1.Η Πολεοδομική μελέτη περιέχει ιδίως :
α) τις χρήσεις γης και τις τυχόν πρόσθετες απαγορεύσεις ή υποχρεώσεις,
β) τα δίκτυα και έργα υποδομής, οι εκτάσεις περιβαλλοντικής προστασίας που αποδίδονται στο στον Δήμο,
γ) τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους κατά τα ανωτέρω,
δ) τους γενικούς και ειδικούς όρους και περιορισμούς δόμησης, οι οποίοι μπορεί να ορίζονται ανά οικοδομικό τετράγωνο ή τμήμα οικοδομικού τετραγώνου, εφόσον αυτό επιβάλλεται από τη διαμόρφωση του εδάφους ή την ανάγκη προστασίας του φυσικού ή πολιτιστικού περιβάλλοντος ή άλλες ειδικές πολεοδομικές ανάγκες.
2.Πέραν των ανωτέρω για κάθε ζώνη συγκέντρωσης – υποδοχέα καθορίζονται ειδικοί μορφολογικοί κανόνες που επιβάλλονται και εξαρτώνται από την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του εγκαταλελειμμένου οικισμού και γενικά της ευρύτερης περιοχής και σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωτικό να λαμβάνονται υπόψη οι κατευθύνσεις που εγκρίνονται βάσει του προγράμματος «Μορφολογικοί κανόνες για την οικοδόμηση των οικισμών της χώρας με πληθυσμό μέχρι 2.000 κατοίκους και της ευρύτερης περιοχές».
Ο καθοριζόμενος μέσος συντελεστής δόμησης στο σύνολο των οικοδομήσιμων χώρων των ζωνών συγκέντρωσης – υποδοχέων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 0,4.
Σε κάθε περίπτωση ο συντελεστής δόμησης κάθε οικοδομήσιμου χώρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,6.
Η αρτιότητα των οικοπέδων που θα προκύψει από την πολεοδομική μελέτη δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 500 τ.μ.
3. Για την πολεοδόμηση των περιοχών αυτών δεν απαιτείται προηγουμένως η χορήγηση βεβαίωσης καταλληλότητας της έκτασης από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, δεδομένου ότι αυτή έχει κριθεί στο στάδιο χορήγησης του τίτλου ανταλλαγής και της έγκρισης του ΕΣΠΕΡΑΑ.
4. Με απόφαση Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής θα καθοριστεί το είδος των απαιτούμενων γενικών ή ειδικών μελετών, ιδίως γεωλογικών ή υδραυλικών μελετών που θα κριθεί ότι απαιτούνται για την προστασία των οικισμών και της ευρύτερης περιοχής τους από φυσικούς και ανθρωπογενείς κινδύνους, ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής τους και γενικά ότι αφορά την εκπόνηση, τον έλεγχο και εφαρμογή αυτών.
Το χρονικό διάστημα μεταξύ της χορήγησης του νέου τίτλου ανταλλαγής της έκτασης και της υποβολής για έγκριση της πολεοδομικής μελέτης δεν δύναται να είναι μεγαλύτερο του ενός έτους. Σε αντίθετη περίπτωση ο τίτλος κυριότητας θα εκπίπτει και η αντίστοιχη έκταση θα δίδεται σε άλλον Οικ. Συν/σμό ή Ιδιώτη σύμφωνα με τον εγκεκριμένο πίνακα προτεραιότητας κατά την ηλεκτρονική διαδικασία της Τράπεζας Γης του Κεφαλαίου Β’ του Ν4178/2013.
5.Οι ιδιοκτήτες της έκτασης, που θα αποδοθεί μέσω της τράπεζας γης, δεν έχουν υποχρέωση να καταβάλουν στο Πράσινο ταμείο ειδική χρηματική εισφορά
6. Οι Γενικές και ειδικές διατάξεις που προβλέπουν την υποχρέωση εισφοράς σε γη και σε χρήμα δεν έχουν εφαρμογή στις περιπτώσεις πολεοδόμησης με βάση το παρόν άρθρο.
