Άρθρο 02:Συμψηφισμός ειδικού προστίμου για Στατική Ενίσχυση κτιρίων του ν.4178/2013

1. Για κτίρια που κατασκευάστηκαν προ του 2003 και υπάγονται στις ρυθμίσεις του Ν. 4178/2013 (ΦΕΚ Α΄ 174), το ποσό του ειδικού προστίμου, που καταβάλλεται δυνάμει του ανωτέρω νόμου, δύναται να συμψηφίζεται με το ποσό που δαπανάται μετά την έναρξη ισχύος της παρούσης για την στατική ενίσχυση των κτιρίων αυτών.Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται σε κτίρια, οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν λάβει επιδότηση από κρατικά ή συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματα για την επισκευή / αποκατάσταση ή ενίσχυση του φέροντα οργανισμού τους ή αποκατάστασης ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση)

2. Οι παρεμβάσεις αφορούν στην επισκευή / αποκατάσταση ή ενίσχυση του φέροντα οργανισμού και υλοποιούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και προδιαγραφές που ισχύουν για τις υποχρεωτικές ελάχιστες απαιτήσεις φέρουσας ικανότητας κατά τον Κανονισμό Επεμβάσεων (ΚΑΝΕΠΕ) ή σύμφωνα με τη νομοθεσία που ίσχυε κατά το χρόνο έκδοσης της άδειας δόμησης του κτιρίου, μετά από μελέτη και τεχνική έκθεση από αρμόδιο μηχανικό.

3. Στη διαδικασία συμψηφισμού εντάσσονται δαπάνες για αγορά υλικών/εξοπλισμού καθώς και για πρόσθετες εργασίες για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, όπως εργασίες αποξήλωσης/αποκομιδής, τοποθέτησης/εγκατάστασης, αποκατάστασης, τοποθέτησης ικριωμάτων, κλπ, και για την αποζημίωση για τους απαιτούμενους ελέγχους δόμησης. Στις ανωτέρω δαπάνες συμψηφισμού δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ.
Ο υπολογισμός των δαπανών συμψηφισμού πραγματοποιείται κατά το τιμολόγιο της οικ: 6772 /Β9β/2011 Απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Τιμολόγιο υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση) και της αντίστοιχης Στεγαστικής Συνδρομής» (ΦΕΚ 3201 Β΄).

4. Ο συμψηφισμός διενεργείται για ποσό έως το πενήντα τοις εκατό (50%) του ειδικού προστίμου , μη συμπεριλαμβανομένου του σχετικού παραβόλου.

5. Για τη διενέργεια του συμψηφισμού υποβάλλονται υποχρεωτικά τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
α) Αίτηση του ενδιαφερόμενου στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία του, τα στοιχεία του κτιρίου για το οποίο αιτείται συμψηφισμό, ο αριθμός της βεβαίωσης υπαγωγής στις ρυθμίσεις του Ν. 4178/2013, το ποσό του ειδικού προστίμου που έχει υπολογιστεί, το ύψος της δαπάνης για την υλοποίηση παρεμβάσεων στατικής ενίσχυσης και το ποσό που αιτείται να συμψηφιστεί.
β) Τα παραστατικά για τις σχετικές δαπάνες, περιλαμβανομένων των δελτίων αποστολής υλικών ή εξοπλισμού.
γ) Αντίγραφο του δελτίου δομικής τρωτότητας που έχει κατατεθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα δήλωσης αυθαιρέτων και αντίγραφο της μελέτης στατικής επάρκειας αν αυτή είναι υποχρεωτική.
δ) Θεωρημένη άδεια δόμησης ή έγκρισης εργασιών στατικής ενίσχυσης του κτιρίου όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 5 του άρθρου 25 του ν.4178/2013
ε) Πόρισμα του Ελεγκτή Δόμησης μετά την ολοκλήρωση των εργασιών που βεβαιώνει την ορθή εκτέλεση των εργασιών που προβλεπόταν στην εκδοθείσα άδεια στατικής ενίσχυσης.
στ) Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του Ν. 1599/1986 (ΦΕΚ Α΄ 75) με επικύρωση του γνησίου της υπογραφής του αιτούντος, με την οποία δηλώνει ότι υποβάλλει το σύνολο των απαιτούμενων δικαιολογητικών, τα στοιχεία των οποίων είναι αληθή, ότι όλα τα παραστατικά δαπανών που υποβάλλει εκδόθηκαν για την αγορά υλικών/εξοπλισμού, την εκτέλεση εργασιών και την παροχή υπηρεσιών για τη στατική ενίσχυση του κτιρίου που αναφέρει η αίτησή του, καθώς επίσης και ότι για το εν λόγω κτίριο οι ιδιοκτήτες δεν έχουν λάβει επιδότηση/ενίσχυση από κρατικά ή και συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματα που αφορούν παρεμβάσεις στον κτιριακό τομέα για την επισκευή / αποκατάσταση ή ενίσχυση του φέροντα οργανισμού τους ή αποκατάστασης ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση).

  • 27 Ιανουαρίου 2014, 15:57 | Σταύρος Σουάνης

    Θα πρέπει να γίνεται συμψηφισμός στις εργασίες προσδιορισμού της απομένουσας αντοχής (καταστροφικοί και μη καταστροφικοί έλεγχοι) και στην μελέτη στατικής επάρκειας.

  • 27 Ιανουαρίου 2014, 14:34 | Πέτρος Ι. Πουρνάρας

    Παρακαλώ να καθορίσετε με σαφήνεια το θεσμικό πλαίσιο και να εξασφαλίσετε τον μελετητή, ο οποίος θα επιλέξει να προβεί σε κάποια στατική επέμβαση με χρήση του κανονισμού που ίσχυε κατά το χρόνο κατασκευής. Για τους μελετητές στατικών-που κατέχουν το θέμα-υπάρχουν πάμπολλες απλές περιπτώσεις που θα ανακουφίσουν τα όσα «ανακαλύπτουμε» κατά τις αυτοψίες μας σε περιπτώσεις του Ν.4178/13. Το μέτρο που θέλετε να υιοθετήσετε είναι απολύτως ορθό και θα τύχει μεγάλης αποδοχής, καθώς ο Κανονισμός Επεμβάσεων είναι ιδιαίτερα αυστηρός και «ακριβός» παρότι είναι ένας νόμος που ενδεχομένως σε περιπτώσεις να μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα, εκεί που ο παλιός κανονισμός στην πραγματικότητα να αδυνατεί. Σας τονίζω ότι σε περίπτωση νομιμοποίησης στην Υπηρεσία Δόμησης ζητείται ο ΚΑΝ.ΕΠΕ. ο οποίος και ισχύει αυτή τη στιγμή. Πρέπει να είναι απολύτως ξεκάθαρη και διαυγής η νομική τοποθέτησή σας.
    Ευχαριστώ πολύ,
    Π.Ι.Πουρνάρας
    Δομοστατικός ΕΜΠ & IC

  • «…και για την αποζημίωση για τους απαιτούμενους ελέγχους δόμησης»
    Στις επιλέξιμες δαπάνες θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η τυχόν απαιτούμενη μελέτη μηχανικού ώς παροχή υπηρεσίας που σχετίζεται με το έργο.

  • 26 Ιανουαρίου 2014, 13:32 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΡΑΧΑΛΗΣ

    Στη διαδικασία συμψηφισμού ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ εντάσσονται ΚΑΙ δαπάνες ΜΕΛΕΤΩΝ καθώς και όλων των εργαστηριακών και προπαρασκευαστικών εργασιών που απαιτεί ο ΚΑΝΕΠΕ , δεδομένου ότι αυτές αποτελούν σημαντική δαπάνη . Το ίδιο να ισχύει και γιά της μελέτες ενεργειακής αναβάθμισης κατ αναλογίαν του προγράμματος «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ»

  • 24 Ιανουαρίου 2014, 10:06 | Γιάννης

    Στον συμψηφισμό πρέπει να συμπεριληφθούν οι παρακάτω εργασίες:

    1ον) Οι διαδικασίες ελέγχου των αντοχών (όπως προδιαγράφονται από το νομικό πλαίσιο).
    2ον) Η μελέτη στατικής επάρκειας (είτε προκύψει απαίτηση ενισχύσεων είτε όχι).
    3ον) Η μελέτη ενισχύσεων σε περίπτωση ανεπάρκειας.

    Με την παράλειψη των παραπάνω εργασιών αγνοείται μεγάλο ποσοστό της προκύπτουσας δαπάνης παρόλο που είναι αναγκαίες. Επιπλέον δεν τηρείται το πνεύμα της ρύθμισης ισότιμα για όλους τους πολίτες, σύμφωνα με το οποίο δηλώνοντας τις αυθαιρεσίες τους αφενός είναι σωστοί απέναντι στο κράτος και αφετέρου προστατεύουν την ιδιοκτησία τους και είναι ασφαλείς.

    ΑΛΗΘΙΝΗ περίπτωση μελέτης που πραγματοποίησα:
    Εμπορικό κέντρο 2300τμ λόγω στατικά ασήμαντης αυθαιρεσίας καλείται να υποβάλλει μελέτη στατικής επάρκειας. Λόγω του μεγέθους του κτηρίου το κόστος των ελέγχων των αντοχών και της στατικής μελέτης είναι πολύ μεγάλο, ωστόσο η μελέτη δείχνει ότι ΔΕΝ χρειάζονται ενισχύσεις. Επομένως εξαιρείται από τον συμψηφισμό.

    Γιατί ο συγκεκριμένος πολίτης να έχει διαφορετική μεταχείριση παρόλο που είχε την πρόθεση να είναι πλέον νομοταγής;

  • 23 Ιανουαρίου 2014, 19:10 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΙΤΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧ.

    Ειλικρινα δεν μπορω να αντιληθφω γιατι τα αυθαιρετα που κτισθηκαν μετα το 2003 ειναι ως κατασκευες στατικα επαρκη και δεν χρηζουν στατικης ενισχυσης. Μπορει καποιος αρμοδιος να απαντησει ?
    Την ιδια απορια βεβαιως εκφραζω και για το οτι τα αυθαιρετα κτιρια μετα το 2003 δεν χρηζουν (συμφωνα με το σχεδιο νομου) ενεργειακης αναβαθμισης.

  • 23 Ιανουαρίου 2014, 14:47 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΡΑΧΑΛΗΣ

    Στην #2 γραμμή 4 αντί»άδειας δόμησης» το σωστό είναι «οικοδομικής άδειας» δεδομένου ότι στον Ν 4178/13 εντάσονται κτίρια πρό του 7-2011, όταν ακόμα οι άδειες ονομάζονταν «οικοδομικές». Επίσης θεωρώ ότι ακολούθως μετά τη λέξη «κτιρίου» πρέπει να προστεθεί η φράση «.. ή το χρόνο κατασκευής εφ όσον πρόκειται γιά κτίριο χωρίς οικοδομική άδεια » ώστε να καλυφθούν και κτίρια που εντάσσονται στο Ν 4178/13 στερούμενα οικοδομικής άδειας και τα οποία έχουν ,ίσως,την μεγαλύτερη ανάγκη στατικού ελέγχου και πιθανής ενίσχυσης.

  • 23 Ιανουαρίου 2014, 12:57 | Τερρυ

    1. Στο συμψηφισμο να περιλαμβανεται και ο ΦΠΑ.
    2. Να μην εξαιρειται το παραβολο απο τον συμψηφισμο.
    3. Ξεκαθαριστε το θεμα επισκευης/αποκαταστασης. Διοτι αλλο επισκευη/αποκατασταση και αλλο ενισχυση. Για την επισκευη δεν απαιτειται μελετη στατικης επαρκειας, ουτε Αδεια Δομησης (ισως Εγκριση Εργασιων Μικρης Κλιμακας), ουτε ελεγχος απο Ελεγκτη Δομησης.