Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη Αριστείδης Σαββάκης | 12 Ιανουαρίου 2010, 22:39
Ευχαριστώ που μου δίνετε την δυνατότητα να εκφράσω τις απόψεις μου γι αυτό το σύνθετο πρόβλημα. Η χώρα μας κάτω από τη δύσκολη αυτή συγκυρία πρέπει να αντιμετωπίσει το δημοσιονομικό της πρόβλημα και ταυτόχρονα να αλλάξει το μοντέλο ανάπτυξης της οικονομίας, το οποίο είναι ακόμα συνδεδεμένο με το Κράτος. Η εποχή της δραχμής έχει περάσει προ πολλού και οι χειρισμοί αντιμετώπισης κρίσεων μέσω της νομισματικής πολιτικής δεν υπάρχουν πια. Η προσπάθεια μας πρέπει να επικεντρωθεί στη δημοσιονομική μας πολιτική και στην δημιουργία ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης της οικονομίας μας. Ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός της τελευταίας κυρίως πενταετίας οφείλεται στην κατάργηση ή ελαστικοποίηση των μέτρων που είχαν ληφθεί από το 1998 έως και το 2002 για την ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ. Εαν δεν μέναμε στα μέτρα αλλά υπήρχε μια απαράβητη συμφωνία των 2 μεγάλων κομμάτων εξουσίας, ώστε τα βασικά μέρη του φορολογικού νομοσχεδίου να είναι σταθερά, δεν θα αντιμετωπίζαμε αυτή την έκταση του προβλήματος σήμερα. Θα πρέπει λοιπόν να μην πάρουμε πάλι μέτρα αλλά να συμφωνήσουμε σε ορισμένα βασικά αυτονόητα σημεία που θα περιέχει ένα φορολογικό νομοσχέδιο μακράς πνοής. Θα ήθελα λοιπόν να αναφερθώ σε ορισμένα στοιχεία μόνιμου χαρακτήρα που κατά τη γνώμη μου πρέπει να περιέχει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. 1. Επαναφορά των κριτηρίων διαβίωσης για τους ελεύθερους επαγγελματίες αλλά και τα φυσικά πρόσωπα, προσανατολισμένα σε νέα δεδομένα και με την προοπτική τιμαριθμοποίησης τους αλλά όχι κατάργησής τους. Τα κριτήρια πρέπει να λαμβάνουν υπόψη όλα τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία των φυσικών και νομικών προσώπων και να επιβάλλονται σύμφωνα με το έτος αλλά και το κόστος απόκτησης τους. 2. Επαναφορά του μέτρου των αποδείξεων για όλες τις δαπάνες των νοικοκυριών, με εξαίρεση των λογαριασμών των ΔΕΚΟ. Το μέτρο αυτό ενισχύει την προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής μέσω των κινήτρων που δίνει στα φυσικά πρόσωπα να ζητούν την απόδειξη της κάθε συναλλαγής τους εφόσον αυτή θα εκπίπτει 100% ή και παραπάνω σε ορισμένες περιπτώσεις. Εδώ θα ήθελα να προτείνω οι αποδείξεις από υδραυλικούς, κομμωτές, ηλεκτρολόγους, ελαιοχρωματιστές, επαγγελματίες καθηγητές(ιδιαίτερα μαθήματα), γιατρούς, δικηγόρους, λογιστές, καφετέριες, εστιατόρια, μπαρ, ταξί, ινστιτούτα αδυνατίσματος, γυμναστήρια κ.α. να εκπίπτουν περισσότερο από 100%, ώστε οι πολίτες να επιμένουν στο να λάβουν την απόδειξη της συναλλαγής τους. Ειδικά η θέσπιση αυτού του μέτρου στους επαγγελματίες καθηγητές, καταπολεμά όχι μόνο την φοροδιαφυγή αλλά και την παραπαιδεία που αναπτύσσεται από τους διορισμένους καθηγητές του Δημοσίου. Επιπλέον δημιουργεί θέσεις εργασίας σε νέους αδιόριστους καθηγητές και περιορίζει έτσι το πρόβλημα της ανεργίας τους. Επιπλέον θα πρέπει να μπουν ταμειακές μηχανές σε περίπτερα, βενζινάδικα, ταξί και λαϊκές αγορές, οπότε να τηρούνται βιβλία β’ κατηγορίας (εσόδων -εξόδων) και σε αυτά τα επαγγέλματα. 