Άρθρο 17 – Ιδιωτικές εκτάσεις- Ζώνες Συγκέντρωσης Δόμησης Οικοδομικών Συνεταιρισμών.

1.Κατά τις διατάξεις του κεφαλαίου Β’ πολεοδομούνται ιδιωτικές εκτάσεις, εκτάσεις Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. πλησίον εγκαταλελειμμένων οικισμών και τμήμα αυτών μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, ως οργανωμένα οικόπεδα αποδίδονται δια ανταλλαγής σε Οικοδομικούς Συνεταιρισμούς ως ζώνες συγκέντρωσης δόμησης Οικοδομικών Συνεταιρισμών.
2. Η πολεοδόμησης των περιοχών αυτών πραγματοποιείται κατά τα οριζόμενα στο Κεφάλαιο Β’ και υπό τους πρόσθετους όρους και προϋποθέσεις:
α. Οι ιδιωτικές εκτάσεις πέραν των προϋποθέσεων του άρθρου 10 πρέπει να καλύπτουν επιφάνεια ίση μεγαλύτερη των εκατό (100) στρεμμάτων.
β. Σε περίπτωση που η δαπάνη της μελέτης κατασκευής και εκτέλεσης όλων των έργων υποδομής της περιοχής βαρύνει τον παρέχοντα σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη, ποσοστό 40% των οικοδομήσιμων τμημάτων της πολεοδομούμενης έκτασης αποδίδεται στην Τράπεζα Γης ως ζώνη συγκέντρωσης δικαιωμάτων δόμησης Οικοδομικών Συνεταιρισμών. Το υπόλοιπο ποσοστό ήτοι 60% παραμένει στον παρέχοντα με ελεύθερο το δικαίωμα μεταβίβασης προς τρίτους υπό τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου.
γ. Σε περίπτωση που η δαπάνη της εκτέλεσης των έργων υποδομής της περιοχής δεν βαρύνει εξ’ ολοκλήρου τον παρέχοντα σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη, ποσοστό 60% των οικοδομήσιμων τμημάτων της πολεοδομούμενης έκτασης αποδίδεται στην Τράπεζα Γης ως ζώνη συγκέντρωσης δικαιωμάτων δόμησης Οικοδομικών Συνεταιρισμών. Το υπόλοιπο ποσοστό ήτοι 40% παραμένει στον παρέχοντα με ελεύθερο το δικαίωμα μεταβίβασης προς τρίτους υπό τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου. Στην περίπτωση αυτή ο παρέχοντας βαρύνεται με την δαπάνη της μελέτης κατασκευής όλων των έργων υποδομής της περιοχής και την δαπάνη εκτέλεσης των έργων υποδομής για την περιοχή που παραμένει σε αυτόν σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη. Στην ως άνω μερική εκτέλεση έργων υποδομής περιλαμβάνεται υποχρεωτικά η κατασκευή των εγκαταστάσεων του βιολογικού καθαρισμού.
δ. Κατά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης καθορίζονται σύμφωνα με το ανωτέρω ποσοστό τα οικοδομήσιμα τμήματα της πολεοδούμενης έκτασης που περιέχονται στον παρέχοντα την έκταση για τη δημιουργία ζώνης συγκέντρωσης δικαιωμάτων δόμησης Οικοδομικών Συνεταιρισμών καθώς και τα απαιτούμενα έργα υποδομής που αντιστοιχούν στην έκταση πολεοδόμησης. Στην οικεία πολεοδομική μελέτη αναφέρεται στη σχετική πράξη έγκρισής της ο χρόνος ολοκλήρωσης των βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής κατά φάσεις, που αντιστοιχούν σε τμήματα έκτασης επιφάνειας ίσης ή μεγαλύτερης των πενήντα (50) στρεμμάτων το κάθε ένα. Στην περίπτωση αυτήν οι διατάξεις για την μεταβίβαση σε τρίτους ισχύουν για κάθε τμήμα και φάση χωριστά.
