• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΦΡΑΓΚΟΣ' | 3 Ιανουαρίου 2010, 13:52

    Πριν διατυπωσει κανεις οποιαδηποτε προταση σχετικα με ενα αποτελεσματικο και δικαιο φορολογικο συστημα, θα πρεπει να θεσει καποιες καθοριστικες παραδοχες. Το νεο φορολογικο συστημα θα πρεπει να εξασφαλιζει: - Την απαρεγκλητα ιση αντιμετωπιση ολων των πολιτων. - Την δημιουργια κλιματος εμπιστοσυνης στην αντιμετωπιση των ανισοτητων και της δυνατοτητας καποιων να διαφευγουν απο την υπαγωγη τους σε κοινους κανονες. - Την στηριξη του στην βασικη και απαραβατη αρχη οτι ολοι οι πολιτες, οσο υψηλο επιπεδο ηθικης και μορφωσης και αν διαθετουν, διεπονται απο την επιδιωξη του μεγιστου προσωπικου οφελους, ιδιαιτερα οταν δεν ελεγχονται ή νοιωθουν οτι δεν εξασφαλιζεται ο αντιστοιχος ελεγχος των υπολοιπων πολιτων. - Τον αυτοματοποιημενο και απολυτο ελεγχο του φορολογικου μηχανισμου, απο την ιδια την φιλοσοφια λειτουργιας του, και οχι απο αμφιβολης αποτελεσματικοτητας ελεγκτικους μηχανισμους που καταληγουν αναποφευκτα στην μεγαλυτερη πληγη του συστηματος. Λαμβανοντας υποψιν τις ανωτερω παραδοχες, προκυπτει το ακολουθο συστημα φορολογιας, που δεν δημιουργει παρεκλισεις και "παραθυρα" αποφυγης της δικαιης αντιμετωπισης ολων των πολιτων: Η φορολογηση ολων ανεξαιρετως των πολιτων θα πρεπει να γινεται στην βαση της ΑΠΟΛΥΤΗΣ διαφορας εσοδων και εξοδων εκαστου φορολογουμενου πολιτη. Το ποσοστο φορολογιας του υπολοιπου θα πρεπει να υπερβαινει το ποσοστο του ισχυοντος ΦΠΑ και να ειναι ενιαιο για ολους (για να αποφευγονται δοσοληψιες για την πλασματικη διαμορφωση του υψους της κλιμακας φορολογησης) Παρατιθενται εδω τα πλεονεκτηματα που προκυπτουν απο το προτεινομενο συστημα σε αντιπαραθεση με αλλες ενδιαμεσες προτασεις που κυκλοφορουν και που δεν εξασφαλιζουν, στον ενα ή τον αλλο βαθμο, το επιθυμητο αποτελεσμα πραγματικης ισοτητας, δικαιοσυνης και αποτελεσματικοτητας και πανω απο ολα τον στοχο την εξαλειψης της φοροδιαφυγης σε σχεδον απολυτο βαθμο. - Κανενα συστημα σχετικου και αυθαιρετου προσδιορισμου των κριτριων φορολογησης δεν εξασφαλιζει δικαιοσυνη και αποφυγη διαστρεβλωσεων. Για παραδειγμα, τα προτεινομενα κριτηρια διαβιωσης,δεν εγκυωνται απολυτως κανενα πραγματικο προσδιορισμο. Αρχικα διοτι αμεσως οι εχοντες και αποκρυπτοντες θα προσαρμοστουν στις νεες συνθηκες (αποφυγη αποκτησης τεκμηριων με μορφη ιδιοκτησιας,οπως για παραδειγμα πολυτελη αυτοκινητα, μεταθεση της ιδιοκτησιας σε συγγενικα προσωπα, ενοικιαση σε εταιριες με μορφη leasing και πολλες αλλες οδοι διαφυγης και αποφυγης που θα ανακαλυψουν οπως παντα οι επιτηδιοι) και αφ΄ετερου διοτι με τον τροπο αυτο το συστημα μπορει να γινει υπερβολικα αδικο (καποιοι μπορει να μην διαθετουν ακριβα αυτοκινητα και πισινες και να ξοδευουν υπερογκα ποσα για παραδειγμα στα μπουζουκια, σε ακριβα ρουχα, σε πολυτελη ζωη, σε καζινα κλπ, ή αντιστροφα καποιος να αδικειται καταφορα επειδη εχει μοναδικη αδυναμια για ενα ακριβο αυτοκινητο που το αποκτα με υπερβολικες θυσιες και στερησεις αλλων αγαθων και απολαυσεων). Ειναι σαφες οτι η καταγραφη των στρεβλωσεων που προκυπτουν απο τετοιες λανθασμενες