3. Αφορολόγητο εισόδημα σύμφωνα με το ποσό των αποδείξεων που προσκομίζεται. Για τους Ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες το αφορολόγητο των 10.000 να παρέχεται με αντίστοιχο ποσό αποδείξεων. Το αφορολόγητό αυτό να αυξάνεται κατά 1000 ευρώ για κάθε 10.000 ευρώ που θα δηλώνεται πάνω από τα 10.000 και ως 30.000. Δηλαδή όποιος ελεύθερος επαγγελματίας δηλώσει 30.000 εισόδημα θα έχει 12.000 αφορολόγητο προσκομίζοντας αποδείξεις αξίας 10.000 ευρώ. Για τους μισθωτούς και συνταξιούχους με εισόδημα έως 30.000 ευρώ ετησίως να παρέχεται αφορολόγητο το 40% του δηλωθέντος εισοδήματός τους με προσκόμιση αποδείξεων στο 25% του εισοδήματός τους. Για μεγαλύτερα εισοδήματα το 25% να αυξάνεται ώστε να προσκομίζουν περισσότερες αποδείξεις αλλά το 40% ως ποσοστό να μειώνετε ώστε το τελικό μέγιστο αφορολόγητο να μην ξεπερνά τις 20.000 ευρώ. Οι παραπάνω ρυθμίσεις να ισχύσουν με νέες κλίμακες φόρου που θα επαναφέρουν τον συντελεστή 15% για μισθωτούς και επαγγελματίες με εισόδημα έως 18.000 ευρώ. Από 18.000 έως 30.000 ευρώ ο συντελεστής να είναι 25% , από 30.000 έως 60.000 35% από 60.000 έως 100.000 40% και για 100.000 και άνω ο συντελεστής να είναι 45%. Τα παραπάνω σημεία καλό θα ήταν να λάβουν την ευρύτερη στήριξη του κοινωνικού συνόλου ώστε να είναι μόνιμα και να μην αμφισβητούνται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις μελλοντικά. Επιπλέον για την ενίσχυση των εσόδων του το Κράτος άμεσα πρέπει να αυξήσει τους φόρους σε τσιγάρα και ποτά αλλά όχι στα καύσιμα γιατί μια αύξηση στις τιμές των καυσίμων διαχέεται σε πολλά άλλα αγαθά με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πληθωριστικές τάσεις. Οι συντελεστές του ΦΠΑ δεν πρέπει να αναθεωρηθούν εκτός από αυτούς των νησιών που πρέπει να εξισωθούν με αυτούς της υπόλοιπης χώρας εκτός από τα νησιά με πληθυσμό κάτω των 500 κατοίκων. Επιπλέον μπορεί να δημιουργηθεί και μια νέα κατηγορία ΦΠΑ 22% έως 25% στα εισαγόμενα πολυτελείας αγαθά ή ακόμα και στα κινέζικα, τα οποία δημιουργούν ιδιαίτερα προβλήματα ανταγωνισμού στα εγχώρια αγαθά. Το μέτρο του αυξημένου ΦΠΑ θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε πολλά εισαγόμενα προϊόντα από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε οι τιμές τους τουλάχιστον να εξισωθούν με τα αντίστοιχα Ελληνικά ώστε τα τελευταία να προτιμούνται από τους καταναλωτές ενισχύοντας έτσι την οικονομία της χώρας μας. Για την μείωση των δαπανών του το Κράτος πρέπει άμεσα να θεσπίσει τα παρακάτω μέτρα: 1. Μείωση των Δήμων της χώρας στο ένα τρίτο των σημερινών, όπως δρομολογείται με το σχέδιο «Καλλικράτης». 2. Κατάργηση όλων των κλειστών επαγγελμάτων εξετάζοντας προσεκτικά την κάθε περίπτωση, ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες ανταγωνισμού παντού για να δίνονται ευκαιρίες εργασίας σε όλους. 3. Θέσπιση ανώτατου μισθού σε στελέχη όλων των υπηρεσιών, οργανισμών, επιχειρήσεων που ελέγχει και πληρώνει το Δημόσιο, κάτω από την αμοιβή(αποζημίωση) των βουλευτών της χώρας. Κανένας υπάλληλος του Κράτους δεν θα πρέπει να αμοίβεται περισσότερο από τους εκλεγμένους αντιπροσώπους του Κοινοβουλίου. 