1. Με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, σχετικά με τη σύνταξη και έγκριση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων (Τ.Χ.Σ.), Ειδικών Χωρικών Σχεδίων και Ρυμοτομικών Σχεδίων, όπως αυτά προβλέπονται στο Ν. 4269/2014 ή την αναθεώρηση/ τροποποίηση ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ και εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων με σκοπό την επίσπευση του πολεοδομικού σχεδιασμού.
2. Το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος παρακολουθεί και εποπτεύει την τήρηση των ως άνω χρονοδιαγραμμάτων.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 28 Επίσπευση πολεοδομικού σχεδιασμού"
#1 Σχόλιο Από ΛΑΖΑΡΟΣ ΜΑΥΡΑΚΗΣ Στις 5 Σεπτέμβριος, 2016 @ 06:52
Αόριστη διατύπωση που παραπέμπει στο μακρινό μέλλον. Απαιτούνται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα που να δεσμεύουν τους δημάρχους στους δημότες και το υπουργείο στους πολίτες, επειδή είναι γνωστό πως οι δήμαρχοι στις δύο πρώτες θητείες τους δεν αγγίζουν τα καυτά ζητήματα του πολεοδομικού σχεδιασμού προκειμένου να τα έχουν καλά με τους ψηφοφόρους ρίχνοντας τις ευθύνες στο … κράτος, με το υπουργείο να παρακολουθεί ως απλός θεατής.
#2 Σχόλιο Από Πολεοδομος Στις 5 Σεπτέμβριος, 2016 @ 11:23
Εχει 2 χρονια που εχει θεσπιστει ο Νομος 4269 και δεν εχετε καταφερει ακομα να τον εφαρμοσετε και να βγαλετε προδιαγραφες για τα σχεδια που προβλεπει. Ειστε υπευθυνοι για το μαρασμο ενος ολοκληρου κλαδου ο οποιος απασχολειται με την εκπονηση μελετων πολεοδομικου σχεδιασμου και φυσικα για την ομηρια ολων των πολιτων οι οποιοι καποιοι στιγμη θα ηθελαν το ακινητο τους να ενταχθει στο σχεδιο πολης. Η προκηρυξη νεων μελετων πολεοδομικου σχεδιασμου εχει παγωσει εδω και 2 χρονια αφου τα παλια σχεδια εχουν καταργηθει με νομο της Νεας Δημοκρατιας και εχουν αντικατασταθει με νεα σχεδια τα οποια εχετε φροντισει εδω και 2 ΧΡΟΝΙΑ να μην εχουν προδιαγραφες εκπονησης. Αληθεια με τι ασχολειστε εκει στο υπουργειο? Γνωριζετε οτι οσες εταιρειες και γραφεια απασχολουνταν μονο με πολεοδομικες μελετες εχουν πλεον κλεισει?
#3 Σχόλιο Από Λακιώτης Θεόδωρος Στις 10 Σεπτέμβριος, 2016 @ 09:42
Με τα σχέδια πόλεως (εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια) υπάρχει το εξής σοβαρό θέμα. Αφενός μεγάλος αριθμός τους δεν ανταποκρίνεται σε σύγχρονες προδιαγραφές (δεν έχουν συντεταγμένες ΕΓΣΑ 87) και αφετέρου και σημαντικότερο δεν έχουν εφαρμοστεί ορθά και με ακρίβεια πολλές φορές στο έδαφος.
Αυτό συνεπάγεται σοβαρή εμπλοκή με τις διοικητικές πράξεις και αποτελεί εμπόδιο στον εντοπισμό των αυθαιρεσιών και στον υπολογισμό των προστίμων. Επιβάλλεται να επικαιροποιηθούν ώστε να απεικονίζουν την υλοποιημένη κατάσταση και να ψηφιοποιηθούν. Τούτο θα διευκόλυνε τους περισσότερους ενδιαφερόμενους που εμπλέκονται σε μία κατασκευή και θα έδινε ένα δυνατό εργαλείο στο Κράτος για να χαράξει πιο αποτελεσματικά την πολιτική του.
