψεως των τεχνικών έργων εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εντός ορίων oικισμών δίνεται μόνο για τα τεχνικά έργα κλειστής διατομής ή για κάθε έργο διευθέτησης; (π.χ. ανοικτή επενδεδυμένη διατομή)
Εκτός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εκτός ορίων οικισμών, από τη στιγμή που δεν απαγορεύεται η πρόταση έργων διευθέτησης, δίνεται η ίδια δυνατότητα «περιορισμού» των οριογραμμών στα όρια των προτεινόμενων τεχνικών έργων ή οι οριογραμμές περιβάλλουν τις χωρίς τα έργα διευθέτησης γραμμές πλημμύρας ανεξάρτητα με το αν αυτά προταθούν;
Αρθρο 5 παραγ1:
Να προστεθεί στο αρθ.5 παραγ 1 το εξής « Όρια οικοπέδων σε περιοχές εντός σχεδίου ή εντός οικισμού που έχουν καθορισθεί βάσει προγενέστερης οριοθέτησης υδατορέματος δεν θίγονται με την εκ νέου οριοθέτηση εφόσον έχει παρέλθει πενταετία από την προηγούμενη οριοθέτηση, ή έχουν αποκτηθεί εμπράγματα δικαιώματα, στο διαρρεύσαν διάστημα. από τους παρόχθιους ιδιοκτήτες»
ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
α-Η πράξη οριοθέτησης υδατορέματος είναι ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ της Διοικήσεως, ως εκ τούτου ακυρώνεται μόνον μετά από τελεσίδικη απόφαση Δικαστηρίων. Κατόπιν τούτου δεν μπορεί η Διοίκηση να προχωρήσει σε επανακαθορισμό οριοθέτησης υδατορέματος χωρίς να έχει προηγηθεί τελεσίδικη απόφαση Δικαστηρίων. Σε αντίθετη περίπτωση θα έχουμε ένα παράθυρο νομιμοποίησης αυθαιρέτων μέσα στα ρέματα.
Β- Δεν είναι απόλυτα σαφείς και συγκεκριμένες οι περιπτώσεις επανακαθορισμού οριογραμμών. Κρίνουμε ότι οι μόνοι λόγοι που θα πρέπει να επιτρέπεται επανακαθορισμός είναι οι πολεοδομικοί και τούτο με την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 05
«Επιτρέπεται σε περίπτωση ανάγκης η εγκατάσταση κοινωφελούς έργου δημοσίου ή δημοτικού χαρακτήρα σε μισγάγγεια της περίπτωσης του άρθρου 01 παραγράφου 2, εφόσον συνοδεύεται από τα απαραίτητα έγγραφα διευθέτησης της παραγράφου 13 του ιδίου άρθρου 01. Η παραπάνω διαδικασία προκύπτει από τη φύση του έργου εφόσον το απαιτεί η ανάπτυξή του. Στην περίπτωση αυτή επιβάλλονται τα απαραίτητα τεχνικά έργα εξασφάλισης της απορροής και υδραυλικής παροχής.»
Το άρθρο 6 δεν λαμβάνει υπόψη του το γεγονός ότι στα πλαίσια της προστασίας και διαχείρισης του ορεινού χώρου από τη δασική υπηρεσία, και της διαχείρισης της ορεινής κοίτης των υδατορευμάτων από αυτήν, τα έργα διευθέτησης και αντιπλημμυρικής προστασίας στην ορεινή κοίτη μελετώνται και εκτελούνται από τη δασική υπηρεσία ως δασοτεχνικά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 16 του νόμου 998/1979. Η αποκλειστική αρμοδιότητα της δασικής υπηρεσίας στο δασικό χώρο προκύπτει από τις παραγράφους 2 του άρθρου 2, 3 του άρθρου 5, και 9 του άρθρου 45 του νόμου 998/1979. Τούτα σημαίνουν ότι τα συγκεκριμένα έργα εκτελούνται σύμφωνα με τις ειδικότερες διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, ενώ παρέχεται η δυνατότητα εκτέλεσής τους και από τους φορείς που αναφέρονται στο άρθρο 100 του νόμου 3852/2010, κατόπιν σύναψης προγραμματικής σύμβασης με το ελληνικό δημόσιο (τη δασική υπηρεσία), σύμφωνα με τα οριζόμενα στη διάταξη αυτή, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 53 του νόμου 4042/2012 (ΦΕΚ 24/Α΄).
Συνεπώς, από την αρμοδιότητα που δίδει η διάταξη σε άλλες, πλην της δασικής, υπηρεσίες να εκτελούν έργα διευθέτησης και αντιπλημμυρικής προστασίας στην κοίτη υδατορευμάτων, όπως και σε ιδιώτες, πρέπει να εξαιρεθεί η ορεινή κοίτη, ως διεπόμενη από ειδικό καθεστώς προστασίας και διαχείρισης.