1.Από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης οι κοινόχρηστοι χώροι και τυχόν εκτάσεις που αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο θεωρούνται ότι περιέρχονται σε κοινή χρήση, είτε γίνεται παραίτηση των κατά την παρ. 1 του άρθρου 1 του παρόντος κεφαλαίου προσώπων από την κυριότητα, νομή και κατοχή των κοινόχρηστων χώρων είτε όχι. Οι ειδικών χρήσεων χώροι μπορούν να παραμένουν στην ιδιοκτησία των προσώπων της παρ. 1 του άρθρου 1 εκτός των περιπτώσεων των Οικοδομικών Συνεταιρισμών.
2.Η εφαρμογή της πολεοδομικής μελέτης γίνεται με πρωτοβουλία και ευθύνη των προσώπων της παρ. 1 του άρθρου 1 του παρόντος κεφαλαίου και τον έλεγχο της αρμόδιας κατά τόπο πολεοδομικής υπηρεσίας κατά τις κείμενες διατάξεις. Αμέσως μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, ο ιδιοκτήτης της έκτασης προβαίνει στην εκτέλεση των έργων διαμόρφωσης του χώρου καθώς και στην εκτέλεση των έργων υποδομής, όπως αυτά προβλέπονται από την πολεοδομική μελέτη. Στη συνέχεια προβαίνει στη σύνταξη των κτιριακών μελετών και την εκτέλεση των οικοδομικών έργων στους διαμορφούμενους οικοδομήσιμους χώρους, σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη.
3. Διατάξεις που προβλέπουν την υποχρέωση εισφοράς σε γη και σε χρήμα δεν έχουν εφαρμογή στις περιπτώσεις πολεοδόμησης με βάση το παρόν άρθρο.
4.Η δαπάνη της μελέτης κατασκευής και εκτέλεσης των έργων υποδομής της περιοχής περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης βαρύνει τα πρόσωπα της παρ.1 του άρθρου 1 του παρόντος. Η εκτέλεση των βασικών κοινόχρηστων Έργων υποδομής από τους ενδιαφερομένους μπορεί:
α) να ανατεθεί μετά από συμφωνία στους αρμόδιους οργανισμούς (Ο.Τ.Ε., Δ.Ε.Η., ΑΔΜΗΕ, ΔΕΣΦΑ, Ε.Υ.Δ.Α.Π. κ.λπ.),
β) να αναληφθεί από τους ενδιαφερομένους μετά από θεώρηση των σχετικών μελετών από τους αρμόδιους οργανισμούς,
γ) να αναληφθεί από τους ενδιαφερομένους με βάση προδιαγραφές που θα τους παραδοθούν από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ και που έχουν συνταχθεί από τους οικείους οργανισμούς (Ο.Τ.Ε., Δ.Ε.Η., ΑΔΜΗΕ, ΔΕΣΦΑ, Ε.Υ.Δ.Α.Π. κ.λπ.), προκειμένου βάσει αυτών να εκτελεστούν τα αντίστοιχα έργα υποδομής.
Σε κάθε περίπτωση εφαρμόζονται αντίστοιχα τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις των ν. 4030/2011 και 4067/2012.
5. Η προς τρίτους μεταβίβαση της κυριότητας οικοδομήσιμων ή μη τμημάτων ή κτιρίων ή διαιρεμένης ιδιοκτησίας μέσα στις οικείες εκτάσεις της περιοχής περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης επιτρέπεται μόνο μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης και την ολοκλήρωση των βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής ύδρευσης, αποχέτευσης – βιολογικού καθαρισμού και ηλεκτρικής ενέργειας. Η ολοκλήρωση των έργων αυτών εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης που εκδίδεται μετά από εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης της περιφέρειας και μετά από πόρισμα πέντε (5) ελεγκτών δόμησης κατά τις διατάξεις του Ν.4030/2011 που ορίζονται μετά από κλήρωση. Με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού ΠΕΚΑ καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. Έως την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης η εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης γίνεται μετά από έκθεση επιτροπής που αποτελείται από 3 τεχνικούς υπαλλήλους της περιφέρειας που συγκροτείται με απόφαση του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
6. Η διαπιστωτική απόφαση του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατά την προηγούμενη παράγραφο αναφέρεται υποχρεωτικά στο σχετικό συμβόλαιο μεταβίβασης.
