• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Δρακινός' | 11 Ιανουαρίου 2010, 19:03

    Κρίνοντας από τις πρωτοφανώς για τα νεοελληνικά μας πράγματα ειλικρινείς και ευσυνείδητες προσπάθειες της κυβέρνησης και ελπίζοντας σε μιά επιτέλους αντίστοιχα ευσυνείδητη συναντίληψη των λοιπών πολιτικών δυνάμεων ότι στη χώρα μας και στους πολίτες της αρμόζει και επιβάλλεται ένα καλύτερο αύριο, ανπόφευκτα θεμελειωμένο σε υγιείς,λειτουργικές και έντιμες σχέσεις κράτους-πολίτη, αποπειρώμαι και την δική μου μικρή συμβολή 1.Έχουν σωστή βάση προτάσεις που συνδέουν άμεσα και ουσιαστικά την κλιμάκωση της φορολογικής υποχρέωσης σε επίπεδο φυσικού προσώπου με τα μή έχοντα ατομικό εισόδημα προστατευόμενα μέλη ανά υπόχρεο. Για την προσέγγιση αυτού του στόχου που εκτός από την διάσταση της "δικαιοσύνης στά βάρη" συναρτάται και με ουσιώδη ζητήματα δημογραφικής πολιτικής, Προτείνεται η θέσπιση "Λογιστικής Μονάδας Ελάχιστης Ετήσιας Ατομικής Δαπάνης Διαβίωσης"η οποία θα καθορίζεται θεσμικά από την ανεξάρτητη Στατιστική Αρχή και θα αναπροσαρμόζεται τιμαριθμικά σε ετήσια βάση. (Για το καθορισμό της λογιστικής μονάδας η Αρχή θα τεκμηριώνει στατιστικά την εύλογη ετήσια δαπάνη που αντιστοιχεί σε διατροφή, ένδυση, ενδιαίτηση, κατανάλωση παροχών και υπηρεσιών ΟΚΩ, δημόσιες μεταφορές και επικοινωνίες, ίδια συμμετοχή σε ασφαλιζόμενες δαπάνες υγείας κλπ) Η μονάδα αυτή θα αποτελεί τη βάση καθορισμού του κατ' έτος εφαρμοζόμενου Ατομικού Αφορολόγητου για κάθε υπόχρεο σε συνάρτηση με τα άτομα που τον βαρύνουν (πχ τέκνα, άποροι γονείς ή συγγενείσ πρώτου βαθμού κλπ). Όταν ο υπόχρεος μοιράζεται την δαπάνη με άλλα άτομα (πχ σύζυγος,συγγενείς πρώτου βαθμού,ακόμα και τρίτοι "ανάδοχοι"), δηλώνεται από κοινού το ποσοστό ανάληψης της δαπάνης ανά ατομικά φορολογούμενο και ανά προστατευόμενο άτομο και αυτή επιμερίζεται αναλογικά. Το ανά οικονομική χρήση Ατομικό Αφορολόγητο κάθε υποχρέου-φυσικού προσώπου ορίζεται ενιαία και ανεξάρτητα από πηγή εισοδημάτων ως το άθροισμα των "Λογιστικών Μονάδων Ελάχιστης Ετήσιας Ατομικής Δαπάνης Διαβίωσης"που τον βαρύνουν ατομικά και στο ποσοστό που τεκμηριωμένα του αντιστοιχεί, σύμφωνα με τα παραπάνω. Ιδανικά η εν λόγω Λογιστική Μονάδα θα μπορούσε να διαφοροποιείται,με χρήση κατάλληλων συντελεστών, διακρίνοντας ως κατηγορίες φυσικών προσώπων εφαρμογής σε Ανηλίκους ,Ενήλικες και Υπερηλίκους,επιπρόσθετα δε θα μπορούσε να διαφοροποιείται για τους φορολογούμενους που διαμένουν μόνιμα σε αγροτικές και ακριτικές ή/και δυσπρόσιτες περιοχές και έχουν αποκλειστικά εισοδήματα από δραστηριότητες του Πρωτογενούς Τομέα. 2.