Μια ιδέα θα ήταν να συνδυαστεί με την τακτοποίηση των αυθαίρετων κατασκευών η επικαιροποίηση των σχεδίων πόλεως ώστε οι μετρήσεις των μηχανικών να συμβαδίζουν τόσο με την υλοποιημένη κατάσταση, όσο και με τα σχέδια πόλεως. Επιπροσθέτως και περιπλέκοντας το ζήτημα της δόμησης, η απουσία σύγχρονων σχεδίων πόλεως έχει ήδη δημιουργήσει εσφαλμένες εγγραφές στο Κτηματολόγιο. Θα μπορούσε μέσα από αυτή τη διαδικασία του Νομοσχεδίου που ετοιμάζετε να ενταχθεί-να αντιμετωπισθεί το εν λόγω θέμα.
#4 Σχόλιο Από ΧΡΗΣΤΟΣ Στις 16 Σεπτέμβριος, 2016 @ 11:22
Συμφωνώ με τον προλαλήσαντα κ.Μαυράκη. Ορίστε δια νόμου συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και μην αφήνετε σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις-οι οποίες θα ξεχαστούν στα υπουργικά συρτάρια – να ανακαινίσουν το ίδιο θέμα κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον. Όλοι ξέρουμε πόσο μπορεί να καθυστερήσει κάτι τέτοιο. Ότι μπορεί να τελειώνει τώρα, ας γίνει τώρα. Επιταχύνετε τις διαδικασίες. Πολλοί συμπολίτες μας περιμένουν να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Αναπτυξιακά μέτρα δεν ζητάει η Κυβέρνηση; Αν δεν είναι η επιτάχυνση του πολεοδομικού σχεδιασμού αναπτυξιακό μέτρο, τότε τι είναι; Μην αναζητάτε περίπλοκα αναπτυξιακά εφευρήματα. Ξεκινήστε με τα αυτονόητα.
Σε διαφορετική περίπτωση αλλάξτε τον τίτλο του άρθρου και ας μη μιλάει για ΕΠΙΣΠΕΥΣΗ. Η αναφορά σε «επίσπευσή» χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα είναι αστεία.
#5 Σχόλιο Από ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΚΟΥΜΑΣ Στις 20 Σεπτέμβριος, 2016 @ 13:49
Συμφωνώ με όλους τους άλλους για την ανάγκη να γίνει πιο απλή και λειτουργική η νομοθεσία.
Ο ιδιωτικός τομέας τρέχει πολύ πιο γρήγορα από το δημόσιο. Υπάρχουν τεράστιες πιέσεις μηχανικών και ιδιωτών. Στην παραθαλάσσια περιοχή μας, που δεν υπάρχει πολεοδομικό σχέδιο, και το οποίο θέλει δεκαετίες για να ολοκληρωθεί, ο κόσμος δεν περιμένει άλλο. Έχτιζε και θα συνεχίσει να χτίζει μεταφέροντας το πρόβλημα στο μέλλον και σε άλλους. Η λύση βρίσκεται στη νομοθεσία που έχει φτάσει σε αδιέξοδο και πλέον κάνει κύκλους γύρω από τον εαυτό της.
Άποψή μου είναι άμεσα, με διαδικασίες όπως η αναθεση του κτηματολογίου, τα ΣΔΙΤ ή ότιδήποτε άλλο, να αναλάβουν ιδιώτες μελετητές και μηχανικοί, γεωλόγοι, περιβαλλοντολόγοι κ.α. να εκπονήσουν με δικά τους έξοδα τις χωροταξικές, πολεοδομικές, γεωλογικές, περιβαλλοντικές κ.α. μελέτες και να υπάρχει εισφορά επί των οικοδομικών αδειών, συμβολαίων κ.α. για την αποπληρωμή τους. Χιλιάδες επιστήμονες ξοδεύουν το ηλεκτρικό ρεύμα του σπιτιού ή του γραφείου τους, δουλεύοντας τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους άσκοπα ενώ οι πολεοδομικές και άλλες μελέτες ανατίθενται με το σταγονόμετρο λόγω κρίσης και κάνουν δεκαετίες να εφαρμοστούν. Με τόσους υποαπασχολούμενους ή άνεργους μηχανικούς και άλλους επιστήμονες θα τελειώναμε με αυθαίρετα, περιβαλλοντική προστασία, πολεοδομικές και χωροταξικές μελέτες και όλα όσα απασχολούν δεκαετίες την πολεοδομική νομοθεσία το πολύ σε 2 χρόνια.
