1.Σκοπός: Οι δράσεις προβολής για κάθε μονοπάτι πρέπει να στοχεύουν στην προβολή των μονοπατιών και των χαρακτηριστικών τους σε όλους τους πιθανούς χρήστες.
2.Αποδέκτες :
– Το ευρύ κοινό
– Οι τοπικές κοινωνίες
– Οργανωμένα σύνολα (σύνδεσμοι, οργανώσεις κτλ) ιδιαίτερα αυτά που ασχολούνται με δραστηριότητες της φύσης π.χ. σύνδεσμοι ορειβατικοί, φωτογραφίας, κτλ)
– Η τουριστική βιομηχανία (ξενοδοχεία, τουριστικοί πράκτορες, οργανωτές θεματικών υπαίθριων δραστηριοτήτων κτλ).
3.Μέσα Προβολής :
– έντυπο υλικό (φυλλάδια, οδηγοί μονοπατιών κλπ)
– ηλεκτρονικό υλικό – διαδικτυακή ενημέρωση (ανάρτηση πληροφοριών σε σχετικές ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης),
– παρουσιάσεις σε μέσα μαζικής ενημέρωσης (άρθρα και συνεντεύξεις από αρμόδιους υπαλλήλους)
– δραστηριότητες όπως διαλέξεις (σχολεία, οργανωμένες ομάδες κ.ά.).
Ανάλογα με το μέσο προβολής που επιλέγεται σε κάθε περίπτωση πρέπει να παρέχονται οι πιο κάτω ελάχιστες πληροφορίες:
α) Περιγραφή και γενικότερες πληροφορίες σχετικά με την περιοχή που καλύπτει η εκάστοτε περιβαλλοντική διαδρομή – μονοπάτι και συμπερίληψη χάρτη όπου είναι δυνατόν.
β) Ακριβής αποτύπωση / επεξήγηση της θέσης του σημείου της αρχής και του τέλους και των επιλογών μετάβασης του επισκέπτη στην αρχή της περιβαλλοντικής διαδρομής – μονοπατιού
γ) Πληροφόρηση σχετικά με το είδος της περιβαλλοντικής διαδρομής – μονοπατιού
δ) Χαρακτηριστικά της πορείας του μονοπατιού
ε) Διευκολύνσεις που παρέχονται (στάθμευση, βρύση, κτλ)
στ)Στοιχεία ενδιαφέροντος
ζ) Κανόνες χρήσης / συμπεριφοράς και οδηγίες προφύλαξης και αποφυγής επικίνδυνων καταστάσεων
η) Στοιχεία του φορέα διαχείρισης και στοιχεία επικοινωνίας (τηλέφωνα, ηλεκτρονική διεύθυνση και ιστοσελίδα).
Σύσταση εθνικού μητρώου μονοπατιών
Σύμφωνα με το άρθρο 12 της παρούσης υπουργικής απόφασης τα ορειβατικά μονοπάτια μεγάλου και μικρού μήκους καταγράφονται από την αρμόδια Δ/νση Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών κάθε Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η καταγραφή τους γίνεται σε χάρτη με υπόβαθρο της Γ.Υ.Σ.
Τα στοιχεία που καταγράφονται αποστέλλονται στην αρμόδια Γεν. Δ/νση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών του ΥΠΕΝ, προκειμένου να καταχωρηθούν σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων (Μητρώο Μονοπατιών).
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V: ΠΡΟΒΟΛΗ – ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ"
#1 Σχόλιο Από ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ Στις 25 Ιούλιος, 2016 @ 19:13
Χάρτης σε κλίμακα 1:50.000 ή καλύτερα 1: 25.000 με αποτυπώμένα τα μονοπάτια και ένα έντυπο η βιβλίο PDF με την περιγραφή του, όπως και η ανάρτηση του αρχείου GPS αρκούν για να κοινοποιηθεί το μονοπάτι.
#2 Σχόλιο Από Tobias Schorr Στις 26 Ιούλιος, 2016 @ 20:30
Γεια σας!
Μετά από 30 χρόνια εμπειρία με τα μονοπάτια στην Ελλάδα και αν συγκρίνω αυτά που ξέρω από την Ελλάδα και από την Γερμανία, πρόκειται να φτιαχτεί ένα γραφειοκρατικό τέρας.
Από το 1987 μέχρι σήμερα δεν έχω δει να ενδιαφερθεί κανένα δασαρχείο για τα μονοπάτια. Δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για την προστασία των μονοπατιών και όταν έγιναν δρόμοι που καταστρέψανε μονοπάτια χιλιάδων χρονών στην περιοχή που ξέρω στην Ελλάδα, δεν υπήρξε δασαρχείο.
