Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη Τζούφας Κωνσταντίνος | 5 Ιανουαρίου 2010, 17:13
Χρόνια πολλά Καλή Χρονιά Έχοντας την ευκαιρία να εκφράσω και εγω την γνώμη μου γι΄ αυτό το μεγάλο πρόβλημα , της πάταξης της φοροδιαφυγής θα ήθελα να πω τα εξής: Καταρχήν θα πρέπει όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε ότι το φαινόμενο της φοροδιαφυγής αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα μας. Αν όχι η ολοκληρωτική πάταξη της αλλά εν ΄ πάση περιπτώσει ο περιορισμός της κατά το μεγαλύτερο μέρος της θα συμβάλει κατά την γνώμη μου στην λύση πολλών προβλημάτων όπως πχ στην εξεύρεση κονδυλίων για την υγεία , την παιδεία , την κοινωνική πρόνοια ακόμη πιστεύω ότι θα οδηγήσει και στην μείωση της φορολογίας για τους ευσυνείδητους και έχοντες φορολογική συνείδηση πολίτες αυτής της χώρας. Προς την κατεύθυνση αυτή λοιπόν θα ήθελα να διατυπώσω μια σειρά προτάσεων , πρακτικών και εφαρμόσιμων , γιατί πιστεύω ότι τα μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να είναι άμεσα , πρακτικά , εφαρμόσιμα , δίκαια και αποτελεσματικά , συγχρόνως δε , θα πρέπει να ελαφρύνουν , όσο αυτό είναι δυνατόν στην παρούσα κατάσταση , τις οικονομικά ασθενέστερες τάξεις επιβαρύνοντας τις πιο ισχυρές οικονομικά τάξεις. Θα ήθελα λοιπόν να προτείνω τα εξής: 1) Πλήρη καταγραφή της περιουσίας του κάθε πολίτη με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Το έντυπο της φορολογικής δήλωσης θα πρέπει να είναι απλό και κατανοητό από τον κάθε έλληνα πολίτη και σε αυτό θα καταγράψει την όλη περιουσιακή του κατάσταση ( σπίτια , οικόπεδα , αγροτεμάχια , αυτοκίνητα , σκάφη , γεωργικά μηχανήματα , και γενικά οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο έχει στο όνομα του) επίσης θα πρέπει να αναγράψει τις καταθέσεις που έχει σε τραπεζικούς λογαριασμούς αναγράφοντας τον αριθμό λογαριασμού , την τράπεζα και το ποσό και αν τυχόν υπάρχουν και άλλοι δικαιούχοι στον ίδιο λογαριασμό τον ΑΦΜ τους και το ονοματεπώνυμο τους . Ακόμη θα πρέπει να δηλώσει τα μετρητά που τυχόν έχει , ακόμη και στο ταμείο του σπιτιού του.( με ημερομηνία την ημερομηνία υποβολής της φορολογικής δήλωσης) θα πρέπει δηλαδή να υπάρξει μια πλήρη καταγραφή της όλης περιουσίας , το κάθε περιουσιακό στοιχείο , είτε πάγιο , είτε μετρητά , είτε καταθέσεις θα αντιστοιχεί σε έναν ΑΦΜ. Η λάθος δήλωση η η απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων η η δήλωση ανύπαρκτων περιουσιακών στοιχείων θα συνεπάγεται αυστηρότατες κυρώσεις ακόμη και ποινικές. Η πλήρης καταγραφή του τι υπάρχει και σε ποιον ανήκει θα είναι η αρχή για την σωστή λειτουργία του πόθεν έσχες , από εδώ και πέρα , καθώς και η παρακολούθηση της ήδη υπάρχουσας περιουσιακής κατάστασης του καθενός. Οποιαδήποτε πράξη , αγοράς , μεταβίβασης , πώλησης , δωρεάς , δανεισμού ( ακόμη και αν κάποιος χαρίσει κάτι σε κάποιον ) θα πρέπει να γίνετε μέσω της αρμοδίας οικονομικής υπηρεσίας με απλό και γρήγορο τρόπο ( μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών ) χωρίς ταλαιπωρία των πολιτών έτσι ώστε το αρμόδιο Υπουργείο να έχει ανά πάσα στιγμή την αληθινή περιουσιακή κατάσταση του κάθε πολίτη ( ΑΦΜ ) . Φυσικά η κάθε αύξηση της περιουσιακής κατάστασης του καθενός θα πρέπει να δικαιολογείται από το εισόδημα του. 2) Προσδιορισμός ελάχιστου ετήσιου κόστους διαβίωσης. Θα πρέπει να προσδιοριστεί ένα ποσό , ως ελάχιστο για την ικανοποίηση των βασικών αναγκών . Το ποσό αυτό που κατά την γνώμη μου μπορεί να είναι το ποσό των 15000 χιλιάδων ευρω ( ετήσιο ) θα αποτελέσει και το αφορολόγητο όριο για όλους. 