Το εκάστοτε ως άνω καθοριζόμενο Ατομικό Αφορολόγητο ανά υπόχρεο θεωρείται "αντικειμενικό"και δεν χρήζει περαιτέρω τεκμηρίωσης με αποδείξεις. Ενδεικτικά σαν παράδειγμα αναφέρουμε. Έστω ότι για το 2010 η "Λογιστική Μονάδα Ελάχιστης Ετήσιας Ατομικής Δαπάνης Διαβίωσης"καθορίζεται από την Αρχή σε €6.000 και έστω ότι προκειμένου για προστατευόμενους ανηλίκους η Μονάδα ορίζεται με συντελεστή 75%. Το "Ατομικό Αφορολόγητο" υποχρέου που βαρύνεται 100% με μη εργαζόμενη σύζυγο και δύο ανήλικα τέκνα ανέρχεται σε 2Χ6.000+2Χ4.500= € 21.000. 3.Οπωσδήποτε για τον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος, αθροίζονται στο ακέραιο όλα τα έσοδα του υποχρέου ανεξαρτήτως πηγής. (Εννοείται ότι δεν υφίσταται ουδαμού πλέον αυτοτελής φορολόγηση) Το Φορολογητέο Εισόδημα του Υποχρέου υπολογίζεται λογιστικά, μετά την αφαίρεση του Ατομικού Αφορολογήτου και αφού αφαιρεθούν στο ακέραιο και όλες οι δαπάνες που αυτός αποδεδειγμένα βάσει εγκύρων παραστατικών πραγματοποίησε και επιβαρύνθηκε με τον αντίστοιχο ΦΠΑ, οι οποίες και αποτέλεσαν πλέον εισόδημα Τρίτων φυσικών ή νομικών προσώπων. (Οίκοθεν νοείται ότι η εκπιπτώμενες δαπάνες δεν ανήκουν στις κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών που συμπριλαμβάνονται στη στατιστική βάση της Λογιστικής Μονάδας) 4.Η φορολογική κλίμακα βεβαίως και είναι εννιαία, αλλά η αίσθηση φορολογικής δικαιοσύνης επιβάλλει τα κλιμάκια είναι να είναι πολύ περισσότερα και αναλογικότερα. Δεδομένου ότι στο προτεινόμενο αντικειμενικό σύστημα καθορισμού του Ατομικού Αφορολογήτου η οροφή του είναι μεταβλητή συναρτώμενη με τα προστατευόμενα μέλη, για όσο χρόνο και σε όποιον αριθμό αυτά υπάρχουν,δεν μιλάμε πλέον για κλιμάκια γενικού εισοδήματος αλλά για κλιμάκια Φορολογητέου Εισοδήματος. Το κάθε Κλιμάκιο Φορολογητέου Εισοδήματος ορίζεται πάγια ως ισοδύναμο της εκάστοτε καθοριζόμενης Λογιστικής Μονάδας Ελάχιστης Ετήσιας Ατομικής Δαπάνης Διαβίωσης. Ο εισαγωγικός Φορολογικός Συντελεστής για το 1ο κλιμάκιο ορίζεται στο 20% και για κάθε επόμενο κλιμάκιο μέχρι το 10ο προσαυξάνεται κατά μία ποσοστιαία μονάδα(1%)φθάνοντας σε ποσοστό το 30% για τα φορολογητέα εισοδήματα που υπερβαίνουν το δεκαπλάσιο της Λογιστικής Μονάδας. Για τα κλιμάκια 11ο έως 15ο, ο συντελεστής φόρου ορίζεται ενιαίος στο 35%. Για τα κλιμάκια 16ο έως 20ο, ο συντελεστής φόρου ορίζεται ενιαίος στο 4ο%. Για τα κλιμάκια 21ο έως 30ο, ο συντελεστής φόρου ορίζεται ενιαίος στο 42%. Τέλος για Φορολογητέο Εισόδημα φυσικού προσώπου που υπερβαίνει ατομικά το χρηματικό ισοδύναμο των 30 Λογιστικών Μονάδων Ελάχιστης Ετήσιας Ατομικής Δαπάνης Διαβίωσης,ορίζεται ο ενιαίος ανώτατος συντελεστής της κλίμακας σε 45%. 5.