προσεγγισεις ειναι ανεξαντλητη και το σημαντικοτερο ειναι οτι δεν εξασφαλιζει το αισθημα δικαιου και την πραγματικα δικαιη αντιμετωπιση ολων. - Ο συνδυασμος καποιου μικροτερου αφορολογητου ποσου και δικαιολογησης του υπολοιπου με καποιες αποδειξεις, δεν εξασφαλιζει διαρκες κινητρο για τους καταναλωτες οι οποιοι μολις καλυψουν τα ποσα που τους αναλογουν θα σταματησουν την συλλογη αποδειξεων και προφανως αυτοι που θα ξεφυγουν για μια ακομη φορα θα ειναι οι γιατροι οι δικηγοροι και ολες αυτες οι κατηγοριες που φοροδιαφευγουν περισσοτερο και που εχουν το πλεονεκτημα του συναισθηματικου εκβιασμου. Επισης οταν το τελικο ποσοστο κερδους απο την προσκομιση αποδειξεων αποδειχθει μικροτερο απο το ποσοστο του ΦΠΑ, θα ειναι πολυ ευκολο για τους επιτηδιους να πεισουν τους καταναλωτες οτι δεν τους συμφερει η εκδοση αποδειξης. - Ο αντικειμενικος προσδιορισμος των κερδων μιας μικρομεσαιας επιχειρησης αλλα και των ελευθερων επαγγελματιων,ειναι οτι πιο αυθαιρετο μπορει να υπαρξει και θα οδηγησει οπως στο παρελθον σε μεγαλες αδικιες και ανισοτητες στην αντιμετωπιση των φορολογουμενων επαγγελματιων (οπως για παραδειγμα αποψεις που συνδυαζουν περιοχη, τετραγωνικα καταστηματος και αλλα κριτηρια τα οποια πολυ ευκολα καταριπτονται απο ανθρωπους που εχουν γνωση της αγορας). Πραγματικα παραδειγματα που καταριπτουν την αποτελεσματικοτητα και την δικαιοσυνη, ολων των προτασεων που στηριζονται σε ενδιαμεση και συμβιβαστικη αντιμετωπιση και σε ημιμετρα, υπαρχουν ανεξαντλητα. Τα ουσιαστικα πλεονεκτηματα της συγκεκριμενης προτασης ειναι τα ακολουθα : - Πληρης αποκαλυψη των πραγματικων εισοδηματων καθε πολιτη, μια που θα ελεγχεται πλεον απο ολους τους συμπολιτες του που συναλλασονται μαζι του και οχι απο καποιους μηχανισμους του κρατους που συνηθως λογω της αυξημενης εξουσιας, γινονται επιορκοι, δημιουργωντας μια ακομη χειροτερη καστα προνομιουχων πολιτων. - Δικαιη αντιμετωπιση ολων των πολιτων μια που με το συστημα αυτο θα φορολογηθουν ολοι συμφωνα με το πραγματικο τους εισοδημα, γεγονος που κατ'επεκταση θα δημιουργησει το ποθητο αισθημα δικαιου σε καθε φορολογουμενο και θα ευαισθητοποιησει τα αντανακλαστικα του καθηκοντος απεναντι στην κοινωνια. - Με την φορολογηση του καθαρου υπολοιπου (διαφορα εσοδων-εξοδων), με συντελεστη μεγαλυτερο απο τον ισχυοντα ΦΠΑ, θα απαληφθει το φαινομενο της συνδιαλλαγης μεταξυ των εμπλεκομενων μερων, μια και δεν θα υπαρχει αντικινητρο στην εκδοση νομιμων παραστατικων. - Με το ενιαιο ποσοστο φορολογησης του καθαρου υπολοιπου, ολων των φορολογουμενων θα αποτραπουν φαινομενα αγοραπωλησιας παραστατικων, απο πολιτες με προκυπτον υψηλο εισοδημα που θα προσπαθουν να δειξουν πλασματικα εξοδα και που οι πωλητες παραστατικων θα εχουν περιθωρια και κατ'επεκταση κινητρο για να τα πουλησουν. - Οσο και αν εχει κατοχυρωθει στην πορεια του χρονου, τα υψηλοτερα εισοδηματα να φορολογουνται με ολο και υψηλοτερους συντελεστες κλιμακωτα, εκτος απο το οτι αυτο αποτελει ανιση μεταχειρηση των πολιτων (ειναι ευκολο να αντιληφθει κανεις τις αντιδρασεις ολων των στενοκεφαλων που δεν θα κανουν τον κοπο να σκεφθουν λιγο πιο βαθεια και