Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα13) Προτείνεται η σταδιακή κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και η ενσωμάτωση των απαραίτητων διατάξεων στη φορολογία εισοδήματος.Σχόλιο του χρήστη Φιλιππίδης Γιώργος - Οικονομολόγος | 12 Ιανουαρίου 2010, 23:26
Αγαπητοί υπουργοί, Η κατάργηση του Κ.Β.Σ. είναι μία μεγάλη κουβέντα. Θα είναι μεγάλη επιτυχία του Υ.Ο. εάν μπορέσει να δέσει τον Κ.Β.Σ., μετά από μεγάλη απλοποίηση των διατάξεών του, με την φορολογία εισοδήματος. Ελπίζω πραγματικά να λαμβάνονται σοβαρά οι απόψεις όλων των συμμετεχόντων και να συλλέγονται και να επεξεργάζονται όλες οι ενδιαφέρουσες ιδέες. Κάθε φορά που έμπαινε θέμα τροποποιήσεων και απλοποιήσεων του Κ.Β.Σ. τα πράγματα γινόταν χειρότερα, τα σεμινάρια και οι επανεκδόσεις των τόμων των βιβλίων πολλαπλασιαζόταν εις όφελος του κατεστημένου του Υπουργείου Οικονομικών, που πολύ φοβάμαι ότι δεν θέλει να αλλάξουν και πολλά πράγματα. Οι επιτροπές συνήθως στελεχωνόταν και συνεχίζουν να στελεχώνονται με άτομα αδιάφορα, ή άτομα, που είχαν συμφέρον να παραμένουν τα πράγματα όπως ήταν και προς το χειρότερο, που δεν έχουν νοιώσει στο πετσί τους τι σημαίνει γραφειοκρατία του Κ.Β.Σ., που δεν έχουν σπαταλήσει ώρες ατέλειωτες στις λεπτομέρειες των λεπτομερειών, που ξέρουν να αραδιάζουν θεωρίες από έδρας, αλλά από πρακτική δεν έχουν ιδέα. Όλες αυτές οι επιτροπές μπορεί να πληρώθηκαν αδρά αλλά απέτυχαν οικτρά. Και τώρα ακούμε έχουν συσταθεί επιτροπές και συνήθως ακούμε ονόματα πανεπιστημιακών, αλλά τι να μας πούνε αυτοί ρε παιδιά, που είναι οι έμπειροι συνάδελφοι οι οποίοι θα υποδειχτούν από ένα ακέραιο ηθικά οικονομικό επιμελητήριο να στελεχώσουν και να πουν την άποψή τους. Στα 25 χρόνια της εμπειρίας μου και της επαφής μου με τον χώρο των επιχειρήσεων και των οικονομικών υπηρεσιών της χώρας μας, έχω να παραθέσω τις παρακάτω σκέψεις, που μπορούν να βοηθήσουν αυτούς που θα κληθούν να πάρουν τις αποφάσεις. Α. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ 1. Τα φορολογικά βιβλία διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: α) Την Α’ κατηγορία, που θα αποκαλείται απλογραφική τήρηση βιβλίων μόνο κατά τις αγορές και τα έξοδα. β) Την Β’ κατηγορία, που θα αποκαλείται απλογραφική τήρηση βιβλίων κατά τα έσοδα και τα έξοδα, και γ) Την Γ’ κατηγορία, που θα αποκαλείται διπλογραφική τήρηση των βιβλίων. 2. Βιβλία τηρούν όλοι οι χαρακτηριζόμενοι επιτηδευματίες ανεξαρτήτως νομικής μορφής, μηδέ του δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. εξαιρούμενων για τις επιχειρηματικές δραστηριότητές τους. Επιχειρηματική δραστηριότατα για το δημόσιο και τους Ο.Τ.