Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα19) Επισημαίνεται ότι το προαναφερθέν μέτρο για την επέκταση των εκπτώσεων από το φορολογητέο εισόδημα φυσικών προσώπων ποσών βάσει αποδείξεων αγορών, έχει επίσης ως στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.Σχόλιο του χρήστη ΟΔΥΣΣΕΑΣ Κ. | 11 Ιανουαρίου 2010, 02:26
Κυριε υπουργε, ευχομαι καλή χρονια και καλα αποτελέσματα στη δυσκολη και σημαντικη προσπαθεια που κάνετε.Σας ευχαριστω για την ευκαιρία που μας δίνεται να εκφράσουμε την άποψη μας. Επειδη δεν είναι ευκολη η αναγνωση και μελέτη ολων των σχολίων που εχουν γραφει, υπάρχει κινδυνος να επαναλάβω καποιες προτάσεις που μπορει να εχουν υποβληθεί. Παραθέτω αμέσως πιο κάτω καποιες σκέψεις που απο την εμπειρία μου ως οικονομολόγος και λογιστης θεωρώ ότι αξίζει να μελετηθούν Συσταση ΗΚΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ Να συσταθει μια υπηρεσία η οποία θα καταγράφει στοιχεία στη διαρκεια του έτους, τα οποία θα μπορούν αυτοματα να διασταυρωθουν με τη φορολογικη δήλωση. Αναφέρω χαρακτηριστικα δυο τρεις περιπτωσεις εφαρμογής κατόπιν βεβαια της απαραίτητης επεξεργασίας. Α. Ακινητη περιουσία: Απαραίτητη προυπόθεση για την συνταξη και νομιμότητα του συμβολαίου θα είναι η λήψη βεβαίωσης απο την εν λόγω υπηρεσία. Για κάθε ακίνητο το οποίο θα περνάειστην κυριότητα του φορολογουμένου θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά δήλωση η οποία θα αναφέρει τα στοιχεία του ακινήτου καθως και τον τρόπο εξώφλησης του τιμήματος όταν αφορά αγορά.Η υπηρεσία θα εκδίδει βεβαίωση υποβολής δήλωσης στοιχείων ποθεν εσχες η προσκόμοιση της οποίας θα είναι απαραίτητη προυπόθεση για την συνταξη του συμβολαίου.Η υπηρεσία θα επεξεργάζεται τα στοιχεία ώστε με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης να διασταυρώνεται η δήλωση του ακινήτου ή οχι. Σε περιπτωση ακύρωσης του συμβολαίου ο συμβολαιογραφος θα υποβάλει ηλεκτρονικα δήλωση ακύρωσης με τα στοιχεία του και θα δίνει στον φορολογούμενο βεβαίωση ακυρωσης την οποία θα προσκομίζει στη φορολογικη του δήλωση. Β. Αυτοκίνητα: Απαραίτητη προυπόθεση για την έκδοση αδείας κυκλοφορίας θα είναι η προσκόμηση δήλωσης υποβολής της αγοράς αυτοκινήτου στην εν λόγω υπηρεσία όπως και στα ακίνητα. Η δήλωση θα μπορεί να γίνεται απο τους εμπόρους αυτοκινήτων ή ακόμη και από αρμόδιο υπάλληλο του υπουργείου συγκοινωνιών σε περιπτώσεις που αφορα αγοροπωλησία μεταξύ ιδιωτών. θα δηλώνονται τα απαραίτητα στοιχεία και ο τρόπος εξώφλησης του τιμήματος. Έτσι με την φορολογικη δήλωση θα διασταυρωνεται η δήλωσή του ή όχι. Γ. Σκάφη αναψυχής: Κάτι ανάλογο με τα προηγούμενα. Η ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ εφόσον καταγράφει τα στοιχεία των περιουσιακών στοιχείων που αγοράζει ο φορολογούμενος και τα διασταυρώνει με την φορολογική του δήλωση θα μπορεί να παρακολουθει αυτά ως προς τον τρόπο εξώφλησης τους όταν είναι πέραν του έτους αγοράς και υπάρχει δάνειο και θα αναμένει καθε ετος απο τον φορολογούμενο την βεβαίωση της τράπεζας για κάθε ετος. Ετσι θα μπορεί να παρακολουθει αν δηλωθηκε η απόκτηση, το τίμημα, ο τρόπος εξώφλησης και η διάρκεια αυτης σε βάθος χρόνου και να συγκρίνει αν δικαιολογούνται απο τα δηλωθέντα εισοδήματα ανα έτος. ΑΝΑΛΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΕΤΩΝ Καλό θα ήταν να προσδιοριστεί ίσως και απο την