1. Με σκοπό την άρτια και εμπρόθεσμη ολοκλήρωση της έκδοσης βεβαίωσης καταλληλότητας κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου ή της έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης των εκτάσεων των οικοδομικών συνεταιρισμών ή του απαιτούμενου ελέγχου καταλληλότητας των δημοσίων χορτολιβαδικών εκτάσεων προς ανταλλαγή, κατά τις διατάξεις κατά τις διατάξεις του κεφαλαίου Β’ του Ν.4178/2013 καθώς και των ακινήτων ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου ή των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού ή των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, δύναται να καθορίζεται διαδικασία για την ενιαία παράλληλη έκδοση όλων των αναγκαίων εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων (Δασαρχείο – Αρχαιολογικές Υπηρεσίες – Οριοθετήσεις υδατορεμάτων – Γνωμοδοτήσεις Φορέων Διαχείρισης και άλλων οργάνων), εφόσον οι εκτάσεις αυτές είναι άνω των πεντακοσίων (500) στρεμμάτων.
Σε κάθε περίπτωση, για τα ακίνητα αυτά πριν την διαδικασία έναρξης έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης του παρόντος νόμου ολοκληρώνεται η διαδικασία όλων των παράλληλων εγκρίσεων καθώς και η διαδικασία κτηματογράφησης, αν δεν έχει ολοκληρωθεί και κύρωσης του δασικού χάρτη αν δεν έχει αυτός κυρωθεί.
2. Η συνολική διαδικασία υπαγωγής των εκτάσεων στις διατάξεις του παρόντος άρθρου διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα της ΕΚΧΑ Α.Ε. Με υπουργική απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την τεχνική λειτουργία και την δημιουργία των βάσεων δεδομένων για την εφαρμογή του παρόντος.
3. Η ΕΚΧΑ Α.Ε. για την διεκπεραίωση της ανωτέρω διαδικασίας εν όλω ή εν μέρει, καθώς και κάθε άλλης σχετικής ηλεκτρονικής διαδικασίας, δύναται να ορίζεται ως δικαιούχος χρηματοδότησης κατά τις διατάξεις του ν.3614/2007 μετά από Προγραμματική Σύμβαση με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
4. Για την υπό σχεδιασμό περιοχή υποβάλλεται ηλεκτρονικά από όποιον έχει έννομο συμφέρον αίτηση για την υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος και την ενιαία έκδοση όλων των εγκρίσεων, συνυποβάλλοντας απόσπασμα χάρτη της οριοθετούμενης περιοχής και όλα τα απαραίτητα στοιχεία, με βάση την κείμενη νομοθεσία, για την έκδοση των πράξεων αυτών. Επίσης στην αίτηση δηλώνονται τα αρμόδια για την έγκριση όργανα καθώς και οι αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων ή των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων που είναι υπεύθυνες για την παροχή στοιχείων και διευκρινήσεων.
5. Ο έλεγχος της πληρότητας της αίτησης και των δικαιολογητικών γίνεται εντός δέκα ημερών από την ηλεκτρονική υποβολή αυτής. Σε περίπτωση ελλείψεων ενημερώνεται άμεσα ο δικαιούχος προκειμένου να καλύψει αυτές το αργότερο εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή της αίτησης. Αν παρέλθει άπρακτη η ως άνω προθεσμία τότε η αίτηση απορρίπτεται και ενημερώνεται περί της απόρριψης άμεσα ο αιτούμενος.
6. Μετά τη διαπίστωση της πληρότητας της αίτησης και των υποβληθέντων στοιχείων με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία δημοσιεύεται στο ΦΕΚ συνοδευόμενη από το απόσπασμα του χάρτη, ορίζεται η υπαγωγή της οριοθετούμενης περιοχής στις διατάξεις του παρόντος. Επίσης στην απόφαση αυτή γίνεται ρητή μνεία ότι για την περιοχή αυτή εφαρμόζεται άμεσα η διαδικασία κτηματογράφησης και κύρωσης δασικού χάρτη κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων. Η ως άνω απόφαση μετά τη δημοσίευση της στο ΦΕΚ αναρτάται στην ηλεκτρονική σελίδα του ΥΠΕΚΑ και της ΕΚΧΑ Α.Ε.