Α., νοείται κάθε δραστηριότητά, που έχει έσοδα, τα οποία δεν προέρχονται άμεσα από τον προϋπολογισμό ή από την άμεση φορολογία των δήμων. Επιχείρηση θεωρείται και κάθε σωματείο ή σύλλογος ή μη κερδοσκοπική εταιρεία ειδικού ή πολιτιστικού ή θρησκευτικού, ή αθλητικού σκοπού, που έχει έσοδα εκτός άλλων, από δωρεές, συνδρομές μελών και από παροχή οποιονδήποτε υπηρεσιών προς τα μέλη της ή προς τρίτους. Επιχείρηση θεωρείται και κάθε συγγραφέας δημόσιος υπάλληλος, για τα έσοδά του από την πώληση βιβλίων και έχει όλες τις υποχρεώσεις που έχουν και οι άλλοι φορολογούμενοι, απλώς η δραστηριότητά του αυτή δεν θεωρείται ασυμβίβαστη με το δημόσιο λειτούργημα. 3. Τα βιβλία τηρούνται με την απλογραφική ή με την διπλογραφική μέθοδο. Η απλογραφική μέθοδος μπορεί γι’ αυτούς που εμπορεύονται και ο τζίρος τους είναι μέχρι 100.000,00 € να αναφέρεται, μόνο στην αποτύπωση των αγορών-εξόδων τους (βιβλία Α'κατηγορίας). Το ύψος του τζίρου σε αυτή την περίπτωση για την υποχρέωση ή όχι τήρησης βιβλίων Β' κατηγορίας την επόμενη διαχειριστική χρήση, θα προκύπτει με την προσαύξηση με ένα καθορισμένο σταθερό συντελεστή π.χ. 20 ή 30% του αθροίσματος των αγορών και των πάσης φύσης εξόδων της επιχείρησης. Η απόδοση των εμμέσων φόρων και το φορολογητέο εισόδημα σε αυτή την περίπτωση θα γίνεται με συντελεστές, που σε καμία περίπτωση, η προστιθέμενη αξία που θα προκύπτει, συνυπολογιζομένων όλων των αγορών και εξόδων, δεν θα υπολείπεται του οριζομένου ως κατώτερο αφορολόγητο όριο για τους μισθωτούς στη φορολογία εισοδήματος, με εξαίρεση ίσως μόνο την πρώτη χρήση. Στην περίπτωση που ο επιτηδευματίας της Α'κατηγορίας,πουλήσει αγαθά σε άλλο επιτηδευματία να αντιμετωπίζεται σαν ιδιώτης και ο αντισυμβαλλόμενος να εκδίδει Τιμολόγιο αγοράς – Απόδειξη διακίνησης με χρέωση χαρτοσήμου. Γι’ αυτούς που ο τζίρος τους σε μία χρήση υπερβεί τις 100.000,00 €, θα είναι υποχρεωτική ή τήρηση βιβλίων Β' κατηγορίας. Τα έσοδά τους σε αυτή την περίπτωση θα προκύπτουν με την έκδοση των στοιχείων τους με την χρήση μηχανισμού ή ταμειακής μηχανής. Όλοι οι επιτηδευματίες θα μπορούν τα βιβλία τους προαιρετικά και υποχρεωτικά εάν ο τζίρος τους υπερβεί το 1.000.000,00 € σε κάποια χρήση, να τα τηρούν με την διπλογραφική μέθοδο. Το αποτέλεσμα που θα προκύπτει από βιβλία απλογραφικά με την μέθοδο των εσόδων-εξόδων και εννοείται από το διπλογραφικό σύστημα, θα είναι λογιστικό και μόνο, για όλους τους φορολογουμένους. Η μη αναγραφή σε αυτά οποιουδήποτε εσόδου, ή κάποιων από των εξόδων που προκύπτουν από παραστατικά, και η αξία τους υπερβαίνει το 1% του τζίρου τους, αποτελεί λόγο απόρριψης των βιβλίων τους και προσδιορισμού εξωλογιστικά του φορολογητέου αποτελέσματός τους. Απαιτείται λοιπόν η καταγραφή όλων των εξόδων και οπωσδήποτε των αποσβέσεων και των χρηματοοικονομικών, τα οποία στα σημερινά βιβλία Β’κατηγορίας σε πολλές περιπτώσεις δεν καταγράφονται, για να μπορεί ένας έλεγχος να έχει ολοκληρωμένη εικόνα. 