Οι προϋποθέσεις, οι κανόνες και οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες για την κατασκευή των μονοπατιών παρουσιάζονται αναλυτικά στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσης
Αρχική Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσηςΆρθρο 06 – Προϋποθέσεις και κανόνες για την κατασκευή μονοπατιών
Άρθρο 06 – Προϋποθέσεις και κανόνες για την κατασκευή μονοπατιών
- 28 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Ορισμός – Σκοπός – Στόχος
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Κατηγορίες ορειβατικών – πεζοπορικών μονοπατιών
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Χαρακτηριστικά ορειβατικών μονοπατιών
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 04 – Γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά ορειβατικών – πεζοπορικών μονοπατιών
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Χωροθέτηση – χάραξη – πιστοποίηση νέων ορειβατικών – πεζοπορικών μονοπατιών
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 06 – Προϋποθέσεις και κανόνες για την κατασκευή μονοπατιών
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Χώροι δασικής αναψυχής
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 08 – Σήμανση μονοπατιών
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Τρόποι σήμανσης
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Είδη πινακίδων σήμανσης
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Σύμβολα και χρώματα σήμανσης μονοπατιών
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Καταγραφή μονοπατιών
- 26 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Ανάθεση κατασκευής και συντήρηση ορειβατικών – πεζοπορικών μονοπατιών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 14 – Παραρτήματα
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 15
- 7 ΣχόλιαΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι: ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΥΛΗΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΔΙΑΝΟΙΞΗΣ ΜΟΝΟΠΑΤΙΩΝ
- 6 ΣχόλιαΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ: Ενδεικτικές μέθοδοι για την κατασκευή και σήμανση των ορειβατικών μονοπατιών
- 8 ΣχόλιαΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙI : ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV: ΚΩΔΙΚΟΙ ΝΟΜΩΝΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV: ΚΩΔΙΚΟΙ ΝΟΜΩΝ
- 6 ΣχόλιαΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V: ΠΡΟΒΟΛΗ – ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
22 Ιουλίου 2016, 16:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
22 Αυγούστου 2016, 10:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο Υπουργικής ΑπόφασηςΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ της ΥΑ - ΣκίτσαΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV της ΥΑ - κωδικοί νομώνΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
10 Σχόλια 217 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Οι «σκληρές» υποδομές σπάνια είναι απαραίτητες και χρησιμοποιούνται κυρίως για να αυξάνουν το κόστος λόγω χρήσης δομικών υλικών και έντασης εργασίας. Από την άλλη οι ξύλινες υποδομές «ασφαλείας» είναι εκτεθιμένες στην φθορά του χρόνου και ως εκ τούτου μετά από 2-3 χρόνια χωρίς συντήρηση γίνονται το ίδιο επικίνδυνες. Υπάρχουν αρκετά εγχειρίδια προδιαγραφών ειδικά για πινακίδες πληροφοριών και ερμηνείας π.χ. 1. R.E. Scott, Σουζάνα Ανδρίτσου-ΕΟΕ, 2. http://www.era-ewv-ferp.com/fileadmin/_migrated/content_uploads/ENG_WAYMARKING_2013_web.pdf 3. http://www.eooa.gr/?page_id=563. Το παράρτημα ΙΙ μοιάζει με μια πρόχειρη συρραφή που δεν θα βοηθήσει προς την σωστή κατεύθυνση. Ειδικά στο θέμα κατασκευής «σκληρών» υποδομών που καταστρέφουν την φυσιογνωμία ενός μονοπατιού.
15) Απορρίμματα. Ο καλός πεζοπόρος δεν αφήνει σκουπίδια στο πέρασμά του, αυτό κατά κανόνα ισχύει. Κάδοι απορριμμάτων μόνο προβλήματα μπορεί να προσθέσουν, για παράδειγμα με την δυσκολία να αδειάζουν από αρμόδια υπηρεσία.
– Να γίνει ρητή αναφορά ότι ΔΕΝ τοποθετούνται κάδοι απορριμμάτων κατά μήκος των διαδρομών, παρά μόνο σε σημεία όπου περνούν ήδη συνεργεία της τοπικής αυτοδιοίκησης.
