1. Μετά την παράγραφο 8 του τμήματος Γ «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ» του άρθρου 20 του ν.2939/2001 προστίθεται νέα παράγραφος 9 ως εξής:
«9. Ανεξαρτήτως των κυρώσεων της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, τα ποσά που καταλογίζονται στην Ελληνική Δημοκρατία ως χρηματικές κυρώσεις λόγω παραβιάσεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την εναλλακτική διαχείριση συσκευασιών και άλλων προϊόντων και που απορρέουν από πράξεις ή παραλείψεις των ΣΕΔ, καταλογίζονται στα υπαίτια ΣΕΔ ή επιμερίζονται στα συνυπαίτια ΣΕΔ, ως πρόστιμα και αποδίδονται στο Υπουργείο Οικονομικών με σκοπό τη μερική ή ολική ανάκτηση των χρηματικών κυρώσεων.
Για τον καταλογισμό και, όπου απαιτείται, επιμερισμό του προστίμου στους υπαίτιους συνεκτιμώνται οι ποσότητες των αποβλήτων συσκευασιών ή άλλων προϊόντων που είναι εγγεγραμμένες σε κάθε ΣΕΔ και τα ετήσια έσοδά του, καθώς και, εφόσον η επιβολή προστίμου αφορά στη μη επίτευξη στόχων, η απόκλιση από τον εθνικό στόχο κατά τον χρόνο καταλογισμού. Επίσης, λαμβάνονται υπόψη τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον καθορισμό του προστίμου, την ανάγκη διασφάλισης της ομαλής λειτουργίας του ΣΕΔ, το κόστος συμμόρφωσης και κάθε άλλη κρίσιμη για τον καταμερισμό παράμετρο.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζεται το ύψος του προστίμου που επιβάλλεται, η διαδικασία της επιβολής του, ο τρόπος υπολογισμού του αναλογούντος ποσού σε περίπτωση επιμερισμού του σε περισσότερα ΣΕΔ, ο τρόπος καταβολής του και κάθε άλλο ειδικότερο ή τεχνικό θέμα σε σχέση με τα οριζόμενα στο παρόν τμήμα Γ.»
Άρθρο 06: Συνέπειες μη συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία
- 34 ΣχόλιαΆρθρο 01: Υποχρεωτική χωριστή συλλογή τεσσάρων ρευμάτων αποβλήτων συσκευασίας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 02: Ετήσιες εκθέσεις
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 03: Ρυθμίσεις για όσους εγγράφονται σε ΣΕΔ αργότερα από την ημερομηνία που ξεκίνησε η σχετική υποχρέωση
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 04: Υποχρεώσεις φορέων λειτουργίας μεγάλων χώρων συνάθροισης κοινού και μέσων μαζικής μεταφοράς
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 05: Επιβολή διοικητικών κυρώσεων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 06: Συνέπειες μη συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 07: Έκθεση απολογισμού Ε.Ο.ΑΝ.
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 08: Εισφορά ΣΕΔ στον ΕΟΑΝ
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 09: Ρυθμίσεις για την εύρυθμη λειτουργία άνω του ενός ΣΕΔ που δραστηριοποιούνται στα ίδια ρεύματα αποβλήτων
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 10: Θέσπιση χρηματικής εγγύησης καλής λειτουργίας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 11: Μείωση ειδικού αποθεματικού του άρθρου 5 του ν.3220/2004 των ΣΕΔ
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 12: Επιτροπή διαβούλευσης
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 13: Ρύθμιση θεμάτων διαχείρισης των ΑΕΚΚ
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 14: Ετήσιες εκθέσεις αποβλήτων
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 15: Ελάχιστες απαιτήσεις συμμόρφωσης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 16: Ποιοτικά κριτήρια για τον υπολογισμό των ποσοτήτων ανακύκλωσης
- 26 ΣχόλιαΆρθρο 17: ΠΕΣΔΑ
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 18: Άδειες διαχείρισης αποβλήτων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19: Ανάρτηση αδειών συλλογής και μεταφοράς στο διαδίκτυο
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 20:Βιολογικά απόβλητα (βιοαπόβλητα)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 21: Παραρτήματα
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 22: Θαλάσσια μεταφορά αποβλήτων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 23: Καταργούμενες διατάξεις
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
19 Νοεμβρίου 2014, 09:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
8 Δεκεμβρίου 2014, 12:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
5 Σχόλια 193 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Συνέπειες μη συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία
Η παρούσα διάταξη αφορά τα τυχόν πρόστιμα που επιβάλλονται στην Ελληνική Δημοκρατία λόγω παραβιάσεων της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, και προβλέπει τη μετακύλησή τους στα αρμόδια ΣΕΔ.
