1.Οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί σύμφωνα με τα καταστατικά τους έχουν σαν ειδικό προεξάρχοντα σκοπό την απόκτηση – διαχείριση – αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας σε περιοχές, όπου οι εκάστοτε ισχύουσες πολεοδομικές και περιβαλλοντικές διατάξεις το επιτρέπουν, προς όφελος των μελών τους διεπόμενοι από τις αρχές της Συνεταιριστικής Νομοθεσίας. Για την υλοποίηση του σκοπού τους, στα πλαίσια της τήρησης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες δια των οργάνων τους, όπως έκδοση πιστοποιητικών, σύνταξη μελετών και όπως αυτές καθορίζονται από τις σχετικές διατάξεις του αρμόδιου θεματικού Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.Οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί υπάγονται στις διατάξεις του Ν.1667/87 όσον αφορά τη σύσταση τους, τη λειτουργία και την εποπτεία τους.
2.Οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί υποχρεούνται με την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης να παραχωρήσουν ή να υλοποιήσουν έργα χωρίς αποζημίωση προς τον οικείο Ο.Τ.Α. σε ποσοστό τουλάχιστον 50% της πολεοδομούμενης έκτασης, ως εξής:
α. Κοινόχρηστους και κοινωφελής χώρους εντός του υπό ίδρυση οικισμού που θα προβλέπονται από την πολεοδομική μελέτη και σε ποσοστό 25% της πολεοδομούμενης έκτασης. Η επιθυμητή κατηγορία των χρήσεων αυτών και το επιθυμητό ποσοστό τους ανά χρήση θα καθοριστεί με τις προδιαγραφές εκπόνησης των πολεοδομικών μελετών.
β. Ποσοστό 25% της πολεοδομούμενης έκτασης χωροθετείται σε χρήσεις και μετατρέπεται σε ειδική χρηματική εισφορά για έργα αναβάθμισης κοινοχρήστων – κοινωφελών χρήσεων και χώρων και κτιρίων ειδικών χρήσεων τα οποία θα προταθούν κατ΄ αντιστοιχία στον γειτονικό υπάρχοντα εγκαταλελειμμένο οικισμό. Η ειδική χρηματική εισφορά κατατίθεται στον αρμόδιο Δήμο, εγγράφεται σε ειδικό λογαριασμό αποκλειστικά για τα έργα της παρούσας παραγράφου με την αναφορά του εγκαταλελειμμένου οικισμού. Ως έργο προτεραιότητας αναβάθμισης θεωρείται το έργο για την σύνδεση με τον βιολογικό καθαρισμό σύμφωνα με την εκπονηθείσα μελέτη. Με το ίδιο διάταγμα της έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης δύναται να καθορίζονται ειδικές χρήσεις γης στον γειτονικό οικισμό. Οι προδιαγραφές, η διαδικασία εφαρμογής και κάθε σχετικό στοιχείο με την ειδική χρηματική εισφορά καθορίζονται με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
3.Οι χρήσεις που προτείνονται από την πολεοδομική μελέτη και χωροθετούνται στους εγκαταλελειμμένους οικισμούς εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από τις ανάγκες του οικισμού και καλύπτουν παράλληλα και τις ανάγκες των οικιστών στον νέο οικισμό.
4.Σε κάθε περίπτωση από την πρόταση της πολεοδομικής μελέτης εξασφαλίζεται η πολεοδομική σύνδεση του νέου οικισμού με τον εγκαταλελειμμένο οικισμό καθώς και η λειτουργία βιολογικού καθαρισμού και για τους δύο οικισμούς.
Οι απαιτούμενες ‘’ειδικές’’ χρήσεις κατά τις γενικές διατάξεις ιδιωτικής πολεοδόμησης για την λειτουργία του υπό ίδρυση οικισμού χωροθετούνται αποκλειστικά στον εγκαταλελειμμένο οικισμό.
