Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα24) Ποια μέτρα θα προτείνατε για την εσωτερική αναδιοργάνωση των ΔΟΥ ώστε να εξασφαλίζεται καλύτερη εξυπηρέτηση των συναλλασσομένων;Σχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΣ ΑΘ.ΚΑΡΑΜΑΝΙΔΗΣ | 9 Ιανουαρίου 2010, 14:15
Ενδεικτικά και μόνον προτείνω. 1) Την κατάργηση πολλών μικρών περιφερειακών ΔΟΥ στην ηπειρωτική Ελ- λάδα κυρίως,που δεν έχουν κανένα λόγο υπηρεσιακής ύπαρξης.Εξάλλου πολλές από αυτές τις ΔΟΥ δημιουργήθηκαν με κριτήρια καθαρά και μόνο κομματικά χωρίς σχεδιασμό,ο οποίος θα εκτιμούσε κριτήρια ως οι χιλιο- αποστάσεις και ο αριθμός των φορολογουμένων ανά ΔΟΥ.Ας δώσουμε επιτέ- λους ένα τέλος στις ΔΟΥ των βουλευτών και των πρόσθετων δαπανών.Τέ- λος σημαντικό είναι να τονισθεί ότι περισσότερες απ αυτές τις ΔΟΥ υπολειτουργούν με ότι αυτό συνεπάγεται στην γνώση του αντικειμένου από το προσωπικό που κατ ανάγκη λειτουργεί ως ημιμαθές πολυσυλλεκτικό κέντρο γνώσης αλλά και στην δυνατότητα που θα υπήρχε για καλύτερη στε- λέχωση των μητροπολιτικών ΔΟΥ. 2)Την κατάργηση και ενοποίηση πολλών τμημάτων στις ΔΟΥ.Ενδεικτικά την κατάργηση και ενοποίηση των τμημάτων Εσόδων,Εξόδων,Λογιστικού σε ένα τμήμα Εσόδων-Εξόδων.Την ενοποίηση των τμημάτων Μητρώου,ΚΒΣ και Εμμέσων φόρων (ΦΠΑ).Θεωρώ πράξη υπηρεσιακά ανεπίτρεπτη και αντιοικο- νομική,χωρίς κανένα παραπέρα σχόλιο,την ύπαρξη τμημάτων με έναν υπάλ- η δύο υπαλλήλους. 3)Την κατάργηση των αυτοψιών από τις ΔΟΥ για την ύπαρξη επαγγελματι- κής στέγης κατά την υποβολή της Δήλωσης Έναρξης,με την αντίστοιχη κα- θιέρωση για τη διενέργεια αυτοψίας από τα Επιμελητήρια.Η Επιμελητηρι- ακή αυτή Βεβαίωση θα αποτελεί συνημμένο δικαιολογητικό.Στην υπηρεσι- κή ευχέρεια της αρμόδιας ΔΟΥ επαφίεται η παραπέρα έρευνα για περιπτώ- σεις που ενδεχομένως χρήζουν πρόσθετου ελέγχου,σε συνάρτηση με το αν- τικείμενο της δραστηριότητας,το ιδιωτικό συμφωνητικό,την ίδια την πε- ριοχή και όχι μόνον.Σήμερα πολλές ώρες από υπαλλήλους δαπανώνται στην κυριολεξία στις αυτοψίες,με ότι αυτό φυσικά συνεπάγεται. 4)Επιτέλους κατάργηση της απαράδεκτης Υπουργικής απόφασης με την οποία καθιερώθηκε η μη συναλλαγή με το κοινό για τα τμήματα ΚΒΣ,ΕΙΣΟ- ΔΗΜΑΤΟΣ και ΜΗΤΡΩΟΥ κατά την Παρασκευή για λόγους εσωτερικής λειτουρ- γία των τμημάτων αυτών.(αρχειοθέτηση-τακτοποίηση εκκρεμοτήτων).Γίνεται τόσο συστηματική καταστρατήγηση,έστω και μετά τις σχετικές διευκρινί- σεις που δόθηκαν,που τίποτα δεν δικαιολογεί την ισχύ της. 5)Την επαναδημιουργία των ΤΕΚ,σε συνδυασμό κόστους λειτουργικότητας και αποδοτικότητας.Σήμερα μια πρώτη εκτίμηση που θα μπορούσε ανεπιφύ- λακτα για να γίνει είναι ότι σε συνδυασμό,σαφώς και με κάποιες αποφά- σεις για περαίωση(αυτοπεραίωση),με την ενασχόληση του τμήματατος ελέγ- χου με αυτοψίες,εκπρόθεσμες διακοπές δραστηριότητας,παραλαβή φορολογι- κών δηλώσεων εισοδήματος,έλεγχος δεν γίνεται. 6)Εάν παρ ελπίδα όμως η επανασύσταση των ΤΕΚ δεν είναι εφικτή,τότε μέσα από την αναδιοργάνωση των ΔΟΥ,από την κατάργηση διαδικασιών περ- ριτών και αναποτελεσματικών,ας ξεκινήσει η δημιουργία ενός Τμήματος Ελέγχου με το 50% επί του συνόλου των υπαλλήλων σε κάθε ΔΟΥ,να υπη- ρετούν στο Τμήμα αυτό.Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι οι ΔΟΥ πρώτιστα είναι ΕΛΕΓΧΟΣ και δευτερευόντως διεκπεραίωση.ΕΛΕΓΧΟΣ προληπτικός και ουσιαστικός,παντού. 