Για λόγους ενίσχυσης της αγοραστικής και επενδυτικής δυνατότητας των φορολογουμένων καμμία παρακράτηση φόρου είτε επί των μηνιαίων αποδοχών των μισθωτών έιτε επί των τιμολογουμένων αμοιβών ελευθέρων επαγγελματιών δεν μπορεί να υπερβαίνει σαν ποσοστό εκείνο του πρώτου κλιμακίου, δηλαδή το 20% επί του αντιστοίχου ακαθαρίστου εσόδου. 6.Καταργείται ο αμφιβόλου συνταγματικότητας υποχρεωτικός χαρακτήρας της Προκαταβολής Φόρου για τα εισοδήματα της επόμενης οικονομικής χρήσης, και αντικαθίσταται από την "Συναινετική Προκαταβολή Φόρου" σε ύψος ποσού που κοινοποιεί δεσμευτικά στην φορολογική αρχή ο φορολογούμενος με την φορολογική του δήλωση και το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του βεβαιωθέντος για την τρέχουσα χρήση φόρου,ούτε να υπολείπεται του 50% αυτού. Στην περίπτωση αυτή ,το ποσό της συναινετικής προκαταβολής φόρου που καταβάλλει ο φορολογούμενος συμψηφίζεται με την επόμενη εκκαθάριση, λογιζόμενο έντοκα με το μέσο ετήσιο επιτόκιο των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου όπως αυτό εκάστοτε διαμορφώνεται στο δωδεκάμηνο της εξεταζόμενης υπό εκκαθάριση χρήσης. Κατά μία έννοια δηλαδή η Συναινετική Προκαταβολή Φόρου αναγνωρίζεται ως παροχή διευκόλυνσης από τον πολίτη προς την πολιτεία και κινητροδοτείται μέσω του τοκισμού. 7.Βεβαιωμένη από την Αρχή απόκρυψη εισοδήματος οιασδήποτε προέλευσης, συνεπάγεται για τον Υπόχρεο βεβαίωση οφειλόμενου φόρου που λογίζεται με τον ανώτατο συντελεστή 45% επί του αποκρυφθέντος ποσού εισοδήματος, πλέον τιμαριθμοποιημένων τόκων που λογίζονται με το μέσο επιτόκιο των ομολόγων του δημοσίου προσαυξημένων κατά 2% για το διάστημα που μεσολάβησε από την πραγματοποίηση του εσόδου και μέχρι την διαπίστωσή του από την ελέγχουσα Αρχή. Η καταβολή των οφειλών αυτής της κατηγορίας εάν δεν πραγματοποιηθεί εφάπαξ από τον υπόχρεο, ρυθμίζεται έντοκα με το εκάστοτε τρέχον επιτόκιο των ομολόγων του δημοσίου προσαυξημένο κατά 2%. Τα παραπάνω συντρέχουν ανεξάρτητα από τυχόν επιπλέον ποινικές και διοικητικές επιπτώσεις για τον υπόχρεο που συνδέονται με τα κίνητρα και τις σκοπιμότητες τησ απόκρυψης. 8.Καταργείται για όλα τα Φυσικά και Νομικά πρόσωπα το φορολογικό απόρρητο για όλες τις οριστικά εκκαθαρισθείσες χρήσεις.Τα βασικά στοιχεία εισοδήματος , φόρου και γενικής ενημερότητας όλων των φυσικών και νομικών προσώπων καταχωρούνται σε βάσεις δεδομένων προσπελάσιμες μέσω διδικτύου σε όλους τους φορολογικά ενήμερους πολίτες. Κάθε ενήμερος φορολογούμενος έχει έννομο συμφέρον και συνταγματικό δικαίωμα να γνωρίζει εάν και κατά πόσον ισχύουν τα ίδια ανάμεσα σε κάθε συμπολίτη του και στην πολιτεία. Επιφυλάσσομαι να διατυπώσω απόψεις μου και για άλλες ενότητες. Ευχαριστώ.