7.α) Για το σκοπό αυτό δύναται με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Εσωτερικών, Πολιτισμού και Αθλητισμού να συγκροτείται στο ΥΠΕΚΑ ειδική μονάδα γνωμοδοτήσεων και έκδοσης των παράλληλων εγκρίσεων με την συμμετοχή υπαλλήλων από όλα τα συναρμόδια Υπουργεία. Η ειδική ομάδα γνωμοδοτήσεων θα στελεχωθεί με την ίδια ως άνω απόφαση κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη με απόσπαση προσωπικού από τα αρμόδια Υπουργεία. Ο χρόνος διάρκειας της απόσπασης λογίζεται, για κάθε συνέπεια, ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας του αποσπώμενου στη θέση που οργανικά κατέχει. Η χρονική διάρκεια της απόσπασης δεν μπορεί να υπερβεί τα τρία (3) έτη.
β) Οι σχετικές εργασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης και κύρωσης του δασικού χάρτη για την οριοθετούμενη περιοχή θα ολοκληρώνονται παράλληλα από την ΕΚΧΑ Α.Ε. ή θα ανατίθενται από αυτήν σε τρίτους δυνάμει σχετικών συμβάσεων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
8. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής η οποία θα εκδοθεί εντός έξι μηνών από την δημοσίευση του παρόντος θα ορισθούν τόσο οι παρεκκλίσεις των διατάξεων του ν.2306/1995 και 3889/2010 όπως ισχύουν, όσο και οι τεχνικές προδιαγραφές των μελετών αυτών και ο κανονισμός προεκτιμούμενων αμοιβών, για την υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος άρθρου.
9. Σε περίπτωση που για την ως άνω περιοχή έχει περαιωθεί η διαδικασία κτηματογράφησης η ως άνω απόφαση διαβιβάζεται αμέσως στο αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο και ο Προϊστάμενος του προβαίνει αυτεπαγγέλτως, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, στην εγγραφή της στα κτηματολογικά φύλλα των ακινήτων που περιλαμβάνονται στο απόσπασμα του χάρτη.
10. Σε κάθε περίπτωση η διαδικασία τόσο της κτηματογράφησης και της κύρωσης του δασικού χάρτη όσο και της έκδοσης όλως ων απαραίτητων εγκρίσεων και γνωμοδοτήσεων ολοκληρώνεται εντός προθεσμίας ενός (1) έτους από την υποβολή του αιτήματος και την υποβολή όλων των απαιτούμενων στοιχείων. Σε περίπτωση όπου οι απαιτούμενες εγκρίσεις δεν έχουν εκδοθεί εντός της ως άνω προβλεπόμενης προθεσμίας θα εκδίδεται η πράξη όλων των σχετικών εγκρίσεων με Κοινή Υπουργική Απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών και σύμφωνα με γνώμη των κεντρικών υπηρεσιών των συναρμόδιων Υπουργείων η οποία αποστέλλεται στον αιτούντα για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού.
11. Οι απαιτούμενες εγκρίσεις καθώς και τα τεχνικά στοιχεία αυτών θα καταχωρούνται σε υπόβαθρο του Εθνικού Κτηματολογίου καθώς και στις βάσεις δεδομένων της ΕΚΧΑ Α.Ε. με ευθύνη της εκδούσας αρχής και θα λαμβάνονται υπόψη για τη σύνταξη και τη λειτουργία του Εθνικού Κτηματολογίου. Για την οριοθετούμενη δε επιφάνεια μετά την περαίωση της κτηματογράφησης και την κύρωση του δασικού χάρτη θα ισχύουν οι διατάξεις του Ν. 2664/1998 και 3889/2010.
12. Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των αρμόδιων Υπουργών Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Εσωτερικών, Πολιτισμού και Αθλητισμού που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται για κάθε έγκριση τα απαιτούμενα δικαιολογητικά στοιχεία καθώς και η διαδικασία έγκρισης και έκδοσης γνωμοδοτήσεων ηλεκτρονικά.
Προτείνουμε να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου 6:
«Οι Δασικοί Χάρτες συντάσσονται και κυρώνονται με βάση τις τελεσίδικες ή αμετάκλητες αποφάσεις των Επιτροπών Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων και αποφάσεις επί αντιρρήσεων με βάση τις διατάξεις του Ν. 248/1976 και του Ν. 2664/1998. Ρυμοτομικά Σχέδια εκδοθέντα με Διατάγματα προ της έναρξης εφαρμογής του Ν. 998/1979, λαμβάνονται υπόψη σε σχέση με τμήματα των εκτάσεων που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα σε εκτέλεση των Ρυμοτομικών Σχεδίων προ της έναρξης εφαρμογής του ισχύοντος Συντάγματος.»
Κατ΄αρχήν έχω την άποψη, αν καταλαβαίνω ορθά την πρόθεση των συντακτών του σχ/ν ότι το άρθρο αυτό πρέπει να αριθμηθεί ως 11ο, μετά δηλ. τα 10 και 11 του ν/σχ. Αν δηλ. με την παρ. 2 ορίζεται προτεραιότητα για την ΕΚΧΑ Α.Ε η σύνταξη κτηματογραφικών διαγραμμάτων, πέριξ «εγκαταλειμένων» οικισμών για να εντοπιστούν οι ζώνες των ΕΣΠΕΡΑΑ. Επιφύλαξη εκφράζω σχετικά με τις δυνατότητες της ΕΚΧΑ Α.Ε δεδομένων των υποχρεώσεών της για το κτηματολόγιο και των διαφορετικών προδιαγραφών της κτηματογράφησης από αυτές του κτηματολογίου. Αν η διάταξη αυτή αφορά το σύνολο των περιπτώσεων – και όχι μόνο τις ζώνες ΕΣΠΕΡΑΑ- τότε η παραπάνω επιφύλαξη είναι σχεδόν βεβαιότητα ότι η διαδικασία αυτή δεν θα μπορέσει να προχωρήσει. Κατά τα λοιπά όλο το υπόλοιπο περιεχόμενο του άρθρου είναι δήλωση προθέσεων και καμία ανάγκη δεν υπάρχει για θεσμοθέτησή τους με διατάξεις νόμου
Συμφωνώντας με τις παρατηρήσεις της Χριστίνας Μπεζαντέ περί του χρόνου και της διαδικασίας δημοσιοποίησης για τις περιπτώσεις που εμπίπτουν στο άρθρο 9, η παρ. 7α οφείλει να χάσει το δυνητικό της χαρακτήρα, με την παρακάτω διατύπωση:
7.α) Για το σκοπό αυτό με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Εσωτερικών, Πολιτισμού και Αθλητισμού συγκροτείται στο ΥΠΕΚΑ ειδική μονάδα γνωμοδοτήσεων και έκδοσης των παράλληλων εγκρίσεων με την συμμετοχή υπαλλήλων από όλα τα συναρμόδια Υπουργεία.
Επίσης στη παρ. 10 αναφέρεται: «….Σε περίπτωση όπου οι απαιτούμενες εγκρίσεις δεν έχουν εκδοθεί εντός της ως άνω προβλεπόμενης προθεσμίας θα εκδίδεται η πράξη όλων των σχετικών εγκρίσεων με Κοινή Υπουργική Απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών και σύμφωνα με γνώμη των κεντρικών υπηρεσιών των συναρμόδιων Υπουργείων η οποία αποστέλλεται στον αιτούντα για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού».