4.Τα παραπάνω βιβλία, δεν θεωρούνται, υποχρεούται όμως ο κάθε επιτηδευματίας τα βασικά στοιχεία τους να τα καταχωρεί στην ηλεκτρονική μερίδα του, σε ειδική φόρμα, με την ανάλυση που θα έχει καθοριστεί από το Υπουργείο Οικονομικών. Η ενημέρωση αυτή θα γίνεται σε εύλογο χρόνο π.χ. σε διάστημα δύο μηνών από το κλείσιμο της κάθε φορολογικής περιόδου. Σαν φορολογική περίοδος θεωρείται η περίοδος των υποχρεώσεων, της κάθε κατηγορίας τήρησης βιβλίων στον ΦΠΑ, ή, ανάλογη περίοδος εάν δεν έχουν υποχρέωση Φ.Π.Α. Από τα ετήσια δεδομένα των βιβλίων, που θα βρίσκονται στην βάση της ηλεκτρονικής μερίδας σε συνδυασμό με την συμφωνία τους με την ετήσια εκκαθαριστική δήλωση του ΦΠΑ θα προκύπτει αυτοδίκαια το φορολογητέο εισόδημα για τα φυσικά πρόσωπα, από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. 5.Οι παρέχοντες υπηρεσίες τηρούν βιβλία Β'κατηγορίας, θα μπορούν σε ειδικές περιπτώσεις όπως είναι π.χ.τα ΤΑΧΙ να τηρούν προαιρετικά βιβλία απλογραφικά Α' κατηγορίας, όπου θα καταγράφουν τα έξοδά τους, χωρίς όμως δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ των εισροών τους.(Μέχρι τώρα δεν τηρούν κανένα βιβλίο με αποτέλεσμα να γίνεται μεγάλη φοροδιαφυγή γιατί δεν ζητούν τιμολόγια ή αποδείξεις για τα έξοδά τους). Τα έξοδά τους θα προκύπτουν από τα τιμολόγια καυσίμων και συντήρησης των αυτοκινήτων τους, από την μισθοδοσία του απασχολούμενου προσωπικού τους, από την απόσβεση της επένδυσής τους και από τα πιθανά χρηματοοικονομικά τους έξοδα. Τα τεκμαρτά κέρδη τους δεν μπορούν να υπολείπονται του διπλάσιου του κατώτατου ετήσιου μισθού του ανειδίκευτου εργάτη και σε αυτό το ποσό θα αποδίδεται και ο αναλογούν Φ.Π.Α. σε έξι δημινιαίες δόσεις όπως οι τηρούντες βιβλία Β'κατηγορίας. Ως αξία επένδυσης θεωρείται και η αγορά-μεταβίβαση της άδειας του ΤΑΧΙ, η οποία κατ΄ έτος θα προσδιορίζεται, από τα κρατούντα, στην κάθε τοπική αγορά χρήσης του ΤΑΧΙ. Φορολογικά η αξία πώλησης της αδείας μετά την αφαίρεση της αναπόσβεστης αξίας της θα φορολογείται σαν εισόδημα της χρήσης μέσα στην οποία πουλήθηκε η άδεια. 6.Η ένταξη σε κατηγορία βιβλίων θα επιλέγεται κατά την έναρξη των εργασιών με τους περιορισμούς που θα βάζει ο νόμος. Εάν στη συνέχεια ο φορολογούμενος θέλει να αλλάξει κατηγορία βιβλίων αυτό θα γίνεται με επιλογή του έως και την 30η ημέρα της κάθε διαχειριστικής χρήσης. Θα ήταν σίγουρα προτιμότερο αυτή η επιλογή όπως και πολλές άλλες π.χ. γνωστοποιήσεις κ.λ.π. να γίνονται κατευθείαν στην μερίδα του κάθε φορολογούμενου στο διαδίκτυο. Β. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 1. Τα στοιχεία των επιτηδευματιών θα εκδίδονται με την χρήση ταμειακών μηχανών ή μηχανογραφικών μηχανισμών εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Θα είναι όλα αθεώρητα. Στα στοιχεία αξίας, θα αποτυπώνεται ένας μοναδικός αλγόριθμος, ο οποίος θα αποστέλλεται στην ηλεκτρονική μερίδα του φορολογουμένου ή άμεσα ή μέσα σε ένα διάστημα που θα καθορίζεται. Ο αλγόριθμος αυτός θα περιλαμβάνει την ημερομηνία έκδοσης, τον Α.Φ.Μ. του πελάτη (εκτός των ιδιωτών), το ποσό της καθαρής αξίας, το ποσό του Φ.Π.Α. και όσα άλλα στοιχεία κρίνει απαραίτητα το υπουργείο Οικονομικών. Οι προδιαγραφές του χαρτιού που θα χρησιμοποιείται για την έκδοση των αποδείξεων και των παραστατικών θα πρέπει να είναι τέτοια, ούτως ώστε να μην εξαϋλώνονται οι χαρακτήρες, ειδικά του αλγόριθμου με το πέρασμα του χρόνου. Τα χειρόγραφα στοιχεία αξίας τα οποία θα είναι αθεώρητα και θα εκδίδονται κάτω από προϋποθέσεις, θα πρέπει να καταχωρούνται με ανάλυση, του αύξοντα αριθμού τους, του Α.Φ.Μ. του πελάτη στον οποίο απευθύνονται, της αξίας τους προ Φ.Π.Α. και του Φ.Π.Α. και σε καθορισμένο χρονικό διάστημα στην ηλεκτρονική μερίδα του φορολογουμένου. Με δεδομένο ότι όλα τα στοιχεία αξίας θα ενημερώνουν το υπουργείο, θα παρέλκει η υποβολή της συγκεντρωτικής κατάστασης πωλήσεων σε επιτηδευματίες, παρά μόνο η υποβολή της συγκεντρωτικής κατάστασης αγορών. 2. Το στοιχείο που θα εκδίδεται για κάθε διακίνηση αγαθών, της εμπορικής δραστηριότητας του κάθε επιτηδευματία, θα αποκαλείται «Απόδειξη Διακίνησης» ή «Δελτίο Αποστολής». Στο στοιχείο αυτό θα αποτυπώνεται η ώρα έναρξης αποστολής και στις σημειώσεις του διευκρινήσεις, που θα είναι χρήσιμες σε ένα έλεγχο διακίνησης, (π.χ. αναχώρηση από τον τόπο φόρτωσης με διανυκτέρευση στο σπίτι του οδηγού και εν συνεχεία παράδοση την επόμενη ημέρα). Σε κάθε άλλη διακίνηση το στοιχείο θα προκύπτει από ένα απλό αθεώρητο έντυπο διακίνησης, που θα αναφέρει τα διακινούμενα είδη και τον σκοπό της διακίνησής τους και αυτό για να είναι εύκολος ο έλεγχος διακίνησης αγαθών. 3. Σε περίπτωση οποιασδήποτε πώλησης, είτε αγαθών είτε υπηρεσιών, σε επιτηδευματία, θα εκδίδεται το στοιχείο «Τιμολόγιο εσόδων» ή απλά «Τιμολόγιο» με την δυνατότητα επεξήγησης στις σημειώσεις του κάθε παραστατικού, εάν είναι πώλησης αγαθών, υπηρεσιών, αγοράς, είσπραξης επιδοτήσεων ή επιχορηγήσεων κ.λ.π. , η επεξήγηση αυτή δεν θα σημαίνει διαφοροποίηση της σειράς του στοιχείου. Εάν συνδυάζεται με διακίνηση τότε το ενοποιημένο στοιχείο που θα εκδίδεται θα είναι το «Τιμολόγιο εσόδων-Απόδειξη διακίνησης» ή το «Τιμολόγιο-Απόδειξη διακίνησης». Σε περίπτωση οποιασδήποτε πώλησης σε ιδιώτη θα εκδίδεται το στοιχείο «Απόδειξη εσόδων» ή «Απόδειξη εσόδων και διακίνησης» εάν η μεταφορά γίνεται από τρίτο ή τον πωλητή. Από την περιγραφή θα προκύπτει το είδος των εσόδων, αν είναι από πώληση αγαθών ή υπηρεσιών. Για την επιστροφή αντίστοιχα θα εκδίδονται τα στοιχεία «Πιστωτικό Τιμολόγιο-Απόδειξη παραλαβής» ή σε