7. Η εφαρμογή της πολεοδομικής μελέτης γίνεται με πρωτοβουλία και ευθύνη των προσώπων της πιο πάνω παρ. 1 του άρθρου 1 του παρόντος νόμου και τον έλεγχο της αρμόδιας κατά τόπο τεχνικής υπηρεσίας ή υπηρεσίας δόμησης του Δήμου κατά τις κείμενες διατάξεις.
8. Αμέσως μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, οι ιδιοκτήτες της έκτασης προβαίνουν στην εκτέλεση των έργων διαμόρφωσης του χώρου, καθώς και στην εκτέλεση των έργων υποδομής, όπως αυτά προβλέπονται από την Πολεοδομική μελέτη στον εγκαταλελειμμένο και στον υπό ίδρυση οικισμό. Στη συνέχεια προβαίνουν στη σύνταξη των κτιριακών μελετών και την εκτέλεση των οικοδομικών έργων στους διαμορφούμενους οικοδομήσιμους χώρους, σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη.
Για τη μελέτη και εκτέλεση των έργων υποδομής έχουν ανάλογη εφαρμογή οι διατάξεις του ν. 4030/2011 και 4067/2012.
9. Από τη χορήγηση της κυριότητας της έκτασης, η προς τρίτους μεταβίβαση της κυριότητας οικοδομήσιμων ή μη τμημάτων ή κτιρίων ή διαιρεμένης ιδιοκτησίας μέσα στις εκτάσεις της Τράπεζας Γης επιτρέπεται μόνο μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης και την ολοκλήρωση των βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής ύδρευσης, αποχέτευσης – βιολογικού καθαρισμού, ηλεκτρικής ενέργειας. Η ολοκλήρωση των έργων αυτών εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης που εκδίδεται μετά από εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης της περιφέρειας και μετά από πόρισμα πέντε (5) ελεγκτών δόμησης κατά τις διατάξεις του Ν.4030/2011 που ορίζονται μετά από κλήρωση. Με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού ΠΕΚΑ καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. Έως την έκδοση της σχετικής απόφασης η εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης της περιφέρειας γίνεται μετά από έκθεση επιτροπής που αποτελείται από 3 τεχνικούς υπαλλήλους της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που συγκροτείται με απόφαση του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η διαπιστωτική αυτή απόφαση του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναφέρεται υποχρεωτικά στο σχετικό συμβόλαιο μεταβίβασης.
10. Σε περίπτωση εκτάσεων επιφάνειας μεγαλύτερης ή ίσης των διακοσίων(200) στρεμμάτων, είναι δυνατόν να προβλέπεται στην οικεία πολεοδομική μελέτη και να αναφέρεται στη σχετική πράξη έγκρισής της ο χρόνος ολοκλήρωσης των βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής κατά φάσεις, που αντιστοιχούν σε τμήματα έκτασης επιφάνειας ίσης ή μεγαλύτερης των πενήντα (50) στρεμμάτων το κάθε ένα. Στην περίπτωση αυτήν οι διατάξεις ισχύουν για κάθε φάση χωριστά.
Οι παλαιοί οικοδομικοί συνεταιρισμοί θα πρεπει να εξαιρεθούν των αναφερόμενων περιορισμών αρτιότητας και συντελεστού δόμησης καθώς έχουν σχεδιαστεί βάση άλλων όρων και περιορισμών δόμησης, πολλοί όμως δεν ολοκληρώσαν την διαδικασία θεσμοθέτησης των ρυμοτομικών τους σχεδίων, όχι με δική τους υπαιτιότητα.
