• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Γιαννόπουλος' | 3 Ιανουαρίου 2010, 18:49

    Με το παρόν θα ήθελα να επισημάνω αδυναμίες στον τρόπο λειτουργίας των Δ.ο.υ. και να προτείνω τρόπους θεραπείας αυτών των αδυναμιών. Όσα θα αναφέρω πιο κάτω αποτελούν το καταστάλαγμα μιας εμπειρίας 30 ετών περίπου , την οποία αποκόμισα ως Υπάλληλος , προϊστάμενος αυτοτελούς μονάδας , προϊστάμενος τμήματος ,οικονομικός επιθεωρητής σε Δ.Ο.Υ. από πολύ μικρές έως μεγάλες . Οι Δ.Ο.Υ. με βάση την υπάρχουσα Φορολογική Νομοθεσία σαν κύριο και αποκλειστικό σκοπό θα έπρεπε να έχουν , τον έλεγχο τήρησης αυτής της Νομοθεσίας από τα Φυσικά και Νομικά πρόσωπα. Έτσι το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού τους ( ίσως πάνω από το 50%) θα έπρεπε να επανδρώνει το τμήμα ελέγχου ( για τον συνεχή έλεγχο των υπόχρεων και την τυχόν βεβαίωση διαφορών και πρόσθετων φόρων ) και το Δικαστικό Τμήμα (για τον εξαναγκασμό των υπόχρεων για την πληρωμή των Βεβαιωθέντων φόρων ή την υποστήριξη των θέσεων των Δ.Ο.Υ. στα Δικαστήρια στις περιπτώσεις αμφισβήτησης των επιβαλλόμενων φόρων ) Το προσωπικό των δύο αυτών τμημάτων θα έπρεπε να αποτελείται: για το μεν τμήμα ελέγχου, από έμπειρους υπαλλήλους , πτυχιούχους σχολών Διοίκησης Επιχειρήσεων , Οικονομικών Επιστημών, και πτυχιούχους Τ.Ε.Ι. (κυρίως Λογιστών ) ενώ για το Δικαστικό τμήμα από έμπειρους υπαλλήλους πτυχιούχους σχολών Νομικής κατεύθυνσης , η και κατόχους μεταπτυχιακού Οικονομικής κατεύθυνσης . Όλα τα άλλα τμήματα των Δ.Ο.Υ ασχολούμενα με την εξυπηρέτηση του συναλλασσόμενου κοινού θα πρέπει απαραίτητα να έχουν ως προϊστάμενο έμπειρο υπάλληλο πτυχιούχο Οικονομικών η Νομικών Επιστημών και να επανδρώνονται από νέους υπαλλήλους κυρίως πτυχιούχους των πιο πάνω σχολών οι οποίοι αποκτώντας την δέουσα εμπειρία να μετακινηθούν μελλοντικά στα τμήματα ελέγχου και Δικαστικού . Αντί για το πιο πάνω σχήμα σήμερα οι Δ.Ο.Υ. διαρθρώνονται ως εξής : Δ.Ο.Υ. Α΄ ΤΑΞΕΩΣ : - Τμήμα ελέγχου - Τμήμα μητρώου - Τμήμα Κ.Β.Σ. - Τμήμα εισοδήματος - Τμήμα Φ.Π.Α. και εμμέσων φόρων - Τμήμα κεφαλαίου - Τμήμα Δικαστικού - Τμήμα εσόδων - Τμήμα εξόδων - γραφεία υπαγόμενα απευθείας στον Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. α) γραφείο διαχείρισης υλικού β) γραφείο παρακαταθηκών και δανείων . Δ.Ο.Υ. Β΄ ΤΑΞΕΩΣ : Οι Δ.Ο.Υ. Β΄ Τάξεως εδρεύουν σε μικρές πόλεις η πρώην κωμοπόλεις, για τις πιο αξιόλογες από αυτές προβλέπεται δύναμη προσωπικού έως 15 υπάλληλοι, ενώ σε κάποιες από αυτές ( περίπου 70 σε όλη την επικράτεια η προβλεπόμενη δύναμη προσωπικού δεν υπερβαίνει τους 6 υπαλλήλους ). Θεωρητικά οι Δ.Ο.Υ. Β΄ τάξεως εξυπηρετούν τα ίδια αντικείμενα με τις Δ.Ο.Υ. α΄ Τάξεως πλην όμως όπου στις Δ.Ο.Υ. α΄ τάξεως έχουμε τμήμα, στις Δ.Ο.