Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα4) Προτείνεται η κατάργηση φοροαπαλλαγών ή αυτοτελούς φορολόγησης εισοδημάτων όταν δεν επιβάλλονται από λόγους κοινωνικής ευαισθησίας ή αντικειμενικά οικονομικά αίτια.Σχόλιο του χρήστη Νεκταρία Παπανικολάου | 8 Ιανουαρίου 2010, 16:24
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος θα ήθελα ακόμη μια φορά να πάρω θέση σχετικά με την αυτοτελή φορολόγηση του επιμισθίου των αποσπασμένων στο εξωτερικό εκπαιδευτικών. Παρόλο που είναι ήδη σαφές, θα ήθελα να τονίσω για πολλοστή φορά ότι το επιμίσθιο δεν αποτελεί εισόδημα, αλλά αποζημίωση παρεχόμενη από την υπηρεσία στους εκπαιδευτικούς για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν από την εκτέλεση της υπηρεσίας στο εξωτερικό˙ το δε ύψος της αποζημίωσης καθορίζεται για κάθε χώρα έπειτα από εισηγήσεις των οικείων διπλωματικών αρχών ανάλογα με τις συνθήκες και το κόστος διαβίωσης στη χώρα αυτή. Αν και το ύψος του επιμισθίου οφείλει να αναπροσαρμόζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ζωής, τα επιμίσθια των εκπαιδευτικών παραμένουν καθηλωμένα από το 2000, παρόλο που το κόστος ζωής στις περισσότερες χώρες έχει αποδεδειγμένα αυξηθεί μετά την εισαγωγή του ευρώ. Toν Απρίλιο του 2007 η τότε Υπουργός Παιδείας, κ. Γιαννάκου, ανακοίνωσε αύξηση ύψους 9% των επιμισθίων, η οποία δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ είχαν αντιδράσει τότε στον εμπαιγμό των εκπαιδευτικών, καταθέτοντας επερωτήσεις στη βουλή σχετικά με το θέμα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, ενώ οι συνθήκες και τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί είναι τα ίδια με αυτά που αντιμετωπίζουν οι υπόλοιπες κατηγορίες υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό (ΥΠ.ΕΞ, Υπουργείο Άμυνας), τα επιμίσθια των εκπαιδευτικών είναι πολύ χαμηλότερα. Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η αυτοτελής φορολόγηση 15% επιβλήθηκε στο επιμίσθιο, όπως και στις αντίστοιχες αποζημιώσεις των υπαλλήλων άλλων υπουργείων που υπηρετούν στο εξωτερικό, το 1997. Από τότε έχουν γίνει πάρα πολλές δικαστικές προσφυγές υπαλλήλων του ΥΠ.ΕΞ, οι οποίες δικαιώθηκαν. Προφανώς στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση, σεβόμενη τις αποφάσεις των δικαστηρίων, αποφάσισε με το άρθρο 8 του Ν. 3709/2009 να απαλλάξει το επίδομα υπηρεσίας αλλοδαπής του ΥΠΕΞ εντελώς από τη φορολόγηση, εξαιρώντας όμως από τη ρύθμιση αυτή τις υπόλοιπες κατηγορίες υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι οι αποσπασμένοι υπάλληλοι δεν απολαμβάνουν καμία από τις φοροαπαλλαγές που δικαιούνται οι διαμένοντες στην Ελλάδα ούτε φυσικά είναι σε θέση να προσκομίσουν αποδείξεις για τα έξοδά τους. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καθώς και το γεγονός ότι οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί προσφέρουν σημαντικό έργο κάτω από αντίξοες συνθήκες, θεωρούμε αυτονόητο ότι οποιαδήποτε σκέψη για κατάργηση του ειδικού καθεστώτος φορολόγησης του επιμισθίου των αποσπασμένων εκπαιδευτικών καταλύει κάθε έννοια λογικής, ηθικής, χρηστής διοίκησης και νομιμότητας. Είναι αδιανόητο να στέλνει το ελληνικό κράτος υπαλλήλους στο εξωτερικό για να εκτελέσουν δική του υπηρεσία και να αλλάζει εκ των υστέρων τις προϋποθέσεις, κάτω από τις οποίες ο υπάλληλος συναίνεσε να εγκαταλείψει την πατρίδα του και την οικογένειά του, να χάσει την οργανική του (επειδή και σημείο αυτό το ΥΠΕΠΘ μέχρι σήμερα δεν εφαρμόζει την εισήγηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους) και να ζήσει, στις περισσότερες περιπτώσεις, σε ένα μη οικείο περιβάλλον, αντιμετωπίζοντας δύσκολες κλιματικές και κοινωνικές συνθήκες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία και τον ψυχισμό του. Αντίθετα θεωρούμε ότι η αρχή της ισονομίας επιβάλλει την επέκταση της εφαρμογής του άρθρου 8 του Ν. 3709/2009 και στις λοιπές κατηγορίες των υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό. Νεκταρία Παπανικολάου Μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Βερολίνου