Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΝομοθετικά Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής / ΕισαγωγήΣχόλιο του χρήστη G.N.L | 6 Ιανουαρίου 2010, 10:52
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΤΟ ΧΕΙΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ, ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΚΑΛΑΜΠΟΥΡΙΑ Είναι πλέον κοινή αντίληψη ότι ο συνολικός φορολογικός μηχανισμός έχει αποδιοργανωθεί εντελώς και ευρίσκεται υπό πλήρη κατάρρευση. Οι Δ.Ο.Υ (Εφορίες) αδυνατούν να ανταποκριθούν στα κύρια και ουσιαστικά καθήκοντα τους, μόλις δε και μετά βίας μπορούν να ανταποκρίνονται στα απολύτως στοιχειώδη, από φιλότιμο και πατριωτισμό των εργαζομένων. 1. Επί μία εικοσαετία, το προσωπικό καθημερινά στενάζει κυριολεκτικά κάτω από τον εξαιρετικά υπερβολικό φόρτο εργασίας (ανά εργαζόμενο), την ασύλληπτη γραφειοκρατία και τις απορρέουσες ευθύνες, την τρομακτική πολυπλοκότητα νόμων, αποφάσεων και εγκυκλίων, τις πάσης φύσεως εξωθεσμικές παρεμβάσεις και πολλαπλές πιέσεις, τις συχνές δημόσιες επιθέσεις λαϊκισμού και υποκρυπτόμενων συμφερόντων. 2. Επί μία εικοσαετία ή και περισσότερο η αξιολόγηση-αξιοποίηση του προσωπικού –ιδιαίτερα των καίριων θέσεων- γίνεται μέσο άνωθεν παρεμβάσεων, έχει υποκατασταθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η νομιμότητα από την νομιμοφάνεια με καλπάζουσα έξαρση την τελευταία δεκαετία, με αποτέλεσμα ακόμη και τελεσίδικες και αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις να μην εκτελούνται κατά παράβαση ακόμη και ποινικών νόμων αλλά να καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων. 3. Επί μία εικοσαετία έχουν γεμίσει οι Δ.Ο.Υ με χιλιάδες μεταταγέντες από άλλες δημόσιες υπηρεσίες ή ΔΕΚΟ με ουσιαστικό κίνητρο την ‘’καλλίτερη αμοιβή’’ των εργαζομένων στο Υπουργείο Οικονομικών. Μερικές χιλιάδες μεταταγέντες χωρίς οικονομικές, λογιστικές ή φορολογικές γνώσεις μετετάγησαν απαράδεκτα στις Δ.Ο.Υ, μόνο και μόνο γιατί είχαν μπάρμπα στην Κορώνη και μάλιστα πολύ εξ αυτών προωθήθηκαν προκλητικά σε ιδιαίτερα σημαντικά αξιώματα και θέσεις, χωρίς να έχουν καμία σχέση με αυτές, χάριν στις αθέμιτες πιέσεις εφήμερων ή και μόνιμων παραγόντων του δημόσιου ή ιδιωτικού βίου. 4. Επί μία εικοσαετία οι υπολογιστές έχουν μπει στην ζωή μας και όμως οι Δ.Ο.Υ έχουν παραμείνει στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Δυστυχώς υπάρχει υπερπληθώρα υπολογιστών που σκουριάζουν χωρίς να υπάρχουν αντίστοιχα προγράμματα και εφαρμογές διασύνδεσης. Η πρόσβαση σε στοιχεία, πληροφορίες, γνώσεις και σύγχρονες μεθόδους οργάνωσης, διοίκησης, αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας είναι σχεδόν απούσες, όχι γιατί δεν το επιθυμούν οι εργαζόμενοι αλλά κυρίως γιατί οι καταστάσεις αυτές εξυπηρετούν άλλα συμφέροντα και διαφορετικές σκοπιμότητες. Η μόνιμη και διαρκής σύγκρουση της παραδοσιακής γραφειοκρατίας με την σύγχρονη μορφή της πρέπει να λάβει οριστικό τέλος με θεσμοθέτηση πολιτικών διαδικασιών. 