3) Το πιο πάνω αφορολόγητο όριο των 15.000 χιλιάδων ευρω θα ισχύει μόνο με την προσκόμιση αποδείξεων ίσης αξίας. Δηλαδή κάποιος για να ωφεληθεί όλο το ποσό του αφορολογήτου θα πρέπει να προσκομίσει αποδείξεις , για δαπάνες οι οποίες θα εκπίπτουν , αξίας 15.000 χιλιάδων ευρω. Οποιοδήποτε ποσό το οποίο δεν θα καλύπτεται από αποδείξεις θα φορολογείται . Δηλαδή δεν θα υπάρχει αφορολόγητο ποσό χωρίς αποδείξεις ούτε καν για ένα ευρω!!!. Διότι από την στιγμή που υπάρχει ένα όριο , ως ελάχιστο κόστος διαβίωσης , όλοι μας ξοδεύουμε αυτό το ποσό για την επιβίωση μας άρα θα πρέπει να υπάρχουν και οι αντίστοιχες αποδείξεις των δαπανών. Πιστεύω πως η κατάργηση πλήρως του αφορολογήτου χωρίς αποδείξεις είναι ένα κίνητρο για την ζήτηση και λήψη αποδείξεων έτσι ώστε να επιτυνχάνουμε την μεγαλύτερη δυνατή ωφέλεια για τον εαυτό μας. Ίσως κάποιος ισχυριστεί ότι θα είναι άδικο η πλήρης κατάργηση του αφορολογήτου χωρίς αποδείξεις για τους έχοντες πολύ χαμηλά εισοδήματα , κατά την γνώμη μου δεν θα είναι , πρώτον διότι όπως είπα και πιο πάνω δεν μπορούμε να επιβιώσουμε χωρίς τις ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης επομένως σε αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ( προσκομίζονται οι αποδείξεις ) ενώ στην περίπτωση που ισχυριστεί κάποιος ότι συντηρείται από κάποιο άλλον που σημαίνει ότι το δικό του εισόδημα δεν ξοδεύεται αλλά αποταμιεύεται , τότε σε αυτήν την περίπτωση η γνώμη μου είναι ότι το ποσό της αποταμίευσης θα πρέπει να φορολογείται. 4) Αλλαγή της φορολογικής κλίμακας φορολογίας φυσικών προσώπων. Σύμφωνα με τα όσα έχω πει πιο πάνω και με σκεπτικό την ελάφρυνση των ασθενέστερων οικονομικά εισοδημάτων θα πρότεινα την εξής φορολογική κλίμακα : 1)Εισόδημα μέχρι 15000 χιλιάδες ευρώ αφορολόγητο ( με την προϋπόθεση ότι προσκομίζονται αποδείξεις μέχρι 15000 ) 2) τα επόμενα 10000 φορολογούνται με συντελεστή 20% επομένως σε εισόδημα 25.000 φόρος 2.000 3) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 35% επομένως σε εισόδημα 30,000 φόρος 3750 4) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 45% επομένως σε εισόδημα 35.000 φόρος 6000 5) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 50% επομένως σε εισόδημα 40.000 φόρος 8500 6) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 51% επομένως σε εισόδημα 45.000 φόρος 11050 7 τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 52% επομένως σε εισόδημα 50.000 φόρος 13.650 8) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 53% επομένως σε εισόδημα 55.000 φόρος 16300 9) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 54% επομένως σε εισόδημα 60.000 φόρος 19000 10) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 55% επομένως σε εισόδημα 65.000 φόρος 21750 11) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 56% επομένως σε εισόδημα 70.000 φόρος 24550 12) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 