Σε κάθε περίπτωση στον υπό ίδρυση οικισμό προβλέπονται μόνον οι εξής χρήσεις :
α. Οι οικοδομήσιμοι χώροι που θα προτείνονται από την πολεοδομική μελέτη θα αφορούν αποκλειστικά κατοικία
β. Κύριες οδοί, οδοί ήπιας κυκλοφορίας και πεζόδρομοι σε ποσοστό μέχρι 15% της πολεοδομούμενης έκτασης.
γ. Αμιγής χώροι πρασίνου.
δ. Παιδικές χαρές .
ε. Υπαίθριοι χώροι άθλησης.
στ. εμπορικά καταστήματα πολύ μικρής κλίμακας, για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών των οικιστών μπορούν να χωροθετηθούν με την προϋπόθεση ότι το μέγεθός τους θα κυμαίνεται από 0,20-0,30 τ.μ /κάτοικο.
Οι υπόλοιπες ανάγκες των οικιστών σε ειδικών χρήσεων χώρους θα καλύπτονται από τις υπάρχουσες υποδομές στον εγκαταλελειμμένο οικισμό ή ελλείψει αυτών με την πρόταση χωροθέτησης αυτών των χρήσεων εντός του εγκαταλελειμμένου οικισμού.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 13 – Επιτρεπόμενες Χρήσεις Γης – Υποχρεώσεις Οικοδομικών Συνεταιρισμών στον ΟΤΑ."
#1 Σχόλιο Από ΜΠΕΖΑΝΤΕ Χριστίνα Στις 1 Φεβρουάριος, 2014 @ 13:36
Αρθ.13
Στην παράγραφο 4 αναγράφεται «Σε κάθε περίπτωση από την πρόταση της πολεοδομικής μελέτης εξασφαλίζεται η πολεοδομική σύνδεση του νέου οικισμού με τον εγκαταλελειμμένο οικισμό καθώς και η λειτουργία βιολογικού καθαρισμού και για τους δύο οικισμούς. Οι απαιτούμενες ‘’ειδικές’’ χρήσεις κατά τις γενικές διατάξεις ιδιωτικής πολεοδόμησης για την λειτουργία του υπό ίδρυση οικισμού χωροθετούνται αποκλειστικά στον εγκαταλελειμμένο οικισμό.
Σε κάθε περίπτωση στον υπό ίδρυση οικισμό προβλέπονται μόνον οι εξής χρήσεις :….».
Ο όρος «πολεοδομική σύνδεση» είναι τελείως ασαφής. Προτείνεται ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ως εξής:
«Σε κάθε περίπτωση από την πρόταση της πολεοδομικής μελέτης εξασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του νέου οικισμού σε αναγκαίες γι αυτόν Ειδικές Χρήσεις, με κατάλληλη χωροθέτηση των χρήσεων αυτόν στον εγκαταλελειμμένο οικισμό, καθώς και η λειτουργία βιολογικού καθαρισμού και για τους δύο οικισμούς. Σε κάθε περίπτωση στον υπό ίδρυση οικισμό προβλέπονται μόνον οι εξής χρήσεις :….»
Στην παράγραφο 4 προτείνεται επίσης η ακόλουθη ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ:
4ζ. Τα κτίρια κατοικίας επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται παραλλήλως και ως επαγγελματική έδρα των ενοίκων, εφ όσον το επάγγελμά τους δεν απαιτεί από το Νόμο χώρο άσκησης με ειδικές προδιαγραφές. Η αποκλειστική χρήση των κτιρίων κατοικίας ως επαγγελματική στέγη απαγορεύεται απολύτως.
#2 Σχόλιο Από Παντελής Αμπαριώτης, Αρχιτέκτων Στις 3 Φεβρουάριος, 2014 @ 09:43
παρ. 4 σημείο β.
το ποσοστό δρόμων 15% είναι πολύ μικρό. Η δ/νση πολ. σχ. θέτει συνήθως το 18% το οποίο επίσης δεν επιτυγχάνεται.΄Αν δείτε στις σχετικές μελέτες υπάρχουν «αλχημείες» όπως να υπολογίζεται μόνον το πρωτεύον δίκτυο και όχι οι πεζόδρομοι, ή να μην υπολογίζονται οι επιφάνειες φύτευσης κ.λπ.