ίδια την υπηρεσία το κεφάλαιο προηγούμενων ετών που θα μπορεί να επικαλεστεί για ανάλωση ο κάθε φορολογούμενος και να εμφανιστει σε κάποιον κωδικό του Ε1 αρχής γενομένης απο το επόμενο έτος. Ετσι ο φορολογούμενος πχ λαμβάνοντας το Ε1 οικ. έτους 2011 θα γνωρίζει τη διαθέσιμο ποσό έχει απο προηγούμενα έτη εως 31/12/2009 για να καλυψει τεκμήρια που αφορούν το 2010. Με την συμπλήρωση του Ε1 οικ. 2011 και με την ηλεκτρονική υποβολή και εκκαθάριση θα ενημερώνεται αμέσως απο καποιον κωδικό του εκκαθαριστικού το διαθέσιμο συνολικο ποσό απο προηγούμενα ετη εως και 31/12/2010 που θα μπορεί να επικαλεστει για κάλυψη τεκμηρίων στη χρηση του 2011. Το ποσο αυτό θα εμφανιζεται στο Ε1 οικ. 2012 και θα συνεχίζεται κάθε έτος η ίδια διαδικασία. Ετσι θα σταματήσει η διάθεση για μαγειρέματα και η υποκειμενικότητα στον έλεγχο απο τους αρμόδιους κάθε φορά υπαλλήλους των ΔΟΥ. ΔΑΠΑΝΕΣ ΠΟΥ ΕΜΠΙΠΤΟΥΝ ΣΤΟ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ Επίσης θα ήταν χρήσιμο και δίκαιο στα μισά του έτους να εκδίδεται καθε χρόνο απο το υπουργείο μια λίστα που θα περιέχει τις δαπάνες που εμπίπτουν στο πόθεν έσχες για το επόμενο έτος όσο γίνεται λεπτομερέστερα ώστε και ο πολίτης να γνωρίζει και να μην εφνιδιάζεται και ο έλεγχος να είναι εντελως αντικειμενικός και χωρίς παραθυρα. ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΦΠΑ ΑΓΡΟΤΩΝ Είναι ένα ζήτημα το οποίο αποτελεί πληγή τόσο για το υπουργείο οικονομικών όσο και για το υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης. Πιστεύω πως χρειάζεται να εξετασθεί απο την αρχή. Καταρχήν να αποσυνδεθεί η διαδικασία επιστροφής απο τις ενωσεις και συνεταιρισμούς. (Ολοι γνωρίζουμε τι παιχνίδια γίνονται και πόσοι συνεταιρισμοί υπάρχουν μόνο για τη σφραγίδα, που τους δίνει το δικαίωμα να εισπράτουν άπο το κρατος για κάθε υποβολλή αίτησης και κατόπιν και απο τους παραγωγούς). Η να έχουν το δικαίωμα αυτό μόνο όσοι είναι φορολογικά εντάξει σε όλες τις υποχρεώσεις τους. Να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού και να γίνεται επιστροφή με βάσει τα τιμολόγια απο τα έξοδα που πραγματοποιούν οι παραγωγοί στη διαρκεια του έτους όπου εκεί θα εμφανίζεται και το πραγματικό φπα που κατέβαλαν. Ταυτόχρονα θα ζητουν και θα λαμβάνουν αναγκαστικά πλεον τιμολόγια για κάθε έξοδό τους κάτι που μεχρι τώρα δεν γίνεται με αποτέλεσμα η φοροδιαφυγή γύρω από τον αγροτικό τομέα να οργιάζει. Να γίνεται η επιστροφή μέσω κατάθεσης στους λογαριασμούς των αγροτων. Με αυτό τον τρόπο θα σταματήσει το αλισβερίση μεταξύ εμπόρων εκοκκοιστηριων μεσιτων και παραγωγων με την έκδοση εικονικών τιμολογίων αγορας στο όνομα των παραγωγων από τους εμπόρους, οι οποίοι ουσιαστικά καλύπτουν τους μεσάζοντες. Οι παραγωγοί βολευονται με την επιστροφή φπα, οι μεσίτες με την μη εκδοση η ακόμοι και με την μη εναρξη επαγγέλματος, οι συνεταιρισμοί παιζουν το παιχνίδι τους, αποζημειώνονται αλλα και παρακρατουν απο το φπα για τη διαδικασία επιστροφής του στους αγρότες και το κράτος σπαταλάει και χάνει χρήματα πιστευοντας ότι συμβάλει στην στήριξη του αγρότη, αλλά ουσιαστικά στηρήζει και μετεχει σε ένα συστημα που βιώνει εις βάρος των αγροτών και των εισοδημάτων τους. Ας ενταχθουν στο κάτω κάτω οι αγρότες που καλλιεργούν απο ένα αριθμό στρεμμάτων και πάνω και σε συνδιασμό με το είδος της καλλιέργειάς τους σε κανονικό καθεστώς φπα.