5. Επί μία εικοσαετία ακούγεται καθημερινά σχεδόν ότι οι 13.000 εργαζόμενοι στις Δ.Ο.Υ είναι υψηλόμισθοι. Κανένας όμως δεν γνωρίζει ή δεν λέει ότι οι 26.000 εργαζόμενοι σε ολόκληρο το Υπουργείο Οικονομικών αμείβονται κατά τον ίδιο τρόπο και φυσικά έχουν παρόμοιες συνολικές αποδοχές. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι συνολικές αποδοχές των εφοριακών είναι υψηλότερες από τις αποδοχές άλλων δημοσίων υπαλλήλων, όχι όμως όλων και όχι τόσο υψηλότερες από αυτό που εντέχνως ‘πλασάρεται’. Οι Εφοριακοί –από την φύση της δουλειάς τους- έχουν μία δυνατότητα που ταυτόχρονα είναι και ένα είδος ‘προνομίου’. Μέσα από τις κατ΄ έτος υποβαλλόμενες φορολογικές δηλώσεις και τις βεβαιώσεις αποδοχών όλων των μισθωτών-συνταξιούχων, μπορούν να βλέπουν με απόλυτη ακρίβεια, να κρίνουν και να συγκρίνουν υψηλότατες αποδοχές δεκάδων χιλιάδων μισθωτών και συνταξιούχων, αποδοχές που επί δεκαετίες αποτελούν πρόκληση για το δημόσιο αίσθημα, ιδιαίτερα δε σε αυτή την κρίσιμη περίοδο της χώρας. Για να μην μακρηγορώ θα φέρω το εξής χαρακτηριστικό παράδειγμα: Ο Διευθυντής της Δ.Ο.Υ ανωνύμων εταιρειών (και τα 20 ανώτερα στελέχη της) είναι υπεύθυνα για την πλήρη παρακολούθηση και εφαρμογή των διαδικασιών σε περίπου 20.000 ανώνυμες εταιρείες (τράπεζες, πολυεθνικές, βιομηχανίες, χονδρεμπόριο, λιανεμπόριο κ.λ.π). Οι άνθρωποι αυτοί με τόσες ευθύνες αλλά και ικανότητες ή γνώσεις που απαιτούνται, αμείβονται με 3.000 ευρώ μηνιαίως. Ταυτόχρονα όμως συμβάλλουν στην υλοποίηση του ενός περίπου τετάρτου του κρατικού προϋπολογισμού (από πλευράς εσόδων) και κατ επέκταση στην δυνατότητα να πληρώνονται όλοι οι άλλοι εργαζόμενοι , κ.λ.π. Οι άνθρωποι αυτοί είναι όντως καλοπληρωμένοι έναντι χιλιάδων άλλων στελεχών κρατικών οργανισμών, ημιχρεοκοπημένων ασφαλιστικών ταμείων, κρατικών τραπεζών, ΔΕΚΟ, νοσοκομείων, κρατικής τηλεόρασης και φυσικά αντίστοιχων στελεχών του ιδιωτικού τομέα (όχι golden boys) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Οι εργαζόμενοι στις Δ.Ο.Υ ήταν πάντα και είναι υπέρ της αντίληψης της αναλογικής εξομοίωσης των αποδοχών και παροχών προς τα πάνω, αντίθετα προς τις προβαλλόμενες και κατευθυνόμενες αντιλήψεις οργανωμένων συμφερόντων, φοροφυγάδων, ‘’ειδικών’’ αναλυτών, golden boys κ.λ.π που μονίμως επιζητούν και προωθούν μειώσεις, με τελική μακροπρόθεσμη στόχευση την καθιέρωση ενός ‘’κινέζικου’’ μισθολογίου δημοσίων υπαλλήλων, προκειμένου να ικανοποιήσουν κι άλλο την μόνιμη απληστία τους και ταυτόχρονα να σώσουν την χώρα των ιθαγενών τους. 6. Δεν υπάρχει καμία πλέον αμφιβολία ότι η διαφθορά είναι σε έξαρση σε όλο το εύρος της δημόσιας διοίκησης με την σχετική της αναλογία στις εφορίες και στους