7. Σε κάθε στάδιο έγκρισης των έργων υποδομής και ανωδομής, καθώς και των απαραίτητων έργων για τη διαμόρφωση και λειτουργία του υπό ίδρυση οικισμού θα πρέπει να έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι κατά τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 4014/2011 καθώς και της παρ. 10 του άρθρου 2 του ίδιου νόμου.
8. Στους παραβάτες των διατάξεων της παραγράφου αυτής και ειδικότερα στους δικαιοπρακτούντες, στους συντάσσοντες τεχνικά σχέδια, στους μεσίτες, στους συμβολαιογράφους που συντάσσουν συμβόλαιο κατά παράβαση της διάταξης αυτής, στους δικηγόρους που παρίστανται και στους υποθηκοφύλακες ή προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων που μεταγράφουν ή καταχωρούν αντίστοιχα τέτοια συμβόλαια, επιβάλλεται διοικητική ποινή προστίμου υπέρ του Πράσινου Ταμείου.
9. Με Κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Οικονομικών καθορίζεται η διαδικασία και ο τρόπος υπολογισμού, επιβολής, είσπραξης και απόδοσης του προστίμου και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.
10. Σε περίπτωση εκτάσεων επιφάνειας μεγαλύτερης ή ίσης των διακοσίων (200) στρεμμάτων, είναι δυνατόν να προβλέπεται στην οικεία πολεοδομική μελέτη και να αναφέρεται στη σχετική πράξη έγκρισής της ο χρόνος ολοκλήρωσης των βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής κατά φάσεις, που αντιστοιχούν σε τμήματα έκτασης επιφάνειας ίσης ή μεγαλύτερης των πενήντα (50) στρεμμάτων το κάθε ένα. Στην περίπτωση αυτήν οι διατάξεις του παρόντος άρθρου για μεταβίβαση προς τρίτους ισχύουν για κάθε φάση χωριστά.
Παράγραφος 5.
Με τη ρύθμιση αυτή το θέμα της ολοκλήρωσης των βασικών έργων υποδομής συνδέεται με τα δικαιώματα μεταβίβασης κυριότητας ακινήτων και επομένως καθίσταται άκρως κρίσιμο. Το όλο θέμα παραπέμπεται σε Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με κρίσιμα θέματα όπως τον ακριβή προσδιορισμό της έννοιας “βασικά έργα υποδομής” εγείροντας και άλλα θέματα ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων που θίγονται από την ρύθμιση αυτή. Υπάρχει επίσης σύγχυση αρμοδιοτήτων ως προς την έγκριση. Η αρμόδια διεύθυνση της περιφέρειας υπάγεται στην αιρετή αυτοδιοίκηση/Περιφερειάρχη. Δεν μπορεί συνεπώς να εισηγείται σε όργανο της αποκεντρωμένης διοίκησης. Να επανεξετάσει το ΥΠΕΚΑ τί ακριβώς θέλει.
Παράγραφος 10.
Διευκόλυνση από το ανωτέρω πρόβλημα παρέχεται μόνο στα μεγέθη αναπτύξεων άνω των 200 στρ με το σχεδιασμό των έργων. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα αναστολής της εκτέλεσης έργων και της οικοδόμησης. Επιπλέον, είναι αναγκαίο στις υπολειπόμενες φάσεις της εγκεκριμένης πολεοδομικής μελέτης να τίθενται υπό επανεξέταση η πιθανότητα επανενεργοποίησης της περιοχής.