Αν οι γνωμοδοτήσεις/εγκρίσεις δεν ολοκληρώνονται από τις επιμέρους υπηρεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων γιατί αυτό θα συμβεί με τις κεντρικές; Τι θα προσφέρει στο δημόσιο συμφέρον, τη δημοκρατική νομιμότητα, αλλά και το επιχειρησιακό κομμάτι ο συγκεντρωτισμός της ΚΥΑ;
Προτείνεται, εφόσον έχουν απαρχής τηρηθεί όλες οι προϋποθέσεις δημοσιοποίησης και διαφάνειας και δεν έχουν εκκρεμούν αντιρρήσεις πολιτών, φορέων ή/και υπηρεσιών, η παρέλευση της προβλεπόμενης προθεσμίας να θεωρηθεί ως έγκριση.
Αρθ.9 Το άρθρο αυτό εισάγει ειδική διαδικασία για την Ιδιωτική Πολεοδόμηση μεγάλων εκτάσεων. Λόγοι προφανούς δημοσίου συμφέροντος και δημοκρατικής νομιμότητας επιβάλλουν κατά την άποψή μου την ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ της ΕΝΑΡΞΗΣ της σχετικής ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ και τη δυνατότητα παρέμβασης/εναντίωσης με συγκεκριμένα επιχειρήματα οποιουδήποτε πολίτη (πχ. επίκληση ανακρίβειας ή πλαστότητας δικαιολογητικών του επισπεύδοντος) στην Εναρξη και όχι μετά τη Λήξη των διαδικασιών ένταξης στο Νόμο. Για το σκοπό αυτό ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ των ΠΑΡ.4 & 5 ως εξής
4. Για την υπό σχεδιασμό περιοχή υποβάλλεται ηλεκτρονικά από όποιον έχει έννομο συμφέρον αίτηση για την υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος και την ενιαία έκδοση όλων των εγκρίσεων, συνυποβάλλοντας απόσπασμα χάρτη της οριοθετούμενης περιοχής και όλα τα απαραίτητα στοιχεία, με βάση την κείμενη νομοθεσία, για την έκδοση των πράξεων αυτών. Επίσης στην αίτηση δηλώνονται τα αρμόδια για την έγκριση όργανα καθώς και οι αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων ή των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων που είναι υπεύθυνες για την παροχή στοιχείων και διευκρινήσεων. ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΣΥΓΚΡΟΤΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΝΑ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΥΠΟΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΠΟΥ ΤΗ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ.
5. ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΝΑ ΔΗΛΩΝΕΙ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΕΝΑΝΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ, ΜΕ ΣΑΦΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ, ΕΝΤΟΣ ΔΕΚΑΗΜΕΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ. Ο έλεγχος της πληρότητας της αίτησης και των δικαιολογητικών, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΕΝΑΝΤΙΩΣΗΣ ΠΟΥ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ ΥΠΟΒΛΗΘΗΚΑΝ, γίνεται εντός ΤΡΙΑΝΤΑ ημερών από την ηλεκτρονική υποβολή ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ. Σε περίπτωση ΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΛΟΓΩΝ ΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΑΝΤΙΩΣΗΣ ΣΥΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΠΛΗΡΩΣ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΟ ΠΡΑΚΤΙΚΟ, Η ΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΑΙΤΟΥΜΕΝΟ. Σε περίπτωση ελλείψεων ενημερώνεται άμεσα ο δικαιούχος προκειμένου να καλύψει αυτές το αργότερο εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή της αίτησης. Αν παρέλθει άπρακτη η ως άνω προθεσμία τότε η αίτηση απορρίπτεται και ενημερώνεται περί της απόρριψης άμεσα ο αιτούμενος.
Σας γνωρίζω ότι με νομοσχέδιο άλλου υπουργείου σε ταυτόχρονη διαβούλευση, η ΕΑΧΑ ΑΕ καταργείται.
Τι γίνεται εδώ;