#6 Σχόλιο Από Αντώνης Χουρδάκης Στις 20 Σεπτέμβριος, 2016 @ 18:15
Αντώνης Χουρδάκης, αρχιτέκτων – πολεοδόμος,
Κωστή Αδοσίδη 13, 72400 Νεάπολη Κρήτης
Τηλ./fax 28410 32345 κιν. 6973232151
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΟΣ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΤΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΟΜΗΣΗ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΤΗΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΤΩΝ
1. Παρατίθενται σχετικές προτάσεις από το τελικό κείμενο της Ο.Ε. του ΤΕΕ – ΤΑΚ με θέμα: «Απόψεις για τη Β1 Φάση Αναθεώρησης και Εξειδίκευσης του Θεσμοθετημένου Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Κρήτης (ΠΠΧΣΑΑ)» (Αύγουστος.2015, όπως εγκρίθηκε με απόφαση της Δ.Ε. του ΤΕΕ – ΤΑΚ, σελ.123 – 124).
«Β. ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ «ΣΥΜΠΑΓΟΥΣ ΠΟΛΗΣ»
Οι αλλαγές αυτές προτείνεται να προστεθούν στο τελευταίο κεφάλαιο της μελέτης Β.1.2.β-5: Μεταβατικές διατάξεις ως ανάδραση προς την υφιστάμενη πολεοδομική νομοθεσία και ως απαραίτητη προυπόθεση για την υλοποίηση της πρότασης της μελέτης για «συμπαγή πόλη και περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης».
. Η τήρηση της αρχής της «συμπαγούς πόλης» προυποθέτει την έγκαιρη έγκριση των εγκεκριμένων από τα ΓΠΣ – ΣΧΟΟΑΠ επεκτάσεων των σχεδίων πόλεων, και το ότι επιτρέπεται η δόμηση εντός των ορίων των οικισμών. Δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για συμπαγή πόλη και για περιορισμό της δόμησης εκτός σχεδίου αν δεν υπάρχει σύντομη διαδικασία έγκρισης σχεδίων πόλης και όσο παρεμποδίζεται η δόμηση εντός των ορίων των οικισμών.
Δυστυχώς οι προυποθέσεις αυτές δεν υπάρχουν διότι
Α. Το ΥΠΕΚΑ .από το 2004 και μετά εμποδίζει συστηματικά την έγκριση των σχεδίων πόλης (επεκτάσεων ή εντός εγκεκριμένων ορίων οικισμών) και οικοδομικών συνεταιρισμών. Υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα έτοιμων μελετών για τις οποίες το ΥΠΕΚΑ κωλυσιεργεί συστηματικά. Χρειάζεται αλλαγή του θεσμικού πλαισίου έγκρισης των μελετών ώστε η έγκριση να γίνεται στον συντομότερο δυνατό χρόνο.
Β. Με την υπ. αρ. 1828/2008 Απόφαση του ΣτΕ, και την Εγκύκλιο 1/2010 ΥΠΕΚΑ, τα οικόπεδα εντός ορίων οικισμών που δεν είχαν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο δεν μπορούν από την εγκύκλιο και μετά να οικοδομηθούν (καθίστανται μη οικοδομήσιμα). Τα οικόπεδα αυτά αποτελούν μεγάλο ποσοστό των οικοπέδων εντός οικισμών. Ως προυπόθεση για την δόμηση επιβάλλεται η έγκριση σχεδίου πόλης, η οποία είναι αδύνατον να γίνει με την υφιστάμενη νομοθεσία. Αποτέλεσμα είναι η απαγόρευση δόμησης σε μεγάλα τμήματα εντός ορίων οικισμών.
Χρειάζεται τροποποίηση των αποφάσεων αυτών και της πολεοδομικής νομοθεσίας ώστε ο απαιτούμενος πολεοδομικός σχεδιασμός να είναι σύντομος και αποτελεσματικός. Μια λύση είναι να επιτρέπεται η πολεοδόμηση τμήματος του οικισμού (που θα επιλέγεται από τον Δήμο ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του Δήμου), να εγκρίνεται σύντομα από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και η πράξη εφαρμογής να γίνεται σταδιακά εκεί που υπάρχει ενδιαφέρον για οικοδόμηση.
Γ. Με τον Ν. 4269 ΦΕΚ 142/2014 «Χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση − Βιώσιμη ανάπτυξη».
– τα Σχέδια Χρήσεων Γης των Δήμων (Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια – Γ.Π.Σ. ή Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Ανάπτυξης Ανοικτής Πόλης – Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) μετονομάζονται σε Τοπικά Χωρικά Σχέδιά -Τ.Χ.Σ. και η έγκρισή τους θα γίνεται με Π.Δ. (ενώ μέχρι τώρα η έγκριση γινόταν με αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης).
