Το άρθρο 41 του ν. 4042/2012 αντικαθίσταται ως εξής:
«Έως το 2015, το ποσοστό χωριστής συλλογής των βιολογικών αποβλήτων πρέπει να ανέλθει, κατ’ ελάχιστον, στο 5% του συνολικού βάρους των βιολογικών αποβλήτων και έως το 2020, κατ’ ελάχιστον, στο 20% του συνολικού βάρους των βιολογικών αποβλήτων.»
Άρθρο 20:Βιολογικά απόβλητα (βιοαπόβλητα)
- 34 ΣχόλιαΆρθρο 01: Υποχρεωτική χωριστή συλλογή τεσσάρων ρευμάτων αποβλήτων συσκευασίας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 02: Ετήσιες εκθέσεις
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 03: Ρυθμίσεις για όσους εγγράφονται σε ΣΕΔ αργότερα από την ημερομηνία που ξεκίνησε η σχετική υποχρέωση
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 04: Υποχρεώσεις φορέων λειτουργίας μεγάλων χώρων συνάθροισης κοινού και μέσων μαζικής μεταφοράς
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 05: Επιβολή διοικητικών κυρώσεων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 06: Συνέπειες μη συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 07: Έκθεση απολογισμού Ε.Ο.ΑΝ.
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 08: Εισφορά ΣΕΔ στον ΕΟΑΝ
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 09: Ρυθμίσεις για την εύρυθμη λειτουργία άνω του ενός ΣΕΔ που δραστηριοποιούνται στα ίδια ρεύματα αποβλήτων
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 10: Θέσπιση χρηματικής εγγύησης καλής λειτουργίας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 11: Μείωση ειδικού αποθεματικού του άρθρου 5 του ν.3220/2004 των ΣΕΔ
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 12: Επιτροπή διαβούλευσης
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 13: Ρύθμιση θεμάτων διαχείρισης των ΑΕΚΚ
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 14: Ετήσιες εκθέσεις αποβλήτων
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 15: Ελάχιστες απαιτήσεις συμμόρφωσης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 16: Ποιοτικά κριτήρια για τον υπολογισμό των ποσοτήτων ανακύκλωσης
- 26 ΣχόλιαΆρθρο 17: ΠΕΣΔΑ
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 18: Άδειες διαχείρισης αποβλήτων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19: Ανάρτηση αδειών συλλογής και μεταφοράς στο διαδίκτυο
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 20:Βιολογικά απόβλητα (βιοαπόβλητα)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 21: Παραρτήματα
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 22: Θαλάσσια μεταφορά αποβλήτων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 23: Καταργούμενες διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
19 Νοεμβρίου 2014, 09:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
8 Δεκεμβρίου 2014, 12:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
9 Σχόλια 193 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
.
Άρθρο 20
Βιολογικά απόβλητα (βιοαπόβλητα)
α)Η πρόβλεψη αύξησης του στόχου χωριστής συλλογής βιοαποβλήτων (από 10% σε 20%) για το 2020 κρίνεται σωστή. Λόγω ιδιαιτερότητας κάποιων δήμων (πχ νησιωτικών και απομακρυσμένων ορεινών που έχουν τεράστια εποχική διακύμανση στην παραγωγή αποβλήτων) και για την ομαλή μετάβαση τους στις απαραίτητες ενέργειες για την επίτευξη του στόχου 20%, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα ισχύος του τρέχοντος στόχου 10% για το 2020 και μεταβατικής περιόδου μέχρι το 2025 για τον στόχο του 20%.
β) Επισημαίνεται όμως, ότι αν υιοθετηθεί η πρόταση για διπλασιασμό του στόχου από 10% σε 20%, πρέπει να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για την αποφυγή προβλημάτων και ανακολουθιών, και αυτό διότι ο έως τώρα στόχος του 10% θεσπίστηκε πολύ πρόσφατα (2012),με βάση αυτό έχει ήδη εκπονηθεί το πλήρες ΕΣΔΑ και έχει γίνει διαστασιολόγηση και κατανομή στόχων ανά Περιφέρεια, και με βάση αυτό και τον ΕΣΔΑ, έχει ήδη δρομολογηθεί η τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τον αυξημένο στόχο του 20%.
Να αυξηθεί σε 20% το ποσοστό χωριστής συλλογής των βιοαποβλήτων έως το 2018 και σε 30% έως το 2020, ώστε να είναι αναγκαίες άμεσες ενέργειες την ερχόμενη τριετία.
