Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα19) Επισημαίνεται ότι το προαναφερθέν μέτρο για την επέκταση των εκπτώσεων από το φορολογητέο εισόδημα φυσικών προσώπων ποσών βάσει αποδείξεων αγορών, έχει επίσης ως στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.Σχόλιο του χρήστη "ΙΑΒΕΡΗΣ"-4 | 10 Ιανουαρίου 2010, 18:19
ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΑΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΝΟΜΗΣ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΦΠΑ. ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΣΤΑ «ΠΑΡΑΘΥΡΑ» ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΦΠΑ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΟΑΠΑΤΕΩΝΕΣ. Τα τελευταία χρόνια έχουν θεσπισθεί διάφορες Φορολογικές Διατάξεις με τις οποίες παρέχεται στους φορολογούμενους εξαγωγείς ή επενδυτές, η απλούστευση των διαδικασιών στην επιστροφή του ΦΠΑ, κατόπιν πιέσεων των φορέων τους, οι οποίοι επέμειναν ότι οι διαδικασίες (φορολογικός έλεγχος) ήταν «επώδυνες» και χρονοβόρες και δυσκόλευαν το « Εθνικής Σημασίας» έργο που επιτελούσαν. Με την ΠΟΛ 1073/2004 (που αντικατέστησε την πολ. 1061/2003 και αυτή με τη σειρά της την ΠΟΛ. 1078/91) καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία επιστροφής ΦΠΑ, στις περιπτώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 34 του Κώδικα ΦΠΑ. Οι κυριότερες περιπτώσεις επιστροφής ΦΠΑ είναι όταν διενεργούνται πράξεις των άρθρων 24, 25, 26, 27 και 28 (εξαγωγές και ενδοκοινοτικές παραδόσεις) και όταν διενεργούνται επενδύσεις. Σημειώνουμε ότι οι διατάξεις της ΠΟΛ. 1073/2004 με τις οποίες καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία επιστροφής ΦΠΑ, είναι διάτρητες, δεν έχουν ασφαλιστικές δικλείδες για την διασφάλιση του Δημοσίου Συμφέροντος και χάριν της απλοποίησης της διαδικασίας επιστροφής του ΦΠΑ: Επεστράφησαν παράνομα, κατά την περίοδο 2004-2009, τεράστια ποσά, δεκάδων εκατομμυρίων ΕΥΡΩ, σε εκδότες και λήπτες ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΙΩΝ με αμφίβολη την είσπραξη των ποσών που θα καταλογισθούν και ως εκ τούτου την βέβαια ζημία του Δημοσίου. Αυξήθηκε δραματικά, κατά την ίδια περίοδο 2004-2009, ο αριθμός των εκδιδομένων ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΙΩΝ. Αυξηθήκαν δραματικά, κατά την ίδια πάντα περίοδο 2004-2009, τα κυκλώματα επιχειρήσεων ΚΥΚΛΙΚΗΣ ΑΠΑΤΗΣ ΦΠΑ (CAROUSEL). Μπορεί να φαίνονται αδιανόητα τα ανωτέρω αλλά δυστυχώς αυτό ακριβώς συμβαίνει με τους μεγαλοαπατεώνες, που εκμεταλλευόμενοι (με την βοήθεια μεγαλολογιστών και μεγαλοδικηγόρων) τις αδυναμίες του υπάρχοντος νομικού πλαισίου έχουν «ρημάξει» το Δημόσιο Χρήμα. Κλείστε λοιπόν επιτέλους τα «παράθυρα» αυτά στους μεγαλοαπατεώνες, για να σταματήσει η ΥΠΕΞΑΙΡΕΣΗ του Δημόσιου Χρήματος. Θα σας αναφέρω δύο νέα χαρακτηριστικά παραδείγματα (εκτός από αυτό που ήδη ανέφερα στο «ΙΑΒΕΡΗΣ»-3) που στηρίζονται σε πραγματικά γεγονότα και πραγματικά μεγέθη. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1Ο «Μεγαλοεπιχειρηματίας» από την Ουγγαρία, που καταδιωκόταν από τις Ουγγρικές Αρχές (με Ευρωπαϊκό Ένταλμα Σύλληψης) για απάτες Χρηματιστηριακές, εμπορία κλεμμένων αυτοκινήτων κλπ., σύστησε στην Αμαλιάδα μία ΕΠΕ, με μεριδιούχους μία εξωχώρια εταιρεία σε ποσοστό 99% και έναν Έλληνα επιχειρηματία σε ποσοστό 1%. Ο διευθυντής και ο μέτοχος της εξωχώριας εταιρείας ήταν ο ίδιος ο Ούγγρος με πλαστό διαβατήριο. Στη συνεχεία μετέφερε την έδρα στο Αργος. Η ανωτέρω ΕΠΕ δραστηριοποιήθηκε στον τομέα των Εξαγωγών Αγροτικών Προϊόντων και εισέπραξε παράνομα ΦΠΑ συνολικού ποσού 350.000€. Στη συνέχεια με άλλο πλαστό διαβατήριο πήρε και δεύτερο ΑΦΜ από την Δ.