– τα Σχέδια πόλης μετονομάζονται σε Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής – Ρ.Σ.Ε και θα εγκρίνονται ταυτόχρονα με τις αντίστοιχες πράξεις εφαρμογής με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης (μέχρι τώρα η έγκριση γινόταν με Π.Δ.),
Δεν είναι σαφές πως θα εγκριθούν οι πολυπληθείς εκκρεμείς πολεοδομικές μελέτες. Επίσης δεν έχουν εκδοθεί οι αποφάσεις για τον καθορισμό των νέων προδιαγραφών που προβλέπονται για τα Τοπικά Χωρικά Σχέδιά -Τ.Χ.Σ., (αντίστοιχα των Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., άρθρο 7 παρ. 12) και για τις πολεοδομικές μελέτες (Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής – Ρ.Σ.Ε., άρθρο 10-4δ.
Το μέχρι τώρα αποτέλεσμα του Ν. 4269/2014 είναι
– η συνέχιση της αδυναμίας έγκρισης των πολεοδομικών μελετών (νέο όνομα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής – Ρ.Σ.Ε), (α) λόγω της ασάφειας για την έγκριση των εκκρεμών μελετών και (β) λόγω της ρύθμισης για ταυτόχρονη έγκριση των Πράξεων Εφαρμογής, οι οποίες δεν μπορούν να εγκριθούν πριν από την οριστικοποίηση της πολεοδομικής μελέτης με συνέπεια αυξημένο κόστος για τους Δήμους και σημαντικές νέες καθυστερήσεις στην έγκριση των πολεοδομικών μελετών.
– η σύγχυση για την ανάθεση Γ.Π.Σ. που έχουν προκηρυχθεί και η καθυστέρηση έγκρισης νέων ΓΠΣ – ΣΧΟΟΑΠ (ή ΤΧΣ με το νέο όνομα) λόγω των διαδικασιών που απαιτούνται για να γίνουν Π.Δ.
Χρειάζεται
(α) Να εγκριθούν σύντομα οι προβλεπόμενες αποφάσεις για τον καθορισμό των προδιαγραφών των Τ.Χ.Σ., Ρυμοτομικών Σχεδίων και Πράξεων Εφαρμογής.
(β) Να διαχωριστεί η έγκριση των νέων Ρυμοτομικών Σχεδίων από την έγκριση των πράξεων εφαρμογής οι οποίες ανάλογα με τις ανάγκες να μπορούν να γίνονται τμηματικά και όχι υποχρεωτικά σε όλη της έκταση της πολεοδόμησης.
(γ) Ολες οι πολυπληθείς εκκρεμείς πολεοδομικές μελέτες να υπαχθούν στις μεταβατικές διατάξεις και να εγκρίνονται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με τις προδιαγραφές με τις οποίες ανατέθηκαν.
(δ) Δυνατότητα εγκατάστασης στους οικισμούς οικοτεχνίας κτλ (βλέπε Β4.1. Σημειακές δραστηριότητες ανάπτυξης βιομηχανίας – βιοτεχνίας)
(ε) Να γίνει αναμόρφωση της νομοθεσίας σχετικά με τα καταφύγια άγριας ζωής με σαφή περιορισμό των προβλεπόμενων δραστηριοτήτων και μεγάλων εγκαταστάσων για αποτελεσματικότερη προστασία τους.
Δ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
-Τα ακίνητα εντός ορίων οικισμών φορολογούνται στις μεταβιβάσεις και τον ΕΝΦΙΑ με ανύπαρκτες πλασματικές αντικειμενικές αξίες ως οικόπεδα ενώ με την υφιστάμενη νομοθεσία απαγορεύεται να οικοδομηθούν. Σε αρκετούς οικισμούς οι κάτοικοι ζητούν μείωση τω ορίων των οικισμών για να αποφύγουν την φορολόγηση στις μεταβιβάσεις για ανύπαρκτες αξίες.
– Το ίδιο συμβαίνει και με τα ακίνητα εκτός σχεδίου όπου έχουν ήδη επιβληθεί περιορισμοί δόμησης από τα εγκεκριμένα ΓΠΣ – ΣΧΟΟΑΠ και σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα αν εφαρμοστούν οι προτάσεις της μελέτης για γενικό δραστικό περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης
Προτείνεται η αντικειμενική αξία των ακινήτων να πλησιάζει την πραγματική, και στην περίπτωση που ένα ακίνητο εντός ορίων οικισμού δεν έχει πρόσωπο και δεν οικοδομείται ή είναι εκτός σχεδίου και δεν επιτρέπεται να οικοδομηθεί να θεωρείται ως αγροτεμάχιο.»
2. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΚΡΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
2.1. Στην εγκύκλιο του ΥΠΑΠΕΝ της 6 – 8 -2014 (Α.Π.: 38525) (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1) διευκρινίζεται ότι :
«έως ότου εγκριθούν τα Τοπικά ή Ειδικά Χωρικά Σχέδια, ώστε να είναι εφικτή η έγκριση και εφαρμογή του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, η πολεοδόμηση μιας περιοχής γίνεται με την έγκριση Πολεοδομικής Μελέτης και σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν πριν τη δημοσίευση του νόμου, με την προϋπόθεση ότι αυτή προβλέπεται από υπερκείμενο σχεδιασμό (ΓΠΣ, ΖΟΕ, ΣΧΟΟΑΠ κλπ). Σημειώνεται δε ότι τυχόν απαιτούμενη αναθεώρηση ή εν γένει τροποποίηση εγκεκριμένων Πολεοδομικών Μελετών (όπως για την εναρμόνιση με ισχύον ΓΠΣ), για τις περιοχές που δεν έχουν εγκριθεί Τοπικά ή Ειδικά Χωρικά Σχέδια, γίνεται με την προγενέστερη διαδικασία της δημοσίευσης του νόμου 4269.»
2.2. Κατά την διαδικασία έγκρισης των πολεοδομικών μελετών (Π.Μ.) παρουσιάζονται τα εξής προβλήματα :
– Σύμφωνα με τις προδιαγραφές για την έγκριση των Π.Μ. (απόφαση Υπουργού 5731/1146/00 – ΦΕΚ-329/Β/15-3-00 και εγκύκλιος 47 – Αθήνα 28-6-2004 ΔΤΕ/ β/οικ. 2801/ 1152) απαιτείται η αναγραφή στα σχετικά σχέδια των συντεταγμένων των Οικοδομικών Τετραγώνων (Ο.Τ.). Οι συντεταγμένες αυτές είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν με τις μικρές προσαρμογές και μετατοπίσεις για την προσαρμογή στην λεπτομερέστερη αποτύπωση με την Πράξη Εφαρμογής.
– Η αναγραφή αυτή δημιουργεί το πρόβλημα ότι μεταξύ της Πολεοδομικής Μελέτης (που εγκρίνεται με Π.Δ.) και της Πράξης Εφαρμογής θα υπάρχουν μικρές διαφορές στις συντεταγμένες των κορυφών των Ο.Τ. και αμφισβητήσεις για το ποιες συντεταγμένες είναι οι εγκυρότερες με συνέπεια να υπάρχουν πιθανές διαμάχες μεταξύ ιδιοκτητών για την εγκυρότερη εφαρμογή της Π.Μ. (τυχόν ρυμοτομήσεις κλπ.)
– Επί πλέον λόγω της σμίκρυνσης των χαρτών κατά την δημοσίευσή τους, οι συντεταγμένε είναι δυσανάγνωστες έως μη αναγνώσιμες στου χάρτες που δημοσιεύονται στα ΦΕΚ.
– Επισημαίνεται ότι τα οικονομικά των Ο.Τ.Α. στην σημερινή συγκυρία δεν επιτρέπουν την ταυτόχρονη εκπόνηση της Πολεοδομικής Μελέτης και της Πράξης Εφαρμογής.
2.3. Για την ταχύτερη έγκριση των πολεοδομικών μελετών προτείνεται να τροποποιηθούν οι προδιαγραφές για την έγκριση των πολεοδομικών μελετών στα εξής σημεία:
– Να διαχωριστεί η Πολεοδομική Μελέτη από την Πράξη Εφαρμογής και να δοθεί η δυνατότητα η Πράξη Εφαρμογής να εγκρίνεται σε τμήμα μιας Πολεοδομικής Ενότητας και όχι απαραίτητα στο σύνολό της, ανάλογα με τα τοπικά προβλήματα.
– Να μην αναγράφονται οι συντεταγμένες των κορυφών Ο.Τ. στα σχέδια έγκρισης των Π.Μ. (όπως π.χ. και στα εγκεκριμένα Σχέδια Πόλης δεν αναγράφεται το πλάτος των οδών για να αποφεύγονται άσκοπες διαμάχες και να διευκολύνεται η προσαρμογή της Π.Μ. στη υφιστάμενη κατάσταση).