Με την ΚΥΑ 114218-ΦΕΚ 1016Β(17/11/1997) νομοθετήθηκαν το πλαίσιο προδιαγραφών και γενικών προγραμμάτων διαχείρισης στερεών αποβλήτων και οι γενικές κατευθύνσεις της πολιτικής διαχείρισης και επεξεργασίας των στερεών αποβλήτων. Ήδη η νωτέρα ΚΥΑ είναι παρωχημένη.
Στο παράρτημα 1 παράγραφος 7 και συγκεκριμένα στις «Τεχνικές προδιαγραφές κατασκευής και λειτουργίας εγκαταστάσεων Μηχανικής Διαλογής και Κομποστοποίησης» (σελ. 12962) αναφέρεται ότι: «Στις εγκαταστάσεις αυτές πραγματοποιείται η επεξεργασία των οικιακών κυρίως απορριμμάτων και επιτυγχάνεται ο μηχανικός διαχωρισμός κι η ανάκτηση………….».
Στη σελ. 12966 και στα αναφερόμενα για την μονάδα κομποστοποίησης (παράγραφος 5) αναφέρεται ότι η κομποστοποίηση γίνεται σε βιομηχανικά κτίρια.
Κατά την άποψη μας – όπως και είναι λογικό – η κομποστοποίηση σε βιομηχανικά κτίρια με απόσμηση και αποκονίωση αφορά τα Αστικά Απόβλητα.
Δεν είναι δυνατό να ισχύει για την κομποστοποίηση π.χ των κλαδεμάτων ή των κτηνοτροφικών αποβλήτων ή των αποβλήτων των οινοποιείων ή των γεωργικών υπολειμμάτων (Καλαμποκιές, βαμβακιές κλπ.) .
Θα ήταν σοβαρό αντικίνητρο για την υιοθέτηση της κομποστοποίησης ως μεθόδου διαχείρισης.
Η νομοθεσία και η πρακτική των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών ορίζει την κομποστοποίηση των διακριτών ρευμάτων οργανικών υλικών σε ανοιχτούς χώρους και ισχύουν ανάλογες διατάξεις για τα μέτρα προστασίας περιβάλλοντος και ανθρώπου με βάση τη προέλευση τους π.χ. κτηνοτροφικά – υγιεινοποίηση τα απόβλητα κατηγοριών 2,3 , υπολείμματα λαϊκών αγορών, υπολείμματα ελαιοτριβείων , υπολείμματα εκκοκιστηρίων βάμβακος, ιλύες βιολογικών καθαρισμών κ.λπ. (Συγκέντρωση και επανακυκλοφορία στραγγισμάτων-επεξεργασία των υπολοίπων)
Σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα δεν καθορίζεται ως αναγκαίο , βιομηχανικό κτίριο με απόσμηση και αποκονίωση για την κομποστοποίηση των ανωτέρω διακριτών ρευμάτων.
Αντίθετα καθορίζεται ως αναγκαίο, βιομηχανικό κτίριο για την κομποστοποίηση του μη διαχωρισμένου στη πηγή οργανικού κλάσματος των αστικών αποβλήτων.
Επιπλέον στοιχείο για την συνολική θεώρηση του θέματος :Με την κομποστοποίηση στην Ελλάδα διαχειριζόμαστε το 1% των στερεών αποβλήτων έναντι του 17%(μέσος όρος )των χωρών της Ε.Ε.
Η Ελλάδα πρέπει να καλύψει πολύ μεγάλη απόσταση για να προσεγγίσει το μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το κενό το οποίο οφείλεται σε μη επαρκή και αιτιολογημένη διατύπωση για την κομποστοποίηση των επιμέρους διακριτών – διαχωρισμένων στη πηγή – ρευμάτων οργανικών αποβλήτων δημιουργεί ανυπέρβλητες δυσκολίες, δεδομένου ότι το κόστος κατασκευής βιομηχανικού κτιρίου με απόσμηση και αποκονίωση είναι εξαιρετικά υψηλό και αποκλείει κατηγορηματικά την υλοποίηση επενδύσεων για την κομποστοποίηση των ανωτέρω διακριτών ρευμάτων. Από τα ανωτέρω διακριτά ρεύματα παράγεται πρώτης ποιότητας κόμποστ σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. σε ανοικτές κομποστοπλατείες.