4. Μείωση του αριθμού των βουλευτών της χώρας, οι οποίοι δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τους 200. Το μέτρο αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί από τις επόμενες εκλογές οι οποίες θα πρέπει να γίνουν με βάση το γερμανικό μοντέλο. 5. Εξορθολογισμός των θέσεων εργασίας στο Δημόσιο με μετατάξεις, ώστε σε τρία χρόνια να μην ξεπερνούν τις 500.000. Τα Ευρωπαϊκά κράτη με αντίστοιχο πληθυσμό λειτουργούν με 300.000 υπαλλήλους το πολύ. Ταυτόχρονα διεξαγωγή γραπτού διαγωνισμού το 2011 για μόνιμους υπαλλήλους στο Δημόσιο μέσω των θέσεων που θα προγραμματίσουν όλα τα Υπουργεία και οι νέοι Δήμοι και θα αποστείλουν μέσα στο 2010 στο Υπουργείο Οικονομικών. Οι υπάλληλοι αυτοί να προσληφθούν το 2012-2013 με όλες τις αλλαγές που θα έχουν γίνει έως τότε και με την προϋπόθεση να μείνουν στις θέσεις τους τουλάχιστον για 10 έτη. Ταυτόχρονα για την κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών προτείνεται η ενίσχυση των θέσεων μερικής απασχόλησης μέσω των οποίων μειώνεται το κόστος και αυξάνονται οι ευκαιρίες απασχόλησης για περισσότερους πολίτες. Επιπλέον θα μπορούσαν να προσληφθούν υπάλληλοι μερικής απασχόλησης ώστε να παραταθεί το ωράριο λειτουργίας τουλάχιστον έως τις 17:00 στις υπηρεσίες που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό πελατών. 6. Κατάργηση του εφάπαξ στους νέους Δημοσίους υπαλλήλους και σε αυτούς που ήδη εργάζονται λιγότερο από 15 χρόνια. Οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα δεν δικαιούνται κάτι ανάλογο συνεπώς απονέμεται δικαιοσύνη. Δημιουργία νέου μισθολογίου που θα καταργεί τις αδικίες που υπάρχουν σε υπαλλήλους διαφορετικών Υπουργείων με τα ίδια προσόντα και τα ίδια χρόνια προϋπηρεσίας. Σύνταξη για όλους με 37 χρόνια εργασίας ανεξαρτήτου ηλικίας ή στα 65 έτη με τουλάχιστον 15 χρόνια εργασίας. Για τους υπόλοιπους ελάχιστη σύνταξη στα 65 ίση με το επίδομα ανεργίας. Το μέτρο αυτό να αφορά και το Δημόσιο(και τα σώματα ασφαλείας) και τον Ιδιωτικό τομέα. Εξαίρεση για τις εργαζόμενες μητέρες με 2 τουλάχιστον παιδιά, οι οποίες με 25 χρόνια εργασίας να μπορούν στα 55 έτη τους να συνταξιοδοτούνται είτε εργάζονται στον Ιδιωτικό είτε στον Δημόσιο Τομέα. Οι υπόλοιπες γυναίκες να συνταξιοδοτούνται στα 65 έτη τους με τα κριτήρια που ισχύουν για τους άντρες. Για την αντιμετώπιση του ταμειακού προβλήματος των ταμείων άμεση εφαρμογή ενός ειδικού τέλους στα καζίνο όλης της χώρας αλλά και στα ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια που θα μπορούν να λειτουργούν με αυστηρές προδιαγραφές και άμεσο ηλεκτρονικό φορολογικό έλεγχο από το Κράτος. Το τέλος αυτό θα μπορούσε να επεκταθεί και στα Λαχεία και τα υπόλοιπα κρατικά τυχερά παιχνίδια. 7. Δημιουργία 2 βασικών ταμείων ασφάλισης, ένα για όλους τους μισθωτούς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα και ένα για όλους τους επαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους. Παροχή των ίδιων υπηρεσιών υγείας σε όλους τους ασφαλισμένους. 8. Έλεγχος όλων των ολιγοπωλιακών κλάδων(καφές, γαλακτοκομικά, μπίρες, σούπερ μάρκετ, τράπεζες κ.