57% επομένως σε εισόδημα 75.000 φόρος 27400 13) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 58% επομένως σε εισόδημα 80.000 φόρος 30300 14) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 59% επομένως σε εισόδημα 85.000 φόρος 33250 15) τα επόμενα 5000 φορολογούνται με συντελεστή 60% επομένως σε εισόδημα 90.000 φόρος 36250 Εισοδήματα πάνω από 90.000 θα φορολογούνται με τον ίδιο συντελεστή 60% Τα παραπάνω ποσά φόρου αν τα συγκρίνει κάνεις με τα αντίστοιχα ποσά φόρου της κλίμακας που θα ισχύσει για τα εισοδήματα του 2009 θα διαπιστώσει ότι εισοδήματα μέχρι και 35000 χιλιάδες ευρώ ( που θεωρώ ότι είναι μικρά και μεσαία εισοδήματα ) θα έχουν μια φορολογική ελάφρυνση από 1250 ευρώ έως και 250 ευρώ Ενώ από εισοδήματα 40000 χιλιάδων ετησίως και πάνω θα έχουν μια φορολογική επιβάρυνση που θα ξεκινά από 500 ευρώ και θα φθάνει και τα 10000 χιλιάδες ευρώ για εισοδήματα της τάξης των 90000 χιλιάδων ευρώ ετησίως. Έτσι θα έχουμε μια γενικά φορολογική ελάφρυνση των μικρών και μεσαίων εισοδημάτων και μια φορολογική επιβάρυνση των μεγάλων εισοδημάτων , πράγμα και δίκαιο αλλά και που επιβάλλεται σύμφωνα με τις υπάρχουσες οικονομικές συνθήκες. 5) Κατηγορίες δαπανών που θα εκπίπτουν. Θεωρώ ότι θα πρέπει να υπάρξει ένας διαχωρισμός των δαπανών που θα εκπίπτουν και ότι αυτές οι δαπάνες θα πρέπει να είναι δαπάνες οι οποίες θα εξυπηρετούν πρώτα απ΄ όλα τις βιοποριστικές ανάγκες του ανθρώπου. Όπως είδη διατροφής , ιατροί , φάρμακα , είδη ρουχισμού και υπόδησης , ηλεκτρικά είδη , συνεργεία αυτοκινήτων , ενοίκια , φροντιστήρια , παροχή υπηρεσίας από ηλεκτρολόγους , υδραυλικούς . Επίσης θα μπορούσε να υπάρξει ειδικά στις αποδείξεις για είδη διατροφής από σούπερ Μάρκετ και κάποια διαβάθμιση όσον αφορά το ποσοστό που θα εκπίπτει ανάλογα με το εισόδημα. Πχ μέχρι 10000 ευρω εισόδημα να εκπίπτει το 100% από 10000 έως 20.000 το 80% από 20.000 έως 30.000 το 50% και από 30.000 και πάνω το 30%. Αποδείξεις από ταβέρνες , κέντρα διασκέδασης , μπαρ , καφετερίες , ψησταριές , γυμναστήρια , κομμωτήρια , ινστιτούτα αισθητικής , δεξιώσεις και γενικά τέτοιου είδους επιχειρήσεων κατά την γνώμη μου δεν θα πρέπει να εκπίπτουν πρώτον διότι τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα καταναλώνονται κατά το μεγαλύτερο μέρος τους σε ειδή που καλύπτουν πιο βασικές ανάγκες άρα δεν ελαφρύνει η έκπτωση αυτών των δαπανών τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα και δεύτερον το, ότι η έκπτωση αυτών των δαπανώ θα οδηγούσε στην ζήτηση αποδείξεων, μάλλον δεν έφερε ουσιαστικά αποτελέσματα. 6) Θα πρέπει να υπάρξει διαφορετικός τρόπος αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής για κάθε κατηγορία επαγγέλματος αφού και ο τρόπος φοροδιαφυγής είναι διαφορετικός αλλά και ο βαθμός δυσκολίας στο να αποκαλυφθεί , επίσης διαφορετικός. Επιχειρήσεις όπως ( ταβέρνες , κέντρα διασκέδασης , μπαρ , καφετέριες) και γενικά τέτοιου είδους να υπολογίζονται τα ακαθάριστα έσοδα τους με δυο τρόπους πρώτον ανάλογα με τις αγορές τους και δεύτερον με την έκδοση αποδείξεων και να λαμβάνεται υπ΄ όψιν το μεγαλύτερο. Σε επιχειρήσεις καθαρά παροχής υπηρεσιών όπως γυμναστήρια , ινστιτούτα αισθητικής , κομμωτήρια , ξενοδοχεία , ενοικιαζόμενα δωμάτια ( εδώ να