περίπτωση λιανικής πώλησης το στοιχείο Απόδειξη επιστροφής και παραλαβής» Σε κάθε περίπτωση είτε τα επιστρεφόμενα αγαθά από ένα επιτηδευματία συνοδεύονται με απόδειξη διακίνησης, είτε όχι, κατά την επιστροφή τους θα εκδίδεται δελτίο παραλαβής το οποίο σε εύλογο χρονικό διάστημα εάν δεν συνδυάζεται με ενοποιημένο στοιχείο, θα μετατρέπεται σε πιστωτικό τιμολόγιο. Ο κάθε επιτηδευματίας στην περίπτωση που επιστρέφει, μη εμπορεύσιμα αγαθά, δεν είναι υποχρεωμένος, (δεν θα αποτελεί παράβαση), να εκδίδει απόδειξη διακίνησης. Την έλλειψη αυτή μπορεί να καλύπτει οποιοδήποτε έγγραφο με σχετικό περιεχόμενο. 4. Η κάθε επιχείρηση ανάλογα με τα υποκαταστήματά της τους αποθηκευτικούς της χώρους και τις ανάγκες της θα μπορεί να χρησιμοποιεί τα στοιχεία που κρίνει σκόπιμο για τις εσωτερικές διακινήσεις της, (λέγοντας εσωτερική διακίνηση εννοούμε κάθε διακίνηση μεταξύ των διαφόρων εγκαταστάσεων της κάθε επιχείρησης, ανεξάρτητα από την απόσταση μεταξύ τους), προκειμένου να παρακολουθεί τις αποθήκες της. Τα στοιχεία αυτά είναι αθεώρητα και θα είναι τα συνοδευτικά από χώρο σε χώρο της ίδιας επιχείρησης, προκειμένου να μπορεί να γίνει ένας έκτακτος έλεγχος διακίνησης αγαθών. 5. Για οποιαδήποτε δαπάνη δεν προβλέπεται η δεν είναι δυνατή η λήψη των παραπάνω στοιχείων θα εκδίδεται το στοιχείο «Απόδειξη δαπανών» με επισύναψη των σχετικών δικαιολογητικών. Σε αυτή την περίπτωση στην αξία της δαπάνης, προκειμένου να δικαιολογείται φορολογικά θα αποδίδεται χαρτόσημο 3,6% ή 2,4% ή τίποτα και κράτηση υπέρ ΙΚΑ 10% ή 5% ή τίποτα. 6. Οι παρέχοντες υπηρεσίες θα τηρούν υποχρεωτικά όπως παραπάνω αναφέρω βιβλία Β΄κατηγορίας, εκτός ειδικών περιπτώσεων. Τα στοιχεία τους θα εκδίδονται με την χρήση μηχανισμού σήμανσης με την αποτύπωση του αλγορίθμου όπως παραπάνω αναφέρω προκειμένου να μπορεί να γίνεται χρήση για την δικαιολόγηση κάλυψης του αφορολογήτου από τα φυσικά πρόσωπα. Για όσους εκδίδουν χειρόγραφα στοιχεία θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι το ίδιο στοιχείο, δεν θα χρησιμοποιηθεί από περισσότερα του ενός πρόσωπα, για την δικαιολόγηση του αφορολογήτου τους. Οι παρέχοντες υπηρεσίες δεν θα διακρίνονται σε ελεύθερους ή μη επαγγελματίες, απλά θα είναι οι παρέχοντες υπηρεσίες. 7. Οι φορολογούμενοι, που έχουν έσοδα από την συμπτωματική παροχή υπηρεσιών μέχρι και 10.000,00 € ετησίως, (σε πρόσωπο διαφορετικό από τον εργοδότη τους, όταν πρόκειται για μισθωτούς), θα τιμολογούνται από τον δέκτη των υπηρεσιών με την έκδοση του στοιχείου «Απόδειξη Δαπανών» Στην αμοιβή τους θα γίνονται οι εξής κρατήσεις, υπερ ΙΚΑ 15% ή 10% ή τίποτα, για προκαταβολή φόρου εισοδήματος 20% και για χαρτόσημο 3,6% ή 2,4%. Η παρακράτηση φόρου θα υπολογίζεται μετά την αφαίρεση των κρατήσεων για το ΙΚΑ και το χαρτόσημο. Η παρακράτηση