7)Αντικειμενικοποίηση του ελέγχου και διασφάλιση από κάθε αυθαίρετο φορολογικό πλιάτσικο,από κάθε συναλλαγή και εκβιασμό,με την καθιέρω ση έστω και δειγματοληπτικά ανάλογα με την φορολογική βαρύτητα της κάθε υπόθεσης,δεύτερου ελέγχου.Ας δοθεί και εδώ ένα τέλος στην μονο- κρατορία και στην ασύδοτη συμπεριφορά του ενός η των τριών στην ιερά- ρχηση υπαλλήλων,των τριών συναλλαγών,της μιας ταρίφας κατετμημένης κατά τον αριθμό των υπογραφών. 8)Εξάλειψη όλων των φαινομένων με πρωταρχική και κύρια πολιτική ευ- θύνη,για περιφορά των ΔΟΥ του λεκανοπεδίου αλλά και των μεγάλων περι- φερειών,σε δημοπρασίες πλειοδοτικές σ ότι αφορά την κατάληψη των δι- ευθυντικών θέσεων. 9)Ουσιαστική και όχι τυπολατρική καθιέρωση της εφαρμογής του πόθεν έσχες για όλους,αλλά σαφώς και για τους υπαλλήλους του Υπ.Οικονομικών. Δεν αρκεί απλά και μόνον η επιβεβαίωση για την απλή υποβολή της Δήλω- σης περιουσιακής κατάστασης.Ποιός έλεγχος γίνεται τελικά,μήπως δεν είναι εν γνώσει του Υπ.Οικονομικών ποιοί είναι αυτοί που φοροδιαδεύ- γουν,που κλέβουν,που πλουτίζουν παράνομα και εκβιαστικά?Ας ψάξουν να βρούν αυτούς που ως υπάλληλοι έχουν τα ακίνητα,τις καταθέσεις,τις πι- σίνες.Κανένας κλάδος Δημόσιων λειτυργών δεν μπορεί συλλήβδην για να κατασυκοφαντείτε.Υπάρχει και διαφθορά και χρηματισμός γεωγραφικός αλ- λά και τοπικός,κατά περιοχή.Ποιές είναι οι μεγάλες ΔΟΥ,ποιά τα έσοδα από αυτές,ποιές οι επιχειρήσεις που ελέγχονται?Ας ξεκινήσει μια προσ- πάθεια.Ας δούμε που τα ανείσπρακτα έσοδα,που εν τέλει υπάρχει παραβα- τικότητα υπαλληλική,που το μεγάλο φαγοπότι?Αυτό φυσικά και προϋποθέ- τει Πολιτεία αξιόπιστη,Κυβερνήτες με κύρος και εντιμότητα,με έργο δι- άφανο. 10)Καθιέρωση περιοριστικά χρόνου συγκεκριμένου και όχι μεγαλύτερου των οχτώ(8)χρόνων στα τμήματα ελέγχου(ΔΟΥ-ΤΕΚ-ΠΕΚ),με την ταυτόχρονη υποβολή ειδικής Δήλωσης περιουσιακής κατάστασης κατά την είσοδο και έξοδο από αυτά. 11)Τέλος,κατάργηση του θεσμού των ΟΙΚΟΝ.ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ με την σημερινή μορφή.Το Ελληνικό κράτος δεν έχει ανάγκη να πληρώνει αδρά δημόσιους λειτουργούς,με τυπική εκροσώπηση και παρουσία,που ούτε σε κανόνες στενά υπαλληλικούς υπακούουν,ούτε και έργο ουσίας προσφέρουν. Ναι στον κλάδο,αλλά μέσα από την ανάθεση συγκεκριμένων υποθέσεων,από τον έλεγχο για την τήρηση από τις ΔΟΥ της αρμοδιότητάς των,του ωρά- ριου λειτουργίας,της εισπρακτικότητας,της εξυπηρέτησης προς τον πολί- τη και πολλών άλλων,αλλά από σώμα Επιθεωρητών που δεν θα είναι γνω- στοί από πιο μπροστά στους υπαλλήλους και στις ΔΟΥ. 12)Επιλογικά επανεξέταση μέσα από υπερκομματική επιτροπή της μονιμό- τητας στο Δημόσιο τομέα με την σημερινή της μορφή.Δεν προτείνω την κα- τάργησή της,θεωρώ ότι δυστυχώς η Ελληνική κοινωνία δεν έχει φτάσει σ ένα τέτοιο επίπεδο,παρά τα περί αντιθέτου που κατά καιρούς διατυπώνο- νται.Το ίδιο το πολιτικό μας σύστημα δεν είναι ικανό για εγγυηθεί κά- τι τέτοιο.Φαινόμενα ως οι κομματικές ατιμώρητες προσλήχεις μέσα από αναθέσεις σύμβασης έργου,από ανανεούμενες συμβάσεις,από προγράμματα STAGE,από καταστρατηγήσεις συστηματικές και επαναλαμβανόμενες της διαδικασίας πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ,δεν αποτελούν καλή προϋπόθεση για την επικαιροποιημένη έστω και κατά την άποψή μου συζήτηση για ένα τόσο με- γάλο και σοβαρό θέμα.Προϋποθέτει και σοβαρότητα από τις ίδιες τις πο- λιτικές ηγεσίες και τέτοια αν εξαιρέσω τα τελευταία μέτρα από την με- ριά της Κυβέρνησης σχετικά με τον Ν.2190/94(ΑΣΕΠ,είναι κατ ανάγκη το ζητούμενο.