Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα19) Επισημαίνεται ότι το προαναφερθέν μέτρο για την επέκταση των εκπτώσεων από το φορολογητέο εισόδημα φυσικών προσώπων ποσών βάσει αποδείξεων αγορών, έχει επίσης ως στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.Σχόλιο του χρήστη Σταμάτης Ραγκούσης | 10 Ιανουαρίου 2010, 10:44
Είναι ξεκάθαρο σε όλους μας ότι η φοροδιαφυγή είναι ριζωμένη στο πετσί του Έλληνα. Είναι επίσης γνωστό σε όλους ότι ο δημόσιος φοροελεγκτικός μηχανισμός είναι διαβρωμένος και αναποτελεσματικός. Η οικονομική κατάσταση, κυρίως των δημόσιων οικονομικών, επιδεινώνεται συνεχώς από τη δεκαετία του 80 που τουλάχιστον εγώ έχω επαγγελματικές μνήμες. Από τότε έως σήμερα έχουμε κάθε χρόνο ένα ή και περισσότερα φορολογικά νομοσχέδια και δεκάδες εγκυκλίους-οδηγίες της Φορολογικής Διοίκησης που εξειδικεύουν ή και αλλάζουν ακόμη τους νόμους. Εφόσον η φοροδιαφυγή συνεχώς διογκώνεται είναι προφανές ότι η δαιδαλώδης πολυνομία δεν αποδίδει. Κατά την άποψή μου είναι περισσότερο αναγκαία η κωδικοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας, η απλούστευσή της και ίσως η κατάργηση αναχρονιστικών διατάξεων (π.χ. θεώρηση Βιβλίων & Στοιχείων των επιτηδευματιών κλπ.). Στο παρόν νομοσχέδιο ζητούμενο είναι, οπως και κάθε προηγούμενο έτος, η είσπραξη φόρων και η περιστολή της φοροδιαφυγής – νέες δαιδαλώδεις διατάξεις , σεμινάρια από ειδικούς και μή , φοροεπιδρομές και από την άλλη πλευρά (των φορολογουμένων) νέος σχεδιασμός για φοροαποφυγή, απόκρυψη εισοδημάτων, μη πληρωμή φόρων κλπ. κλπ. Με όσα σημειώνω παραπάνω θέλω να εκφράσω την άποψη ότι και το παρόν νομοσχέδιο δεν εισάγει κάποια ριζοσπαστική αλλαγή που πιθανόν θα βελτιώσει το φοροεισπρακτικό τοπίο. Ισως μια τέτοια ριζοσπαστική αλλαγή θα ήταν να αναλάβουν αυτόν τον τομέα οι χιλιάδες επαγγελματίες που σήμερα δραστηριοποιούνται στην αγορά : Ορκωτοί λογιστές και λογιστές πιστοποιημένοι από το Οικονομικό Επιμελητήριο. Οι Ορκωτοί μπορούν να αναλάβουν τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις που πληρούν τα κριτήρια ελέγχου από Ορκωτούς λογιστές και οι επαγγελματίες Λογιστές τις λοιπές επιχειρήσεις, επιτηδευματίες και ιδιώτες. Ο δημόσιος φοροελεγκτικός μηχανισμός μπορεί να λειτουργεί, συρικνωμένος μάλλον, ως έλεγχος επί Ορκωτών και Λογιστών, εάν ασκούν τα ελεγκτικά τους καθήκοντα σύμφωνα με το νόμο ή και ως φορέας πιστοποίησης των νέων αυτών ελεγκτών . Βεβαίως ανακύπτουν θέματα πώς θα λειτουργούν οι Ορκωτοί και οι Λογιστές από τη μια πλευρά ασκόντας τα παραδοσιακά τους επαγγελματικά καθήκοντα και από την άλλη πλευρά λειτουργόντας ως φορο-ελεγκτές. Στο εξωτερικό όπου αυτό το σενάριο λειτουργεί έχουν βρεθεί λύσεις. Μπορούμε κι εμείς να βρούμε λύσεις προσαρμοσμένες στην Ελληνική πραγματικότητα, όπως π.χ. ένα λογιστικό γραφείο που δραστηριοποιείται επαγγελματικά στην Πάτρα, θα μπορούσε με ακεραιότητα να διαχειριστεί φορολογικούς φακέλλους έστω πενήντα επιτηδευματιών στον Πειραιά. Μία εταιρία Ορκωτών Λογιστών θα μπορούσε με ακεραιότητα να διαχειριστεί φορολογικούς φακέλλους έστω πενήντα εταιριών που δεν έχουν ελεγχθεί την προηγούμενη πενταετία από αυτή την εταιρία και θα απαγορεύεται να ελεγχθούν την επόμενη τριετία από την ίδια. Τέτοιοι περιορισμοί μπορούν βεβαίως να ισχύσουν και για τους Λογιστές. Αναρωτιέμαι ποιός γνωρίζει καλύτερα την φοροδιαφυγή από τους επαγγελματίες που καθημερινά εμπλέκονται με το συγκεκριμένο θέμα και ίσως και να συμμετέχουν σε αυτό. Μήπως όμως και ο δημόσιος φοροελεγκτικός μηχανισμός δεν συμμετέχει σε αυτό ? Η διαφορά έγκειται στο ότι οι επαγγελματίες Ορκωτοί και Λογιστές α) γνωρίζουν καλύτερα το πρόβλημα β)λειτουργούν με επαγγελματική ευσυνειδησία χωρίς την αρτηριοσκληρωτική νοοτροπία του Δημοσίου, γ) είναι πολυάριθμοι, συνεπώς μπορούν να αναλάβουν ογκώδες έργο και επίσης εάν κάποιοι παρουσιάσουν αδυναμίες εύκολα αποβάλλονται από τον φορο-έλεγχο ή αντικαθίστανται δ) όσον αφορά το «λάδωμα», είναι πιό δύσκολο να «λαδωθεί» ένας ιδιώτης επαγγελματίας που δραστηριοποιείται στην ελεύθερη αγορά και ενδεχόμενη δημοσιοποίηση ή έστω υποψία τέτοιου γεγονότος θα τον εξαφανίσει από την αγορά – άλλωστε η αγορά δεν έχει συνηθίσει να «λαδώνει» την συγκεκριμένη κατηγορία επαγγελματιών. Το ανωτέρω σενάριο θα μπορούσε να εφαρμοστεί πιλοτικά αρχικά σε οριμένες μόνο κατηγορίες φορολογουμένων, ωστε να δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητά του και αναλόγως επεκτείνεται η οχι. Τελικά εάν δεν δοκιμάσουμε και κάτι διαφορετικό, πως θα μάθουμε εάν είναι αποτελεσματικό η όχι ? Ας τολμήσουμε επιτέλους. Τελειώνω σημειώνοντας ότι παράλληλα με οποιοδήποτε άμεσο φοροειρπρακτικό νομοσχέδιο θα πρέπει να βάλουμε κάποτε τις βάσεις ώστε μακροπρόθεσμα να ξεριζώσουμε την φοροδιαφυγή από το πετσί μας – και αυτό μπορεί να γίνει, κατά την ταπεινή μου γνώμη, μόνο με την παιδεία από τις πρώτες σχολικές βαθμίδες αλλά και την παιδεία που δίνουμε στα παιδιά μέσα στις οικογένειές μας (με σεμινάρια στους γονείς κλπ.). Στόχος : να αναθρέψουμε μια πρώτη γενιά νέων Ελλήνων με λίγο διαφορετική νοοτροπία από τη δική μας. Ευχαριστώ Σταμάτης Ρ.