3.Μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης τα όρια των πολεοδομημένων εκτάσεων και οι όροι δόμησης αυτών καταχωρούνται στην βάση δεδομένων της Τράπεζας Γης προκειμένου για την ανταλλαγή ή κάθε πράξη κατά τα οριζόμενα στο κεφάλαιο Β’ του Ν. Ν.4178/2013.

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 18:07 | ΒΑΛΛΙΑΝΑΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

    ΒΑΛΛΙΑΝΑΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
    ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΥΝ.ΑΓ.ΚΥΡΙΑΚΗΣ-ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ
    ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΟΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΝΑΡΤΗΘΕΙ ΚΑΙ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΕ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΛΛΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΝΟΜΩΝ. ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΔΕΝ ΔΙΝΕΙ ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΤΑΛΑΙΠΩΡΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ 600.000ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΠΛΕΟΝ ΕΙΜΑΣΤΕ 2Η ΓΕΝΙΑ .
    ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ,ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ,ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΔΑΣΟΛΟΓΟΥΣ,ΜΕΛΕΤΕΣ Κ.Λ.Π. ΜΕ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΠΩΣ ΤΑ ΥΠΟΒΑΛΑΜΕ ΔΕΝ ΕΙΧΑΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΙΚΡΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣ ΟΧΙ ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΑΣ.
    ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΒΛΕΠΑΜΕ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΑΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΔΑΣΩΝ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΑΝΑΥΔΗ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΑΥΤΑ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΕΜΠΑΙΝΑΝ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ?
    ΜΗΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΙ ΚΑΡΑΔΟΚΟΥΝ ΝΑ ΕΦΑΡΠΑΣΟΥΝ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΕΤΑ?
    Ο ΔΙΚΟΣ ΜΑΣ ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑΤΙΚΟΥ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΑΓ.ΚΥΡΙΑΚΗ-ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ ΣΥΝΠΕ ΙΔΡΥΘΗΚΕ ΤΟ 1950 ΜΕ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΤΙΤΛΟΥΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟ 1850 ΚΑΙ ΜΕ 150 ΜΕΡΙΔΙΟΥΧΟΥΣ-ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ.
    ΣΤΑ ΗΔΗ ΡΥΜΟΤΟΜΗΜΕΝΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΤΜΗΜΕΝΑ ΟΙΚΟΠΕΔΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΠΟΥ 40 ΝΟΜΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ.
    ΟΛΑ ΤΑ ΟΙΚΟΠΕΔΑ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ (ΔΕΗ) – ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ(ΟΤΕ) ΚΑΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ 1890.
    ΠΕΡΙ ΤΟ 1978 ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΟΜΟΦΩΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ Δ\Σ ΔΗΜΟΥ ΑΧΑΡΝΩΝ ΑΠΟΦΑΣΙΣΘΕΙ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟ 1983 ΠΑΛΙ ΜΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΠΟΦΑΣΙΣΘΕΙ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΠΛΗΡΩΣ ΡΥΜΟΤΟΜΗΜΕΝΟΣ ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΟΠΩΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ,ΔΡΟΜΟΥΣ ΜΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΦΩΤΙΣΜΟ,ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ,ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΝ ΑΓ.ΚΥΡΙΑΚΗ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ.
    ΚΑΛΥΠΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΤΟΠΙΝ ΑΥΤΩΝ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΑΣΑΡΧΗ Νο 577/2000 ΟΠΟΥ ΕΚΕΙ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΟΤΙ Η ΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΑΣΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ.
    ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΝΟΜΟ 3208/2003 Η ΕΚΤΑΣΗ ΜΑΣ ΕΞΑΙΡΗΤΑΙ ΤΗΣ ΔΑΣΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ .
    ΠΑΡ’ΟΛΑ ΑΥΤΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΣΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟ ΕΙΝΑΙ ΑΚΥΡΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΗ.
    ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΥΜΕ ΟΤΙ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥ ΜΑΣ ΠΕΡΙΚΛΕΙΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΣΤΙΚΟ ΙΣΤΟ ΚΑΙ 200 ΜΕΤΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ.