Σηματοδότηση…
Θέλετε λοιπόν να επιβάλετε πως να γίνουν τα μονοπάτια; Καλό από την μία, κακός όμως γιατί ανοίγετε παράθυρα πάλι για εργολάβους και κάθε είδος ανθρώπων που δεν έχουν εμπειρία με τα μονοπάτια, άλλα έχουν τίτλο όπως πολιτικός μηχανικός…
Στο εξωτερικό τα μονοπάτια τα φτιάχνουν περισσότερα σύλλογοι και εθνικοί δρυμοί, άλλα όχι υπηρεσίες. Και τα περισσότερα γίνονται εθελοντικά. Που θα βρείτε τόσα λεφτά για τις υπηρεσίες του δασαρχείο;
Σηματοδότηση…
Στην περιοχή που ασχολούμαι, διαλέξαμε για κάθε διαδρομή ένα χρώμα γιατί έχουμε 60 χμ μονοπάτια και όπως τα αναφέρετε στο κείμενο, δεν βολεύει.
Τα μονοπάτια πρέπει να γίνουν νόμος; Πρέπει να εμποδίζει η γραφειοκρατία την κάθε ιδιωτική και συλλογική προσπάθεια;
Χιλιάδες χρόνια κάθε περιοχή και οι άνθρωποι της εθελοντικά έφτιαξαν τα μονοπάτια για να φτάσουν από το ένα χωριό στο άλλο. Δεν υπήρξε γραφειοκρατία ή να ζητήσουν για κάθε προσπάθεια τους «άδεια».
Πως θα ενθαρρύνετε με αυτόν τον νόμο τους πολίτες σας να ασχοληθούν και να ενδιαφερθούν για τα μονοπάτια αν όλα είναι πάλι στα χεριά της γραφειοκρατίας;
Τα σχέδια που προβάλατε σίγουρα έχουν τα καλά τους σαν συμβουλή, άλλα όχι σαν νόμος!
Και όμως καλή επιτυχία!
Δεν είναι λάθος, πριν θα αποφασίσετε να πάτε κανένα ταξίδι στις χώρες που έχουν παράδοση με τα μονοπάτια (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία).
#3 Σχόλιο Από ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ Στις 11 Αύγουστος, 2016 @ 12:31
Στα ηλεκτρονικά μέσα θα πρέπει να εμφανίζεται και η ψηφιακή καταγραφή του μονοπατιού με όλα τα πληροφοριακά στοιχεία επάνω σε χάρτη την οποία θα μπορεί να κατεβάζει ο χρήστης να την αποθηκεύει στο GPS του.
#4 Σχόλιο Από ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗ | Naaturefriends Greece Στις 16 Αύγουστος, 2016 @ 11:59
Η προβολή και η δημοσίευση για τα μονοπάτια της Ελλάδας δεν πρέπει να περιορίζεται στα τεχνικά τους χαρακτηριστικά (βαθμός δυσκολίας, διάρκεια διαδρομής κ.λπ). Χρειάζεται να περιλαμβάνει πληροφορίες για την ιστορία, τις παραδόσεις, τον πολιτισμό, τη βιοποικιλότητα, τα καταφύγια ή τα καταλύματα, την παραγωγή και την τοπική οικονομία της ευρύτερης περιοχής.
Η στόχευση, οι «αποδέκτες» δεν μπορεί να είναι μόνο το «ευρύ κοινό», «οι τοπικοί κοινωνίες» και γενικά και αόριστα «η τουριστική βιομηχανία». Χρειάζεται να γίνουν μεταφράσεις κυρίως στα Γερμανικά (οι χώρες με παράδοση στην ορεινή ψυχαγωγία είναι η Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Βόρεια Ιταλία) και δευτερεύοντος στα Αγγλικά. Με αυτήν την έννοια χρειάζεται συνεργασία με του Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Τουρισμού και ειδική στόχευση με συγκεκριμένα επικοινωνιακά εργαλεία – το internet είναι χρήσιμο αλλά δεν αρκεί – τους κατοίκους της Κεντρικής Ευρώπης.
Δείτε ΕΔΩ το Ενημερωτικό Φυλλάδιο των ΦτΦ για τον ΟΛΥΜΠΟ στα αγγλικά. Διακινήθηκε σε Ορειβατικές Ομοσπονδίες και περιοδικά της Ευρώπη με αφορμή τα 100 χρόνια από την πρώτη ανάβαση στον Όλυμπο. [1]
Μαραθώνιοι στον Όλυμπο: Το βουνό των Θεών έχει γίνει στόχος και μέσον διαφημιστικής προβολής πολλών εταιρειών. Το επιλέγουν για να διοργανώσουν Μαραθώνιους και μέσω αυτών να διαφημίσουν τα προϊόντα τους. Απ’ ότι γνωρίζουμε πραγματοποιούνται δέκα Μαραθώνιοι το χρόνο στον Όλυμπο. Το ερώτημα που είχε υποβληθεί από το 2012 είναι: «Πόσους Μαραθώνιους μπορεί να αντέξει ο Όλυμπος». [2].