Ήδη έχουμε αναφορές από εταιρίες, μέλη του συνδέσμου μας – ήδη αδειοδοτημένες – ότι η αντίστοιχη νομαρχία απαιτεί την κατασκευή του βιομηχανικού κτηρίου για να θεωρήσει την παράταση της άδειας λειτουργίας. Oι επιχειρήσεις αυτές αντιμετωπίζουν άμεσα τη προοπτική της σφράγισης τους.
Ο σύνδεσμος μας έχει σε επεξεργασία σχέδιο για την κατηγοριοποίηση των διακριτών
Επισυνάπτουμε πίνακα υλικών προς κομποστοποίηση σε ανοικτά ή κλειστά συστήματα με βάση τη νομοθεσία και τη πρακτική των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης επισυνάπτουμε ενδεικτικές φωτογραφίες από εγκαταστάσεις κομποστοποίησης με ανάλογα υλικά από άλλες χώρες.
Με εκτίμηση
Δημήτρης Κανακόπουλος
Πρόεδρος του Σ.Ε.Κ.
ΠΡΟΤΑΣΗ
ΥΛΙΚΑ : Το προδιαλεγμένο οργανικό κλάσμα. (Από διαλογή στη πηγή).
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΟΔΗΓΙΑ 2008/98/ΕΚ – Ν. 4042/2012
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Τα «Πράσινα» αστικά υλικά (κλαδέματα από πάρκα, δρόμους, κήπους, κατοικίες κ.α.)
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΟΔΗΓΙΑ 2008/98/ΕΚ – Ν. 4042/2012
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Τα υπολείμματα καλλιεργειών και θερμοκηπίων
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΟΔΗΓΙΑ 2008/98/ΕΚ – Ν. 4042/2012
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Κορμοί δένδρων, υπολείμματα καμένων εκτάσεων
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΟΔΗΓΙΑ 2008/98/ΕΚ – Ν. 4042/2012
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Οργανικά υπολείμματα βιομηχανιών τυποποίησης και επεξεργασίας τροφίμων π.χ.Ντοματοβιομηχανίες, Γαλακτοβιομηχανίες, Κονσερβοβιομηχανίες κ.α.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 1069/2009
ΓΙΑ ΖΩΙΚΑ ΥΠΟΠΡΟΙΟΝΤΑ – Ν. 4042/2012
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Ληγμένα τρόφιμα
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 1069/2009 ΓΙΑ ΖΩΙΚΑ ΥΠΟΠΡΟΙΟΝΤΑ
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Ιλύς βιολογικών καθαρισμών
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΚΥΑ 50910
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Κτηνοτροφικά – Πτηνοτροφικά απόβλητα – Κοπριές
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 1069/2009 ΓΙΑ ΖΩΙΚΑ ΥΠΟΠΡΟΙΟΝΤΑ
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Υπολείμματα οινοποιείων, ζυθοποιείων
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Απόβλητα ελαιοτριβείων
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΥΛΙΚΑ : Απόβλητα τυροκομείων
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ : Σε υπαίθριους σωρούς ή/και ειδικό κάλυμμα
ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ Ή ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΤΡΑΓΓΙΣΜΑΤΩΝ
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Πρέπει να μελετηθεί σοβαρά η εφαρμογή της κομποστοποίησης εντός των ΧΑΔΑ για περιορισμένο χρονικό διάστημα και οπωσδήποτε εντός των χρονικών πλαισίων για την αποκατάστασή τους, παράλληλα με τις εργασίες αποκατάστασης. Η εφαρμογή αυτή θα έχει επιπλέον αποτέλεσμα την μείωση του όγκου των αποβλήτων.
2. Στα συστήματα κομποστοποίησης ανοιχτού τύπου είναι δυνατόν να υπάρχει πρόβλεψη για άμεση κάλυψη των σειραδίων με ειδικά καλύμματα που περιορίζουν την περιβαλλοντική όχληση(οσμές).
Δεν είναι ορθολογικό να αλλάζει κάποιος στόχος χωρίς προηγουμενη αξιολόγηση του υφιστάμενου στόχου.
Εμφανίζεται παράλογο ότ για την επίτευξη κάποιου άλλου στόχου (εκτροπή βιοαποαδομήσιμων) να αυξάνεις το στόχο χωριστής συλλογής βιοαποβλήτων. Αυτό, σε οποιαδήποτε λογική ανάλυση, δεν είναι μέτρο επίτευξης του στόχου εκτροπής βιοαποαδομήσιμων.
Αυτό που προφανώς χρειάζεται είνα πραγματικά μέτρα, όπως χρηματοδότηση της χωριστής συλλογής.
