• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΑΝΩΛΗΣ' | 31 Δεκεμβρίου 2009, 11:07

    Α. ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Στη σημερινή οικονομική συγκυρία, με τον περιορισμό της οικονομικής δραστηριότητας και την εν γένει απραξία στην αγορά ακινήτων, καθίσταται περισσότερο από ποτέ επιτακτική η ανάγκη εξορθολογισμού της φορολογίας των τελευταίων και η θέσπιση μέτρων και κινήτρων για την επαναδραστηριοποίηση της οικοδομής, στην οποία εμπλέκονται πολλοί κλάδοι παραγωγής και ασχολείται πληθώρα επαγγελματιών. Τα ακίνητα, είτε αστικά ( εντός σχεδίου πόλης-οικισμών), είτε εκτός οργανωμένων οικιστικών περιοχών ( αγροτικά κτλ), επιβαρύνονται σήμερα με πλήθος υψηλών εμμέσων και αμέσων φόρων, οι κυριότεροι των οποίων είναι - Φόρος κτήσης με αγορά ή γονική παροχή ή δωρεά ή κληρονομιά ή χρησικτησία - Φόρος εισοδήματος από εκμετάλλευση των ακινήτων ( μισθώματα οικοδομών, μισθώσεις αγροτικών εκτάσεων κτλ) - Φόρος κατοχής ακινήτων ( ΕΤΑΚ ή ΦΜΑΠ, δημοτικά τέλη κτλ) - ΦΠΑ για προμήθειες υλικών και εργασίες κατά την ανέγερση των οικοδομών με τα πάσης φύσεως τέλη για τη σύνδεση της οικοδομής με τα κοινωφελή δίκτυα Β. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ 1. Μεταβίβαση ακινήτων 1.1 Μείωση του φόρου μεταβίβασης ακινήτων τουλάχιστον κατά 50% με καθιέρωση μέσης αντικειμενικής αξίας ανά περιοχή που θα προσεγγίζει το επίπεδο της αγοραίας. Η αντικειμενική αυτή αξία θα ανατιμάται ή θα υποτιμάται τουλάχιστον ανά τριετία, αναλόγως της ευνοϊκότητας ή της δυσμένειας της γενικότερης οικονομικής συγκυρίας. 1.2 Κατάργηση της υποχρεωτικής παρουσίας δικηγόρων στις συμβολαιογραφικές πράξεις. Θα παρίστανται μόνο όταν ο ενδιαφερόμενος πωλητής ή αγοραστής, που αναλαμβάνει τη διαπραγμάτευση και το βάρος της αμοιβής των, το κρίνει αναγκαίο. 1.3 Απεξάρτηση της αμοιβής του συμβολαιογράφου από την αξία της μεταβιβαζόμενης ύλης, όπως θεσμοθετήθηκε και η απεξάρτηση της αμοιβής των μελετητών δημοσίων έργων από τους προϋπολογισμούς των μελετώμενων έργων. Άλλωστε, το συμβολαιογραφικό επάγγελμα, θα απελευθερωθεί σύντομα , βάσει κοινοτικής οδηγίας. 1.4 Κατάργηση των πάσης φύσεως τελών υπέρ του ταμείου νομικών, κατά την σύνταξη των συμβολαιογραφικών πράξεων 1.5 Προοδευτική φορολογική κλίμακα κληρονομιών, γονικών παροχών, δωρεών, με υψηλό αφορολόγητο, από μηδενική βάση και χωρίς εμπλοκή προηγουμένων πράξεων, κατά την εκκαθάριση του αντίστοιχου φόρου. 2. Εκμετάλλευση ακινήτων 2.1 Ενεργοποίηση της υπάρχουσας διάταξης για το κατώτερο επιτρεπτό μίσθωμα κατοικίας, βάση της αντικειμενικής αξίας, με προσθήκη νέων στηλών στο έντυπο Ε2. Κάθε δηλούμενο μηνιαίο μίσθωμα, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσο με το ως άνω κατώτερο. 2.2 Στις δαπάνες των κωδικών:151, 152, 156, 157 του εντύπου Ε1, θα πρέπει να περιληφθούν και τα μερίδια των κοινοχρήστω δαπανών που αντιστοιχούν στα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, για όσο χρόνο παραμένουν κενά και κάθε άλλη δαπάνη που επαυξάνει την ενεργειακή αποδοτικότητα της κατασκευής των( μονώσεις, στεγανά εξωτερικά κουφώματα με διπλούς υαλοπίνακες κτλ). Αν το σύνολο των ετήσιων δαπανών των ως άνω κωδικών υπερβαίνουν το 40% του συνόλου των δηλουμένων ετησίων μισθωμάτων, η πρόσθετη αυτή δαπάνη θα πρέπει