1. Έναν (1) τουλάχιστον μήνα πριν από την ημερομηνία της προβλεπόμενης στο άρθρο 6 του παρόντος νόμου συνεδρίασης της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της ΔΕΗ ΑΕ και της τυχόν ήδη υφιστάμενης νέας εταιρίας, κάθε μέτοχος της ΔΕΗ Α.Ε. και της τυχόν ήδη υφιστάμενης νέας εταιρίας, έχει δικαίωμα να λάβει γνώση των ακόλουθων εγγράφων:
(α) του προβλεπόμενου στο άρθρο 3 του παρόντος νόμου σχεδίου της σύμβασης απόσχισης
(β) των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων και των εκθέσεων διαχείρισης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΗ ΑΕ των τελευταίων τριών (3) ετών.
(γ) των οικονομικών καταστάσεων και των εκθέσεων διαχείρισης του Διοικητικού Συμβουλίου της τυχόν υφιστάμενης νέας εταιρίας των τελευταίων τριών (3) ετών, εφόσον αυτές είναι διαθέσιμες κατά την ημερομηνία συνεδριάσεως της Γενικής Συνέλευσης, άλλως του συνόλου των τυχόν υφιστάμενων μέχρι τότε ετησίων οικονομικών καταστάσεων και εκθέσεων διαχείρισης του Διοικητικού Συμβουλίου της τυχόν υφιστάμενης νέας εταιρίας.
(δ) αναλυτικής έκθεσης των Διοικητικών Συμβουλίων της ΔΕΗ ΑΕ και της τυχόν υφιστάμενης νέας εταιρίας, στην οποία επεξηγείται το σχέδιο της σύμβασης απόσχισης του εισφερόμενου κλάδου.
(ε) της κατ’ άρθρο 4 του παρόντος νόμου έκθεσης ελέγχου διαπίστωσης της λογιστικής αξίας των περιουσιακών στοιχείων του εισφερόμενου κλάδου.
2. Τα Διοικητικά Συμβούλια της ΔΕΗ ΑΕ και της τυχόν υφιστάμενης νέας εταιρίας υποχρεούνται να καταστήσουν τα αναφερόμενα στην προηγούμενη παράγραφο έγγραφα διαθέσιμα στους μετόχους τους, για συνεχή χρονική περίοδο που αρχίζει έναν τουλάχιστον (1) μήνα πριν από την ημερομηνία της προβλεπόμενης στο άρθρο 6 του παρόντος νόμου συνεδρίασης της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων και λήγει με την περάτωση της τελευταίας. Για τη διάθεση των εγγράφων της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, αρκεί η ανάρτηση των ανωτέρω εγγράφων στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ ΑΕ και της τυχόν υφιστάμενης νέας εταιρίας καθ’ όλο το ανωτέρω χρονικό διάστημα, εφόσον παρέχεται συγχρόνως η δυνατότητα στους μετόχους να μεταφορτώνουν και να εκτυπώνουν τα έγγραφα της προηγούμενης παραγράφου.
3. Τα Διοικητικά Συμβούλια της ΔΕΗ ΑΕ και της τυχόν υφιστάμενης νέας εταιρίας υποχρεούνται να ενημερώσουν εγκαίρως τις Γενικές Συνελεύσεις των μετόχων τους για κάθε ουσιώδη μεταβολή των περιουσιακών στοιχείων του κλάδου που έλαβε χώρα στο χρονικό διάστημα μεταξύ της ημερομηνίας κατάρτισης του σχεδίου της σύμβασης απόσχισης και της ημερομηνίας συνεδρίασης της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων του άρθρου 6 του παρόντος νόμου.
4. Η υποχρέωση πληροφόρησης των μετόχων από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ Α.Ε. και της τυχόν υφιστάμενης νέας εταιρίας δεν διαλαμβάνει τις, κατά την εύλογη κρίση του Διοικητικού Συμβουλίου, εμπορικώς ευαίσθητες για την ΔΕΗ Α.Ε. και την τυχόν υφιστάμενη νέα εταιρία πληροφορίες.
