Α. Συγκρότηση
1. Με απόφαση του Περιφερειάρχη συγκροτείται στην οικεία Περιφέρεια Αυτοδιοικητικό Όργανο Εφαρμογής και Εποπτείας (Α.Ο.Ε.Ε.) των ΚΔΕΠΑΠ που αποτελείται από :
α. Το Γενικό Δ/ντή Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος και Υποδομών με αναπληρωτή αυτού το Δ/ντή Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού, που εκτελούν και χρέη προέδρου.
β. Τον Προϊστάμενο του Αυτοτελούς Τμήματος Π.Σ.Ε.Α. της Περιφέρειας.
γ. Έναν εκπρόσωπο της Δ/νσης Τεχνικών Έργων με ειδικότητα Πολιτικού Μηχανικού.
δ. Έναν εκπρόσωπο της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού με ειδικότητα Αρχιτέκτονα – Πολεοδόμου.
ε. Έναν εκπρόσωπο της ίδιας Δ/νσης με ειδικότητα Περιβαλλοντολόγου.
στ. Έναν Δικηγόρο της Νομικής Υπηρεσίας.
ζ. Έναν εκπρόσωπο της Δ/νσης Οικονομικού.
η. Έναν εκπρόσωπο των στρατιωτικών αρχών, στην εδαφική αρμοδιότητα της οικείας Περιφέρειας.
θ. Έναν αξιωματικό της Δ/νσης Πολιτικής Άμυνας ως εκπρόσωπο του Γ.Ε.ΕΘ.Α.
ι. Δύο αξιωματικοί του υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, ως εκπρόσωποι της υπηρεσίας Π.ΑΜ – Π.Σ.Ε.Α. και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
κ. Το Διευθυντή της Γενικής Αστυνομικής Δ/νσης που έχει έδρα στην Περιφέρεια.
λ. Το Διοικητή της Περιφερειακής Διοίκησης Πυροσβεστικών υπηρεσιών της Περιφέρειας.
Στην παραπάνω απόφαση ορίζονται και οι αναπληρωτές των εκπροσώπων, οι οποίοι δύναται να παρακολουθούν τις συνεδριάσεις του Α.Ο.Ε.Ε., χωρίς δικαίωμα ψήφου, εφόσον παρίστανται οι αντίστοιχοι αυτών εκπρόσωποι.
Χρέη γραμματειακής υποστήριξης εκτελεί το αυτοτελές τμήμα Π.ΑΜ. – Π.Σ.Ε.Α. της Περιφέρειας ή η Δ/νση Πολιτικής Προστασίας αυτής.
Β. Αρμοδιότητες
Αρμοδιότητες του ως άνω αυτοδιοικητικού οργάνου είναι :
1. Το Α.Ο.Ε.Ε. / ΚΔΕΠΑΠ συνεργάζεται με τις υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού και γνωμοδοτεί για όλα τα θέματα που αφορούν στην υλοποίηση των ΚΔΕΠΑΠ, στο Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μέσω του Σ.Ο.Ε.Σ.
α. συλλέγει στοιχεία, τηρεί αρχείο μελετών, αξιολογεί τις ανάγκες και αξιοποιεί τα δεδομένα,
β. θεωρεί τις μελέτες των ΚΔΕΠΑΠ, και γνωμοδοτεί για την καταλληλότητα αυτών,
γ. επιλαμβάνεται του οικονομικού απολογισμού που αφορά στις δημόσιες δαπάνες τις σχετικές με τις ΚΔΕΠΑΠ,
δ. ελέγχει τη νομιμότητα της τήρησης των διαδικασιών εφαρμογής των όρων και προϋποθέσεων που αφορούν στην υλοποίηση, έλεγχο και εποπτεία των ΚΔΕΠΑΠ από τις οικείες πολεοδομικές αρχές, τα Ν.Π.Δ.Δ., τους Ο.Τ.Α., τα Ν.Π.Ι.Δ. και τους ιδιώτες, εξαιρουμένων όσων αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 27 του παρόντος νόμου.
