Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη ΣΜΑΡΑΓΔΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ | 12 Ιανουαρίου 2010, 14:42
Πρόταση Φορολόγησης Επιχειρήσεων Ανεξαρτήτου Νομικής Μορφής Το φορολογικό σύστημα είναι η αιχμή του δόρατος όλων των επιμέρους πολιτικών γιατί δίνει την δυνατότητα στην πολιτεία να σχεδιάζει, να χρηματοδοτεί, και να προσφέρει όλα όσα μας ενώνουν, δηλαδή τα δημόσια αγαθά και τις υπηρεσίες. Στο πλαίσιο λοιπόν του διαλόγου για την αναμόρφωση του, έχω να καταθέσω τα παρακάτω: Στην οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα μας το «ζητούμενο» είναι η αύξηση των εσόδων αλλά και η μείωση των δαπανών, και είναι ένα ζητούμενο που σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά πρέπει να επιτευχθεί. Για την αύξηση των εσόδων εμπόδιο είναι το ίδιο το φορολογικό σύστημα που εδώ και πολλές δεκαετίες στο ίδιο «ζητούμενο» όλες οι κυβερνήσεις απέτυχαν και αυτό γιατί όλες οι λεγόμενες φορολογικές μεταρρυθμίσεις (αν εξαιρέσουμε την εισαγωγή του ΦΠΑ στο φορολογικό μας σύστημα) εξαντλήθηκαν στην αυξομείωση των συντελεστών φορολογίας, των κλιμακίων, με ή χωρίς αποδείξεις, με ταμειακές μηχανές και φορολογικούς μηχανισμούς και ένα φορολογικό κώδικα στον οποίο προσθέτουμε χωρίς να αφαιρούμε που κρατάει ομήρους όλους τους φορολογούμενους επιτρέποντας συναλλαγές κάτω από το τραπέζι. Σε απάντηση των παραπάνω προτείνετε ένα νέο φορολογικό σύστημα για τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτου νομικής μορφής (Α.Ε., Ε.Π.Ε, Ο.Ε., Ε.Ε, Κοινοπραξίες, Ατομικές κλπ) το οποίο δε θα βασίζεται στα κέρδη τα οποία είναι «αποτέλεσμα λογιστικής τακτοποίησης», αλλά θα είναι συνάρτηση της οικονομικής δραστηριότητας δηλαδή φόρο στον κύκλο εργασιών με ένα χαμηλό φορολογικό συντελεστή, στηριζόμενο στην παραδοχή ότι ο φόρος είναι ανταποδοτικός στις υπηρεσίες που το κράτος παρέχει και εκμεταλλεύονται οι επιχειρήσεις για να δημιουργήσουν το δικό τους οικονομικό περιβάλλον ανεξάρτητα αν κερδίζουν ή όχι. Ο φορολογικός συντελεστής μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα τον κλάδο οικονομικής δραστηριότητας, κωδ. επαγγέλματος, μέγεθος επιχείρησης, τόπο εγκατάστασης κλπ ή συνδυασμό αυτών. Εξάλλου το κέρδος είναι η αμοιβή ανάληψη του επιχειρηματικού ρίσκου ικανότητα management, καινοτομίας, εργασίας, που πρέπει να μείνει σε αυτούς που το αναλαμβάνουν ενισχύοντας έτσι την επιχειρηματικότητα που είναι και ένα ζητούμενο στη χώρα μας. Το προτεινόμενο φορολογικό σύστημα για τις επιχειρήσεις, 1.Είναι αποτελεσματικό γιατί δημιουργεί περισσότερα έσοδα (πίνακας 1). Εκτιμώντας ότι ο κύκλος εργασιών όλων των επιχειρήσεων της χώρας είναι περίπου 350.000.000.000€ και με ένα μέσο συντελεστή 2,5% θα έχουμε 8.750.000.000€ έσοδα, δηλαδή τα διπλάσια από το υπάρχον φορολογικό σύστημα. Ταυτόχρονα δημιουργούμε και ένα λογιστικό τέχνασμα για το πρώτο έτος εφαρμογής μεταξύ του διαχειριστικού έτους και του οικονομικού έτους. Τα παρακάτω ποσά είναι ενδεικτικά. Πίνακας1 