υπέρ του ΙΚΑ δεν θα πιστώνεται σε κανένα πρόσωπο, απλώς θα είναι ένα έσοδο για το ΙΚΑ προκειμένου να αντιλογήσει έσοδά του, που χάνονται κατά το μέρος που τα παραπάνω έσοδα υποκρύπτουν εξαρτημένη εργασία. Η συμπτωματική αυτή παροχή υπηρεσιών δεν θα μπορεί να ξεπερνάει τις 2.000,00 € σε έναν και μόνο επιτηδευματία, ούτε σε καμία περίπτωση το ποσό των 10.000,00 € ετησίως. Εάν κάποιος σκεφθεί γιατί αυτά τα πρόσωπα να μην έχουν κάνει έναρξη και να αποδίδουν ΦΠΑ, μην ξεχνάτε ότι το αποτέλεσμα για το ΦΠΑ από αυτή την δοσοληψία είναι ουδέτερο (ο ένας τον εκπίπτει και ο άλλος τον αποδίδει) Η πρότασή μου για την αποτύπωση σε κάθε παραστατικό που εκδίδεται με μηχανισμό, ενός μοναδικού αλγορίθμου, συνδέεται με μία άλλη πρότασή μου, στην διαβούλευση για την έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα καταναλωτικών δαπανών με αποδείξεις, την οποία σας επισυνάπτω. « από Φιλιππίδης Γιώργος - — 24 Δεκεμβρίου 2009 @ 18:18 Αγαπητοί υπουργοί, Χαίρομαι που μου δίνετε τη δυνατότητα να καταθέσω την άποψή μου για το μέτρο της έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα δαπανών που καλύπτονται με νόμιμα φορολογικά στοιχεία. Είμαι ελεύθερος επαγγελματίας, οικονομολόγος, με εξειδίκευση την υποστήριξη των οικονομικών τμημάτων επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα. Επίσης έχω συνεργαστεί συμπτωματικά και με τον δημόσιο τομέα, συγκεκριμένα υποστήριξα και επόπτευσα, τα λογιστήρια του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κρήτης για επτά περίπου χρόνια και της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας Κρήτης για έξι περίπου χρόνια. Έχω μία εμπειρία 25 και πλέον χρόνων και άρα έχω μία εμπεριστατωμένη άποψη γύρω από το θέμα της φοροδιαφυγής και της οργάνωσης των οικονομικών υπηρεσιών της Ελλάδας. Αν μπορούσα να κάνω μια πρόταση, θα ήταν, να δώσετε την δυνατότητα σε έμπειρους συναδέλφους, που θα υποδειχθούν ίσως με ευθύνη των τμημάτων του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, να υποβάλλουν σε σας απόψεις για θέματα της αρμοδιότητάς σας, που σας απασχολούν. Στην δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση που περνά η χώρα μας έχει γίνει ξανά, πολύ πιο επίκαιρο το θέμα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και πως οι πολίτες που απαρτίζουν αυτή την χώρα θα βοηθήσουν σε αυτό. Η άποψη η δικιά μου είναι πως το αφορολόγητο των φυσικών προσώπων πρέπει να συνδέεται με τις πραγματικές δαπάνες μίας οικογένειας, ανάλογα με τα μέλη της. Άρα σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να δικαιολογείται σχεδόν στο σύνολό του, με νόμιμα φορολογικά στοιχεία. Υπάρχουν πολλές σκέψεις και εξειδικεύσεις για το παραπάνω και πιστεύω ότι μία μελέτη θα καταλήξει στις καλύτερες αποφάσεις. Πριν από κάποια χρόνια