• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Καρλής' | 10 Ιανουαρίου 2010, 18:30

    Υπό το καθεστώς των ΝΔ 3323/55, ΝΔ 3843/58 και ΑΝ 148/67 η ανώνυμη εταιρεία πλήρωνε φόρο για τα μη διανεμόμενα κέρδη, ενώ για τα διανεμόμενα μερίσματα πλήρωνε φόρο ο μέτοχος. Τον φόρο μερισμάτων παρακρατούσε η εταιρεία. Ο μέτοχος είχε την δυνατότητα να συμπεριλάβει στην δήλωση τα μερίσματα και να φορολογηθεί με βάση την κλίμακα συμψηφίζοντας τον φόρο μερισμάτων (οπότε συνήθως είχε όφελος όταν ο φόρος με βάση την κλίμακα ήταν μικρότερος από τον μάλλον υψηλό (40-49% ) παρακρατούμενο φόρο μερισμάτων) ή να μην τα συμπεριλάβει στην δήλωση (συνήθης επιλογή όταν ο φόρος με βάση την κλίμακα ήταν μεγαλύτερος από τον φόρο μερισμάτων). Κατ’ εξαίρεση, προκειμένου περί μερισμάτων από ανώνυμες μετοχές δεν επιτρεπόταν αυτά να συμπεριληφθούν στην δήλωση (με εξαίρεση κάποια χρονικά διαστήματα κατά τα οποία ήταν δυνατός και αυτός ο συμψηφισμός). Διαφορετικό εν μέρει καθεστώς ίσχυε όταν δικαιούχος των μερισμάτων ήταν ανώνυμη εταιρεία, διότι ο φόρος μερισμάτων συμψηφιζόταν με τον φόρο των μη διανεμομένων κερδών και στη συνέχεια κατά την διανομή ο φόρος των μη διανεμομένων κερδών συμψηφιζόταν με τον φόρο μερισμάτων της «νέας» διανομής. Το σύστημα αυτό ήταν πολύπλοκο και ήταν δυσχερής η διασταύρωση . Επί πλέον με την αύξηση της συμμετοχής αλλοδαπών σε ελληνικές επιχειρήσεις η φορολόγηση των μερισμάτων απέφερε ελάχιστα έσοδα διότι με βάση τις συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας οι αλλοδαποί μέτοχοι κατέβαλαν χαμηλότερο φόρο. Τα μερίσματα τα προερχόμενα από το εξωτερικό υπέκειντο στην κλίμακα όπως τα υπόλοιπα εισοδήματα, αλλά λόγω των συναλλαγματικών περιορισμών ουσιαστικά δεν υπήρχαν εισοδήματα της πηγής αυτής. Με τον Ν. 2065/1992 καταργήθηκε το σύνθετο σύστημα φόρου νομικού προσώπου/φόρου μερίσματος και «ενοποιήθηκε» στο φόρο εισοδήματος του νομικού προσώπου (ουσιαστικά καταργήθηκε η ρύθμιση του άρθρου 15 του νδ 3843/58) με ταυτόχρονη μείωση του συντελεστή φόρου. Ουσιαστικά επιδιώχθηκε η επιβολή φόρου ενιαία ανεξάρτητα από την ιδιότητα και εθνικότητα του μετόχου. Με το προηγούμενο σύστημα για το ποσό του μερίσματος η διανέμουσα εταιρεία δεν κατέβαλε φόρο, ο έλληνας μέτοχος κατέβαλε παρακρατούμενο φόρο 49% και ο αλλοδαπός μέτοχος με βάση την αντίστοιχη διεθνή σύμβαση παρακρατούμενο φόρο 0%-25%. Με το νέο καθεστώς ο φόρος ενοποιήθηκε σε 35% καταβαλλόμενος από την εταιρεία, ανεξάρτητα από την κατοικία, ιδιότητα και εθνικότητα του μετόχου. Με την σχετικά πρόσφατη τροποποίηση μειώθηκε ο φόρος των ανωνύμων εταιρειών και ολόκληρο το ποσοστό της μείωσης «μετατράπηκε» σε παρακρατούμενο φόρο μερισμάτων 10%. Το ποσοστό αυτό ουσιαστικά αφορά έλληνες μετόχους εφόσον οι διατάξεις των διμερών διεθνών συμβάσεων εξακολουθούν να ισχύουν. Επί πλέον για εταιρείες με έδρα την Ευρωπαϊκή Ένωση ισχύουν οι διατάξεις οδηγίας που έχουν ενσωματωθεί στον Ν. 2578/1998 με αποτέλεσμα να μην εφαρμόζεται ο πιο πάνω φόρος. Η επιβολή επί πλέον φόρου με την υπαγωγή των μερισμάτων στην φορολογική κλίμακα θα οδηγήσει σε υπέρμετρη φορολόγηση των μετόχων φυσικών προσώπων κατοίκων Ελλάδος. Με το σημερινό σύστημα η ανώνυμη εταιρεία καταβάλλει φόρο με συντελεστή 25% και ο μέτοχος υφίσταται παρακράτηση 10% με τελική επιβάρυνση περίπου 32,5%. Αν τα μερίσματα φορολογηθούν με βάση την κλίμακα ο τελικός φόρος θα είναι 55% ή και μεγαλύτερος, εκτός αν παρασχεθεί η δυνατότητα συμψηφισμού τόσο του παρακρατούμενου φόρου μερισμάτων όσο και του φόρου του νομικού προσώπου. Η αύξηση του φόρου για μεν τις ανώνυμες εταιρείες που δεν είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο θα οδηγήσει στην καταβολή των κερδών με άλλες μορφές που συνεπάγονται μικρότερο φόρο (πχ μισθοί κλπ) ενώ για εταιρείες εισηγμένες στο χρηματιστήριο η απόκτηση μετοχών από έλληνες φυσικά πρόσωπα θα είναι εντελώς ασύμφορη.