Κύκλος Εργασιών Διαχειριστικό Έτος Οικονομικό Έτος 2010 2011 350.000.000.000 € 2009 3.500.000.000* 350.000.000.000 € 2010 8.750.000.000** 350.000.000.000 € 2011 8.750.000.000** ΣΥΝΟΛΟ 12.250.000.000 8.750.000.000 * Εκτιμούμενο ποσό φόρων που θα εισπραχθεί το 2010 με το υπάρχον φορολογικό σύστημα για το διαχειριστικό έτος 2009. ** Εκτιμούμενο ποσό φόρων που θα εισπραχθεί το 2010 με το προτεινόμενο φορολογικό σύστημα όπου το διαχειριστικό έτος ταυτίζεται με το οικονομικό έτος 2010. Επομένως με το πρώτο έτος εφαρμογής του συστήματος θα εισπραχθούν φόροι και για το προηγούμενο και για το τρέχον έτος δημιουργώντας επιπλέον έσοδα για τη μείωση των ελλειμμάτων. Τα διανεμόμενα κέρδη από όλες τις επιχειρήσεις και από τις ατομικές να φορολογούνται στις φορολογικές δηλώσεις φυσικών προσώπων με συντελεστή 10%. 2.Είναι δίκαιο αφού θα αποδίδουν φόρο όλες οι επιχειρήσεις ανάλογα του κύκλου εργασιών τους. Από τον παρακάτω πίνακα φαίνεται ότι το 42% των επιχειρήσεων της χώρας βάση των δηλώσεων είναι ζημιογόνες σε σύνολο 203.899 επιχειρήσεις Ν.Π. Το 97,12% για το 2007 αποδίδουν μόνο το 17% του φόρου Ν.Π που σημαίνει ότι παρουσιάζουν ζημιές αλλά και μειωμένα κέρδη σε περίοδο συνεχούς ανάπτυξης ανά έτος 4% του ΑΕΠ. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΗΛΩΣΕΩΝ Ν.Π. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2007 (ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ) ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΙΝΑΚΑΣ 2 2007 ΑΕ ΕΠΕ ΟΕ,ΕΕ,ΚΤΛ ΣΥΝΟΛΟ % ΖΗΜΙΟΓΟΝΕΣ ΕΠΙΧ 24.279 11.646 48.894 84.819 41,60% ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ 42.549 23.719 137.631 203.899 ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟ ΦΟΡΟΥ ΓΙΑ ΒΕΒΑΙΩΣΗ 3.662.140.631 287.083.656 496.084.573 4.445.308.860 2007 % ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΟΣΟ ΦΟΡΟΥ % ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ 97,12% 198.029 755.478.711 17,00% 2,78% 5.675 1.278.735.068 28,80% 0,10% 195 2.411.095.078 54,20% 100,00% 203.899 4.445.308.857 100,00% 3.Είναι απλό και κατανοητό από όλους (ποσοστό επί του κύκλου εργασιών). 4.Μειώνει την γραφειοκρατία. Στην πράξη θα αποδίδεται ο φόρος μαζί με τη δήλωση του ΦΠΑ, ανά μήνα, δίμηνο, ανάλογα τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης, δημιουργώντας σταθερά έσοδα του κράτους σε μηνιαία βάση. 5.Μειώνει τα έξοδα του κράτους για την είσπραξη γιατί απαιτεί λιγότερο προσωπικό στις εφορίες, και λιγότερα λειτουργικά έξοδα . 6.Μειώνει τα έξοδα λογιστικής και φορολογικής παρακολούθησης των επιχειρήσεων, αφού απαιτεί λιγότερη γραφειοκρατία και παρέχει ταμειακή διευκόλυνση αφού θα μπορούν να πληρώνουν σε 12 ή 6 δόσεις με την περιοδική του ΦΠΑ. 7.Απλοποιεί τον φορολογικό έλεγχο διότι θα συγκεντρώνεται μόνο στην διακίνηση των προϊόντων και υπηρεσιών, άρα περιορισμό της φοροδιαφυγής, εξάλειψη των εικονικών-πλαστών τιμολογίων καθώς και της διαφθοράς του ελεγκτικού μηχανισμού. Με εκτίμηση, Σμαραγδάκης Γεώργιος Οικονομολόγος