α) που λειτουργούν στη χώρα μας, ώστε να εξασφαλίζεται ο ανταγωνισμός και να συγκρατούνται οι τιμές. Είμαστε η μοναδική χώρα στην Ε.Ε. που σε συνθήκες κρίσης έχουμε άνοδο των πληθωριστικών πιέσεων. Αυτό οφείλεται στις στρεβλώσεις της αγοράς όπου πολλοί κλάδοι δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά. 9. Δημιουργία μίας μεγάλης Τράπεζας υπό κρατικό έλεγχο με την συγχώνευση της Αγροτικής με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ή και της Εθνικής, ώστε να δημιουργήσει συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού στον Τραπεζικό τομέα, αναγκάζοντας τις ιδιωτικές τράπεζες να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά. Μετά την απώλεια της κλασικής νομισματικής πολιτικής με την ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ και στη ζώνη του ευρώ, οι συνθήκες επιβάλουν τον έλεγχο μιας Εμπορικής τράπεζας ώστε να ασκείται η νομισματική πολιτική η οποία έχει περάσει στα χέρια ισχυρών ιδιωτών με τις γνωστές σε όλους πολιτικές που προκάλεσαν την οικονομική κρίση. Η ισχυρή Κρατική Τράπεζα θα ενισχύσει την λειτουργία της αγοράς, θα αυξήσει τις επενδύσεις σε υγιούς τομείς, θα τρέξει άμεσα και γρήγορα το ΕΣΠΑ ώστε να απορροφηθούν τα περίπου 20δις ευρώ σε τρία χρόνια. Επιπλέον θα ενισχύσει την οικοδομική δραστηριότητα με χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια χωρίς φορολογία και έξοδα φακέλου καθώς και τις πράσινες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που κάθε νοικοκυριό θα μπορεί να πραγματοποιήσει με χαμηλό κόστος και γρήγορη απόσβεση ώστε να απεξαρτηθεί από την ρυπογόνα και αντιοικονομική λειτουργία της ΔΕΗ. 10. Παραχώρηση της εκμετάλλευσης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας σε Κοινοπραξία εταιρειών με τη συμμετοχή του Κράτους, για τα επόμενα 50 χρόνια, υπό την προϋπόθεση να λειτουργήσει το δίκτυο με πράσινες πηγές ενέργειας, να δικτυωθεί όλη η χώρα σιδηροδρομικά για τη μεταφορά των εμπορευμάτων με χαμηλό κόστος χωρίς ρύπους και χωρίς τα χιλιάδες ατυχήματα που δημιουργούν στου Ελληνικούς δρόμους οι έλληνες και ξένοι οδηγοί των μεγάλων φορτηγών αυτοκινήτων. Επιπλέον η προσέλκυση νέων ξένων κεφαλαίων ώστε να αυξήσουμε τις Ξένες Άμεσες Επενδύσεις, περνά μέσα από την μείωση της γραφειοκρατίας της Δημόσιας Διοίκησης, την σταθερότητα του φορολογικού νομοσχεδίου και κυρίως την μείωση της φορολογίας των κερδών των ξένων εταιρειών ακόμα και σε ποσοστό κάτω του 10% με την προϋπόθεση της επανεπένδυσης τουλάχιστον του 50% των κερδών τους στην Χώρα μας. Με την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων ή μέρους αυτών μέσα στην επόμενη τριετία όχι μόνο θα μηδενίσουμε το έλλειμμα , αλλά θα δημιουργήσουμε πλεόνασμα , θα μειώσουμε το δημόσιο χρέος και την ανάγκη να δανειζόμαστε υπέρογκα ποσά από τις διεθνείς αγορές, θα ενισχύσουμε την αξιοπιστία μας στους εταίρους μας στην Ε.Ε, θα περιορίσουμε αισθητά το έλλειμμα στο εξωτερικό ισοζύγιο, θα δημιουργήσουμε νέες σταθερές θέσεις εργασίας στον Ιδιωτικό τομέα που αυτός πρέπει να γίνει η ατμομηχανή μας. Αριστείδης Σαββάκης Οικονομολόγος Καθηγητής Ιδιωτικής Εκπαίδευσης