Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΝομοθετικά Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής / ΕισαγωγήΣχόλιο του χρήστη κώστας | 1 Ιανουαρίου 2010, 23:26
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΘΕΜΑ: ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ. Για να προσεγγίσουμε σωστά το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας πρέπει να αναλύσουμε διεξοδικά τη φορολογική νομοθεσία και να εντοπίσουμε τις όποιες αδυναμίες της. Φυσικά, εδώ κάνω μια πολύ πρόχειρη προσέγγιση. Η φορολογική νομοθεσία έχει τις εξής, εύκολα εντοπιζόμενες αδυναμίες: 1. Πολυνομία που σημαίνει ότι ο πολίτης αγνοεί βασικά σημεία της και μπαίνει σε διαδικασία συμβιβασμού με τις φορολογικές αρχές και λαδώματος υπαλλήλων προκειμένου να «ξεμπερδέψει». 2. Υποκειμενικότητα που δίνει τη δυνατότητα σε κάποιους επίορκους εφοριακούς να μπαίνουν σε διαδικασίες συμβιβασμού. 3. Τυπικές διαδικασίες στις οποίες πολλές φορές θυσιάζεται η ουσία 4. Μη κατοχύρωση του επαγγέλματος του λογιστή και νεφελώδεις διατάξεις για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του 5. Συνεχείς αλλαγές οι οποίες γίνονται για να γεμίσουν ουσιαστικά τα ταμεία του κράτους. 6. Ελλιπής έλεγχος εφοριακών υπαλλήλων, όχι σωστή λειτουργία του πόθεν έσχες και άκρατος συνδικαλισμός - και εδώ όπως και σε πολλούς άλλους κλάδους - αποτελούν και εδώ τροχοπέδη στη σωστή λειτουργία του δημοσίου τομέα. 7. Ανοργανωσιά όσον αφορά τους λογιστές. Όχι ουσιαστική κατοχύρωση του επαγγέλματος τους και των αμοιβών τους. Ασάφεια όσον αφορά τις υποχρεώσεις τους. Και τέλος ένα πλήθος συνταξιούχων εφοριακών, τραπεζικών κλπ που συμπληρώνουν το εισόδημά τους παρέχοντας υπηρεσίες λογιστή, χωρίς απόδειξη φυσικά. Το κράτος χρόνια τώρα ανέχεται αυτή την κατάσταση και με την ανοχή του και τις πρακτικές του την ενθαρρύνει. ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ?? I. Απλούστευση και αυστηροποιήση φορολογικής νομοθεσίας. Κατάργηση του ΚΒΣ, ενός αναχρονιστικού νομοθετήματος που θυσιάζει την ουσία στον τύπο. Μπορείς δηλαδή να φοροδιαφεύγεις, και ταυτόχρονα να εφαρμόζεις όλες τις διατάξεις ΚΒΣ. Η Αυστηροποιήση της φορολογικής νομοθεσίας, αν συλληφθεί κάποιος να φοροδιαφεύγει κατ’εξακολούθησιν να κλείνει η επιχείρηση του και ο ίδιος να έχει δυσβάστακτες ποινικές ευθύνες. Αν αποδειχτεί σύμπραξη του λογιστή να του αφαιρείται η άδεια. II. Πλήρης μηχανοργάνωση των επιχειρήσεων υποχρεωτικά. Τόσο οι επιχειρήσεις που εκδίδουν τιμολόγια, όσο και οι επιχειρήσεις λιανικής να είναι συνδεμένες με taxis – μέσω φορολογικού μηχανισμού για τις πρώτες και ταμιακών μηχανών για τις δεύτερες-και να παρακολουθείται η είσπραξη εσόδων από αυτές. Τα βιβλία να ενημερώνονται ηλεκτρονικά –μέσω taxis- και για έσοδα και για έξοδα -όσον αφορά τα έσοδα , αφού θα ενημερώνεται το σύστημα αυτόματα με την έκδοση του παραστατικού και όσον αφορά τα έξοδα επίσης θα ενημερώνεται αυτόματα το σύστημα από τον αντισυμβαλλόμενο εκδότη. Ο φορολογούμενος θα παρεμβαίνει στα βιβλία του μόνο για αιτιολογημένη διόρθωση. Ετσι αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα, αυτό της έκδοσης τιμολογίων ετεροχρονισμένα με ημερομηνία προηγούμενου έτους για προφανείς λόγους, αφού ο φορολ. Μηχανισμός δεν μπορεί να εκδόσει το επόμενο έτος με ημερομηνία προηγούμενου. III. Καθιέρωση ελέγχου από απόσταση, τα τιμολόγια είναι πλέον ηλεκτρονικά και δεν χρειάζεται ο ελεγκτής να έρχεται σε επαφή με το φορολογούμενο, ώστε να αποκλείεται το ενδεχόμενο συναλλαγής. IV. Περιορισμός των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων των υπαλλήλων. Σε περίπτωση κατηγορίας υπαλλήλου για δωροληψία το συνδικαλιστικό όργανο να μην έχει δικαίωμα παρέμβασης. Είναι γνωστό ότι κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει. Πόσες φορές συνελήφθει γιατρός με φακελάκι και τον τιμώρησε το συνδικαλιστικό όργανο?? Και , τέλος πάντων, είναι προτιμότερο να τιμωρηθούν και 10 άδικα παρά να απαλλάσσονται λόγω αμφιβολιών άνθρωποι που πράγματι υπέπεσαν σε παραβάσεις. Επέκταση πόθεν έσχες, ουσιαστικού, για όλους. Ελεγχος των πόθεν έσχες (αύξηση περιουσιακών στοιχείων κλπ, αιτιολογήσεις από ανεξάρτητη αρχή ή από ελεγκτικές εταιρίες) V. Κατάρτιση μητρώου λογιστικών γραφείων. Πλήρης καταγραφή λογιστικών γραφείων κλπ, μητρώο αδειών, να τους δοθούν κωδικοί κλπ για διαχείριση δηλώσεων πελατών τους. Να καθιερωθούν ελάχιστες αμοιβές και να καταβάλλονται όχι απευθείας στο λογιστή, αλλά σε ειδικό τραπεζικό λογαριασμό (οικον. Επιμελητηρίου, υπουργείου κλπ) και κατόπιν να αποδίδονται στον δικαιούχο, ο οποίος φυσικά θα εκδίδει το ανάλογο στοιχείο. Ολες οι δηλώσεις να είναι υποχρεωτικά υπογεγραμμένες από λογιστή και οι ποινές αν αποδειχτεί συνέργεια λογιστή σε φοροδιαφυγή να είναι εξοντωτικές (για δηλώσεις επαγγελματιών, όχι ιδιωτών). Καθολική εφαρμογή πόθεν έσχες για όλους. Εχω σήμερα 100 περιουσία. Αυριο έχω 130,00 . Είναι συγκεκριμένοι οι τρόποι από τους οποίους προέκυψε το +30. Από εισόδημα, που φυσικά πρέπει να έχει δηλωθεί, από δωρεές που πρέπει να είναι πολύ συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες κλπ. Να αντικειμενικοποιηθεί ο τρόπος αξιολόγησης περιουσιακών στοιχείων. Συγκεκριμένα: Για τα ακίνητα αντικειμενικές τιμές που είναι ίδιες με εμπορικές και ενημερώνονται άμεσα για κάθε μεταβολή στις εμπορικές και προσαρμόζονται αναλόγως. Το ετήσιο κόστος συντήρησης να προσδιορίζεται σαν ποσοστό επί της αξίας του ακινήτου. Για αυτοκίνητα και σκάφη εργοστασιακές τιμές , όσον αφορά την απόκτηση τους. Οσον αφορά τη συντήρηση τους, όπως και πιο πάνω το ετήσιο κόστος συντήρησης σαν ποσοστό της αξίας κτίσης. VI. Να ισχύσουν οι εμπορικές συναλλαγές να γίνονται μέσω τραπεζικών λογαριασμών στους οποίους να έχουν πρόσβαση οι ελεγκτικές υπηρεσίες. Και στους άλλους λογαριασμούς πρέπει να έχουν ώστε να μην σπάει κάποιος τα έσοδα του σε τιμολογημένα που θα κατατεθούν στον επαγγελματικό λογαριασμό και σε μη τιμολογημένα που θα κατατεθούν στον προσωπικό λογαριασμό. Να έχουν πρόσβαση οι ελεγκτικές υπηρεσίες σε πάσης φύσεως λογαριασμούς και να κινούνται οι σχετικές διαδικασίες σε περίπτωση που αντιληφθούν περίεργες κινήσεις.