Νόμος 1468/1950. Νόμος, ενός Ιστορικού ΦΕΚ. Ήταν 7 Αυγούστου.
Άρθρο 1, παράγραφος 1: «δρύεται Οργανισμός υπό την επωνυμίαν «Δημόσια Επιχείρισις Ηλεκτρισμού», σκοπόν έχων …την κατασκευήν και εκμετάλλευσιν υδροηλεκτρικών και θερμοηλεκτρικών εργοστασίων καθ` άπασαν την χώραν, την εγκατάστασιν εθνικού δικτύου προς μεταφοράν της παραγομένης ηλεκτρικής ενεργείας και την διάθεσιν αυτής».
Άρθρο 1, παράγραφος 2: «Ο Οργανισμός ούτος αποτελεί δημοσίαν επιχείρησιν ανήκουσαν εξ ολοκλήρου εις το Ελληνικόν Δημόσιον, λειτουργούσαν χάριν του δημοσίου συμφέροντος, αλλά κατά τους κανόνας της ιδιωτικής οικονομίας, απολαμβάνουσιν διοικητικής και οικονομικής αυτοτελείας, τελούσαν όμως υπό την ανωτάτην εποπτείαν και τον έλεγχον του Κράτους. Τα της οργανώσεως και λειτουργίας αυτής θέλουσι ρυθμισθή διά Β. Διατάγματος εφ’ άπαξ εκδιδομένου προτάσει του Υπουργικού Συμβουλίου και εισηγήσει του Υπουργού Συντονισμού».
Άρθρο 1, παράγραφος 3: Ειδικώς η Δημοσία Επιχείρησις Ηλεκτρισμού υποχρεούται όπως:
α) Διασφαλίση την οικονομικήν αυτάρκειαν αυτής.
β) Παρέχη την παραγόμενην ηλεκτρική ενέργειαν προς τους αγροτικούς και αστικούς πληθυσμούς εις την ευθυνοτέραν δυνατήν τιμήν, ενεργούσα βάσει υγιών εμπορικών αρχών, εντός των πλαισίων της γενικωτέρας οικονομικής πολιτικής της Χώρας.
γ) Αποφεύγη τας αδικαιολογήτους διακρίσεις κατά την παροχήν ηλεκτρικής ενεργείας μεταξύ των διαφόρων περιοχών της Χώρας και κατά τον καθορισμόν των τιμολογίων μεταξύ καταναλωτών της αυτής κατηγορίας.
δ) Διαθέτη τα πραγματοποιούμενα έσοδα μετά την αφαίρεσιν κρατήσεων προς σχηματισμόν αποθεματικών, αποκλειστικώς προς τελειοποίησιν και συμπλήρωσιν των εγεκαταστάσεων, βελτίωσιν των όρων εξυπηρετήσεως του κοινού και μείωσιν της τιμής της ηλεκτρικής ενεργείας απαγορευομένης της διαθέσεως αυτών διά σκοπόν ξένον προς τους υπό του παρόντος καθοριζομένους σκοπούς αυτής»…
… Έτσι λειτούργησε η ΔΕΗ. Όχι για 10, ούτε για 20 ή 30 αλλά για 60 ολόκληρα χρόνια. Λειτούργησε, άκμασε, εξελίχθηκε και μαζί της άκμασε, εξελίχθηκε και απέκτησε προοπτική ολόκληρη η χώρα.
Σήμερα, μετά από μία ιστορία που ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια (τότε που εν μία νυκτί εμφανίστηκαν το Μνημόνιο, η Τρόικα, οι δόσεις, τα προαπαιτούμενα) βρισκόμαστε στο σημείο όπου μπαίνει σε διαβούλευση το Χαρτοφυλάκιο «Μικρή ΔΕΗ» για την αναδιοργάνωση και αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ και τη δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρείας ηλεκτρισμού.