2. Το έργο του Α.Ο.Ε.Ε. / ΚΔΕΠΑΠ συνδράμουν και υποστηρίζουν όλες οι υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α. Α΄ και Β΄ βαθμού), οι στρατιωτικές υπηρεσίες καθώς και οι ιδιώτες και οι φορείς του ιδιωτικού τομέα σε περίοδο ειρήνης (επιθεωρήσεις, ασκήσεις, ενισχύσεις, επισκευές, συντηρήσεις).
3. Το Α.Ο.Ε.Ε. / ΚΔΕΠΑΠ έχει την ευθύνη υλοποίησης του εθνικού σχεδιασμού σε επίπεδο Περιφερειακών Ενοτήτων, και επεμβαίνει με συγκεκριμένες ανά περίπτωση υποδείξεις παροχής βοήθειας προς τους Δήμους εφόσον τούτο απαιτηθεί και με έλεγχο νομιμότητας ως προς την τήρηση των διαδικασιών και των πράξεων αυτών.
4. Διατυπώνει εισήγηση προς το Σ.Ο.Ε.Σ. / ΚΔΕΠΑΠ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τα προγραμματιζόμενα, καθώς και για την εξέλιξη των υπό κατασκευή έργων των ΚΔΕΠΑΠ, ενώ παράλληλα αιτείται την έγκριση κονδυλίων για την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτών από το Α.Ο.Δ.Ε.Σ., (άρθρο 5 του παρόντος νόμου) μέσω του Σ.Ο.Ε.Σ..
5. Προτείνει την οικονομική κάλυψη όλων ή και σημαντικού μέρους των απαραίτητων κονδυλίων υλοποίησης (συμπεριλαμβανομένης και της χρηματοδότησης της παρ. 2β του άρθρου 6 του παρόντος νόμου) συγκεκριμένου(-ων) δημοσίου(-ων) ΚΔΕΠΑΠ, ως συνδυασμού αντισταθμιστικό εργολαβικό όφελος από τη συνεργασία ή σύμπραξη του δημοσίου με ιδιώτη επενδυτή (Σ.Δ.Ι.Τ.), ή τη συμμετοχή του τελευταίου σε άλλα προκηρυσσόμενα δημόσια έργα (που αφορούν ιδίως οδοποιία, αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς, σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων, μεγάλούς υπόγειους χώρους στάθμευσης, νοσοκομεία, φυλακές) μη αποκλειόμενης μίσθωσης ή παραχώρησης των πολλαπλών χρήσεων των ΚΔΕΠΑΠ ή της περιορισμένης συμβολής του δημοσίου στην αποπληρωμή τους.
Τα λοιπά μέτρα – κίνητρα – ενισχύσεις που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 24 του παρόντος ισχύουν και στην περίπτωση των ανωτέρω διαδικασιών.
Ως απαραίτητη προϋπόθεση για τα ανωτέρω τίθεται η εξασφάλιση του θετικού οικονομικού απολογισμού με βάση τη συγκριτική αξιολόγηση από τη συμμετοχή ή μη του Δημοσίου σε σύμπραξη με ιδιώτη επενδυτή, που ελέγχεται σε προκαταρτικό στάδιο (πριν την υπογραφή της σχετικής σύμβασης του παραχωρησιούχου με τον ανάδοχο), από ανεξάρτητο ελεγκτικό φορέα (ορκωτοί λογιστές).
Με εξουσιοδοτική διάταξη του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης μετά από σχετική εισήγηση του Σ.Ο.Ε.Σ., διευκρινίζονται οι λεπτομέρειες της παρούσης παραγράφου, που έχει δυνητικό και όχι υποχρεωτικό χαρακτήρα.
6. Για θέματα των ΚΔΕΠΑΠ για τα οποία γνωμοδοτεί το Α.Ο.Ε.Ε. αποφασίζει ο Περιφερειάρχης.