16) Παρατήρηση για το παράρτημα ΙΙ εικ 16
– Καλό είναι να αποφεύγονται μεταλλικά πασαλάκια στις κατασκευές σκαλοπατιών διότι με την πάροδο του χρόνου μένουν ακάλυπτα, είναι πολύ δύσκολη η αφαίρεσή τους και αποτελούν κίνδυνο για τους περιπατητές.
* όπως επισημάναμε και αλλού οι κατασκευές πέτρινων σκαλοπατιών δεν προσφέρουν κάτι, αντιθέτως αυξάνουν κάθετα και άσκοπα τους προϋπολογισμούς. Μόνο σε αποκαταστάσεις παλιών λιθόστρωτων έχουν νόημα τέτοιου είδους παρεμβάσεις, όπου βέβαια πρόκειται για πολύ εξειδικευμένη εργασία και θα πρέπει αν είναι κάτι ξεχωριστό από την υπ απόφαση που συζητάμε.
Σελίδα 1: Χώροι αναψυχής: Οι πεζοπόροι δεν χρειάζονται πολυτέλειες. Άλλωστε περπατούν μονοπάτια για να ξεφύγουν ως ένα βαθμό και από τον σύγχρονο πολιτισμό. Χρησιμοποιώντας φυσικά υλικά που βρίσκονται πλησίον του μονοπατιού (κυρίως λίθους), καθώς και τη φυσική σκιά ενός δέντρου, είναι πολύ εύκολο να ξεκουραστούν. Η δημιουργία χώρων ανάπαυσης με την εκμετάλλευση των φυσικών υλικών δεν κοστίζει τίποτα, ειδικά σε σχέση με τα υπέρογκα κόστη για παγκάκια και κιόσκια από σουηδικό ξύλο που ρημάζουν στο έλεος του καιρού…
Σελίδες 2-3: Αφορά σε προδιαγραφές σήμανσης για τα Ευρωπαϊκά μονοπάτια, οι οποίες πολύ συχνά δεν έχουν χρησιμοποιηθεί…
Σελίδες 13-14: Προτάσεις για τεχνικές βελτιώσεις, που τις περισσότερες φορές είναι αχρείαστες. Να συμφωνήσουμε με το σχόλιο του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ. Τα παλιά χρόνια οι επεμβάσεις γίνονταν ακριβώς όπου υπήρχε ανάγκη, και χρησιμοποιώντας φυσικά υλικά.
Σελίδα 14. Υπάρχουν πολύ πιο ευφάνταστα και με χιούμορ σχέδια τα οποία είναι πιο αποτελεσματικά στο να περάσουν το μήνυμα της απαγόρευσης.
Σελίδα 15. Εάν ένα μονοπάτι είναι ταυτόχρονα και “διαβίωσης” και “αθλητικό” και “αναψυχής”, τότε τί χρώμα θα έχει; Τα Εθνικά και Ευρωπαϊκά μονοπάτια να έχουν τα χρώματα σύμφωνα με τις προδιαγραφές τους. Τα υπόλοιπα μονοπάτια ή δίκτυα μονοπατιών ας χρησιμοποιήσουν ότι χρώματα θέλουν, αρκεί να ακολουθήσουν τους κανόνες ασφάλειας, κατανοητών σημάτων και αισθητικής. Η σήμανση με χρώμα είναι πολύ πιο ανθεκτική και πλήρης όταν χρησιμοποιείται μπογιά σε βράχους ή δέντρα (προσεκτικά εφαρμοσμένη όμως – όχι μουντζούρες) και η συντήρησή της πολύ πιο εύκολη. Το χρώμα χρησιμοποιείται ως σήμα κατατεθέν ενός δικτύου πεζοπορικών διαδρομών, και ο πεζοπόρος που θα δει τη σήμανση θα την αναγνωρίσει και θα την εμπιστευτεί.
