Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η Αποζημίωση Υπηρεσίας Αλλοδαπής που χορηγείται στους υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών όταν αυτοί μετατίθενται για λόγους υπηρεσίας στο εξωτερικό, δεν μπορεί να θεωρηθεί επίδομα με την έννοια του όρου, δεδομένου ότι αυτή χορηγείται αφενός για την αντιμετώπιση υψηλών αναγκών διαβίωσης (υψηλά ενοίκια-δίδακτρα σχολείων-έξοδα διαβίωσης κλπ) που προκύπτουν από την μετάθεσή τους, αφετέρου δε η αποζημίωση αυτή ΔΕΝ χορηγείται όταν οι εν λόγω υπάλληλοι υπηρετούν στην Ελλάδα. Επί πλέον, η αποζημίωση αυτή, με την έννοια του όρου, δίδεται επίσης προς αντιμετώπιση και άλλων προβλημάτων λόγω των ιδιαιτέρων και πολλές φορές επικίνδυνων συνθηκών διαβίωσης στην χώρα όπου υπηρετούν. Πρεσβείες δεν υπάρχουν μόνο στη Δυτική Ευρώπη, αλλά και στο Ιράκ ή το Πακιστάν και σε άλλες χώρες της Αφρικής, της Μέσης Ανατολής ή της Ασίας όπου οι συνθήκες διαβίωσης, ανάλογα με την χώρα, είναι από δύσκολες έως πολύ επικίνδυνες, πολλές φορές ακόμη και για την ίδια την σωματική ακεραιότητα των υπαλλήλων. Στην ανωτέρω αποζημίωση επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 1997 αυτοτελής φορολόγηση 15% . Ακολούθησαν εκατοντάδες προσφυγές οι οποίες, σε όσες μέχρις στιγμής εκδικασθήκαν, οδήγησαν σε αποφάσεις που δικαίωσαν του υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών με αποτέλεσμα την επιστροφή σ’ αυτούς από το Δημόσιο του παρακρατηθέντος φόρου του 15%. Αυτός ήταν ο λόγος άλλωστε που η Διοίκηση, μετά από 12 έτη, με το άρθρο 8 του Ν.3709/2009 κατήργησε από 01.01.2010 την αυτοτελή φορολόγηση της αποζημίωσης αυτής. Θεωρώ ότι η αντιμετώπιση του ανωτέρω ζητήματος από τον Ν.3709/2009 και για τους προαναφερομένους λόγους, θα πρέπει να παραμείνει ως έχει και στο υπό επεξεργασία σχέδιο νόμου. Θα πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι όλοι οι υπάλληλοι του Δημοσίου που υπηρέτησαν στο παρελθόν και υπηρετούν μέχρι σήμερα στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων και των υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών, ουδέποτε, όταν αυτό ίσχυε, ήταν σε θέση να κάνουν χρήση των αποδείξεων ενοικίων, σχολείων, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και καταναλωτικών αγαθών υποβάλλοντας αυτές στις φορολογικές δηλώσεις τους για την κάλυψη του αφορολογήτου ποσού, δεδομένου ότι ουδείς φορολογικός νόμος προέβλεπε κάτι ανάλογο γεγονός που θα πρέπει ληφθεί υπόψη στο υπό επεξεργασία νόμο εφόσον υπάρχει η σκέψη για φορολόγηση της αποζημίωσης αυτής. Τέλος, δεδομένου ότι η αναλογία αποζημίωσης και πραγματικών αναγκών των υπαλλήλων στο εξωτερικό είναι ένα προς δύο, κυρίως στο κόστος ενοικίων και σχολείων, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι του ζητήματος αυτού πριν αποφασισθεί οποιαδήποτε μορφή φορολόγησης της συγκεκριμένης αποζημίωσης για λόγους δίκαιης μεταχείρισης και αντιμετώπισης των υπαλλήλων από τη Διοίκηση.