– Οι Πολεοδομικές Μελέτες να μπορούν να εγκρίνονται σε ψηφιοποιημένα τοπογραφικά διαγράμματα που έχουν συνταχθεί με τις προδιαγραφές που ήταν σε ισχύ κατά την εκπόνηση των πολεοδομικών μελετών και ειδικότερα του Β ή Β1 σταδίου (αυτή η ρύθμιση διευκολύνει την έγκριση Πολεοδομικών Μελετών που εκκρεμούν για πολλά χρόνια).
20/9/2016
Αντώνης Χουρδάκης, αρχιτέκτων – πολεοδόμος, συντονιστής στην Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ – ΤΑΚ με θέμα: «Απόψεις για τη Β1 Φάση Αναθεώρησης και Εξειδίκευσης του Θεσμοθετημένου Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Κρήτης (ΠΠΧΣΑΑ)» (Αύγουστος.2015).
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1.
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ & ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Γενική Δ/νση Πολεοδομίας
Δ/νση Πολεοδομικού Σχεδιασμού
Ταχ. Δ/νση: Αμαλιάδος 17
Ταχ. Κωδ.: 115 23 Αθήνα
Αθήνα, 6 – 8 -2014
Α.Π.: 38525
Προς: 1.Διευθύνσεις Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού (ΠΕΧΩΣΧ) των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (για ενημέρωση των ΥΔΟΜ χωρικής τους αρμοδιότητας)
2. Αποδέκτες Πολεοδομικών Εγκυκλίων
Κοιν:
1. Γρ. Υπουργού
2. Γρ. Αν. Υπουργού
3. Γρ. Γ.Γ. Χωρ & Αστ. Περιβάλλοντος
4. Δ/νση Νομοθετικού Έργου
5. ΔΟΚΚ
6. Υπουργείο Εσωτερικών
Γεν. Δ/νση Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Σταδίου 27, 10183 Αθήνα
ΘΕΜΑ: Μεταβατικές Διατάξεις ν. 4269/2014 «Χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση – Βιώσιμη ανάπτυξη»
Με αφορμή ερωτήματα Υπηρεσιών επί των μεταβατικών διατάξεων των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ και Πολεοδομικών Μελετών του Κεφαλαίου Α και Β του ν. 4269/2014, διευκρινίζουμε τα ακόλουθα:
A. Άρθρο 13α
Σχετικά με το άρθρο 13α, στο οποίο τίθενται αποκλειστικά και μόνο μεταβατικές διατάξεις του κεφαλαίου Α: Χωροταξικός και Πολεοδομικός Σχεδιασμός:
1. Εκκρεμείς διαδικασίες έγκρισης, αναθεώρησης ή εν γένει τροποποίησης σύμφωνα με την παράγραφο 2 νοούνται οι μελέτες των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ για τις οποίες έως την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου (28/6/2014) είχε τουλάχιστον ανακηρυχθεί ανάδοχος.
2. Επίσης, με τις διατάξεις της παραγράφου 3 αποσαφηνίζεται ότι έως ότου εγκριθούν τα Τοπικά ή Ειδικά Χωρικά Σχέδια, ώστε να είναι εφικτή η έγκριση και εφαρμογή του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, η πολεοδόμηση μιας περιοχής γίνεται με την έγκριση Πολεοδομικής Μελέτης και σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν πριν τη δημοσίευση του νόμου, με την προϋπόθεση ότι αυτή προβλέπεται από υπερκείμενο σχεδιασμό (ΓΠΣ, ΖΟΕ, ΣΧΟΟΑΠ κλπ). Σημειώνεται δε ότι τυχόν απαιτούμενη αναθεώρηση ή εν γένει τροποποίηση εγκεκριμένων Πολεοδομικών Μελετών (όπως για την εναρμόνιση με ισχύον ΓΠΣ), για τις περιοχές που δεν έχουν εγκριθεί Τοπικά ή Ειδικά Χωρικά Σχέδια, γίνεται με την προγενέστερη διαδικασία της δημοσίευσης του νόμου 4269.
