Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΡΕΜΟΥΝΔΟΥ | 12 Ιανουαρίου 2010, 15:29
Το δημοσιονομικό προβλήμα που έχει η χώρα μας οφείλετε στα χαμηλά δημόσια έσοδα σε σύγκριση με τα υψηλά δημόσια έξοδα. Κατά την άποψη μου το πρόβλημα πρέπει πρώτα να εντοπιστεί στην πηγή δημιουργίας των εσόδων. Εκτός από τη φορολογία υπάρχουν οργανισμοί οι οποιοι μπορούν ή θα μπορούσαν να είναι πηγές εσόδων ώστε να καλύπτουν τα λειτουργικά τους έξοδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα πανεπιστήμια όλης της χώρας. Σε όλη την Ευρώπη πληρώνονται δίδακτρα για την φοίτηση σε κάποιο πανεπιστήμιο. Η Ελλάδα είναι η μόνη εξαίρεση. Επιπλέον το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια ενισχύει πολύ κόσμο να στρέφεται σε κάποιο πανεπιστήμιο στο εξωτερικό. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να βγαίνουν από την Ελλάδα πολλά χρήματα (χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη εισροή χρημάτων στο εσωτερικό της χώρας). Όχι μόνο για δίδακτρα αλλά και χρήματα για τη διβίωση των φοιτητών στο εξωτερικό. Το τεράστιο αυτό ύψος χρημάτων που βγαίνει από τη χώρα αποτελεί ένα επιπλέον παράγοντα του χαμηλού ΑΕΠ που σημιώνει η Ελλάδα. Όλα αυτά τα χρήματα που δημιουργούνται στην Ελλάδα αλλά καταναλώνονται στο εξωτερικό (με τη μορφή διδάκτρων, ενοικίων, μεταφορών, καταναλωτικών αγαθών κ.α) αν παρέμεναν στο εσωτερικό της χώρας θα ενίσχυαν κατά πολύ την Ελληνική Οικονομία γενικά και τα δημόσια έσοδα ειδικότερα. Από τη μία τα χρήματα αυτά θα καταναλώνονται στο εσωτερικό της χώρας όπου και δημιουργούνται και από την άλλη τα πανεπιστήμια θα λειτουργούν σαν ιδιωτικές εταιρείας καλύπτοντας τα έξοδα τους με τα χρήματα που εισπράττουν με τη μορφή διδάκτρων. Στο θέμα της φορολογίας και ιδαιέτερα στη φορολόγηση μέσω του Φ.Π.Α. η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο συντελεστή Φ.Π.Α. σε σχέση με το μέγεθος της στην Ευρώπη. Στην Αγγλία για παράδειγμα ο συντελεστής Φ.Π.Α. είναι 17% με εξαίεση τα απαραίτητα αγαθά διαβίωσης (όπως το ψωμί και το γάλα) που έχουν συντελεστή Φ.Π.Α. 0%. Η Βουλγαρία από την άλλη μεριά για να μπορέσει να συναγωνιστεί τις άλλες Ευρωπαικές χώρες το έκανε με ένα πολύ χαμηλό ποσοστό Φ.Π.Α. ώστε να προσελκύσει τους ξένους επενδυτές. Για να είναι η Ελλάδα ανταγωνιστική και να προσελκύσει ξένα κεφάλαια θα πρέπει να υπάρχει κίνητρο για τους ξένους θεσμικούς επενδυτές. Επίσης για να μπορέσει να ανακάμψει η Ελληνική οικονομία μέσω της κατανάλωσης ο συντελεστής ΦΠΑ δεν μπορεί να είναι ενιαίος. Τα βασικά αγαθά διαβίωσης θα πρέπει να έχουν χαμηλότερο ποσοστό από τα αγαθά που είναι επιβλαβή ή εθιστικά για τον καταναλωτή (όπως τα οινοπνευματώδη και τα τσιγάρα), ενώ θα πρέπει να υπάρχει και ένας μέσος συντελεστής για τα υπόλοιπα αγαθά. Το 15% ΦΠΑ που προτείνει η κυβερνηση πιστευω οτι θα λειτουργούσε για τα περισσότερα καταναλωτικά αγαθά (ώστε να ενισχυσει την κατανάλωση) αλλά θα πρέπει να αυξηθεί στα οινωπνευματώδη και στα τσιγάρα. Επίσης θα πρέπει να μειωθεί σε απαραίτητα προϊοντα διαβίωσης όπως το ψωμί και το γάλα. Σημαντική επίσης πηγή εσόδων είναι οι κλήσεις από παράνομα παρκαρίσματα. Φαινόμενο χαρακτηριστικό για την Ελλάδα είναι τα παράνομο παρκάριμα, το διπλοπαρκάρισμα, το παρκάρισμα πάνω σε πεζοδρόμια, διαβάσεις πεζών και στάσεις λεωφορείων καθώς επίσης και το παρκάρισμα σε λωρίδα κυκλοφορίας όταν ο δρόμος έχει δύο ή τρεις λωρίδες με αποτέλεσμα την κατάργηση της μίας λωρίδας λόγω παρκαρισμένων οχημάτων. Σε μια περίοδο παγκόσμιας οικονομικής κρίσης όπου οι ελληνικές εταιρείες κλείνουν η μια μετά την άλλη, αυξάνεται η ανεργία και μειώνεται η κατανάλωση η δημιουργία δημόσιων εσόδων θα πρέπει να συνοδεύεται και με τη μείωση των δημόσιων εξόδων. Η Ελλάδα είναι η μικρότερη χώρα στην Ευρώπη με τους περισσότερους δημόσιους υπαλλήλους. Δεν δικαιολογήται από το μέγεθος της χώρας το μέγεθος της δημόσιας διοίκησης. Για παράδειγμα οι υπάλληλοι στον ΟΑΕΔ που αμοίβονται με κανονικό μηνιαίο μισθό μόνο και μόνο για να παραλάβουν έντυπα πρόσληψης και αποχώρησης και να αποδώσουν αριθμό πρωτοκώλλου, ενώ θα μπορούσε η αντίστοιχη υποβολή να γίνεται μέσω internet όπως προβλέπει και ο νέος νόμος για το ασφαλιστικό το Μάρτιο του 2008.