Προτείνουμε την αναδιατύπωση της παραγράφου 5 του Άρθρου 06 ως εξής:
«5. Η προς τρίτους μεταβίβαση της κυριότητας οικοδομήσιμων ή μη τμημάτων ή κτιρίων ή διαιρεμένης ιδιοκτησίας μέσα στις οικείες εκτάσεις της περιοχής περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης επιτρέπεται μόνο μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης και την ολοκλήρωση των βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής ύδρευσης, αποχέτευσης – βιολογικού καθαρισμού και ηλεκτρικής ενέργειας. Ως τρίτοι νοούνται και τα μέλη-μεριδούχοι Οικοδομικών Συνεταιρισμών ή ανάδοχοι έργων επί των τμημάτων που πολεοδομούνται στις περιοχές περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης, προς τους οποίους οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί δύνανται να προβαίνουν σε μεταβιβάσεις εκτελώντας απευθείας σε αυτούς τα Συμβολαιογραφικά Προσύμφωνα του άρθρου 3 παρ. 9 του παρόντος. Η ολοκλήρωση των έργων αυτών εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης που εκδίδεται μετά από εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης της περιφέρειας και μετά από πόρισμα πέντε (5) ελεγκτών δόμησης κατά τις διατάξεις του Ν.4030/2011 που ορίζονται μετά από κλήρωση. Με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού ΠΕΚΑ καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. Έως την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης η εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης γίνεται μετά από έκθεση επιτροπής που αποτελείται από 3 τεχνικούς υπαλλήλους της περιφέρειας που συγκροτείται με απόφαση του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης.»
Ο τίτλος αλλά και οι παρ. του άρθρου έχουν προβλήματα καθώς υπάρχει εννοιολογική ασάφεια και περιγραφή ανόμοιων πραγμάτων.
Στην παρ. 1, στο πρώτο εδάφιο θεωρώ απαραίτητη υποχρέωση του νομοθέτη -για να διασφαλίζονται τα δικαιώματα όλων των πολιτών που θα αποκτήσουν ακίνητα εντός των εκτάσεων που θα αναπτυχθούν με ιδιωτική πρωτοβουλία – να διατηρήσει τ η μνεία – στο προοίμιο του εγκριτικού Π.Δ έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης- της παραίτησης από τους κ.χ και κοινωφελείς χώρους (χρήσιμο είναι να μελετηθούν τα αντίστοιχα άρθρα του Κ.Β.Π.Ν) Διαφορετικά (και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δε σταματά η διαδικασία σε περιπτώσεις ιδιοκτησιακών αμφισβητήσεων όπως σχολιάστηκε σε προηγούμενο άρθρο) μπορεί να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα κατά την εφαρμογή των πολεοδομικών μελετών.
Όμως θα πρέπει να επανεξεταστεί αν το ίδιο θα ισχύει για τους αντίστοιχους χώρους που δεν πολεοδομούνται.Οι χώροι αυτοί ανάλογα με το τυχόν ειδικό καθεστώς που τους διέπει, ενδεχομένως δεν πρέπει να τεθούν «αυτόματα» σε κοινή χρήση (π.χ αρχ/κοι χώροι οι οποίοι πρέπει να φυλάσσονται για την προστασία των αρχ/των).
Στο δεύτερο εδάφιο δεν έχει νόημα να διατηρείται μια διάταξη του Π.Δ 93/87, εαν η λειτουργία των Ο.Σ με βάση το πλαίσιο των διατάξεων του Ν1667/.. το επιτρέπει.
Στην παρ. 2 στο τελευταίο εδάφιο φαίνεται ως υποχρέωση του ιδιοκτήτη και η κατασκευή των οικοδομικών έργων στα Ο.Τ. Επειδή είναι η μόνη σχετική αναφορά στο ν/σχ και πουθενά αλλού δεν αναφέρεται η εκτέλεση έργων ανωδομής από τον αρχικό ιδιοκτήτη, έχουν αντιληφθεί οι συντάξαντες τη διάταξη τις συνέπειες της υποχρέωσης αυτής?
