Με κοινή απόφαση των Υπουργών Π.Ε.Κ.Α., Εθνικής Άμυνας, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, Οικονομικών και Εσωτερικών συγκροτείται Ανώτατο Γνωμοδοτικό Όργανο «Ανώτατο Όργανο Διαμόρφωσης του Εθνικού Σχεδιασμού» (Α.Ο.Δ.Ε.Σ.), με αντικείμενο τη σύνταξη προτάσεων για τη χάραξη Εθνικής Κυβερνητικής Πολιτικής αναφορικά με το σχεδιασμό και υλοποίηση σε εθνικό επίπεδο των Κατασκευών Δημοσίου Ενδιαφέροντος Προστασίας Ανθρώπων και Πραγμάτων (Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π.). Οι προτάσεις του Α.Ο.Δ.Ε.Σ. υποβάλλονται από τον Υπουργό Π.Ε.Κ.Α. στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥ.Σ.Ε.Α.) προς έγκριση.
Α. Συγκρότηση
Στο Α.Ο.Δ.Ε.Σ. συμμετέχουν :
α. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με αναπληρωτές, τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη ή/και Εθνικής Άμυνας, που εκτελούν χρέη προέδρου.
β. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
γ. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
δ. Ο Ειδικός Γραμματέας του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
ε. Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ.) ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
στ. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
ζ. Ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
η. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
θ. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
ι. Ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ή ο εκτελών χρέη αναπληρωτή αυτού.
Χρέη γραμματειακής υποστήριξης αναλαμβάνει τη Δ/νση Π.ΑΜ. – Π.Σ.Ε.Α. της Βουλής των Ελλήνων.
Β. Αρμοδιότητες
Ως αρμοδιότητες του Ανώτατου Οργάνου Διαμόρφωσης του Εθνικού Σχεδιασμού (Α.Ο.Δ.Ε.Σ.) για τις ΚΔΕΠΑΠ ορίζονται οι ακόλουθες :
1. Η διαμόρφωση του πλαισίου προτεραιοτήτων με γνώμονα τις αντικειμενικές ανάγκες Προστασίας Ανθρώπων και Πραγμάτων στις διάφορες περιοχές της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες που απορρέουν από το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό περιοχών, πόλεων, οικισμών και εγκαταστάσεων, όπως αυτές απεικονίζονται στον Ε.Χ.Χ.Ε. (άρθρ. 1 § 1 του παρόντος), με βάση και τα κριτήρια που αναφέρονται στην § 5 του άρθρου 25 του παρόντος νόμου.
2. Η προώθηση εισήγησης αναφορικά με την υλοποίηση ΚΔΕΠΑΠ μέσω του Υπουργού Π.Ε.Κ.Α. στο ΚΥ.Σ.Ε.Α. για την τελική έγκριση και διάθεση πιστώσεων, καθώς και για το χωρικό – διοικητικό καταμερισμό αυτών, με βάση το διαμορφωμένο πλαίσιο προτεραιοτήτων.
3. Η επεξεργασία των εισηγητικών εκθέσεων των Συντονιστικών Οργάνων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων εφαρμογής του Εθνικού Σχεδιασμού των ΚΔΕΠΑΠ, που αφορούν στην επαναδιαμόρφωση του εκάστοτε ετήσιου προγραμματισμού της Κυβερνητικής Πολιτικής στον τομέα της προστασίας και ασφάλειας ανθρώπων και πραγμάτων υπό έκτακτες συνθήκες.
4. Η παρακολούθηση και αξιολόγηση των εκθέσεων απολογισμού δράσεων που υποβάλλουν οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και παρέμβασή του με σχετικές υποδείξεις για τη διασφάλιση της διατυπωθείσας Κυβερνητικής Πολιτικής, στις περιπτώσεις που διαπιστώνονται καθυστερήσεις, απόκλιση από κυβερνητικούς στόχους, ολιγωρία, αδυναμία ανταπόκρισης, οικονομική ανεπάρκεια.
5. Ο καθορισμός κατευθύνσεων και υποδείξεων εξεύρεσης τρόπων εκτέλεσης των προγραμμάτων μέσω της αξιοποίησης των μέτρων, κινήτρων και ενισχύσεων, που προβλέπει ο παρών νόμος (άρθρ. 24) με έμφαση στην εξασφάλιση αντισταθμισμάτων, που να επιτρέπουν την ευχερέστερη υλοποίηση των ΚΔΕΠΑΠ από Υπουργεία, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. προς εξοικονόμηση δημοσίων πόρων.
6. Η μέριμνα για την εξασφάλιση από ειδικούς κωδικούς τακτικών επιχορηγήσεων και κατανομή αυτών στις παραμεθόριες Περιφερειακές Ενότητες της Ηπείρου, Μακεδονίας, Θράκης, Νήσων του Αιγαίου και την Κρήτη, σε ποσοστά που καθορίζονται από το συνολικό προϋπολογισμό στήριξης της κυβερνητικής Πολιτικής για τις ΚΔΕΠΑΠ, και τον Ε.Χ.Χ.Ε. της § 1 του παρόντος νόμου.
Γ. Λειτουργία
1. Το πρόγραμμα Κυβερνητικής Πολιτικής στον τομέα των ΚΔΕΠΑΠ διαμορφώνεται από το Α.Ο.Δ.Ε.Σ. σε ετήσια ή το αργότερο σε διετή βάση.
2. Οι αποφάσεις του Α.Ο.Δ.Ε.Σ. έχουν γνωμοδοτικό χαρακτήρα, λαμβάνονται δε και με παρουσία των 2/3 των μελών της συμπεριλαμβανομένου απαραιτήτως του προέδρου ή των αναπληρωτών αυτού.