εξω απο την πεπατημενη), δημιουργει και συνθηκες για προσπαθεια διαστρεβλωσης της πραγματικοτητας απο τους "θιγομενους" (ειναι ευλογο να προσπαθει να αποκρυψει εισοδηματα με καθε τροπο, να επενδυσει σε αλλες χωρες με ελκυστικοτερο φορολογικο συστημα, να δημιουργησει εταιριες "μαϊμου"- of shore κλπ, καποιος που θα φορολογηθει με πολυ υψηλο συντελεστη). Αποτελουν τεραστιο αντικινητρο για την αναπτυξη καθε ικανου επιχειρηματια, τα πολυ υψηλα ποσοστα φορολογιας που καθιστουν το κρατος "συνεταιρο στην επιχειρηση του". Πρεπει να ξεπεραστει καποτε η λαϊκιστικη αντιληψη που βολευει οσον αφορα στην προπαγανδα αλλα ζημιωνει μακροπροθεσμα την αναπτυξη, υιοθετωντας ενα φορολογικο συστημα που εξασφαλιζει την απολυτα δικαιη αντιμετωπιση ολων και αποφευγοντας τις διαστρεβλωσεις που προαναφερθηκαν. - Σε περιοδους υφεσης θα δοθει κινητρο για καταναλωση, αλλα θα εξυγιανει επισης και την δανειοδοτηση απο τις τραπεζες, μια που τα προκυπτοντα εισοδηματα θα ειναι πραγματικα, αρα και οι δανειοληπτικη ικανοτητα των πελατων τους προφανης. - Οσον αφορα στο βασικο ζητουμενο της πολιτειας, που ειναι το τελικο ποσο φορων που θα συλλεξει απο την φορολογια των πολιτων, δηλαδη την αποτελεσματικοτητα του συστηματος, ειναι προφανες οτι επιτυγχανοντας σε σχεδον απολυτο ποσοστο τον προαιωνιο στοχο της παταξης της φοροδιαφυγης, τα τελικα νουμερα θα ειναι σαφως μεγαλυτερα απο τα σημερινα και με σημαντικα λιγοτερο κοπο και επισφαλεια. Ειναι απλα μαθηματικα για να καταλαβει κανεις οτι συλλαμβανοντας το 40-50% επιπλεον φορολογητεας υλης, μεσω του αντιστοιχου ΦΠΑ, θα λυθει το προβλημμα του ελλειματος σε ελαχιστο χρονο, ακομα και αν μειωθουν οι συντελεστες φορολογησης των υψηλων εισοδηματων οπως προταθηκε και εξηγηθηκε ανωτερω. Υπαρχουν οπωσδηποτε και σημεια δυσκολιας οσον αφορα στην εφαρμογη του προτεινομενου συστηματος φορολογησης. Το σημαντικοτερο προβλημμα ειναι η πρακτικη δυσκολια συλλογης καικαταγραφης των αποδειξεων απο μερους των πολιτων. Αυτο μπορει να λυθει με την υποχρεωση ολων των επαγγελματιων να διαθετουν ταμιακες μηχανες η υπολογιστες συνδεδεμενους on-line, με την εφορια και με μοναδικο στοιχειο ταυτοτητας του καταναλωτη το ΑΦΜ του. Θα καταχωρειται αυτοματα το ποσον συναλλαγης στο αντιστοιχο ΑΦΜ του αγοραστη και του πωλητη. Ο πολιτης θα εχει την δυνατοτητα να ελεγξει τις συναλλαγες του μεσω του διαδυκτιου. Ενα αλλο δευτερευον προβλημμα ειναι η ενδεχομενη "αδικια" για οσους δεν καταναλωνουν το μεγαλο μερος των εσοδων τους σε μια οικονομικη περιοδο και αποταμιευουν με σκοπο να κανουν καποια μεγαλη αγορα στο μελλον, ή για εξασφαλιση. Το συγκεκριμενο προβλημμα θα μπορουσε να αντιμετωπιστει με την δεσμευση της πολιτειας να επιστρεφει τον παρακρατουμενο φορο στο μελλον εφοσον χρησιμοποιηθει το εκαστοτε ποσον για καταναλωση. Ουτως η αλλως ο στοχος ειναι η παταξη της φοροδιαφυγης και αρα η εισπραξη του ΦΠΑ απο τις συναλλαγες και η προκυπτουσα δικαιοσυνη απεναντι στους πολιτες με οτι αυτο συνεπαγεται και οχι αυτη καθεαυτη η τελικη φορολογηση. Οπως και να το δει κανεις ολοι θα βγουν κερδισμενοι. Αρκει να εξεταστει με σοβαροτητα η προταση αυτη.