καταργηθεί το , όσοι έχουν μέχρι 7 δωμάτια απαλλάσσονται από την τήρηση βιβλίων , και να τηρούν όλοι βιβλία και να εκδίδουν αποδείξεις ) καθώς και στους γιατρούς , δικηγόρους , συμβολαιογράφους , και γενικά στα ελευθέρια επαγγέλματα να γίνονται αυστηροί και τακτικοί προληπτικοί έλεγχοι . Να εφαρμοστεί η μέθοδος point system και να επιβάλλονται βαρύτατες ποινές ακόμη και κλείσιμο της επιχείρησης ακόμη και αφαίρεση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος σε περίπτωση που κάποιος πιαστεί πάνω από 2 φορές να μην εκδίδει αποδείξεις και να φοροδιαφεύγει. Θεωρώ ότι το πρόστιμο των 198!! Ευρώ που πληρώνει σήμερα ένα γιατρός για μη έκδοση μιας απόδειξης μόνο γελοίο μπορεί να χαρακτηριστεί. 7) Αλλαγή του κώδικα βιβλίων στοιχείων σε πάρα πολλά σημεία του. Έτσι ώστε και οι επιχειρήσεις να μην επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος αλλά και να μην επιβάλλονται πρόστιμα που δεν έχουν καμία ουσία. 8) Βαρύτερα πρόστιμα για εικονικά και πλαστά τιμολόγια. Καθιέρωση ηλεκτρονικού τιμολογίου τουλάχιστον στις μεγάλες επιχειρήσεις έτσι ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο των εικονικών όσο το δυνατό περισσότερο. Όλες οι συναλλαγές των επιχειρήσεων πάνω από 1000 ευρώ μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Διασταυρώσεις των καταστάσεων πελατών - προμηθευτών αμέσως ( την επομένη ) της λήξης της προθεσμίας υποβολής και άμεσος έλεγχος στις επιχειρήσεις που παρατηρείτε πρόβλημα. Δεν είναι δυνατόν να διενεργούνται έλεγχοι μετά την πάροδο πέντε και έξι χρόνων εφόσον υπάρχει η δυνατότητα αυτές οι διασταυρώσεις να γίνονται άμεσα. Και να προβλέπονται αυστηρές ποινές για τους υπαλλήλους και για τους προϊσταμένους των υπηρεσιών οι οποίοι δεν θα πραγματοποιούν τις συγκεκριμένες εργασίες στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Επίσης στον περιορισμό των εικονικών φορολογικών στοιχείων θα βοηθούσε και ο έλεγχος των επιχειρήσεων μέσα στο πρώτο τρίμηνο η εξάμηνο από την έναρξη τους . Με επιτόπια διαπίστωση της έδρας της επιχείρησης διότι ως γνωστό συνήθως εκδότες πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων είναι ανύπαρκτες επιχειρήσεις. 9) Μεγάλη πληγή για την ελληνική οικονομία , όπως έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια είναι οι παράνομες επιστροφές ΦΠΑ στους αγρότες. Είναι προτιμότερο να προλαμβάνεις ένα κακό παρά να τρέχεις εκ΄ των υστέρων να το διορθώσεις. Επομένως αυστηροί έλεγχοι και διασταυρώσεις για τους αγρότες οι όποιοι ζητούν επιστροφές ΦΠΑ πρώτον από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τα πραγματικά στρέμματα τα οποία καλλιεργούν και το είδος της παραγωγής , με επιτόπιες διαπιστώσεις και δεύτερον από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ για τον αν δηλώνονται τα στρέμματα αυτά και οι παραγωγές στην φορολογική τους δήλωση. Κανένας αγρότης δεν θα μπορεί να πάρει επιστροφή του ΦΠΑ αν δεν έχει δηλώσει τα πραγματικά στρέμματα που καλλιεργεί και στην δήλωση του ΟΠΕΚΕ και στην φορολογική του δήλωση. 