Θα πρέπει να αποφευχθούν οι υποδομές με εκτενείς υλικές κατασκευές που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι αναγκαίες και αυξάνουν αναίτια το κόστος σχεδιασμού, κατασκευής και στη συνέχεια συντήρησης. Αρκετές υποδομές λόγω κακού προγραμματισμού, καταστρέφονται από το χρόνο και τα καιρικά φαινόμενα και αποτελούν πλέον απορρίμματα εντός των διαδρομών. Επίσης πολλές φορές όχι μόνο δεν συμβάλουν στην ασφάλεια των πεζοπόρων αλλά αυξάνουν τον κίνδυνο λόγω φθοράς. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα μονοπάτια στον ελλαδικό χώρο δεν χρειάζονται παρά μόνο καθαρισμό, σωστή σηματοδότηση, χαρτογράφηση και δημοσιότητα προς τους χρήστες. Οι υπόλοιπες υποδομές πρέπει να εξετάζονται σοβαρά και να πραγματοποιούνται μόνο όπου είναι απολύτως αναγκαίες.
Να μην υπάρχει καμία προδιαγραφή για τοποθέτηση κάδων ή δοχείων αποβλήτων. Το αντίθετο μάλιστα. Πρέπει να υπάρχουν στις εισόδους των μονοπατιών και στους χώρους δασικής αναψυχής πινακίδες που να γράφουν «Φεύγοντας παίρνουμε τα σκουπίδια μας μαζί μας – δεν υπάρχει κανείς για να μας τα μαζέψει». Διαβάζουμε επίσης στη ΔτΤ https://joom.ag/QCZQ : « Όχι μόνο πρέπει να μεταφέρουμε τα απορρίμματα μας μακριά από τα βουνά, αλλά και να συλλέγουμε όσα άφησαν οι άλλοι πίσω τους.» «Άρθρο 7,8. Πρόσβαση και Προστασία
ΑΡΘΡΟ 6 (Παράρτημα ΙΙ)
Το μεθοδολογικό πρόβλημα των σχέσεων κατευθύνσεων σχεδιασμού, προτύπων και προδιαγραφών εξαρτάται τόσο από το αντικείμενο όσο και από τις προθέσεις του συντάκτη. Η Υ.Α. με το Παράρτημα ΙΙ δεν ικανοποιεί κανέναν από τους παραπάνω τρόπους ελέγχου του σχεδιασμού και της κατασκευής. Πρόκειται για συλλογή σκίτσων επιθυμητών (?) διαμορφώσεων όπου αναμιγνύονται με απολύτως προσδιορισμένα και κωδικοποιημένα στοιχεία σήμανσης και ορισμένες κατασκευαστικές λεπτομέρειες.
Η διεθνής σχετική βιβλιογραφία παρέχει μεγάλο αριθμό τόμων έγκυρων, δοκιμασμένων κατασκευαστικών λεπτομερειών αλλά και προτύπων. Σε κάθε περίπτωση οι κατευθύνσεις σχεδιασμού και τα πρότυπα απαιτούν συνοδευτικά κείμενα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η χωρίς κριτήρια παράθεση όλων αυτών των στοιχείων «εξοπλισμού», δημιουργεί τάσεις υπερφόρτωσης του έργου με ξένα προς το περιβάλλον στοιχεία, που επιβαρύνουν το κόστος κατασκευής και συντήρησης μετατρεπόμενα συχνά σε αντικείμενα βανδαλισμού.
4.Το Παράρτημα ΙΙ, που αναφέρεται στο άρθρο 6 «Προϋποθέσεις και κανόνες για την κατασκευή μονοπατιών», προτείνουμε να συμπληρωθεί με προδιαγραφές για μονοπάτια προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία που θα προκύψουν από τη συνεργασία με την Επιτροπή Προσβασιμότητας του ΥΠΕΝ και το εθνικό αναπηρικό κίνημα που διαθέτουν την αναγκαία τεχνογνωσία. Επισημαίνουμε ότι τόσο οι Οδηγίες Σχεδιασμού «Σχεδιάζοντας για Όλους» του ΥΠΕΝ όσο και αντίστοιχες προδιαγραφές, ευρωπαϊκές και διεθνείς, πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Είχα την ευκαιρία να συντάξω σαν μελετητής το 1994 (με ανάθεση από τον ΕΟΣ Βόλου), την μελέτη του δικτύου πεζοπορίας του Πηλίου, αν όχι το πρώτο ένα από τα πρώτα δίκτυα πεζοπορίας που χαρτογραφήθηκαν στην χώρα και μάλιστα σε μια εποχή που δεν υπήρχε ούτε GPS ούτε ψηφιακοί χάρτες. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το 1ο ΚΠΣ και υλοποιήθηκε από την πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας και παραδόθηκε στο κοινό το 2002. Τα προβλήματα που είχαμε να αντιμετωπίσουμε τότε ήταν πολλά, αφού στην χώρα δεν υπήρχε προηγούμενο. Έκτοτε έχουν υλοποιηθεί και χαρτογραφηθεί πολλά χιλιόμετρα μονοπατιών στον Ελλαδικό χώρο και έχει συγκεντρωθεί σχετική εμπειρία κυρίως στην Ε.Ο.Ο.Α, η οποία έχει εκδώσει και σχετικές προδιαγραφές για το δίκτυο εθνικών μονοπατιών. Αυτή η εμπειρία δεν πρέπει να αγνοηθεί.