Β. Άρθρο 33
Σχετικά με το άρθρο 33, στο οποίο τίθενται αποκλειστικά και μόνο μεταβατικές διατάξεις του κεφαλαίου Β: Κατηγορίες και Περιεχόμενο Χρήσεων Γης:
1. Με την παράγραφο 2 ορίζεται ότι τα ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ που είναι σε διαδικασία έγκρισης, αναθεώρησης ή εν γένει τροποποίησης μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, αυτά εναρμονίζονται, σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται, με τις νέες χρήσεις γης, εξαιρουμένων περιπτώσεων ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και επίκειται κίνδυνος απώλειας της χρηματοδότησης. Ειδικότερα:
1.1. Τα ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ για τα οποία, μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, είχε γνωμοδοτήσει το αρμόδιο συλλογικό όργανο (ΣΥΠΟΘΑ ή Ε.Ε ΟΡΣΑ/ΟΡΘΕ) επί του β2 σταδίου της μελέτης εγκρίνονται με βάση τις προϋφιστάμενες διατάξεις των χρήσεων γης.
1.2. ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ για τα οποία, μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, δεν είχε γνωμοδοτήσει το αρμόδιο συλλογικό όργανο (ΣΥΠΟΘΑ ή Ε.Ε ΟΡΣΑ/ΟΡΘΕ) επί του β2 σταδίου της μελέτης, εγκρίνονται με τις ισχύουσες διατάξεις των χρήσεων γης. Για την προσαρμογή της μελέτης στις χρήσεις γης του νόμου, απαιτείται η σύνταξη ειδικής έκθεσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 33.
1.3. Στις περιπτώσεις ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ, συγχρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ, που μέχρι τη δημοσίευση του νόμου έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες διαβούλευσης αλλά δεν έχουν γνωμοδοτήσει τα αρμόδια συλλογικά όργανα, προκειμένου να μην απολέσουν τη χρηματοδότηση δύναται με σχετική απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου να εγκρίνονται με τις προϋφιστάμενες διατάξεις.
2. Με την παράγραφο 3 ορίζεται ότι οι Πολεοδομικές Μελέτες που είναι σε διαδικασία έγκρισης, αναθεώρησης ή εν γένει τροποποίησης, μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, εναρμονίζονται με τη διαδικασία που περιγράφεται με τις νέες χρήσεις γης, εξαιρουμένων ειδικών περιπτώσεων. Ειδικότερα:
2.1. Πολεοδομικές Μελέτες για τις οποίες, μέχρι τη δημοσίευση του νόμου είχε γνωμοδοτήσει το αρμόδιο συλλογικό όργανο (ΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΥΠΟΘΑ) εγκρίνονται με τις προϋφιστάμενες διατάξεις.
2.2. Πολεοδομικές Μελέτες για τις οποίες, μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, δεν είχε γνωμοδοτήσει το αρμόδιο συλλογικό όργανο (ΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΥΠΟΘΑ) εναρμονίζονται με τις νέες χρήσεις γης σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται εκ νέου ανάρτηση της μελέτης και θετική γνωμοδότηση του συλλογικού οργάνου.
2.3. Κατ’ εξαίρεση των ανωτέρω, Πολεοδομικές Μελέτες της περίπτωσης 2.2. μετά από απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, στην οποία αναφέρονται ιδιαίτεροι λόγοι και θετική γνωμοδότηση του αρμοδίου συλλογικού οργάνου είναι δυνατό να ολοκληρώνονται με τις προϋφιστάμενες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΠΣ
Εσωτερική Διανομή
– ΔΠΣ
– Δ/ντής ΔΠΣ Θ. ΨΥΧΟΓΙΟΣ
– Τμήμα Α’
– Τμήμα Β’
– Ιστοσελίδα ΥΠΕΚΑ
#7 Σχόλιο Από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΒΙΔΗΣ Στις 22 Σεπτέμβριος, 2016 @ 10:13
Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα σε περιπτώσεις ασυμβατότητας χρήσεων μεταξύ δύο επιπέδων χωροταξικού – πολεοδομικού σχεδιασμού. Εάν υπάρχει εγκεκριμένο ΓΠΣ, μετά την ισχύ του Ν. 2508/97, με απόφαση Γ. Γραμματέα, ως υπερκείμενος σχεδιασμός ενός Σχεδίου Πόλης, που εγκρίθηκε με ΠΔ. Παράδειγμα : Αναθεωρημένο ΓΠΣ (2009)επιβάλει χρήσεις γης διαφορετικές σε τομείς της πόλης, όπου ισχύει αναθεωρημένο Σχέδιο Πόλης (1989). Με την κείμενη νομοθεσία για να παράξουν πραγματικό αποτέλεσμα θα πρέπει να είναι εναρμονισμένα. Άρα απαιτείται είτε γενική αναθεώρηση του Σχεδίου Πόλης, είτε τροποποιήσεις. Η διαδικασία που προκύπτει είναι χρονοβόρα και είναι αδύνατη η γρήγορη προσαρμογή σε σύγχρονες απαιτήσεις σχεδιασμού. Βέβαια θα έπρεπε να υπάρχει η σχετική μέριμνα, αλλά και πάλι είναι σαφής η αδυναμία γρήγορης προσαρμογής. Θεωρώ πως πρέπει να υπάρξει ρύθμιση αυτοματοποιημένης διαδικασίας αναφορικά με την εναρμόνιση και εξειδίκευση χρήσεων γης.