να μεταφέρεται στη επόμενη φορολογική χρήση, να συναθροίζεται με την αντίστοιχη δαπάνη της χρήσης αυτής και όχι να μεταφέρεται στον κωδικό 049 του πίνακα 7 για να εκπέσει ασήμαντο τμήμα της πρόσθετης αυτής δαπάνης από το φορολογητέο ποσό. Με την πρόταση αυτή, παρέχεται κίνητρο στους εκμισθωτές να απαιτούν από τους υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, σοβατζήδες, τεχνίτες σιδηρών κατασκευών και αλουμινοκατασκευών κτλ, πλήρεις αποδείξεις, καθότι όλοι αυτοί φοροδιαφεύγουν, όχι τόσο από τις νέες οικοδομές, που υποχρεούνται οπωσδήποτε να εκδώσουν τιμολόγια, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για την παροχή ρεύματος και νερού στη νέα οικοδομή, που και αυτό ( τιμολόγιο) δεν αντιπροσωπεύει συνήθως την πραγματική ακαθάριστη αμοιβή τους, αλλά από τις επισκευές, ανακαινίσεις και συντηρήσεις υπαρχουσών οικοδομών, που εκτελούνται νομιμως χωρίς οικοδομική άδεια, δεν ελέγχονται από καμία αρχή και πραγματοποιούνται σήμερα σε μεγάλη έκταση σε όλη τη χώρα. 3. Φόρος κατοχής ακινήτων. Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ήδη ότι θα καταργήσει το ΕΤΑΚ και θα επαναφέρει τον ΦΜΑΠ, με αύξηση του αφορολογήτου ορίου για την απαλλαγή των λαϊκών στρωμάτων χαμηλού εισοδήματος , με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν με τη φορολογία αυτή τους έχοντες και κατέχοντες. Προτού όμως το Υπουργείο Οικονομικών οριστικοποιήσει την προοδευτική κλίμακα του ΦΜΑΠ, θα πρέπει να σταθμίσει τους ακόλουθους παράγοντες 3.1 Στη φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας θα περιληφθούν αναγκαστικά αστικά ακίνητα, τα οποία θα υποστούν τριπλή φορολόγηση, όπως είναι τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα ( Φόρος εισοδήματος, Ειδικός φόρος οικοδομών, Φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας). 3.2 Στην πιο πάνω ΦΑ, θα περιληφθούν ακίνητα εντός εγκαταλελειμμένων οικισμών, πολλά απο τα οποία έχουν ερειπωθεί και δεν έχουν καμία εμπορική αξία και ζήτηση. Το ίδιο ισχύει και για τα μικρά αγροκτήματα, καλλιεργημένα ή μη εντός των οικισμών αυτών, τα οποία θεωρούνται οικόπεδα σημαντικής αντικειμενικής αξίας. 3.3 Αν τελικά στη φορολογητέα αξία περιληφθούν και τα ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης και εκτός οικισμών ( τα οποία δεν περιλαμβάνονται στο ΕΤΑΚ, θα πρέπει να γίνει σχολαστική κατηγοριοποίηση αυτών. Πχ, σε παραθαλάσσιες εκτάσεις, εντός της ζώνης των 800μ, με απόκρημνες ακτές, με εγκάρσιες κλίσεις εδάφους >70%, με ανύπαρκτη δυνατότητα προσπέλασης κτλ, θα είναι εντελώς παράλογο να υπολογίζεται η αντικειμενική αξία τους σύμφωνα με το έντυπο ΑΑ-ΓΗΣ και μάλιστα με τη συνιστώσα της αξίας ΑΔ. Γεωργικές εκτάσεις πολυτεμαχισμένες με δενδρώδεις καλλιέργειες, με ασήμαντη γεωργική παραγωγική αξία, που ούτως ή άλλως φορολογείται η αξία του παραγόμενου προϊόντος, θα είναι αστείο να περιληφθούν στην φορολογητέα αξία της ΜΑΠ. Απαιτείται σοβαρή μελέτη, ως προς τα εκτός σχεδίου και οικισμών ακίνητα, που πρέπει να περιληφθούν ή μη στον ΦΜΑΠ. Κατά τη γνώμη μας,μόνο μεγάλες εκτάσεις ( >100 στρέμματα), ενιαίες ή σε μικρή διασπορά, με οργανωμένες και αποδοτικές καλλιέργειες, ή παραθαλάσσιες εκτάσεις, χωροθετημένες, με όλα τα θετικά χαρακτηριστικά μελλοντικής αξιοποίησης, θα πρέπει να περιληφθούν.