Σε αυτό το άρθρο ίσως πρέπει να γίνει αναφορά και στις χαρακτηρισμένες ως πολιτιστικά μνημεία λιθόστρωτες διαδρομές από το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και το ΥΠΠΟ, και για τις ιδιαίτερες διαδικασίες αδειοδότησης που ισχύουν και ελέγχονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των παραπάνω υπουργείων.
Αυτό που πρέπει να γίνει με την ευκαιρία αυτή, είναι να αποκλειστούν στο μέλλον βαρβαρότητες πάνω στα μονοπατια.
Ένα τέτοιο παράδειγμα προς αποφυγή τα σκαλάκια από πλάκα Καρύστου που κτίστηκαν στο φαράγγι του Δημοσάρη στην Όχη.
Μεγάλο μέρος του μονοπατιού που ένωνε το Καβοντόρο με τη Κάρυστο, καταστράφηκε ανεπανόρθωτα κατω από τα εντελώς αντιαισθητικά (ή τουλάχιστον αταίριαστα) σκαλάκια.
Δείτε φωτογραφία από την καταστροφή https://www.dropbox.com/s/mv79406beriajdj/IMG_2080_opt.jpg?dl=0
Όπως βλέπω στο παράρτημα ΙΙ, εικόνες 12-13-14, είναι λες και αντέγραψαν τα σκαλακια του Δημοσάρη. Θα γεμίσουν τα μονοπάτια τσιμέντο, σκάλες και πλατύσκαλα.
Προτείνω λοιπόν όχι μόνο να αφαιρεθούν οι εικόνες 12,13,14 από το παράρτημα ΙΙ, αλλά και να αναφέρεται ρητά ότι απαγορεύεται εντελώς η δημιουργία οποιασδήποτε σκάλας οικιακού τύπου μέσα σε ένα μονοπάτι. Σε μερίπτωση μεγάλης κλίσης να επιλέγονται παραδοσιακές λύσεις (βαθμίδες με χρήση κατά προτίμηση πέτρας ή στην ανάγκη κορμών).
Προτείνω να αναφέρεται ότι τα μονοπάτια θα διαμορφώνονται αποκλειστικά με παραδοσιακές τεχνικές. Και να αναφέρονται ρητά ποιές είναι αυτές οι επιτρεπόμενες παραδοσικές τεχνικές με παραδείγματα (πχ σκάλα Βραδέτου, κλπ).
Ως ένα πολύ επιτυχημένο παράδειγμα διαμόρφωσης ενός πολύ απότομου μονοπατιού με ξύλινες βαθμίδες, σας αναφέρω το πολύ γνωστό και πολύ δημοφιλές μονοπάτι «Σκαλάκια» στη Πάρνηθα, το οποίο μετράει ήδη πάνω από 10 χρόνια ζωής http://i268.photobucket.com/albums/jj11/copol_2008/DSC08448.jpg
Να αναφέρεται ότι θα πρέπει κατά προτίμηση να αποφεύγονται στα μονοπάτια οι διάφορες κατασκευές με ξύλο (γεφυράκια, κάγκελα, βαθμίδες κλπ). Έχουν πολύ μικρό χρόνο ζωής και από ένα σημείο και μετά η χρήση τους γίνεται επικίνδυνη. Δείτε πχ τα σαπισμένα γεφυράκια στον καταράκτη Δρυμώνας στην Εύβοια: https://www.dropbox.com/s/8k0eintyz1lrseg/IMG_3176_opt.jpg?dl=0
Ειδικά τα ξύλινα γεφυράκια, προτείνω να απαγορευθούν εντελώς ως πολύ επικίνδυνα.