Ο.Υ Παλλήνης ( από την ίδια Δ.Ο.Υ. είχε πάρει και το πρώτο ΑΦΜ και δύο ΑΦΜ για την Γυναίκα του με πλαστό επίσης διαβατήριο). Περαιτέρω μεταβίβασε τα μερίδια της εξωχώριας εταιρείας (99%) σε μια ΕΠΕ με έδρα το Λονδίνο (που σίγουρα είναι ανύπαρκτη) και υποκατάστημα στο Ναύπλιο απ’ όπου πήρε Ελληνικό ΑΦΜ. Τα μερίδια του Έλληνα επιχειρηματία μετά από αλλεπάλληλες μεταβιβάσεις κατέληξαν σε άλλη εξωχώρια εταιρεία με υποκατάστημα στο Ναύπλιο απ’ όπου πήρε Ελληνικό ΑΦΜ. Στην ΕΠΕ έγινε τακτικός έλεγχος και καταλογίστηκαν 7.000.000€ από τα οποία δεν εισπράχθηκε τίποτα. Στη συνέχεια αποκαλύφθηκε ότι η ΕΠΕ εξέδωσε ΕΙΚΟΝΙΚΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ Αγορας αγροτικών προϊόντων σε αγρότες συνολικής αξίας 2.360.000€ για παράνομη είσπραξη ΦΠΑ από αγρότες του νομού Κορινθίας. Ο κύριος αυτός κυκλοφορεί ανενόχλητος στο Ναύπλιο με την PORCHE του και το ROLEX του, χλευάζοντας το Ελληνικό Δημόσιο, που στην προκειμένη περίπτωση φάνηκε τόσο αδύναμο. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2Ο «Μεγαλοεπιχειρηματίας» στο Κιάτο «έστησε» όμιλο επιχειρήσεων μεταξύ των οποίων και τρεις εξαγωγικές και «ρήμαξε» το Δημόσιο Χρήμα από παράνομες επιστροφές ΦΠΑ ( η μία μόνο από τις επιχειρήσεις του) εμφανίζοντας εικονικές αγορές και εξαγωγές ως παρακάτω: 2003 ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΦΠΑ ΠΟΣΟΥ 373.000€ 2004 ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΦΠΑ ΠΟΣΟΥ 724.000€ 2005-2006 ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΦΠΑ ΠΟΣΟΥ 3.872.000€ 2007 ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΦΠΑ ΠΟΣΟΥ 5.853.000€ Συνολικό ποσό ΦΠΑ που εισπράχθηκε παράνομα 10.822.000€. Για το 2003 και 2004 έγινε έλεγχος και καταλογίσθηκαν 13.300.000€. Για τα έτη 2005-2008 της ίδιας επιχείρησης καθώς και για τα ανέλεγκτα έτη των άλλων επιχειρήσεων του, έχουν διαταχθεί τακτικοί έλεγχοι στους οποίους όμως δεν δίνει τα βιβλία και στοιχεία για έλεγχο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο «διευκολύνθηκε» ο «μεγαλοεξαγωγέας» και ανέπτυξε την «εξαγωγική του δραστηριότητα». Και πως θα είσπραξη το Δημόσιο τα «ΚΛΕΜΜΕΝΑ»? «Πιασ’ το αυγό και κούρευτο» θα έλεγε ο θυμόσοφος λαός. Έχω στοιχεία συγκεκριμένα και θα μπορούσα να σας παραθέσω πολλά άλλα παραδείγματα με παράνομες επιστροφές ΦΠΑ δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, που έχει αναχθεί πλέον σε εθνικό σπόρ, όμως για οικονομία χώρου και επειδή πιστεύω ότι αντιληφθήκατε το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει και ότι πρέπει να τροποποιηθούν άμεσα οι διατάξεις της ΠΟΛ. 1073/2004, δεν επεκτείνομαι αναφέροντας και άλλα παραδείγματα. Για να βοηθήσω στην κατεύθυνση αυτή προτείνω ενδεικτικά τα παρακάτω: ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛ. 1073/2004 1. Η επιστροφή του φόρου να γίνεται με τακτικό έλεγχο ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ κατά την οποία ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. διαπιστώσει από στοιχεία (δελτία πληροφοριών, εκθέσεις ελέγχου κ.λ.