10) Επίσης πιστεύω ότι η είσπραξη του ΦΠΑ από τα τελωνεία όπως ίσχυε πριν το 1993 δεν θα έπρεπε να είχε καταργηθεί. Και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε στις μέρες μας. Ίσως με κάποιον τρόπο θα έπρεπε να το ξαναδούμε αυτό το θέμα. Ένα ακόμη μέτρο που θα βοηθούσε στην αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ θα ήταν η ποινικοποίηση της μη απόδοσης του οφειλόμενου ΦΠΑ. 11) Τακτικούς ελέγχους ( ΥΠΕΕ ) στις επιχειρήσεις που τα έσοδα τους θα προσδιορίζονται με μεικτό τρόπο ( και βάσει αγορών και βάσει αποδείξεων ) . Όλες αυτές οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν τα παραστατικά αγορών τους για κάθε αγορά και να επιδεικνύονται σε κάθε έλεγχο. Αγορά χωρίς τιμολόγιο θα επιφέρει βαρύτατα πρόστιμα μέχρι και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας για κάποιο διάστημα.. Θα πρέπει να δοθεί μεγάλη σημασία στους ελέγχους της διακίνησης των εμπορευμάτων από την ( ΥΠΕΕ ) . Οι έλεγχοι της διακίνησης θα πρέπει να γίνονται καθ΄ολο το εικοσιτετράωρο (διότι τα ύποπτα εμπορεύματα θα μεταφερθούν και σε ύποπτες ώρες ). 12) Βεβαίως για να γίνουν τα παραπάνω και πολλά ακόμη που δεν μπορούν να αναφερθούν όλα εδώ , θα πρέπει οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να στελεχωθούν με υπαλλήλους οι οποίοι να είναι έντιμοι , ηθικοί , ευγενικοί απέναντι στους ελεγχόμενους , γνώστες της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας , υπάλληλοι οι οποίοι θα μπορούν να χειρίζονται ηλεκτρονικούς υπολογιστές , να μπορούν να δουλέψουν κάποια προγράμματα στους υπολογιστές , υπάλληλοι που πάνω απ΄ όλα θα έχουν όρεξη να δουλέψουν και να μάθουν χωρίς να τους ενδιαφέρει μονό το τυπικό ωράριο ενός δημοσίου υπαλλήλου. Φυσικά θα μπορούσε το Υπουργείο οικονομίας να αξιοποιήσει πάρα πολλούς υπαλλήλους που έχει και οι οποίοι έχουν εργαστεί στον ιδιωτικό τομέα είτε σαν λογιστές είτε σε άλλες θέσεις και γνωρίζουν λογιστική , κάτι που κατά την γνώμη μου είναι απαραίτητο όταν μάλιστα πηγαίνεις να κάνεις φορολογικούς ελέγχους. Οι άξιοι υπάλληλοι πρέπει επιτέλους να μπουν μπροστά και η επιλογή θα πρέπει να γίνετε καθαρά μόνο με βάσει τα προσόντα τους και όχι με κομματικά κριτήρια , και αυτό διότι καλά τα οποιαδήποτε μετρά αλλά αν δεν υπάρχουν υπάλληλοι να τα εφαρμόσουν τίποτε δεν πρόκειται να αποδώσει. Γενικά κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι πρέπει να υπάρχουν αυστηροί και τακτικοί έλεγχοι σε όλο το φάσμα της αγοράς και των επιχειρήσεων. Πολύ αυστηρές ποινές στους παραβάτες και ειδικότερα σε αυτούς που δεν θα συμμορφώνονται σύμφωνα με την φορολογική και τελωνειακή νομοθεσία. Δυστυχώς η εμπέδωση της φορολογικής συνείδησης είναι λίγο δύσκολο να γίνει , και γρήγορα αλλά και με ήπιους τρόπους. Γι΄ αυτό θα πρέπει να επιβάλλονται τέτοιες ποινές που θα καθιστά απαγορευτική την διάπραξη της φοροδιαφυγής. Αν πχ κλείσουν μια δυο επιχειρήσεις θα το σκεφτούν πολύ οι υπόλοιποι να το κάνουν αν πχ αφαιρεθούν κάποιες άδειες ασκήσεως επαγγέλματος δεν νομίζω ότι θα υπάρξει επαγγελματίας που θα σκεφτεί να φοροδιαφύγει. Φυσικά θα πρέπει πρώτα απ΄ολους το ίδιο το κράτος να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του απέναντι στους πολίτες , δεν μπορείς να ζητάς από τους πολίτες να είναι εντάξει στις φορολογικές τους υποχρεώσεις και εσύ σαν κράτος να μην τους δίνεις αυτά που τους οφείλεις! Δεν μπορείς να τον πείσεις τον πολίτη με αυτόν τον τρόπο. Σας ευχαριστώ Τζούφας Κωνσταντίνος