η παραπάνω πρόταση θα φάνταζε ουτοπική, σήμερα όμως με την τεχνολογική υποστήριξη τα πάντα λύνονται αρκεί να υπάρχει η πολιτική βούληση. Σίγουρα το να μαζεύουν αποδείξεις οι φορολογούμενοι και να τις προσκομίζουν στις εφορίες για έλεγχο είναι κάτι παράλογο και αντιμετωπίζεται δίκαια με χλευασμό από το κοινωνικό σύνολο. Η πρόταση μου δεν αντιμετωπίζει άμεσα το θέμα απαιτεί μία προεργασία για ένα έτος, δίνει όμως το στίγμα ότι αυτή η χώρα πρωτοπορεί σε ιδέες. Στα πλαίσια της κατάργησης ή εγώ θα έλεγα αναμόρφωσης του Κ.Β.Σ., που για μένα είναι απολύτως αναγκαία, θα μπορούσε να προβλεφθεί η έκδοση όλων των στοιχείων πλέον με την αποτύπωση σε κάθε ένα από αυτά ενός αλγορίθμου, (ίσως η σήμανση με την οποία εκδίδονται τα φορολογικά στοιχεία από τους φορολογικούς μηχανισμούς να καλύπτει αυτή την ανάγκη) που θα περιλαμβάνει την ημερομηνία έκδοσης το ποσό και τον Α.Φ.Μ. του εκδότη. Όταν λέω όλα τα στοιχεία όμως εννοώ όλα π.χ. και οι Α.Π.Υ. των ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών όπως π.χ. ηλεκτρολόγων υδραυλικών και λοιπών τεχνικών. Με τι τεχνικά μέσα μπορεί να γίνει αυτό και πόσο θα κοστίσει ο εξοπλισμός και πως θα αποκτηθεί, για όλα αυτά ας απαντήσει το υπουργείο, θα μπορούσε π.χ. να επιδοτηθεί η απόκτηση του εξοπλισμού. Ο κάθε φορολογούμενος με τον προσωπικό του κωδικό θα εισέρχεται μέσω internet στην μερίδα του και θα την πιστώνει οποιαδήποτε ημέρα του έτους, που διανύουμε, με τον αλγόριθμο της κάθε απόδειξης ο οποίος θα είναι μοναδικός, δεν θα μπορεί δηλαδή να επαναληφθεί, η πληκτρολόγηση του ίδιου αλγορίθμου από άλλο πρόσωπο. Έτσι θα υπάρξει η δυνατότητα να καλύπτει η κάθε οικογένεια το αφορολόγητο που της αναλογεί με τις παντός είδους δαπάνες της, κάτι που είναι απόλυτα δίκαιο και κατ’ επανάληψη έχει διατυπωθεί από πολλούς φορείς και κόμματα. Η παραπάνω απόφαση θα δώσει το κίνητρο σε όλους τους φορολογούμενους να ζητούν τις αποδείξεις τους και να παρακολουθούν το ύψος του αφορολόγητού τους μέσα από την προσωπική τους μερίδα. Εδώ μπορεί να υπάρξουν πολλές επιλογές για το ποιο είναι το ύψος του αφορολόγητου ανάλογα με τις οικογενειακές υποχρεώσεις, ή σε τι ποσοστό της αξίας θα εκπίπτει, ή σε τι ποσοστό θα αναγνωρίζεται χωρίς αποδείξεις, αφού είναι εύλογο να οριστεί ανάλογα ένα ποσό ελάχιστου κόστους για ηλεκτρισμό και επικοινωνίες εάν αυτές οι αποδείξεις δεν περνούν στην μερίδα του φορολογούμενου. Στο τέλος του χρόνου ο φορολογούμενος θα υποβάλει την δήλωσή του και με την εκκαθάρισή της, αυτόματα θα γίνεται ο συμψηφισμός του αφορολογήτου του, με βάση το ποσό που έχει πιστώσει την μερίδα του.» Γ. ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΒΙΒΛΙΑ Ο κάθε επιτηδευματίας ανάλογα με τη φύση των εργασιών του μπορεί να τηρεί οποιοδήποτε πρόσθετο βιβλίο με ανάλογη γραμμογράφηση, που θα επιτρέπει, να μην μπορεί να αμφισβητηθεί η ειλικρίνεια και οι αγαθές του προθέσεις, τα σημερινά πρόσθετα βιβλία είναι ενδεικτικά της οργάνωσης, που μπορεί να τηρήσει ο κάθε επιτηδευματίας ανάλογα με το είδος των εργασιών του. Δ. ΒΙΒΛΙΑ ΑΠΟΘΗΚΗΣ Ο κάθε επιτηδευματίας που τηρεί βιβλία κατά την διπλογραφική μέθοδο θα πρέπει να παρακολουθεί το κάθε εμπορεύσιμο είδος του, σε αποθήκη κατά την εισαγωγή και την εξαγωγή ούτως ώστε σε περίπτωση ελέγχου να μπορεί να δικαιολογήσει τα αποθέματά του. Εδώ είναι απαραίτητο να καθοριστεί ένα ποσοστό απόκλισης π.χ. 2% στα διάφορα είδη. Το ποσοστό αυτό μπορεί να προέλθει από ακούσια λάθη, τα οποία θα μπορούν να δημιουργούν έλλειμμα ή πλεόνασμα σε κάποια είδη. Η ενημέρωση της αποθήκης κατά την εισαγωγή θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον σε χρόνο ανάλογο των φορολογικών υποχρεώσεων του κάθε επιτηδευματία., π.χ. εάν ο ΦΠΑ αποδίδεται ως την 25η του επόμενου μήνα και η αποθήκη ευλόγως πρέπει να είναι ενημερωμένη μέχρι αυτή την ημερομηνία. Η αποθήκη δεν θα εκτυπώνεται, απλώς θα είναι αποθηκευμένη στο εμπορικό πρόγραμμα της κάθε επιχείρησης και μέρος της ή κάποια είδη θα εκτυπώνονται όταν ζητηθεί για λόγους ελέγχου. Ανάλογα με την φύση των εργασιών τους κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων όπως οι μεταποιητικές και ανάλογα με το τζίρο τους, θα μπορούν να τηρούν αποθήκη μόνο κατά την εισαγωγή των πρώτων & β’ υλών τους και αποθήκη παραγομένων προϊόντων που θα προκύπτει με ένα απλό εσωτερικό έγγραφο, χωρίς να τις αναγκάζουμε να προχωρούν σε ανάλωση, που είναι μία πιο σύνθετη διαδικασία, στη συνέχεια την αποθήκη των προϊόντων την παρακολουθούμε κατά την εισαγωγή και την εξαγωγή,(σίγουρα από μια τέτοια διαδικασία ο έλεγχος μπορεί να αντλήσει χρήσιμα συμπεράσματα). Για μεταποιητικές από ένα ύψος τζίρου και πάνω να προκύπτει η αποθήκη των προϊόντων τους μέσα από την διαδικασία της παραγωγής με ανάλωση πρώτων & β’υλών. Θα μπορούσα να σας γράψω πάρα πολλά για κάθε ένα από τα σημερινά ισχύοντα και πως κατά την άποψή μου μπορούν να αλλάξουν, να απλοποιηθούν ή να καταργηθούν, με ανάλογη λογική όπως παραπάνω. Με μείωση των δοσοληψιών με τις εφορίες. Ο κύριος ρόλος των εφοριών να είναι οι ουσιαστικοί προσωρινοί δειγματοληπτικοί και ο τακτικός έλεγχος των επιχειρήσεων, πάντα όμως μετά από ραντεβού και όχι όπως γίνεται σήμερα με το πιστόλι στον κρόταφο. Το ΣΔΟΕ ή ΥΠΕΕ να επικεντρωθούν στον έλεγχο της διακίνησης, εάν επεκτείνουν τον έλεγχό τους και σε άλλα θέματα, να γίνεται με σημείωμα κλήσης σε εύλογο χρονικό διάστημα. Δεν είναι δυνατόν ο έχων της ευθύνη λογιστής, να είναι ανα πάσα στιγνή διαθέσιμος Επιτέλους λίγο σεβασμός, ας γίνουμε πολιτισμένοι σε αυτό το επίπεδο. Με εκτίμηση Φιλιππίδης Γιώργος