Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΝομοθετικά Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής / ΕισαγωγήΣχόλιο του χρήστη Τακης Σκαρμέας | 10 Ιανουαρίου 2010, 23:05
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΦΠΑ στις οικοδομικές επιχειρήσεις. Θεωρώ ότι ο ΦΠΑ είναι εργαλείο διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, και ελέγχου της φοροδιαφυγής για κάθε οικονομική-επιχειρηματική δραστηριότητα. Εδώ περιγράφω την διαδικασία εφαρμογής του στην περίπτωση της οικοδομικής-κατασκευαστικής δραστηριότητας. Ως γνωστόν η εφαρμογή του ΦΠΑ στις οικοδομές άρχισε την 1/1/2006. Κάθε κατασκευαστής κτιρίων κατοικιών λοιπόν έχει καθήκον να συλλέγει όσον το δυνατόν περισσότερα τιμολόγια, αφού ο ΦΠΑ που μέχρι το 2006 ήταν ένα σοβαρό (19%) βάρος στο κόστος της οικοδομής, τώρα θα εκπίπτει ή στην χειρότερη περίπτωση θα μπορεί να αποτελεί τμήμα της αξίας του νέου ακινήτου υπό διαπραγμάτευση (διαφορά 19%-11% για να μην επιβαρυνθεί ο αγοραστής σε σχέση με τον παλαιό φόρο μεταβίβασης). Επομένως μέχρι εδώ το κράτος μπορεί να ελπίζει στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης επί των ασχολουμένων με το κύκλωμα της οικοδομής, όπου κατά γενική ομολογία η φοροδιαφυγή είναι μεγάλη και εν πολλοίς ανεξέλεγκτη , δεδομένης και της διαφοράς αγοραίας αξίας και αντικειμενικών αξιών. Άρα το κράτος έχει πολλούς λόγους να δώσει κίνητρα στον κατασκευαστή να παρουσιάσει όσο το δυνατό μεγαλύτερο κόστος κατασκευής. Εδώ θα σημειώσω τον τρόπο φορολογίας των οικοδομικών επιχειρήσεων (15% επί του τζίρου δηλ. αντικειμενικές αξίες), δεν είναι αντικίνητρο στα παραπάνω ; Και ενώ εξελίσσεται η κατασκευή του έργου και ο επιχειρηματίας θα μπορούσε να υπολογίζει στην διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω, εμφανίζεται αγοραστής πρώτης κατοικίας που απαλλάσσεται από τον φόρο (ΦΠΑ). Ο ΦΠΑ για το τμήμα του έργου που αφορά τον αγοραστή αυτόν χάνεται !!! Τίθεται λοιπόν το ερώτημα πως ο επιχειρηματίας αυτός μπορεί να σχεδιάσει την οικονομική πορεία της επιχειρηματικής δραστηριότητας όταν δεν μπορεί να ελέγξει το κόστος του παραγόμενου προϊόντος ; Θα καταφύγει λοιπόν στην μέχρι τώρα πρακτική συλλογής των ελάχιστων απαιτούμενων τιμολογίων. Και ας φανταστούμε μία κατασκευή σε περιοχή που απευθύνεται σε μεσαία και χαμηλά εισοδήματα όπου η αγορά πρώτης κατοικίας είναι πάρα πολύ πιθανή… Εδώ θα ήθελα να σκεφτούμε πως καταφέρνουν στις άλλες χώρες τα συμβόλαια αγοράς ακινήτων να γίνονται με τις πραγματικές αξίες, μήπως η υιοθέτηση πολύ μικρότερων συντελεστών φόρου στις μεταβιβάσεις εξυγιαίνει το όλο κύκλωμα ; Επομένως η προσπάθεια της πολιτείας πρέπει να εστιαστεί στην θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών ώστε να μην μπορεί ο εφοριακός να διαπραγματευτεί τον τρόπο φορολόγησης (βλέπε ανάλογη διαδικασία ΗΠΑ).