Αναμφίβολα πρόκειται για μία ενέργεια που όχι μόνο δημιουργεί περαιτέρω ανισορροπίες στην ήδη κλονισμένη αγορά ενέργειας, όχι μόνο βάζει σε ρίσκο την τροφοδοσία, την ομαλή λειτουργία του δικτύου και την προοπτική της εθνικής οικονομίας αλλά πρόκειται και για μία πράξη που –αποδεδειγμένα- (εξ)υπηρετεί Μνημονιακές επιταγές που στόχο έχουν να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των ιδιωτών. Με την πώλησή της, δε, παύει να υφίσταται το κοινωνικό της πρόσωπου. Το πρόσωπο δηλαδή με το οποίο και καθιερώθηκε στις συνειδήσεις του κόσμου.
Η ΔΕΗ δεν είναι απλά μία Βιομηχανική Επιχείρηση. Είναι η μεγαλύτερη Βιομηχανική Επιχείρηση της χώρας, είναι ο τροχός που ρυμουλκεί την ανάπτυξη της Ελλάδας, είναι μία Επιχείρηση που ανήκει στους εργαζόμενούς της και στον Ελληνικό λαό. Η εκποίηση αυτής της περιουσίας, την οποία διακαώς επιθυμείτε και προσπαθείτε να επιβάλλετε με τον πλέον ανάλγητο τρόπο, όχι μόνο θα οδηγήσει στην διάλυσή της μεγαλύτερης επιχείρησης της χώρας αλλά με μαθηματική ακρίβεια, θα βάλει φρένο στην ανάπτυξη της χώρας καταρρακώνοντας κάθε προοπτική που γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθεί ακόμα και στο θολό τοπίο της περιόδου που διανύουμε.
Αν αυτό δεν αποτελεί πρόκληση τι είναι; Είναι πραγματικά αδιανόητο το γεγονός την ώρα που σε άλλες χώρες (βλέπε Γαλλία) γίνεται οργανωμένη προσπάθεια και ιδρύονται νέες κρατικές εταιρείες, στην Ελλάδα να επιχειρείτε να ξεπουλήσετε τη δημόσια περιουσία.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι η υπόθεση του Σχεδίου αναδιάρθρωσης και αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ όχι απλά δεν είναι μία ¨εύκολη υπόθεση¨ αλλά αποτελεί μία πάρα πολύ δύσκολη ιστορία που συναντά την αντίδραση του ανθρώπινου δυναμικού από κάθε διεύθυνση της μητρικής επιχείρησης, συναντά τις αντιδράσεις και την αντίσταση των τοπικών κοινωνιών, συναντά την αμετάκλητη θέση των συνδικάτων που έχουν σηκώσει το λάβαρο της επανάστασης και το μέτωπο που θα συναντήσει η κυβέρνηση, θα είναι μεγάλο, ισχυρό, ανένδοτο.
• Με πoια διαδικασία 3.000 εργαζόμενοι θα αλλάξουν με καταναγκαστικό τρόπο εργοδότη;
• Με ποια διαδικασία θα υποχρεωθούν 2 εκατομμύρια καταναλωτές να αλλάξουν πάροχο ηλεκτρικής ενέργεια χωρίς να το επιθυμούν;
• Ποιος θα αποζημιώσει τη μετεγκατάσταση των οικισμών στα ορυχεία που παραχωρούνται αφού τουλάχιστον στα δύο, παραχωρούνται μόνο δικαιώματα και δεν υπάρχει εξορυκτική δραστηριότητα σε εξέλιξη.
• Θα επιμεριστεί στην νέα εταιρία μέρος του υπέρογκου δανεισμού της ΔΕΗ;
• Θα αποτελείται το πελατειακό της χαρτοφυλάκιο από ¨καλοπληρωτές¨ άλλα και από ¨κακούς πελάτες¨;
• Θα πουλά το ηλ. Ρεύμα η νέα εταιρία στην κάτω του κόστους τιμή που επέβαλε το υπουργείο στην βιομηχανία;
• Έχει ικανοποιηθεί ή όχι η απαίτηση της ευρωπαϊκής ένωσης για την απελευθέρωση της ενέργειας στη χώρα μας όταν η ΔΕΗ έχει ποσοστό περί του 60% ;
• Ποια ακριβώς απελευθέρωση λοιπόν υποτίθεται ότι προωθείται με αυτό το τερατούργημα;
Πληροφορίες δημοσιευμάτων θέλουν κάποιους Βουλευτές που ήταν παρόντες σε σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ, να λένε ότι «άλλο πράγμα η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή, και άλλο η ψήφισή του».