#8 Σχόλιο Από ΟΛΓΑ Στις 29 Σεπτέμβριος, 2016 @ 13:02
Τι γινεται με αυτά τα ΓΠΣ της τελευταιασ 5ετιας που είναι ηδη ψηφισθεντα και δεν εχουν γινει οι πολεοδομικεσ μελετεσ ακομα!!!!!!!!!!
#9 Σχόλιο Από ΣΔΑΤΜΚ Στις 9 Οκτώβριος, 2016 @ 13:08
Ούτε κουβέντα για τις πολυπόθητες προδιαγραφές του Ν.4269/2014. Καθορίζονται από τον Υπουργό χρονοδιάγραμμα για την σύνταξη και έγκριση των μελετών. Τελικά ο Ν.4269/2014 θα εφαρμοστεί από την παρούσα Κυβέρνηση ή θα αντικατασταθεί με άλλον; Ως πότε θα παραμένει ένα τέλμα που δίνει διέξοδο σε νέα αυθαίρετη δόμηση;
#10 Σχόλιο Από Εμμανουέλα Βερνάδου Στις 9 Οκτώβριος, 2016 @ 20:54
Θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η πολεοδόμηση με σοβαρότητα και όχι προχειρότητα που βολεύει την διαπλοκή και την αυθαιρεσία. Τι θα κάνει το παρατηρητήριο με περιπτώσεις όπως τις παρακάτω;
1.Στο σχέδιο πόλης των Γλυκών Νερών υπάρχουν ανένταχτα οικοδομικά τετράγωνα που περιβάλλονται από ενταγμένα Οικοδομικά Τετράγωνα και προϋπάρχοντα πριν το Σχέδιο Πόλης Οικοδομικά Τετράγωνα «διασπάστηκαν» και με μάλιστα με πεζοδρόμους(!) με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν στο προϋπάρχον ενιαίο οικοδομικό τετράγωνο τμήματα εντός σχεδίου και τμήματα εκτός σχεδίου.
2.Στο Δήμο Ρεθύμνου ενέταξαν στο Σχέδιο Πόλης μια περιοχή και δημιούργησαν Οικοδομικό Τετράγωνο που περιέχει την βαθιά γραμμή ρέματος.
3. Στην Κερατέα, στην περιοχή Αγία Μαρίνα υπάρχουν οικόπεδα 500 τ.μ. τα οποία έχουν τα περισσότερα κτιστεί. Ωστόσο, η περιοχή είναι ακόμα εκτός σχεδίου.
Αν το παρατηρητήριο δεν παρατηρεί απλώς αμέτοχο για όλα παράλογα που συναντάμε στην ελληνική πραγματικότητα και κάνει κάτι για να υπάρξει ένας εξορθολογισμός του τι είναι δάσος, πόλη, ρέμα και τι εκτός σχεδίου τότε έχει λόγω ύπαρξης. Αν συνεχίζει να κλείνει τα μάτια στην πραγματικότητα και εξακολουθήσει να θεωρεί δάσος ή εκτός σχεδίου εκεί που ήδη υπάρχει πυκνή δόμηση, τότε δεν υπάρχει λόγος να δημιουργηθούν περισσότερες δομές που παράγουν μεγαλύτερη γραφειοκρατία.
Αν ο στόχος είναι η ανάπτυξη, όπως θα έπρεπε να είναι, θα πρέπει να γίνουν βήματα για να ξεκαθαρίσει το τοπίο και το νομοσχέδιο θα έπρεπε να τεκμηριώνει με ποιο τρόπο το Παρατηρητήριο θα βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση.