Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα2) Προτείνεται η ενίσχυση του μέτρου της έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα, καταναλωτικών δαπανών βάσει αποδείξεων.Σχόλιο του χρήστη Κλαψιανός Σάββας | 5 Ιανουαρίου 2010, 00:02
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κύριε υπουργε εύχομαι υγεία και μια καλύτερη χρονιά. Βλέπω ότι μόνο προς θετική κατεύθυνση είναι το μέτρο της καθολικής χρήσης-συλλογής αποδείξεων. Αν και η χρήση αποδείξεων είναι αυτονόητη ήταν πάντα ένα πεδίο "συναλλαγής" μεταξύ προμηθευτή-καταναλωτή. Ο καταναλωτής πρέπει να έχει ισχυρό κίνητρο ώστε να ζητάει-απαιτεί την έκδοση απόδειξης, ισχυρότερο ίσως της αποφυγής-εκπτωσης ΦΠΑ 9% ή 19%. Κίνητρο θα ήταν η έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα σε ποσοστό ανάλογο της έκπτωσης που θα πετύχαινε. Στόχος εξασθένηση του κινήτρου της έκπτωσης (σε κάθε περίπτωση ο καταναλωτής να πάρει έκπτωση επιτόπου είναι προτιμότερο απο το να πληρώσει και να του επιστραφούν-αν επιστραφούν- μετά από την υποβολή των δηλώσεων) Ίσως όμως το κίνητρο για την έκδοση της απόδειξης να πρέπει να υπάρχει και για τον προμηθευτή ώστε να μην σκέφτεται να κόψει αποδείξεις στον καταναλωτή. Κίνητρο θα ήταν η τμηματική μείωση συντελεστή φόρου σύμφωνα με ποσοστιαία υπέρβαση στόχου είτε του μέσου όρου του τζίρου τριετίας είτε του μέσου όρου του κλάδου. Στόχος η αύξηση κρατικών εσόδων μέσα από την ανάπτυξη. Έτσι για παραδειγμα εταιρεία με ΜΟ τζίρου 100000 και κέρδη 50000 (ΜΣΚΚ 50%) φορολογούμενα με 35% πληρώνει φόρο 17500. Με αυξηση τζίρου 20% πετυχαίνει μείωση συντελεστή 2% δηλαδή κέρδη 60000 φορολογούμενα με 33% και πληρώνει 19800 (αντί 21000). Με αυξηση τζίρου 80% πετυχαίνει μείωση συντελεστή 8% δηλαδή κέρδη 90000 φορολογούμενα με 27% και πληρώνει 24300 (αντί 31500). Βέβαια το μοντέλο μείωσης φόρου πρέπει να έχει: α)ανωτατη μείωση συντελεστή πχ 10%, β)καλύτερα όχι αναλογική κλιμάκωση μείωσης συντελεστή αλλά προοδευτικά αυξανόμενη στοχοποιώντας την επιθυμητή ανάπτυξη πχ αυξηση τζίρου 10% μείωση συντελεστή 0.6%, αυξηση τζίρου 20% μείωση συντελεστή 1.8%, αυξηση τζίρου 30% μείωση συντελεστή 3%, αυξηση τζίρου 40% μείωση συντελεστή 4.2%, αυξηση τζίρου 50% μείωση συντελεστή 5.8% αυξηση τζίρου 60% μείωση συντελεστή 7.2% αυξηση τζίρου 70% μείωση συντελεστή 8.6% αυξηση τζίρου 80% και πάνω μείωση συντελεστή 10% γ)κάποιο πλαφόν μέιωσης τζίρου για να ισχύουν οι παραπάνω μειώσεις συντελεστή πχ έως 50% ισχύουν παραπάνω χάνει το δικαίωμα έκπτωσης. Όσον αφορά την εφαρμογή του μέτρου θα έλεγα πως η συλλογή, διαφύλλαξη και καταμέτρηση των αποδείξεων είναι α ν α γ κ α ί ο κ α κ ό. Είναι μία λύση χωρίς καμία απαίτηση ΟΧΙ όμως και χωρίς να απαιτείται κόπος και ταλαιπωρία από τους φορολογούμενους αλλά και χρήμα αφού οι λογιστές δεν πρόκειται να κάνουν δωρεάν την καταμέτρηση και διαχώρισμο ανά ΑΦΜ όπως ακούγεται. Η εναλλακτική πρόταση μου είναι : συλλογή αποδείξεων με χρήση πλαστικής "έξυπνης" κάρτας σε ηλεκτρονική μορφή που να περιέχει εγγραφή με ΑΦΜ προμηθευτή, ΑΦΜ Καταναλωτή, Αριθμός Απόδειξης, Ημερομηνία-Ωρα, Ποσό Απόδειξης, Ποσό ΦΠΑ(προαιρετικό). Σε αυτή την μορφή μία "έξυπνη" κάρτα του φορολογούμενου θα μπορούσε να συλλέξει 320 αποδείξεις (με κάρτα χωρητικότητας 32ΚΒ). Η κάρτα αυτή θα μπορούσε να συλλέγει αποδείξεις χωρίς τη χρήση ΟΝLINE σύνδεσης και οποιαδήποτε στιγμή να την αδειάσει ο φορολογούμενος σε κάποιο σημείο "συγκομιδής" αποδείξεων (πχ εφορίες, ΚΕΠ, τράπεζες) και να την επαναχρησιμοποιήσει για συλλογή, ένω ταυτόχρονα οι αποδείξεις του θα υπάρχουν δηλωμένες στο ΑΦΜ του στο server "συγκομιδής" προσβάσιμες σε λίστες από το κωδικό TAXISNET. Κάθε φορολογούμενος θα μπορεί να έχει την κάρτα ή κάρτες του. Ακόμα και αν χάσει κάποιος την κάρτα του θα μπορεί να αγοράσει άλλη και ξαναρχίσει την συλλογή. Οι αποδείξεις για κάποιον που θα την βρεί δεν θα είναι αξιοποιήσιμες αφού θα περιέχουν το ΑΦΜ του παραγματικού καταναλωτή. Σε περίπτωση ανάγκης θα μπορεί να χρησιμοποιήσει και κάρτα τρίτου χωρίς απώλεια απόδειξης (αφού ουσιαστικά το ΑΦΜ του θα συνοδεύει την εγγραφή ακόμα και σε κάρτα τρίτου χωρίς όμως να μπορεί να διασφαλίσει ότι ο τρίτος θα την αδειάσει σε server "συγκομιδής"). Ταυτόχρονα το αρμόδιο υπουργείο με αυτό τον τρόπο θα συλλέγει σε ηλεκτρονική μορφή αποδείξεις απαραίτητο για τους έλεγχους επιχειρήσεων, διπλών παραστατικών κλπ (πράγμα που θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει λίγα χρόνια πριν όταν ξεκίνησε η χρήση μηχανισμών θεώρησης ΕΑΦΔΣΣ αλλά δεν συνδέθηκαν ONLINE και έτσι τα ηλεκτρονικά αντίγραφα παραμενούν στους προμηθευτές). Αν και η εφαρμογή του μέτρου ακούγεται εξωπραγματική απαιτεί ελάχιστο εξοπλισμό : Επιχηρήσεις:Αναγνώστη εγγραφής "έξυπνων" καρτών Καταναλωτής:Αγορά "εξυπνων" καρτών (αξίας 2-3 ευρώ) Υπουργείο:Online Servers "συγκομιδής" αποδείξεων + λογισμικό συλλογής Οσον αφορά τα προγράμματα για έκδοση απόδειξεων-παραστατικών είναι θέμα αναβάθμισης η υποστήριξη, όμως όσον αφορά τις απλές ταμειακές γνωρίζω ότι χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να συνδεθούν με αναγνώστη καρτών και σε καμία περίπτωση δεν υποστηρίζουν ΑΦΜ καταναλωτή. Για το λόγο αυτό η πρόταση μου καταλήγει σε παράλληλη χρήση με τις χειρόγραφες αποδείξεις (το αναγκαίο κακό). Σταδιακή αλλαγή των προδιαγραφών των ταμιακών θα μπορούσε να υποστηρίζει όλο και περισσσότερο τις ηλεκτρονικές αποδείξεις. Κλαψιανός Σάββας Καθηγητής Πληροφορικής