Τόσο μικρό ποσοστό δρόμων μπορεί να υπάρξει με πολύ μεγάλα οικοδομικά τετράγωνα που αφενός προυποθέτουν μεγαλύτερη αρτιότητα και αφετέρου παραπέμπουν σε μορφές μη κοινές στον ελληνικό χώρο, που συχνά προυποθέτουν πρακτικά επίπεδο έδαφος και δεν προσομοιάζουν στους δυναμικά αναπτυγμένους οικισμούς μας.
Ρωτήστε σχετικά και κάποιο ΑΕΙ.
παρ.2 σημεία α)και β)
Το ποσοστό 25% για κονόχρηστους χώρους είναι πολύ μικρό. Λαμβάνοντας υπόψην και τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω οι χώροι πρασίνου δεν θα είναι 10% αλλά 2-3%.
Ειναι κατανοητή η επιθυμία για την δημιουργία «ταμείου» αλλά με βάση την «ιστορία» δεν θα πετύχει. Οι τιμές που θα οριστούν θα είναι πολύ χαμηλές για να κερδιθεί η εύνοια των συνεταιριστών.
παρ. 4
οι «ειδικές» χρήσεις πως θα χωροθετηθούν στον εγκαταλελειμμένο οικισμό; θα πρέπει ο ΟΣ να αγοράσει κάποια έκταση; ή θα γίνει και εκεί πολεοδόμηση (;!)
θα πρότεινα να ανεβάσετε τα ΚΧ στο 40% και το 10% να θεσμοθετηθεί ως γη που θα ανταλλαχθεί με την έκταση του εγκαταλελειμμένου οικισμού όπου θα γίνουν τα ΚΦ και οι «ειδικές» χρήσεις, η οποία θα είναι πολύ μικρότερη και συνεπώς θα υπάρχουν ρεαλιστικές πιθανότητες να υλοποιηθεί η ανταλλαγή
#3 Σχόλιο Από ΑΜΑΛΙΑ ΚΟΥΔΟΥΝΗ Στις 13 Φεβρουάριος, 2014 @ 09:21
Είναι εξαιρετικά εύστοχα τα σχόλια των δυο συναδέλφων και ιδιαίτερα λυπηρό να προτείνονται τέτοιες ρυθμίσεις που εκτός απο μη λειτουργικές είναι καταφανώς προς την κατεύθυνση υποβάθμισης και όχι αναβάθμισης του οικιστικού περιβάλλοντος. Ήδη δύο νόμοι (Ν.1947/1991 και Ν.2508/1997) και ένα Π.Δ (93/1987) που προβλέπουν ποσοστό κχ&κφ μικρότερα από 50% , δεν εφαρμόζονται στην πράξη και το 50% το ακολουθούν (ασμένως)όλοι οι ιδιώτες και οι Ο.Σ καθώς αυτό το ποσοστό έχει κριθεί από το ΣτΕ συνταγματικά ανεκτό (για λόγους που εδώ βέβαια δεν μπορούν να αναλυθούν και ούτε καν φαίνεται να έχει προβληματίσει τους συντάκτες του ν/σχ με ποιά επιστημονικά και νομικά ορθή διαδικασία θα μπορούσε αυτό να αλλάξει)
#4 Σχόλιο Από ΧΡΗΣΤΟΣ Στις 13 Φεβρουάριος, 2014 @ 21:20
Στο άρθρο 13 παράγραφος 1 μετά το τέλος του πρώτου εδαφίου να προστεθει νέο εδάφιο : «Η οικονομική δραστηριότητα που αναπτύσσεται για την επίτευξη των σκοπών των οικοδομικών συνεταιρισμών δεν ειναι κερδοσκοπική.»
Η διευκρίνηση των σκοπών και των δράσεων του Οικοδομικού Συνεταιρισμού ειναι σημαντική.