Στην Κύπρο, βρέθηκαν βουλευτές που αρνήθηκαν να ψηφίσουν το νομοσχέδιο της ιδιωτικοποίησης της εκεί ΔΕΗ, της ΑΗΚ και των άλλων οργανισμών. Το νομοσχέδιο, τελικώς, δεν πέρασε κι ας ήταν η ψήφισή του προαπαιτούμενο για τη δόση της τρόικας. Ευχόμαστε ότι στη χώρα μας, καθείς θα αναλάβει τις ευθύνες του και θα πράξει τα επιβεβλημένα πριν ρίξουμε την ταφόπλακα σκεπάζοντας και καταδικάζοντας όχι μόνο την επιχείρηση αλλά μία ολόκληρη χώρα.
Όποιος επιδιώξει να πράξει το στυγερό πολιτικό έγκλημα της πώλησης της ΔΕΗ, πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων, των συνταξιούχων, των τοπικών κοινωνιών, των θεσμών και των φορέων, του ελληνικού λαού που είναι ο κύριος, είναι ο ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης και μόνης επιχείρησης της πατρίδας που μπορεί να δώσει προοπτική ανάπτυξης και κοινωνικής προσφοράς για το τελικό προϊόν που παράγει, το ηλ. Ρεύμα, το οποίο είναι κοινωνικό αγαθό κι όχι εμπόρευμα.
Καλούμε τους εκπροσώπους μας στο κοινοβούλιο να είναι μπροστάρηδες στον αγώνα αυτό να είναι μαζί μας με περηφάνια και αξιοπρέπεια κι εμείς θα τους στηρίξουμε και θα τους δικαιώσουμε για το ΟΧΙ που πρώτοι αυτοί θα τολμήσουν! Ούτε δευτερόλεπτο να μην λησμονήσουν ότι έχουν ορκιστεί να προστατεύουν τα συμφέροντα του λαού και της πατρίδας, αυτό λοιπόν να πράξουν και μόνο. ΤΙΠΟΤΕ ΑΛΛΟ. Ο καθρέφτης έχει έρθει πλέον εντελώς μπροστά τους και κοιτάζοντας μέσα σε αυτόν οι κυβερνητικοί βουλευτές στης περιοχής μας θα δουν αυτόν που έχει την πλήρη ευθύνη για το μεγαλύτερο ξεπούλημα από όσα εχουν επιχειρηθεί στην ιστορία της Ελλάδας. Και είναι τόσο μεγάλο το μέγεθος του ξεπουλήματος που σε περίπτωση που υλοποιηθεί θα πρέπει να απολογούνται για πολλές γενιές από κει που θα βρίσκονται διότι σε αυτόν εδώ τον τόπο δεν θα έχουν μέρος να σταθούν .
Να αποσυρθεί ΤΩΡΑ το Σχέδιο Αναθεμάτισης και Αποδεκάτισης της ΔΕΗ.
Παύλος Μουρατίδης
Οργ.Γραμματέας Σωματείου Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας Δ.Ε.Η. ¨ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ¨
Όπως αναφέρω και στα σχόλια του άρθρου 2, η απόσχιση μέρος της εταιρείας έχει ως αποτέλεσμα την ουσίωδη μεταβολή της χρηματιστηριακής αξίας της επιχείρησης. Αυτό απαιτεί για την προστασία των δικαιωμάτων της μειοψηφίας και το δικαίωμα να αποφασίσουν οι Ιδιώτες μέτοχοι τη συμμετοχή τους ή όχι στη νέα καθετοποιημένη μονάδα ανεξάρτητως της απόφασης του βασικού μετόχου.