Υ. Β΄ Τάξεως έχουμε γραφείο . Αυτό όμως μόνο θεωρητικά γιατί στην πράξη επειδή οι Δ.Ο.Υ. αυτές επανδρώνονται από υπαλλήλους, ή νεοδιόριστους ή ντόπιους που προέρχονται κυρίως από μετατάξεις με περιορισμένα προσόντα, συνήθως όταν πρόκειται για υποθέσεις ελέγχου και δικαστικού ( ακόμη και τις πιο απλές ) όλοι δηλώνουν άγνοια και αναρμοδιότητα , με συνέπεια οι Δ.Ο.Υ. αυτές στο μεγαλύτερο μέρος τους να λειτουργούν όχι σαν ελεγκτικές Υπηρεσίες, αλλά αποκλειστικά και μόνα σαν διεκπεραιωτικές. Πολλές από τις Δ.Ο.Υ. αυτές ρίχνουν όλο το βάρος στην εξυπηρέτηση των δήμων της περιοχής μέσω του γραφείου παρακαταθηκών και δανείων και στην πληρωμή διαφόρων βοηθημάτων και των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων της περιοχής . Περιττό να σημειώσουμε ότι παρατηρείται συχνά, οι υπάλληλοι αυτών των Δ.Ο.Υ. ή να αγνοούν ορισμένες φορολογικές διατάξεις η και να τις παρερμηνεύουν, σε πολλές δε περιπτώσεις η ενασχόληση των υπαλλήλων των Δ.Ο.Υ. αυτών με τα κοινά και η άγρα ψήφων για την εκλογή τους στα τοπικά δημοτικά συμβούλια καθιστούν την συμπεριφορά τους απέναντι στους φορολογούμενους επιλεκτική . Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου επιτήδιοι φορολογούμενοι εκμεταλλευόμενοι τις πιο πάνω καταστάσεις, σχεδίασαν και υλοποίησαν σε τέτοιες Δ.Ο.Υ. τον φορολογικό τους παράδεισο . Σήμερα οι υπηρετούντες Εφοριακοί επανδρώνουν :286 Δ.Ο.Υ. που λειτουργούν σε ολόκληρη την επικράτεια , τις διάφορες Διευθύνσεις και υποδιευθύνσεις της ΥΠΕΕ (πρώην ΣΔΟΕ) , τα διάφορα ΠΕΚ τα δύο διαπεριφερειακά ελεγκτικά κέντρα και τα γραφεία της κεντρικής Υπηρεσίας και της Γραμματείας της ΥΠΕΕ. Δυστυχώς ο αριθμός των σήμερα υπηρετούντων Εφοριακών Υπαλλήλων είναι ανεπαρκέστατος για να καλύψει τις ανάγκες όλων των πιο πάνω Υπηρεσιών διότι η επί μακρόν μη αναπλήρωση των συνταξιοδοτηθέντων τα τελευταία χρόνια υπαλλήλων με νέες προσλήψεις ήδη έχει φέρει ειδικά τις Δ.Ο.Υ. σε κατάσταση που να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν ούτε την συναλλαγή με το κοινό. Η κατάσταση θα γίνει πολύ χειρότερη με την ψήφιση και την εφαρμογή του νέου φορολογικού Νόμου που όπως δηλώνεται από τους αρμόδιους, θα φέρει κοσμογονικές αλλαγές στην Ελληνική Φορολογική Νομοθεσία . ΄Αρα κατά την ταπεινή μου γνώμη πριν από την αλλαγή των φορολογικών διατάξεων απαιτείται μία εκ βάθρων αναδιοργάνωση του τρόπου λειτουργίας των πιο πάνω, κατά βάση ελεγκτικών Υπηρεσιών, προκειμένου να ανακατανείμουν το ανεπαρκές υπάρχον προσωπικό και ανταποκριθούν στοιχειωδώς στις νέες απαιτήσεις . Θα αναφερθώ κυρίως στις αλλαγές που θεωρώ αναγκαίες ότι πρέπει να γίνουν στις Δ.Ο.Υ. και είναι οι εξής : 1. Να κλείσουν άμεσα τουλάχιστον 70 μικρές Δ.Ο.Υ και το προσωπικό τους να ενισχύσει άλλες φορολογικές Υπηρεσίες . 2. Να καταργηθούν σε όλες τις Δ.Ο.