Συμφωνώ με τα σχόλια του συναδέλφου κ. Αμπαριώτη, δεν είναι ορθό να λαμβάνουν τη μορφή τυπικού νόμου, οι προδιαγραφές και οι οδηγίες του πολεοδομικού και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και να γίνονται συσχετισμοί με τρέχοντα προγράμματα μελετών. Εξάλλου ό,τι θεσμοθετηθεί με τις μελέτες του τρέχοντος προγράμματος είναι αυτονόητο ότι θα ισχύει και θα εφαρμόζεται σε κάθε περιοχή, χωρίς να χρειάζεται ειδική αναφορά στο νόμο αυτό. Επίσης δεν μπορεί η αιτιολογική αναφορά της παρ. 3 να αποτελεί διάταξη του νόμου. Σχετικά με την αρτιότητα, καλό θα ήταν να ρίξουν μια ματιά οι συντάκτες του ν/σχ στο άρθρο 143 του Κ.Β.Π.Ν για να αντιληφθούν την έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης με τη μη περιττή ανάλωση φυσικού κεφαλαίου (εντελώς αντίθετη η ισχύουσα νομοθεσία όπου τοποθετείται ανώτατο και όχι κατώτατο όριο στο μέγεθος της αρτιότητας)
Σχετικά με τα έργα ισχύουν τα σχόλιά μου όπως σε προηγούμενο άρθρο
Στο άρθρο 14 παρ.2 αναφέρεται:
«Πέραν των ανωτέρω για κάθε ζώνη συγκέντρωσης – υποδοχέα καθορίζονται ειδικοί μορφολογικοί κανόνες που επιβάλλονται και εξαρτώνται από την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του εγκαταλελειμμένου οικισμού και γενικά της ευρύτερης περιοχής και σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωτικό να λαμβάνονται υπόψη οι κατευθύνσεις που εγκρίνονται βάσει του προγράμματος «Μορφολογικοί κανόνες για την οικοδόμηση των οικισμών της χώρας με πληθυσμό μέχρι 2.000 κατοίκους και της ευρύτερης περιοχές»».
Επίσης, παρακάτω στην ίδια παρ. αναφέρεται:
«Σε κάθε περίπτωση ο συντελεστής δόμησης κάθε οικοδομήσιμου χώρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,6. Η αρτιότητα των οικοπέδων που θα προκύψει από την πολεοδομική μελέτη δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 500 τ.μ.»
Με δεδομένο ότι:
με βάση τις νομοθετικά κατοχυρωμένες διεθνείς συμβάσεις που αφορούν στην αρχιτεκτονική κληρονομιά, πέρα από την κλίμακα και τον ογκομετρικού συσχετισμό με το υπάρχον – «παραδοσιακό» ή μη – αρχιτεκτονικό σύνολο, που οφείλουν να ανιχνευθούν και να τεκμηριωθούν, είναι δικαίωμα κάθε εποχής να στήνει και ν’ αφήνει στο χώρο την παρουσία της αρκεί να το πράττει συνειδητά και με επιστημονική συνέπεια, προτείνεται:
•να αφαιρεθεί ο όρος Μορφολογικοί Κανόνες από τον τίτλο του άρθρου και να αντικατασταθούν οι αναφορές σε μορφολογικούς κανόνες δόμησης με την απαίτηση για:
Επιστημονική τεκμηρίωση των αρχών σχεδιασμού του νέου οικισμού, που θα αφορούν στις Αρχιτεκτονικές μελέτες αλλά και στην Πολεοδομική του οργάνωση με βάση την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία, τις αρχές οργάνωσης του δημόσιου χώρου και τους όρους ένταξης στο τοπίο του εγκαταλελειμμένου οικισμού.
•Να αφαιρεθεί κάθε αναφορά στις εκπονούμενες Μελέτες Μορφολογικών Κανόνων Δόμησης.
•Τέλος είναι σαφές ότι, για να εξυπηρετηθούν τα παραπάνω, θα πρέπει να αφαιρεθούν οι δεσμεύσεις ως προς το όριο αρτιότητας και τον ΣΔ κάθε οικοδομήσιμου χώρου κρατώντας μόνο τη δέσμευση του μέσου ΣΔ.
παρ. 2
αναφέρεται «σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωτικό να λαμβάνονται υπόψη οι κατευθύνσεις που εγκρίνονται βάσει του προγράμματος «Μορφολογικοί κανόνες για την οικοδόμηση των οικισμών της χώρας με πληθυσμό μέχρι 2.000 κατοίκους και της ευρύτερης περιοχές».»
α) Μην θεσμοθετείτε την εφαρμογή ενός προγράμματος που δεν έχει ολοκληρωθεί. Είναι πιο σωστό στην θεσμοθέτηση των «μορφολογικών κανόνων» να αναφέρεται ότι οι Ο.Σ. του Ν…. πρέπει να λαμβάνουν υπόψην ….
β) γιατί πρέπει να απαγορεύσουμε όλα τα έργα των μοντέρνων που διδάσκουν οι αρχιτεκτονικές σχολές;