Καλή η προβολή και πρόσκληση στον Όλυμπο επισκεπτών, ορειβατών, πεζοπόρων και αθλητών αλλά και το βουνό έχει μια ορισμένη «φέρουσα ικανότητα» αλλά και μια φιλοσοφία που είναι αντίθετη από την εμπορευματοποίηση της φύσης και της ιστορίας, και «αναπτυξιακών μοντέλων» τύπου «ΘΡΟΝΟΣ του ΔΙΑ» που προτάθηκε από τον Υφυπουργό Εξωτερικών κ.Μάρδα. [3].
#5 Σχόλιο Από Πασβάντης Κωνσταντίνος Στις 20 Αύγουστος, 2016 @ 21:25
Η καταγραφή τους πρέπει να γίνεται ψηφιακά να είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο. Πέρα των δασικών υπηρεσιών κάθε ΟΤΑ πρέπει να έχει τα μονοπάτια της περιοχής ευθύνης του στο site του. Τα αρχεία πρέπει να είναι διαθέσιμα σε μορφή gpx, shp και kml, ώστε να είναι πρακτικά χρήσιμα σε διάφορες εφαρμογές έξυπνων κινητών και ταμπλετών.
#6 Σχόλιο Από Κοιν.Σ.Επ. Μονοπάτια της Ελλάδας Στις 21 Αύγουστος, 2016 @ 21:15
Το ότι η προβολή αναφέρεται ως παράρτημα, δείχνει πόσο μακριά από την πραγματικότητα βρίσκεται η εν λόγω Υ.Α. Η προβολή είναι ένα πολυσύνθετο αντικείμενο και οι δράσεις προβολής πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το σχεδιασμό του μονοπατιού / δικτύου μονοπατιών και να γίνεται σε βάθος χρόνων. Προτείνουμε στους συντάκτες του άρθρου να παρακολουθήσουν κάποιες από τις δράσεις προβολής που έχουν γίνει για ορισμένα μονοπάτια στην Ελλάδα στις εξής ιστοσελίδες: [4] , [5], για να διαπιστώσουν πως η προβολή δεν είναι μια λίστα με 5 πραγματάκια σε παράρτημα. Όταν χτίζεται ένα ξενοδοχείο, δεν περιμένεις με σταυρωμένα χέρια πότε θα σου εμφανιστούν οι πελάτες. Τρέχεις συνεχώς να τους βρεις, με ότι τρόπο μπορείς. Το ίδιο ισχύει και στα μονοπάτια, τα οποία αποτελούν έναν από τους πόλους έλξης τουρισμού για την Ελλάδα με πολλαπλά οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη, κυρίως εκτός της υψηλής τουριστικής περιόδου.
Σχετικά με το Μητρώο, η τοποθέτησή μας:
α) Στόχος του Μητρώου θα πρέπει να είναι η καταγραφή και η προστασία των μονοπατιών, κυρίως από επεμβάσεις που θα αλλοιώσουν μόνιμα το χαρακτήρα τους (πχ. Καταστροφή από μπουλντόζα για να γίνει δρόμος).
β) Θεωρούμε πως είναι καλό να υπάρχει εσωτερική αρίθμηση η οποία δεν θα γίνεται αντιληπτή από τους τουρίστες – πεζοπόρους τους οποίους και δεν εξυπηρετεί. Εκεί ας μπουν Περιφέρειες, Νομοί, Δήμοι και ότι άλλο.
γ) Το Μητρώο να δημιουργηθεί από το Υπουργείο Τουρισμού (πάλι τίθεται εδώ το θέμα πεζοπορίας και ορειβασίας) σε συνεργασία με τα Υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντος
δ) Για να μην έχει υπέρογκο κόστος η δημιουργία ενός τέτοιου Μητρώου, και επειδή τα Δασαρχεία δεν έχουν σχέση με την πεζοπορία, προτείνουμε το Μητρώο να έχει μια διαδικτυακή πλατφόρμα στην οποία θα μπορεί ο διαχειριστής ενός μονοπατιού ή δικτύου μονοπατιών να εισάγει τα στοιχεία για την/τις διαδρομές. Αυτόματα μπορεί να βγαίνει μια κωδικοποιημένη “ταυτότητα του μονοπατιού”.