Οι συναρμόδιοι για την οργάνωση των προγραμμάτων αλλά και οι συνυπεύθυνοι για τον έλεγχο τήρησης και εφαρμογής τους είναι πολλοί και δρουν συνεργιστικά (ενδεικτικά: ΣΕΔ, ΟΤΑ, ΦΟΔΣΑ, ΕΟΑΝ, ΥΠΕΚΑ, ΥΠΕΣ, ΣΔΟΕ κ.λπ.). Με βάση αυτό, δεν είναι λογικό το σύνολο του εκάστοτε προστίμου να μετακυλίεται δίχως άλλο στα ΣΕΔ. Τουλάχιστον, θα πρέπει αρμοδίως να κρίνεται το μερίδιο ευθύνης των ΣΕΔ, να δίνεται το δικαίωμα στα ίδια τα ΣΕΔ να υπερασπιστούν τη θέση τους, και ακολούθως να γίνεται μετακύλιση του εκτιμώμενου ποσοστού συνευθύνης τους.
Άρθρο 06
παρ. 1:
Σχόλιο:Από τη διατύπωση της παραγράφου 9 του Ν. 2939/01 απορρέει το συμπέρασμα ότι ο νομοθέτης θεωρεί τα ΣΕΔ αποκλειστικά υπεύθυνα για όλες τις αποτυχίες ή αστοχίες που έχουν καταγραφεί στην ελληνική επικράτεια στον χώρο της ανακύκλωσης. Έτσι, έστω και αν υπάρχουν (και υπάρχουν) και έχουν καταγραφεί ευθύνες στο ΣΕΔ από το 2004 μέχρι σήμερα, μεγαλύτερες ευθύνες για αμέλειες ή παραλείψεις καταγράφονται για τη διοίκηση και τα εποπτικά συστήματα που επέτρεψαν ή ανέχτηκαν αυτήν την εξέλιξη. Όμως ο νομοθέτης δεν προβαίνει σε διατύπωση προτάσεων νόμου που να επιβάλλουν την αποτελεσματική εποπτεία της Πολιτείας επί των ΣΕΔ και των λοιπών εμπλεκομένων ή να καταλογίζουν ευθύνες στην Πολιτεία και να επιμερίζουν δικαίως οποιαδήποτε πρόστιμα ήθελε να επιβληθούν σε αυτούς που αντικειμενικά ανήκουν (οι ευθύνες).
Ουσιαστικά δηλαδή η Πολιτεία παραμένει ανέλεγκτη για ότι έχει προηγηθεί, δεν καταγράφονται ρητές δεσμευτικές υποχρεώσεις της εφεξής και οι εμπλεκόμενοι (σημεία συλλογής, συλλέκτες, ανακυκλωτές, υπόχρεοι) «αθωώνονται» εκ προοιμίου για κάθε μελλοντική εμπλοκή της χώρας ενώπιον της Ε.Ε.
Τα ΣΕΔ αναλαμβάνουν όλο το βάρος και την ευθύνη για την εκπλήρωση του Εθνικού Στόχου, ενώ οι αρμοδιότητες τους επί όλων των εμπλεκομένων (π.χ. εισφοροδιαφυγή υπόχρεων) είναι εντελώς περιορισμένες ή ανύπαρκτες και ορθώς.
Συμπερασματικά, η προτεινόμενη διάταξη είναι ετεροβαρής και «άδικη» για τα ΣΕΔ. Αν δεν προβλεφθούν πρόσθετες νομικές ρυθμίσεις για τις ευθύνες όλων των πλευρών η συγκεκριμένη διάταξη δεν θα προκαλέσει καμία βελτίωση στην ανακύκλωση, ιδίως στη νόμιμη ανακύκλωση συσσωρευτών και πρέπει να παραληφθεί.
Αντ’ αυτής (της διάταξης) θα πρέπει να διατυπωθεί άλλη διάταξη βάσει της οποίας θα κατανέμονται τα πρόστιμα στους πραγματικά υπαίτιους
Συμπερασματικά, η προτεινόμενη νέα παρ. 9 θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί ριζικά, υιοθετώντας τις παραπάνω σκέψεις.
Ο προσδιορισμός των κυρώσεων που επιβάλλονται από τον ΕΟΑΝ, στην περίπτωση που ένα ΣΕΔ δεν καλύπτει τους στόχους διαχείρισης, εμπεριέχει υποκειμενικά κριτήρια. Προτείνεται να προστεθεί περαιτέρω αντικειμενικός προσδιορισμός των κριτηρίων σε σχέση με τις κυρώσεις, ώστε να υπάρχει ισοτιμία έναντι όλων των ΣΕΔ.