Στην παρ. 5 εκτός από την εσφαλμένη διατύπωση για «εγκριτική» αντί του ορθού «διαπιστωτική» Απόφαση του ΓΓ της Απ. Διοίκησης , έχει γίνει σύγχιση σχετικά με την αρμόδια υπηρεσία που εισηγείται αφού η υπηρεσία της «περιφέρειας» ανήκει στη αιρετή αυτοδιοίκηση(Περιφερειάρχη) και δεν μπορεί να εισηγείται στον ΓΓ της Απ. Διοίκησης . Οι ελεγκτές βέβαια μπορεί να είναι όπως προτείνονται αλλά Θα πρέπει να διατυπωθεί καλύτερα η διάταξη ανάλογα με το τι είναι επιθυμητό.
Στην παρ. 8 μάλλον η «διοικητική ποινή προστίμου υπέρ του Πράσινου Ταμείου» είναι παραδρομή?
Πάντως δεν μπορώ να κατανοήσω γιατί οι συντάκτες δεν έχουν συμβουλευτεί/δει τις αντίστοιχες διατάξεις του ΚΒΠΝ, οι οποίες και πιο καλογραμμένες είναι και αναφέρονται αναλυτικά και στις υποχρεώσεις συντήρησης των κοινοχρήστων έργων και των υποδομών σε συνδυασμό με τις υποχρεώσεις των δήμων. Η μη αναφορά και μη εξασφάλιση στα θέματα αυτά «μετακυλύει» τις υποχρεώσεις στους δήμους που δεν είναι οι επεισπεύδοντες την ιδιωτική πολεοδόμηση και πολλαπλά θα ταλαιπωρήσουν τους πολίτες (τόσο τους αγοραστές στις εκτάσεις αυτές όσο και τους δημότες)
άρθρο6 / παρ. 5
Στην περίπτωση πολλών συνιδιοκτητητών μιας ιδιωτικής πολεοδόμησης μπορεί στη πορεία κάποιοι από αυτούς να μη μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά στα εργά υποδομής.
Νομίζω ότι σε αυτη την περιπτώση πρεπει να δίνεται η δυνατότητα μεταβίβασης του μεριδίου τους σε τρίτους που θα συνεχίσουν στη θέση τις διαδικασίες πολεοδόμησης τους. Αν δεν δίνεται αυτή η δυνατότητα είναι εύλογο ότι ή όλη διαδικασία θα οδηγηθεί στην ακύρωση της ολοκλήρωσης των έργων υποδομής καθώς οι υπόλοποι συνιδιοκτήτες δεν θα είναι εύκολο να αναλάβουν εξ ολοκλήρου το κόστος των εργων. Σημειώνεται ότι μεχρί την έναρξη κατασκευής των έργων υποδομής θα έχουν πληρωθεί σμημαντικά ποσά (αγορά γης-μελέτες- πρασίνο ταμείο κ.λπ.), τα οποία θα πάνε χαμένα και μάλιστα σε περιόδο κρίσης.
Το αυτό μπορεί να συμβεί και στην περίπτωση και ένος μόνου φορέα- ιδιοκτήτη ιδιωτικής πολεοδόμησης, ο οποίος μπορεί να βρεθεί σε οικονομική αδυναμία κατα την διαρκεία εκτέλεσης των έργων υποδομής.
Προφανώς ο νομθέτης θέτει τον περιορισμό μεταβίβασης με σκοπό την ολοκλήρωση των εργων υποδομής από το φορέα, αλλά σε περιόδους κρίσης αυτο μπορεί να επιφέρει το αντίθετο του αναμενόμενου αποτέλεσμα. Νομίζω ότι πιο αποτελεσματικό κίνητρο ολοκλήρωσης των έργων υποδομής θα ήταν η απαγόρευση ανέγερσης ανωδωμών (κατοικία – εμπορικοί χώροι) πριν την ολοκλήρωση των έργων υποδομής.
Θα πρέπει να διευκρινισθεί πότε (ποια χρονική στιγμή) θεωρείται ότι μια έκταση εμπίπτει στις «οικείες εκτάσεις» της περιοχής περιβαλλοντικής αναβάθμισης