εφοριακούς. Αλλά όχι μόνο στους εφοριακούς, ούτε σε όλους τους εφοριακούς και πολύ λιγότερη συγκριτικά στους εφοριακούς Εδώ χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή. Εμφανίσθηκε, εξελίχθηκε και ρίζωσε με ομού ρυθμού ευθύνες πολιτικού, οικονομικού και κοινωνικού συστήματος και συνετέλεσε τα μέγιστα στην σημερινή διαμόρφωση της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων. Η διαφθορά, η διαπλοκή και η φοροδιαφυγή είναι από κοινού το ‘’σαράκι’’ που έφαγε και τρώει τις σάρκες της χώρας επί μια εικοσαετία. Κορυφαία πολιτική ευθύνη να αντιμετωπισθούν ριζικά σήμερα, με οποιοδήποτε κόστος. Η Ελλάδα, οι προϋπολογισμοί της, οι εργαζόμενοι έχασαν τα τελευταία είκοσι χρόνια περισσότερα από 1 τρις ευρώ, όλοι δυστυχώς ξέρουν τι έγινε, αλλά και κανένας δεν ξέρει τίποτα για το τι έγιναν. Το 20% αυτών των χρημάτων αν είχαν μπει στα κρατικά ταμεία, σήμερα δεν θα χρωστούσαμε ούτε ένα ευρώ και φυσικά θα είχαμε αποφύγει τον διεθνή διασυρμό και την γελοιοποίηση. Δεν υπάρχουν πλέον άλλα περιθώρια για αργότερα. Έχει ήδη προ πολλού αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση. Όλοι μαζί προχωράμε και πετυχαίνουμε ή όλοι μαζί βουλιάζουμε. Πρέπει επί τέλους κάποτε να συνειδητοποιήσουμε ότι «των πολλών ο θάνατος, ουκ έστι θάνατος». 7. Όλα όσα προανέφερα –υπό τύπο περιγραφής- είναι κατ΄ουσία οι κύριες προτάσεις που πρέπει αφού μελετηθούν σοβαρά να αρχίσουν και να υλοποιούνται. Επιπροσθέτως θα ήθελα να προτείνω άμεση αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, τον διαχωρισμό των διοικητικών του υπηρεσιών από τον ελεγκτικό μηχανισμό με την σύσταση ενιαίου ελεγκτικού σώματος που θα τελεί υπό νέα ανεξάρτητη αρχή, η οποία θα εποπτεύεται από τον Υπουργό Οικονομικών και ετησίως θα απολογείται Δημόσια αλλά και στην Βουλή. 8. Η νεοεκλεγείσα Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός δείχνουν να κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση παρά τα όποια λάθη, παραλείψεις ή μικροπαλινωδίες διαπιστώνονται στην καθημερινή διαχείριση. Όλα δείχνουν ότι ‘’έχουν ήδη πιάσει τον ταύρο από τα κέρατα’’ και τον πάνε εκεί που πρέπει. Σίγουρα στην πορεία αυτή θα γίνουν αρκετά λάθη αλλά και θα ματώσουν. Έτσι όμως πρέπει να γίνει. Δεν αρκούν μόνο οι προθέσεις. Όλα κρίνονται στην πράξη και κυρίως στο αποτέλεσμα. Για την παρούσα Κυβέρνηση όλα δείχνουν ότι η πορεία προς το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι ένας στενός και δύσκολος μονόδρομος. Δεν υπάρχει καμία απολύτως δυνατότητα αποτυχίας εκτός και αν αποφασισθεί η εγκατάλειψη και η ομαδική αυτοκτονία, κάτι που επιχείρησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Είναι απολύτως βέβαιο ότι σε δύο –το πολύ τρία χρόνια- θα μιλάμε για μια άλλη Ελλάδα, μια Ελλάδα που αξίζει πραγματικά στους Έλληνες.. Καλή χρονιά, καλή συνέχεια και καλή επιτυχία.