Στην υφιστάμενη κατάσταση διαχείρισης των ΑΕΚΚ, όπου υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις στο θεσμικό πλαίσιο εκ μέρους της πολιτείας, τίθεται ερώτημα πως θα επιβάλλονται κυρώσεις και πρόστιμα στα Συστήματα για ευθύνες μη κάλυψης των στόχων που δεν τους αντιστοιχούν.
Στο άρθρο 6 (Συνέπειες μη συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία) του σ/ν συνεχίζει στην λογική του προηγούμενου άρθρου 5, δηλαδή της μετακύλισης στα ΣΕΔ των χρηματικών κυρώσεων που καταλογίζονται στην Ελληνική Δημοκρατία λόγω παραβιάσεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την εναλλακτική διαχείριση, με κοινή απόφαση των υπουργών οικονομικών και περιβάλλοντος και κριτήρια καταλογισμού τις εγγεγραμμένες στο ΣΕΔ ποσότητες αποβλήτων και τα ετήσια έσοδά του, την επίτευξη των στόχων και την απόκλιση από τον εθνικό στόχο.
Η ευθύνη επίτευξης των στόχων όμως ανήκει κυρίως στην Πολιτεία η οποία αν και διαθέτει κατ’ αποκλειστικότητα την ελεγκτική αρμοδιότητα παραμένει αδρανής, αρκούμενη σε υποτυπώδεις ελέγχους μιας υποτυπωδώς λειτουργούσας υπηρεσίας επιθεωρητών περιβάλλοντος (ΕΥΕΠ) και ουσιαστικά ανέχεται τα παράνομα κυκλώματα που υφίστανται στην διαχείριση των αποβλήτων.
Η Πολιτεία είναι αυτή που επί δεκατρία ολόκληρα έτη δεν έχει θεσπίσει το προβλεπόμενο από τον θεμελιώδη νόμο της ανακύκλωσης 2939/01 μητρώο παραγωγών με άμεση συνέπεια να αγνοεί βάσιμα τις ποσότητες που εισάγονται-παράγονται και κατ’ επέκταση να υφίσταται εκτεταμένη εισφοροδιαφυγή και ειδικά στην περίπτωση των επικίνδυνων αποβλήτων των συσσωρευτών παράνομη διακίνηση των αποβλήτων με δυσμενείς επιπτώσεις για τον περιβάλλον. Οπότε για ποια επίτευξη στόχων μπορούμε να μιλάμε;
Θα πρέπει λοιπόν η Πολιτεία, αντί να μεταθέτει να αναλάβει τις δεδομένες ευθύνες της για τις πράξεις αλλά κυρίως τις παραλείψεις της με ότι τούτο συνεπάγεται.
Αντί της επιχειρούμενης με το σ/ν περιστολής αρμοδιοτήτων και πόρων και της μετάθεσης των προστίμων που της επιβάλλει η ΕΕ, αποκλειστικά στα ΣΕΔ, θα πρέπει πρώτα και κύρια η ίδια να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από την ευρωπαϊκή και εγχώρια νομοθεσία για την εναλλακτική διαχείριση συσκευασιών και άλλων προϊόντων, η μη εκπλήρωση των οποίων επιφέρει τα πρόστιμα και επίσης αντί περιστολών και των προστίμων, να μεταθέσει αρμοδιότητες στα ΣΕΔ και μόνο τότε θα νομιμοποιείται να αναζητήσει αναλογούσες ευθύνες σ’ αυτά.
Πέραν τούτου ενδεικτικό της αποποίησης των ευθυνών της και μετάθεσής τους αποκλειστικά στα ΣΕΔ μέσω του σ/ν είναι και το γεγονός πως ενώ η επικαλούμενη από την αιτιολογική έκθεση του σ/ν οδηγία (2008/98/ΕΚ εδάφιο 45) αναφέρεται σε κυρώσεις σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα (παραγωγούς, κατόχους, έμπορους, συλλέκτες κλπ) που διαχειρίζονται απόβλητα και παραβαίνουν την ανωτέρω οδηγία, το σ/ν εναρμονίζει την οδηγία και καταλογίζει την αναζήτηση προστίμων μόνο απέναντι στα ΣΕΔ!
Πρόταση :
Ζητούμε την απάλειψη του εν λόγω άρθρου.
-Στην παραγ. 2 του αρθ. αυτού, στον 4ο στίχο λέει «… που απορρέουν από πράξεις ή παραλείψεις των ΣΕΔ …»
Να προστεθεί : «… με την προϋπόθεση ότι οι πράξεις ή παραλείψεις των ΣΕΔ, δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα ή συνυπαιτιότητα Δημόσιας Αρχής ή Οργανισμού και δεν προέρχονται από πράξεις ή παραλείψεις του Δημοσίου ή της αρμόδιας αρχής αυτών».