Τι συνέβη άραγε στην από μήνες πρόσκληση του ΕΠΠΕΡΑΑ για χρηματοδότηση ΟΤΑ της χωριστής συλλογής των βιοαποβλήτω;
Να συνδεθεί ο στόχος με minimum μέτρα.
Να συμπληρωθεί το άρθρο ως εξης (ενδεικτικά):
» …. για τον σκοπό αυτό:
(α) οι φορείς λειτουργίας των μεγαλων χώρων συνάθροισης κοινού και ΜΜΜ του άρθρου 4 υποχρεούνται σε διακριτή συλλογή και διαχείριση των βιοαποβλήτων τους σε διάστημα 6 μηνών από την δημοσίευση Διαπιστωτικής Πράξης Λειτουργίας Εγκατάστασης Διαχείρισης Βιοαποβλήτων στην οικεία τους Περιφέρεια.
(β)ομοίως, οι φορείς λειτουργίας Κεντρικών Λαχαναγορών, μεγάλων εγκαταστάσεων παρασκευής τροφίμων (Φοιτητικές Εστίες, Στρατός κ.α.) κ.λπ.
Είναι καλό ο στόχος να συνοδεύεται με, έστω και ελλιπή, «ώριμα» μέτρα για την επίτευξη του.
Στο μέτρο που το Σ/Ν προβλέπει ρητά την υποχρεωτική εφαρμογή συστήματος 4(3) κάδων συλλογής ανακυκλώσιμων σε εγκαταστάσεις μεγάλων χώρων συνάθροισης κοινού και μέσων μαζικής μεταφοράς, είναι σκόπιμο η υποχρεώση αυτή να επεκταθεί προκειμένου για τα βιοαπόβλητα, με την ακόλουθη διατύπωση:
» Εντός έξι μηνών από την δημοσίευση Διαπιστωτικής Πράξης λειτουργίας εγκατάστασης επεξεργασίας βιοαποβλήτων στη οικεία περιφέρεια, οι φορείς λειτουργίας μεγάλων χώρων συνάθροισης κοινού και μέσων μαζικής μεταφοράς του άρθρου 4, υποχρεούνται στην χωριστή συλλογή και διαχείριση των βιοαποβλήτων τους.»
Επισημαίνεται ότι η χωριστή συλλογή των βιοαποβλήτων συνεργεί με την βελτίωση της ποιότητας των ανακυκλώσιμων, κάτι που αποτελεί στόχο του παρόντος Σ/Ν
Προτείνεται να κατοχυρωθεί ή κατά προτεραιότητα διάθεση ζωϊκών υποπροϊόντων (κοπριά) στις πλησιέστερες εν λειτουργία εγκαταστάσεις βιοαερίου ώστε και αποφυγή ρύπανσης να επιτυγχάνεται και συγχρόνως αξιοποίηση των σχετικών υποπροϊόντων.
Μάλλον χάνουμε λίγο τη πραγματική εικόνα.Είναι αποδεκτό αυτό το όριο για άλλες χωρες,που το ποσοστό σε βιοαπόβλητα είναι συγκριτικά πολύ πιο χαμηλό απο ότι στην Ελλάδα.
Το γεγονός ότι στην Ελλάδα η καύση των απορημάτων είναι πρακτικά αδύνατη(αυτό εχει να κάνει με τα βιοαπόβλητα ή με το οργανικό μερος των απορρημάτων που αυτό στην τελική καθωρίζει και την υγρασια)λέει πολλά.Δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε λύσεις που ανοίκουν σε ξένα προβλήματα.
Γνώμη μου είναι ότι όσο πιο καλά διαχωριστεί το οργανικό κομμάτι και γίνει επεξεργάσιμο τόσο θα τήνει να γίνετε πιο εμπορικό και το οργανικό και το ανόργανο.Να μήν ξεχνάμε οτι η απομάκρυνση του βιοαποβλητου απο τα ανακυκλωσιμα ειναι ενα απο τα μεγαλήτερα κόστη,για την ανακύκλωση.Και τα προβλήματα στους ΧΥΤΑ πάλι στα ποσοστα υγρασιας πηγάζουν.
Πολύ πιο ενδιαφέρον είναι να κάνουμε αυτό το πρόβλημα πλεονεκτημα.
Το σχέδιο με τους καφέ καδους αν και φιλόδοξο είναι σε μια καλή κατευθυνση και ειναι πραγματικά προσανατολισμένο στα προβλήματα και της αναγκες τις Ελλάδας.