π.) που περιέρχονται σε γνώση του, ότι ο υποκείμενος στον φόρο ενήργησε ως λήπτης εικονικού φορολογικού στοιχείου (για ανύπαρκτη συναλλαγή) ή ως εκδότης πλαστών ή εικονικών ή νοθευμένων στοιχείων ΚΑΙ ΣΕ ΕΛΕΓΜΕΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΌΧΙ ΜΌΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΈΛΕΓΚΤΕΣ ΧΡΉΣΕΙΣ (συμπλήρωση της διάταξης της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 της ΠΟΛ. 1073/04). 2. Κατά την αγορά αγαθών που προορίζονται για ενδοκοινοτικές παραδόσεις ή εξαγωγές ΝΑ ΕΚΔΙΔΟΝΤΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ τα Ειδικά Διπλότυπα Δελτία Απαλλαγής από ΦΠΑ (Ε.Δ.Δ.Α.) , που ορίζονται με την ΠΟΛ. 1262/93 Α.Υ.Ο. 3. Για την επιστροφή του ΦΠΑ στις περιπτώσεις κατασκευής ακινήτων και εγκαταστάσεων (επενδυτικά αγαθά), να προσκομίζεται υποχρεωτικά η Πολεοδομική Άδεια και όποια άλλη άδεια σκοπιμότητας και λειτουργίας απαιτείται από Δημόσια Αρχή (Περιφέρεια, Νομαρχία, Δημοτική ή Κοινοτική αρχή κ.λ.π.). Σε περίπτωση υπαγωγής σε επενδυτικά προγράμματα αναπτυξιακών νόμων να προσκομίζεται η έγκριση υπαγωγής και η εγκεκριμένη οικονομοτεχνική μελέτη (συμπλήρωση των διατάξεων του αρθρο 4 της ΠΟΛ. 1073/04). 4. Να καταργηθεί ο περιορισμός της ολοκλήρωσης του τακτικού ελέγχου εντός εξαμήνου στις περιπτώσεις λήψης εικονικού φορολογικού στοιχείου (για ανύπαρκτη συναλλαγή) ή έκδοσης πλαστών ή εικονικών ή νοθευμένων στοιχείων (τροποποίηση της διάταξης του τρίτου εδαφίου της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 της ΠΟΛ. 1073/04). 5. Να γίνονται υποχρεωτικά προσωρινοί έλεγχοι ανά τακτά χρονικά διαστήματα (δίμηνο ή τρίμηνο) ανεξάρτητα από την επιστροφή ΦΠΑ και να αποστέλλονται δελτία πληροφοριών στις Δ.Ο.Υ. των κυριότερων προμηθευτών για την διαπίστωση της πραγματοποίησης των συναλλαγών καθώς επίσης να αποστέλλονται αντίγραφα των λογαριασμών (αναλυτικών καθολικών) για διασταύρωση με τους αντίστοιχους λογαριασμούς των προμηθευτών (συμπλήρωση των διατάξεων του άρθρου 8 της ΠΟΛ. 1073/04). 6. Ο προσωρινός έλεγχος που διενεργείται κατά την πρώτη επιστροφή να είναι ιδιαίτερα ενδελεχής και να εξετάζονται όχι μόνο η νομιμότητα των συναλλαγών (δελτία πληροφοριών για διασταυρώσεις των συναλλαγών και των τηρούμενων λογαριασμών) αλλά και η νομιμότητα της έναρξης, των εγκαταστάσεων, της σύστασης της επιχείρησης, των μετεχόντων προσώπων στην επιχείρηση, «το φορολογικό τους παρελθόν», η σχέση τους με άλλες επιχειρήσεις κλπ. 7. Επίσης η πρώτη επιστροφή που διενεργείται κατόπιν υποχρεωτικού προσωρινού ελέγχου να γίνεται εντός έξη μηνών και όχι δύο μηνών που προβλέπου οι διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 5 της της ΠΟΛ. 1073/04. 8. Ο προσωρινός έλεγχος που διενεργείται για την επιστροφή του 10% με την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ, να είναι επίσης ιδιαίτερα ενδελεχής και να εξετάζονται όχι μόνο η νομιμότητα των συναλλαγών (δελτία πληροφοριών για διασταυρώσεις των συναλλαγών και των τηρούμενων λογαριασμών) αλλά και να εξαντλούνται τα χρονικά περιθώρια για τον έλεγχο και την επιστροφή. 9. Για τις επιστροφές που διενεργούνται να ενημερώνονται άμεσα οι αρμόδιοι Οικ. Επιθεωρητές και οι Δ/νσεις του ΦΠΑ και Ελέγχων και η κεντρική Υπηρεσία της ΥΠΕΕ. 10. Για επιστροφή φόρου άνω των 10.000€ να υπάρχει έγκριση από τον αρμόδιο Οικ, Επιθεωρητή. Υ.Γ. Ευχαριστώ για την δυνατότητα που μου δώσατε για να αναφέρω τα ανωτέρω.