Α. Συγκρότηση
1. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στη Δ/νση Π.ΑΜ. – Π.Σ.Ε.Α. / Υ.Π.Ε.Κ.Α. συγκροτείται Επιτροπή Κεντρικής Διοίκησης για θέματα θεσμικού Ελέγχου και διευκρινήσεων επί των ΚΔΕΠΑΠ (ΕΚΔΕ / Π.Σ.Ε.Α. – Υ.Π.Ε.Κ.Α.), στην οποία συμμετέχουν ο πρόεδρος και οι παρακάτω εκπρόσωποι :
Της Ε.Κ.Δ.Ε. προεδρεύει ο Γενικός Δ/ντής Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του Υ.Π.Ε.Κ.Α. με αναπληρωτή του ένα από τα μέλη των κάτωθι διευθύνσεων του Υ.Π.Ε.Κ.Α. :
α. Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
• ένα μέλος της Δ/νσης Π.ΑΜ. – Π.Σ.Ε.Α.,
• ένα μέλος της Δ/νσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών,
• ένα μέλος της Δ/νσης Χωροταξίας,
• ένα μέλος της Δ/νσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού και
• ένα μέλος της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου.
Από τα παραπάνω μέλη ένας τουλάχιστον θα έχει την ειδικότητα πολιτικού μηχανικού Ε.Μ.Π. ή ισότιμης σχολής της ημεδαπής ή αλλοδαπής.
β. Ι.Γ.Μ.ΕΜ. / Ε.Κ.Β.Α.Α. :
• ένα μέλος με ειδικότητα στο γνωστικό αντικείμενο της Τεχνικής Γεωλογίας
γ. Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος :
• ένα μέλος με ειδικότητας Πολιτικού – Μηχανικού.
δ. Ανώτατα Επιστημονικά Ιδρύματα :
• ένα μέλος από το εργαστήριο οπλισμένου σκυροδέματος του τμήματος Πολιτικών – Μηχανικών του Ε.Μ.Π. και ισότιμων με αυτό Σχολών
• ένα μέλος από τον Τομέα Θερμότητας (ενεργειακού σχεδιασμού) της Σχολής Μηχανολόγων του Ε.Μ.Π. ισότιμων με αυτό Σχολών.
Χρέη γραμματειακής υποστήριξης εκτελεί η Δ/νση Π.ΑΜ. – Π.Σ.Ε.Α. Υ.Π.Ε.Κ.Α.
Β. Αρμοδιότητες
1. Η Ε.Κ.Δ.Ε. εποπτεύει, ελέγχει και γνωμοδοτεί για όλα τα θέματα που αφορούν στις ΚΔΕΠΑΠ αρμοδιότητας των κεντρικών υπηρεσιών της διοίκησης ή αφορούν προσφυγές, σύμφωνα με την παρ. 9β του άρθρου 8 του παρόντος νόμου.
Οι γνωμοδοτήσεις της Ε.Κ.Δ.Ε. εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Π.Ε.Κ.Α. ή του εξουσιοδοτημένου από αυτόν Γενικό Γραμματέα και δεν είναι δεσμευτικές για αυτόν.
2. Η Ε.Κ.Δ.Ε. κατευθύνει και συμβουλεύει τις υπηρεσίες Π.Σ.Ε.Α. των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Περιφερειών, σε θέματα εφαρμογής της νομοθεσίας των ΚΔΕΠΑΠ, ενώ παράλληλα επιλαμβάνεται της επίλυσης σύνθετων διαδικαστικών θεσμικών θεμάτων των ΚΔΕΠΑΠ.
3. Η Ε.Κ.Δ.Ε. σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Ο.Κ.Κ. και Πολεοδομικού Σχεδιασμού :
α. εισηγείται την έκδοση διευκρινιστικών εγκυκλίων και υπουργικών αποφάσεων,
β. προωθεί την κωδικοποίηση της νομοθεσίας των ΚΔΕΠΑΠ σε συσχετισμό με την ισχύουσα νομοθεσία επί συναφών με αυτές θεμάτων (ιδίως με τη νομοθεσία υπόγειων χώρων στάθμευσης, μεγάλων εμπορικών κέντρων, αεροδρομίων, σιδηροδρομικών σταθμών, σταθμών υπεραστικών λεωφορείων),
γ. εισηγείται την τροποποίηση, συμπλήρωση, αντικατάσταση, κατάργηση άρθρων, παραγράφων, και εδαφίων του παρόντος νόμου σε περίπτωση που αυτό κρίνεται αναγκαίο.
4. Η αντιμετώπιση θεμάτων που απαιτούν έρευνα ή ειδικές γνώσεις και εμπειρία, είναι δυνατό με κοινή απόφαση του Υπουργού Π.Ε.Κ.Α. και του αρμοδίου κατά περίπτωση υπουργού, μετά από γνωμοδότηση της ΕΚΔΕ να ανατίθενται σε εκτός υπηρεσίας πρόσωπα και φορείς (εμπειρογνώμονες, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., ιδιώτες, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, γραφεία μελετών), με σύναψη σχετικής σύμβασης μίσθωσης έργου (ιδίως μελέτες, έρευνες, πραγματογνωμοσύνες, έλεγχοι), προς αντιμετώπιση αναγκών και επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν και αφορούν στις ΚΔΕΠΑΠ καθώς και στην εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η αμοιβή η οποία καταβάλλεται για τις εργασίες αυτές βαρύνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων ή τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου ή των Υπουργείων που εισηγούνται την ανάθεσή τους.
Γ. Λειτουργία
1. Η Ε.Κ.Δ.Ε. συνέρχεται άπαξ μηνιαίως ή κατά την κρίση του προέδρου της και όχι αργότερα των τριών μηνών από την τελευταία της συνεδρίαση.
2. Οι αποφάσεις της Ε.Κ.Δ.Ε. λαμβάνονται με παρουσία των 2/3 των μελών του σώματος, συμπεριλαμβανομένων υποχρεωτικώς του προέδρου ή του αναπληρωτή του, των εκπροσώπων Π.ΑΜ – Π.Σ.Ε.Α. και Δ.Ο.Κ.Κ. / Υ.Π.Ε.Κ.Α., καθώς και των αντίστοιχων εκπροσώπων με στοιχείο (β), (γ) και (δ) του παρόντος άρθρου (7Α), ενώ δεν δεσμεύουν τον Υπουργό Π.Ε.Κ.Α.
Πέρα από τις επιτροπές και τα πρόσωπα, που δεν θα πρέπει να είναι τόσο χαοτικά, έχουν παραληφθεί οι αλγόριθμοι χειρισμού των καταστάσεων. Κάπου χρειάζεται και ένας Πληροφορικός καθώς και προγράμματα που θα κάνουν τελικά τον χειρισμό των περιπτώσεων κινδύνου, οι οποίες είναι πολλές και πείπλοκες.