Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα5) Προτείνεται ο λογιστικός προσδιορισμός βάσει λογιστικών καταστάσεων των εισοδημάτων όλων των κατηγοριών ελεύθερων επαγγελματιών και επιτηδευματιών και η κατάργηση του ειδικού τρόπου φορολόγησης που ισχύει για ορισμένες κατηγορίες επαγγελμάτων.Σχόλιο του χρήστη ΠΕΤΡΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ | 31 Δεκεμβρίου 2009, 11:52
Ως μηχανικός θίγομαι από την γενική εφαρμογή του λογιστικού τρόπου φορολόγησης. Όμως η πρόταση έχει λογική βάση και ικανοποιεί το αίσθημα όλων εκείνων που φορολογούνται λογιστικά και δεν κατανοούν ποιοί λόγοι έχουν οδηγήσει στον εξωλογιστικό προσδιορισμό των εισοδημάτων ορισμένων κατηγοριών επαγγελματιών. Όμως αν εφαρμοστεί τόσο επιθετικά και εκδικητικά όσο παρουσιάζεται από τα ΜΜΕ, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Μιλώντας για τον κλάδο μου, έχω να παρατηρήσω ότι το ειδικό καθεστώς που ισχύει για τους μηχανικούς, άσχετα από την αιτιολόγησή του από το ΤΕΕ, έχει οδηγήσει στην ειλικρινή φορολογική συμπεριφορά των συναδέλφων του κλάδου μου. Γιατί; Διότι με την εφαρμογή των συντελεστών ο φόρος που τελικά καταβάλλει ο μηχανικός είναι λογικός. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό που οδηγεί στην μη ειλικρινή φορολογική συμπεριφορά είναι η σημερινή φορολογική κλίμακα των μη μισθωτών: 0 - 10500 φόρος 0% 10500- 12000 φόρος 15% (τι λόγο ύπαρξης έχει τόσο μικρό κλιμάκιο;) 12000 - 30000 φόρος 27% 30000 - 75000 φόρος 37% >75000 φόρος 40% Πιστέυω ότι το 37% και το 40% είναι υπερβολικά μεγάλα ποσοστά και ότι όλοι οι λογιστικά φορολόγούμενοι σήμερα κάνουν τα αδύνατα δυνατά να μην δηλώνουν πάνω από 30000. Για τον ίδιο λόγο, αν το κλιμάκιο των 75000 το πάτε στις 50000 δεν θα γίνει τίποτα για να μην πω ότι θα ενταθεί η απόκρυψη των εισιοδημάτων. Άρα οι προτάσεις είναι: Μιλώντας στενά για τον κλάδο των μηχανικών μπορείτε εύκολα να μαζέψετε παραπάνω χρήματα απλά αυξάνοντας τους συντελεστές του ειδικού τρόπου φορολόγησης. Πιστεύω ότι κανείς δεν θα έχει αντίρρηση και δεν θα διαταχθεί η ειλικρινής φορολογική συμπεριφορά του κλάδου. Όμως αυτή η πρόταση έχει το μειονέκτημα ότι στην υπόλοιπη κοινωνία θα δημιουργηθεί η εντύπωση ότι συνεχίζουν να υπάρχουν ευνοούμενες κοινωνικές ομάδες. Μια δεύτερη πρόταση, περισσότερο τολμηρή, είναι ο συντελεστής του ανώτερου φορολογικού κλιμακίου να μην ξεπερνά το 30-32%. Ταυτόχρονα για τους μη μισθωτούς θα πρέπει η φορολόγηση να αρχίζει από το πρώτο Έυρώ. Όλοι θα φορολογούνται λογιστικά απλοποιώντας την σημερινή δαιδαλώδη φορολογική νομοθεσία. Παράδειγμα: 0 - 7500 φόρος 5% 7500 - 15000 φόρος 10% 15000 - 25000 φόρος 15% 25000 - 35000 φόρος 22% 35000 - 50000 φόρος 29% >50000 φόρος 32% Μια φορολογική κλίμακα με τέτοια προοδευτικότητα που εξσφαλίζει μικρές διαφορές μεταξύ των διαδοχικών φορολογικών κλιμακίων θα μειώσει το φόβο της δήλωσης μεγαλύτερων εισοδημάτων και σε συνδυασμό με την προτεινόμενη εφαρομογή τεκμηρίων διαβίωσης θα οδηγήσει σε αύξηση των εσόδων. Για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί ανάλογα και η κλίμακα των μισθωτών, οι οποίοι επίσης φοροδιαφεύγουν σήμερα (αδήλωτη δεύτερη εργασία, μαύρα μπόνους κ.λπ.), όμως σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να διατηρηθεί το αφορολόγητο στην περιοχή των 10000 για να προστατευτούν οι πραγματικά ασθενέστεροι.