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΑΠΟΚΤΗΘΗΚΑΝ ΜΕ ΑΙΜΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΑΣ.
    ΟΤΙ ΠΛΕΟΝ ΘΑ ΔΙΚΑΙΩΘΟΥΝ ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 600.000 ΚΑΙ ΠΛΕΟΝ ΜΕΛΩΝ ΤΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 50 ΧΡΟΝΙΑ.
    ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΕΞΕΔΩΣΕ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΚΑΙΩΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΥΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥΣ.
    ΚΥΡΙΟΙ ΝΟΜΟΘΕΤΕΣ ΤΕΡΜΑ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΟΙ ΕΜΠΑΙΓΜΟΙ .
    ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΜΙΑ ΛΥΣΗ.!!!!
    ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΟΧΙ ΜΕ ΤΗΝ ΤΑΧΑ ΤΡΑΠΕΖΑ ΓΗΣ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΔΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΕΦΑΡΜΟΣΤΟ.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 12:47 | ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΣΥΝ/ΜΟΣ ΣΤΕΓΑΣΕΩΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΥΝ Π.Ε -Κων/νος Αναστασιάδης (Πρόεδρος)

    Οι ρυθμίσεις που προβλέπει το σχέδιο Νόμου «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση-Βιώσιμη ανάπτυξη, εγκαταλελειμμένοι οικισμοί και Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί-Χρήσεις Γης» για την επίλυση των προβλημάτων των Οικοδομικών Συνεταιρισμών χρειάζονται διευκρινήσεις αλλά και πρακτικές λύσεις, διαφορετικά τα προβλήματα θα διαιωνίζονται επ’ άπειρον.
    Με τα άρθρα 31 έως 37 του Ν. 4178/13 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης- Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες Διατάξεις» δημιουργείται η «τράπεζα Γης», μέσω της οποίας επιχειρείται η ανάκτηση των δασικών εκτάσεων από το κράτος, τις οποίες κατέχουν οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί και τις οποίες νομίμως απέκτησαν.
    Η μεθοδολογία αυτή όχι μόνον δεν είναι θεμιτή αλλά είναι πιθανότατα και αντισυνταγματική. Προτείνεται λοιπόν πέραν των διαλαμβανομένων στα άρθρα 31 έως 37 του Ν. 4178/13 να προστεθεί το άρθρο …«Οι ιδιοκτήτες δασικών εκτάσεων θα μπορούν, εφόσον το επιθυμούν να παραμείνουν στις ιδιοκτησίες τους και να δημιουργήσουν ΠΕΡΠΟ στο 8% της εκτάσεώς τους ή και σε μικρότερο ποσοστό που δεν είναι δασική έκταση εντός της ιδιοκτησίας τους ή σε γειτνιάζοντες μη δασικούς χώρους».
    Η διάταξη αυτή ευρίσκεται και σε συμφωνία με τις αποφάσεις του ΣτΕ και των σχετικών άρθρων του ισχύοντος Συντάγματος (περί μη αλλαγής χρήσεως). Ο απομένων χώρος του 92% να θεωρείται ακάλυπτος χώρος της ζώνης ΠΕΡΠΟ και με υποχρέωση του Συνεταιρισμού να τον διατηρήσει στη φυσική του μορφή (πανίδα και χλωρίδα) και να τον ενισχύει επιτρεπομένης μόνο της δημιουργίας πεζοδρόμων ή περιπτέρων αναψυχής. Εάν δε υπάρχει επιπλέον ακάλυπτος χώρος, να επιτρέπονται γεωργικές καλλιέργειες, αθλητικές εγκαταστάσεις ή εγκαταστάσεις για τη δημιουργία Α.Π.Ε.
    Οι διαδικασίες που προβλέπονται για την ανταλλαγή των εκτάσεων των Οικοδομικών Συνεταιρισμών μέσω της Τράπεζας Γης θα προκαλέσουν περισσότερα και ανυπέρβλητα προβλήματα από αυτά που επιχειρεί να επιλύσει. Το μέτρο της ανταλλαγής δεν έχει έρθει στην επιφάνεια για πρώτη φορά. Έχει θεσμοθετηθεί με τους Ν.998/79 και Ν.3208/03 και ουδέποτε εφαρμόστηκε.
    Αν η πολιτεία θέλει πραγματικά να επιλύσει το επί 50 χρόνια πρόβλημα των Οικοδομικών Συνεταιρισμών θα πρέπει να εξετάσει τη δυνατότητα αξιοποίησης των εκτάσεων που κατέχουν με ήπιας μορφής επεμβάσεις σε συνδυασμό με οικονομικά ανταλλάγματα για τη διατήρηση του περιβαλλοντικού Ισοζυγίου. Με τη δημιουργία της Τράπεζας Γης το πρόβλημα όχι μόνον δεν επιλύεται αλλά γίνεται ακόμη πιο σύνθετο και πολύπλοκο και αυτό γιατί δεν προηγήθηκε ο απαραίτητος διάλογος για να ακουστεί ο αντίλογος και οι απόψεις των ενδιαφερομένων μερών.
    Ας μη ξεχνάμε ότι μέχρι τώρα το Κράτος δε μπόρεσε να προστατέψει τα δάση. Όλες οι δασικές εκτάσεις που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο ευρίσκονται στο έλεος των καταπατητών και των εμπρηστών, γιατί το κράτος είναι ανίκανο να εφαρμόσει τους υπάρχοντες νόμους.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 11:41 | ΑΜΑΛΙΑ ΚΟΥΔΟΥΝΗ

    Εδώ ξαναγυρνάμε στα 100 στρ. (και όχι 50στρ.) γιατί? Επίσης τίθεται και ένας άλλος νέος όρος ο «παρέχων» Ποιός είναι αυτός? Δεν είναι σαφές τι προτείνεται. Επίσης τίθεται αμφιβολία ως προς τον αρμόδιο να εφαρμόσει και εκτελέσει με δαπάνες του τα έργα υποδομών. Αν δεν είναι οι ιδιώτες και οι Ο.Σ, όπως ρητά περιγράφεται στα προηγούμενα άρθρα του ν/σχ τότε ποιός είναι ο περιγραφόμενος ως «παρέχων»? Εύχομαι εγώ να μην αντιλαμβάνομαι τις διατάξεις. Όμως, συμερίζομαιεν μέρει τις ανησυχίες των ανθρώπων που εκπροσωπούν τους δύο Ο.Σ, οι οποίοι γνωρίζουν τα πραγματικά προβλήματα που υπάρχουν και αναρωτιέμαι πως αναμένουν και προσδοκούν λύσεις με γενικές και αόριστες διατάξεις οι συντάκτες του ν/σχ, όταν επί δεκαετίες τα συναρμόδια Υπουργεία (από το 2009 μόνο πλέον το ΥΠΕΚΑ όπου υπάγονται και τα δάση) δεν έχουν καταφέρει να δρομολογήσουν μια πιλοτική εφαρμογή ανταλλαγής έκτασης για «αποκατάσταση» ενός Ο.Σ , ώστε να δουν στην πράξη τα εμπόδια , να συνεργαστούν όλες οι συναρμόδιες υπηρεσίες για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και να δώσουν νόμιμες και εφαρμόσιμες λύσεις και μετά να προβούν σε νομοθέτηση συγκεκριμένων ρυθμίσεων.

  • 12 Φεβρουαρίου 2014, 15:18 | Ρωμαίου – Πέτσα Γεωργία Πρόεδρος Οικ, Συνεταιρισμού Ο ΠΑΝ

    Με το νέο σχέδιο Νόμου «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση – Βιώσιμη Ανάπτυξη, εγκαταλελειμμένοι οικισμοί και Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί – Χρήσεις Γης» που έρχεται στη συνέχεια άλλων σχεδίων νόμων οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί έχουν περιέλθει σε πλήρη απόγνωση γιατί αισθάνθηκαν ότι εμπαίζονται με απαράδεκτο τρόπο.
    Το νέο νομοσχέδιο εξακολουθεί να εμμένει στην «Τράπεζας Γης» την γνωστή πρόταση ανταλλαγής του παρελθόντος η οποία έχει εγκαταλειφτεί εδώ και πολλά χρόνια ως ανεδαφική, δυσλειτουργική και ανεφάρμοστη και μάλιστα προστίθεται τώρα το νέο στοιχείο των «εγκαταλελειμμένων οικισμών».
    Η νέα ιδέα είναι εξαιρετικά χρονοβόρα, οικονομικά επαχθής, απαιτεί σύνθετες και παράλληλες διαδικαστικές ενέργειες πολλών φορέων και ενδιαφερομένων, δεν δίνει καμιά λύση στα θέματα των οικοδομικών συνεταιρισμών ούτε άμεσα ούτε σε βάθος χρόνου και σε τελική ανάλυση κάνει σχεδόν αδύνατη την επίλυση των θεμάτων των οικοδομικών συνεταιρισμών ώστε εύλογα να αισθάνονται πλέον ότι το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο αποτελεί στην ουσία ταφόπλακα στις νόμιμες και δίκαιες διεκδικήσεις τους.
    Οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί έχουν υποβάλλει εγγράφως προτάσεις στο ΥΠΕΚΑ με τα έγγραφα αρ. πρωτ. 312/2013 και 346/27-9-2013 με τις οποίες δίνονται ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις στα θέματά τους.
    Οι προτάσεις αυτές δίνουν άμεσες λύσεις και ευθυγραμμίζονται πλήρως με την στρατηγική και τους στόχους της κυβέρνησης για αναπτυξιακές μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα οδηγήσουν στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, στην εισροή κεφαλαίων για επενδύσεις και κυρίως στην επαναδραστηριοποίηση της οικοδομής, από τους νευραλγικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.
    Είχαμε προτείνει να είναι δυνατή η οικιστική αποκατάσταση, εφόσον προηγηθεί η έγκριση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής κλπ και για ιδιωτικές δασικές εκτάσεις που εκτήθησαν από οικοδομικούς συνεταιρισμούς προ της 11/6/1975, εφόσον γι’ αυτές έχει γίνει προ της 11/6/1975 έναρξη της διοικητικής διαδικασίας περί έγκρισης οικιστικής καταλληλότητας με την έκδοση πράξεων έστω γνωμοδοτικού χαρακτήρα».
    Η ρύθμιση αυτή επιλύει το χρόνιο πρόβλημα των οικοδομικών συνεταιρισμών, οι οποίοι ενώ καλόπιστα αγόρασαν εκτάσεις προς οικιστική αξιοποίηση προ της 11/06/1975 (όταν επιτρεπόταν η δόμησή τους), δεν μπορούν να τις δομήσουν μετά την έναρξη ισχύος του Συντάγματος του 1975.
    Η ρύθμιση θα αφορά μόνο στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς που έχουν στην κυριότητά τους δασικές εκτάσεις (όχι δάση ή αναδασωτέες εκτάσεις) και οι οποίοι είχαν εκκινήσει τη διοικητική διαδικασία για την έγκριση της οικιστικής αξιοποίησής τους προ της 11/06/1975 και επίσης έχουν λάβει προ της 11/06/1975 σχετικές γνωμοδοτήσεις από τους αρμόδιους φορείς, σύμφωνα με τις οποίες δίνονται κατευθύνσεις και οδηγίες για την οικιστική αξιοποίησή τους.
    Με την πρότασή μας στην οποία εμμένουμε και επανερχόμαστε, ικανοποιείται και επιλύεται το χρόνιο και μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα που ταλαιπωρεί άδικα πολλές εκατοντάδες χιλιάδες μέλη οικοδομικών συνεταιρισμών και παράλληλα εξυπηρετείται και η δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας μας από προσέλκυση κεφαλαίων, ενεργοποίηση οικοδομικών και λοιπών συναφών δραστηριοτήτων, κινητοποίηση πολλών κατηγοριών επαγγελμάτων κλπ.
    Αντίθετα οι ιδέες για την αναζωογόνηση εγκαταλελειμμένων οικισμών, ακόμα και εάν ήθελε υποτεθεί ότι ήτανε εφικτές και πραγματοποιήσιμες και μπορούσαν να αποφέρουν καρπούς και οφέλη, τα ωφελήματα αυτά θα ερχόντουσαν μετά από πάρα πολλά χρόνια αν εντωμεταξύ δεν είχανε προκαλέσει και άλλα δυσεπίλυτα προβλήματα.
    Τέλος, θα πρέπει να έχει διερευνηθεί προηγουμένως γιατί εγκαταλείφτηκαν οι συγκεκριμένοι οικισμοί και ποιές ήτανε οι αιτίες που οι κάτοικοι των οικισμών αυτών τους εγκατέλειψαν πριν από 70 και περισσότερα χρόνια.
    Εάν δεν έχουν διευκρινισθεί οι πιθανές αιτίες ερήμωσης των οικισμών αυτών πως είναι βέβαιο ότι θα αναζωογονηθούν μέσω των πολυδαίδαλων ρυθμίσεων της τράπεζας γης και με την μεσολάβηση οικοδομικών συνεταιρισμών και της ανταλλαγής των εκτάσεών τους.

  • 12 Φεβρουαρίου 2014, 14:57 | ΠΟΛΥΜΕΝΑΚΟΣ ΚΩΣΤΑΣ

    ΠΟΛΥΜΕΝΑΚΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
    Πρόεδρος Ο.Σ. ΑΤΤΑΛΟΣ

    Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις που περιλαμβάνει το σ/ν στο κεφάλαιο Β στο σύνολό τους αλλά και ειδικά στα άρθρα 10, 11, 12, 17 και 19 είναι λανθασμένες γιατί θα περιπλέξουν περισσότερο αντί να επιλύσουν τα προβλήματα των Ο.Σ. λόγω των χρονοβόρων και σύνθετων διαδικασιών που συνοδεύουν την νέα ιδέα της «Τράπεζας Γης».
    Η τράπεζα γης είναι η δοκιμασμένη και αποτυχημένη προ πολλών ετών για την ανταλλαγή των εκτάσεων των Οικοδομικών Συνεταιρισμών.
    Τώρα επιπλέον οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί με εντελώς άδικο και απαράδεκτο τρόπο υποχρεώνονται να μετακομίσουν αλλού, όταν το 1962 – 1965 επέλεξαν να αγοράσουν εκτάσεις στις περιοχές Αττικής, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων κ.λπ. και γενικά σε όλη την Ελλάδα.
    Επισημαίνεται ότι την εποχή εκείνη της αγοράς οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί είχανε τηρήσει την ισχύουσα νομοθεσία και είχαν λάβει νόμιμα άδεια καταλληλότητας και λοιπές αδειοδοτήσεις για τις εκτάσεις τους και είχανε εξοφλήσει ολοσχερώς το τίμημα αγοράς τους.
    Σύμφωνα με την προτεινόμενη στο άρθρο 19 του Νομοσχεδίου διαδικασία της ανταλλαγής, οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί υποχρεώνονται να ξαναπληρώσουνε πάλι την έκταση που θα τους παραχωρηθεί. Αυτή είναι η ανταλλαγή;
    Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Ο.Σ. έχουν κάνει επανειλημμένα προτάσεις στο Υ.Π.Ε.Κ.Α. για την επίλυση του προβλήματος.
    Είναι βέβαιο ότι το παρόν σ/ν μόνο νέα προβλήματα και αδιέξοδα θα δημιουργήσει. Αντίθετα με τις προτάσεις που έχουμε καταθέσει στο Υ.Π.Ε.Κ.Α. όχι μόνο θα επιλυθεί το τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα των οικοδομικών συνεταιρισμών που διαιωνίζεται 60 χρόνια αλλά θα εξυπηρετηθεί το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον και η ελληνική οικονομία η οποία μαστίζεται από την κρίση με τις γνωστές επιζήμιες συνέπειες στην χώρα μας.