7. Με απόφαση του Περιφερειάρχη συγκροτείται, υπό την επίβλεψη του Α.Ο.Ε.Ε. μικτό κλιμάκιο Πραγματογνωμοσύνης και Εποπτείας της δομοστατικής επάρκειας των ΚΔΕΠΑΠ και των ηλεκτρολογικών / μηχανολογικών / υδραυλικών / ενεργειακών εγκαταστάσεων, καθώς και του λειτουργικού εξοπλισμού της ΚΔΕΠΑΠ ως χώρου καταφυγής και προστασίας ανθρώπων και πραγμάτων (πυρασφάλεια, πρώτες βοήθειες, χώροι υγιεινής, δεξαμενή πόσιμου ύδατος, αποθήκης τροφίμων) και της συντήρησης των χώρων αυτών.
α. Το κλιμάκιο συγκροτείται από διπλωματούχους μηχανικούς, με ειδικότητες Στατικού, Ηλεκτρολόγου – Μηχανολόγου, Υδραυλικού καθώς και από εκπροσώπους των υπηρεσιών Π.Σ.Ε.Α. Περιφέρειας, Πολεοδομικής υπηρεσίας και της Π.Σ.Ε.Α. του Υπ. Δ.Τ. και Π.Π.
β. Υποχρέωση του κλιμακίου είναι ή τακτική αυτοψία των ΚΔΕΠΑΠ με βάση συγκεκριμένο προγραμματισμό, ο οποίος δεν πρέπει να υπερβαίνει την 3ετία για μία έκταση εξ αυτών, ενώ παράλληλοι έλεγχοι και ασκήσεις εκτελούνται διακριτά και κατά περίσταση με ανάλογη σύνθεση του κλιμακίου σύμφωνα με τις παρ. 3 και 8 του άρθρου 23 του παρόντος νόμου, εφόσον τούτο απαιτηθεί από το Α.Ο.Ε.Ε.
γ. Στην ανωτέρω απόφαση ορίζεται ως συντονιστής του μικτού κλιμακίου ένας εκ των συμμετεχόντων σε αυτό, ο οποίος αναλαμβάνει και τη σύνταξη των εκθέσεων των ελέγχων που προσυπογράφονται από τα υπόλοιπα μέλη του κλιμακίου, προκειμένου να υποβληθούν υπηρεσιακά προς τον Περιφερειάρχη το Α.Ο.Ε.Ε. και το αυτοτελές τμήμα της Π.ΑΜ – Π.Σ.Ε.Α.
8. α. Στο Α.Ο.Ε.Ε. είναι δυνατόν επίσης να προσφεύγουν κατά των
αποφάσεων του Περιφερειάρχη και οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες ή νομικά πρόσωπα εντός προθεσμίας ενός μηνός από την κοινοποίηση της σχετικής απόφασής του.
β. Σε περίπτωση απόρριψης της προσφυγής και εντός προθεσμίας 20 ημερών από την έκδοσή της, οι ενδιαφερόμενοι είναι δυνατόν να υποβάλλουν την προσφυγή τους στην Επιτροπή της Κεντρικής Διοίκησης Ελέγχου (Ε.Κ.Δ.Ε.) των ΚΔΕΠΑΠ, στη Δ/νση Π.ΑΜ – Π.Σ.Ε.Α. / Υ.Π.Ε.Κ.Α., προκειμένου να γνωμοδοτήσει ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία, παραπέμποντας το θέμα για έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης.
Γ. Λειτουργία
1. Το Α.Ο.Ε.Ε. συνέρχεται άπαξ μηνιαίως ή κατά την κρίση του προέδρου του και όχι αργότερα των τριών μηνών από την τελευταία συνεδρίαση.
2. Οι γνωμοδοτήσεις του Α.Ο.Ε.Ε. λαμβάνονται με την παρουσία των 2/3 τουλάχιστον των μελών του υποχρεωτικώς συμπεριλαμβανομένων του προέδρου και των μελών με στοιχεία β, γ, δ, ζ, η, κ, λ του παρόντος άρθρου (8Α) και είναι δεσμευτικές όταν είναι ομόφωνες. Η κατά πλειοψηφία γνωμοδότηση δεν είναι δεσμευτική για τον Περιφερειάρχη.