Τα πέτρινα τοιχία ή τα κάγκελα είναι ανύπαρκτα σε παραδοσιακά μονοπάτια της πατρίδας μας. Δεν υπάρχουν κάγκελα ούτε καν στα μεγάλα τοξωτά γεφύρια. Σε όποιο γεφύρι υπάρχουν κάγκελα (πχ γεφύρι Βοβούσας) πρόκειται για σύγχρονες προσθήκες. Ειδικά τα ξύλινα κάγκελα που έχουν μπει τα τελευταία χρόνια σε διάφορα σημεία, πολύ γρήγορα σάπισαν και έγιναν επικίνδυνα, δίνοντας μια εντελως ψεύτικη αίσθηση ασφάλειας. Θυμίζω ότι το σημείο στο οποίο έγινε το πρόσφατο ατύχημα στο Βουραϊκό με ένα νεκρό παιδάκι, είχε μια χαρά κάγκελα. Και μάλιστα σιδερένια.
Ειναι λοιπόν προτιμότερο, σε επικίνδυνα σημεία αντί να μπουν τα ακόμη πιο επικίνδυνα τοιχία ή κάγκελα στα κατάντη, να πακτωθεί ένα συρματόσχοινο στα ανάντη, από το οποίο οι πεζοπόροι θα μπορούν να κρατηθούν ή ακόμη και να ασφαλιστούν επάνω του (δηλαδή μια πολύ απλούστερη έκδοση αυτού που οι Ιταλοί λένε via ferrata).
Προτείνω λοιπόν να αναφέρεται ρητά ο τρόπος προστασίας με συρματόσχοινο στα επικίνδυνα σημεία, αποκλείοντας ταυτόχρονα τα τοιχία ή τα κάγκελα. Και να σβηστεί η εικόνα 9 από το παράρτημα ΙΙ.
https://apeirosgaia.files.wordpress.com/2015/02/mesounta_faggos_027a.jpg?w=700&h=
Στο άρθρο αυτό πρέπει να προστεθεί μια παράγραφος που να λέει ότι οι κανόνες αυτοί εφαρμόζονται σε νέα μονοπάτια. Στα υφιστάμενα μονοπάτια θα πρέπει να ακολουθηθούν οι προδιαγραφές που υπήρχαν.
Επίσης πρέπει να καθοριστεί μια διαδικασία με την οποία θα αποφασίζονται πόσα και ποια έργα θα κατασκευάζονται σε ένα μονοπάτι.
Για παράδειγμα στην εικόνα 9 αναφέρει την κατασκευή προστατευτικών τοιχίων σε επικίνδυνες θέσεις. Ποιος καθορίζει ποια θέση είναι επικίνδυνη; Κάποιος οποιοσδήποτε μελετητής που δεν έχει περπατήσει ποτέ στην ζωή του σε ορειβατικό μονοπάτι; Έχουμε δει σε μονοπάτια σε πλαγιές με μικρή κλίση να κατασκευάζονται προστατευτικά τοιχία χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως ανάγκη, και να μπαίνουν κάγκελα εκτοξεύοντας τον προϋπολογισμό και ρυπαίνοντας οπτικά το περιβάλλον. Όχι άλλα έργα από τέτοιους «ειδικούς επιστήμονες».
Θα πρέπει να συμπληρωθεί λοιπόν η παράγραφος του άρθρου ως εξής:
«Οι προϋποθέσεις, οι κανόνες και οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες για την κατασκευή των μονοπατιών παρουσιάζονται αναλυτικά στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσης, και θα πρέπει να αποφασίζονται από κοινού με τον μελετητή και δυο τουλάχιστον εμπειρογνωμόνων του αντικειμένου (έμπειρο ορειβάτη και επαγγελματία του πεζοπορικού τουρισμού)».