Υ. τα τμήματα εξόδων που σήμερα ασχολούνται με την πληρωμή μισθών Δημοσίων υπαλλήλων ιερέων κ.τ.λ. και με την πληρωμή διαφόρων χρηματικών ενταλμάτων του Δημοσίου . 3. Τα 286 γραφεία του ταμείου παρακαταθηκών και δανείων να απομακρυνθούν από τις Δ.Ο.Υ. και επί τέλους το εν λόγω ταμείο να αναλάβει το κόστος της εξυπηρέτησης των αναγκών του με τον τρόπο που αυτό θα θεωρήσει προσφορότερο . 4. Να βελτιωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, και να καταργηθεί μεγάλο μέρος των εκδιδόμενων από τις Δ.Ο.Υ. πιστοποιητικών ώστε να υπάρξει απελευθέρωση προσωπικού ώστε αυτό να ασχοληθεί με τον έλεγχο , εισοδήματος , Φ.Π.Α. κεφαλαίου κ.τ.λ. 5. Να βρεθεί τρόπος αξιολόγησης των προς έλεγχο υποθέσεων ώστε τα τμήματα ελέγχου να μην ασχολούνται με έλεγχο υποθέσεων ότου είναι βέβαιο ότι δεν υπάρχει πιθανότητα είσπραξης των φόρων που θα βεβαιωθούν ( πτωχεύσεις χωρίς πτωχευτική περιουσία κ.τ.λ. ) 6. Να περιοριστούν χρονικά οι άδειες μητρότητας . 7. Να ενδυναμωθεί η θέση των προϊσταμένων τμημάτων και διευθύνσεων έναντι των αυθαιρετούντων υπαλλήλων προκειμένου οι προϊστάμενοι να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους . 8. Να εκδίδονται σε τακτά χρονικά διαστήματα από την κεντρική υπηρεσία, εγκύκλιοι που να επισημαίνουν προς το προσωπικό τις υποχρεώσεις του έναντι της υπηρεσίας και συναλλασσόμενου κοινού η των ελεγχομένων . 9. Στην τοποθέτηση προϊσταμένων όλων των βαθμίδων και στην επάνδρωση των ειδικών υπηρεσιών να ισχύσουν αξιοκρατικά και όχι κομματικά κριτήρια . Πρέπει να μην δώσουμε την ευκαιρία σε άτομα που σήμερα υπηρετούν σε θέσεις προϊσταμένων οποιασδήποτε βαθμίδας και πιθανώς να χάσουν την ιδιότητα του προϊσταμένου, να καταστήσουν τους εαυτούς ανενεργούς . Οι Εφοριακοί υπάλληλοι είναι τόσο λίγοι για να αντιμετωπίσουν τον όγκο της δουλειάς που δεν περισσεύει κανείς . ΄Ολοι θα πρέπει ανάλογα με τις γνώσεις τους να αξιοποιηθούν στην κατάλληλη θέση . 10. Να μην υπάρξουν κομματικές παρεμβάσεις στο έργο των υπαλλήλων και των προϊσταμένων . Πιθανώς να μπορούσα να προτείνω τη λήψη και άλλων μέτρων που θα βελτίωναν την αποδοτικότητα κυρίως των Δ.Ο.Υ , τα οποία αυτή τη στιγμή μου διαφεύγουν , πλην όμως θεωρώ ότι σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών έχει στο πλευρό της, πολύτιμους και εμπειρότατους συνεργάτες , όπως τον Δημήτρη τον Σταματόπουλο, Γενικό Δ/ντή φορολογίας, γνώστη σε βάθος της Ελληνικής φορολογικής νομοθεσίας, τους συμβούλους , Καίτη Φραντζεσκάκη και Παντελή Δασκαλάκη γνώστες των θεμάτων ελέγχου , τον Γιάννη τον Καπελέρη ειδικό γραμματέα της ΥΠΕΕ επί μακρόν υπηρετήσαντα στο ΣΔΟΕ και την ΥΠΕΔΑ και αρκετούς άλλους οι οποίοι έχουν και τις γνώσεις και την εμπειρία για να κάνουν ορθές εισηγήσεις που θα στεφθούν από επιτυχία Ευχαριστώ για την φιλοξενία