Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα1) Προτείνεται μια ενιαία, προοδευτική, τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα για όλα τα εισοδήματα.Σχόλιο του χρήστη Θέμης Τζαβάρας | 14 Ιανουαρίου 2010, 20:56
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Πρόταση αντικειμενικού υπολογισμού αφορολογήτων -κλίμακας. Το φορολογικό σύστημα για να γίνει αποτελεσματικό πρέπει να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Γι΄ αυτό πρέπει να είναι δίκαιο (ίδια αντιμετώπιση ομοίων καταστάσεων), απλοποιημένο ( αφαίρεση αντικρουόμενων και Σιβυλλικών διατάξεων), αντικειμενικό (ισότητα στις σχέσεις φορολογουμένων κράτους με πρόταξη των δικαιωμάτων του ατόμου), και να έχει συνοχή. Οι κανόνες πρέπει να βασίζονται στην αρχή ότι οι φορολογούμενοι είναι “ τίμιοι και ειλικρινείς μέχρις αποδείξεως του εναντίον”. Με βάσει τους πάρα πάνω κανόνες πρέπει να επανακριθούν όλες οι σημερινές διατάξεις και να τροποποιηθούν όσες δεν βρίσκονται σε αρμονία με αυτούς. A΄ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΠΟΙΗΣΗ. Προτείνεται η σύσταση ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ (Α-ΟΚΕ) με αντικείμενο: 1.Τον προσδιορισμό του ελάχιστου ποσού που απαιτείται για την κάλυψη των φυσικών αναγκών (τροφή- ένδυση – κατοικία) κατοίκου πόλης. 2.Ομοίως το όριο της κοινωνικοοικονομικής φτώχειας κατοίκου πόλης. Δηλαδή το όριο ενεργοποίησης της κοινωνικής αλληλεγγύης για την ενίσχυση και την στήριξη εισοδημάτων που βρίσκονται κάτω από το όριο αυτό. 3.Το ελάχιστο όριο του ετήσιου εισοδήματος από την εργασία (μισθωτού - ελεύθερου επαγγελματία). Περιλαμβάνει την υπερκάλυψη του ως άνω (2) επιπέδου συν ποσοστό αποταμίευσης για την απόκτηση κεφαλαιουχικών αγαθών (αγορά οικιακού εξοπλισμού, αυτοκινήτου, κατοικίας κλπ). 4.Τον εντοπισμό κάθε μορφής ανισοτήτων που έχουν αναπτυχθεί στις σχέσεις κράτους πολίτη οφειλόμενων σε οποιαδήποτε αιτία και οποιαδήποτε πλευρά και την πρόταση εναλλακτικών διορθωτικών μέτρων με επιμέτρηση των μικρο- μακροπροθέσμων επιπτώσεων και στόχο: - Την ισότητα στις σχέσεις κράτους πολίτη (π.χ. Αμφίπλευρα ισότιμες Προθεσμίες, Επιτόκια Υπερημερίας και Πρόστιμα για καθυστερήσεις) πρόταξη των υποχρεώσεων του κράτους και την υποβοήθηση των πολιτών που ανήκουν στα χαμηλά στρώματα. - Την αντικειμενοποίηση στην επίλυση των φορολογικών διαφορών που προκύπτουν από τους φορολογικούς ελέγχουν μέχρι να εξαλειφθεί η ασυδοσία των ελεγκτών και να μπουν μόνιμοι και κοινά αποδεκτοί κανόνες καθορισμού εσόδων εξόδων και της διαμόρφωσης του φορολογητέου εισοδήματος που δεν επιδέχονται παρερμηνείες ή αυθαίρετες κρίσεις. Την ταχύτατη εκδίκαση των δικαστικών υποθέσεων φορολογικής φύσης και την ενσωμάτωση των αποφάσεων με προσαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας . Η δημιουργία της Α-ΟΚΕ θα βοηθήσει στην αντικειμενοποίηση του συστήματος. Α΄ Αντικειμενικός τρόπος Υπολογισμού του αφορολογήτου. Ένα μίνιμουμ κόστος κάλυψης των ατομικών βασικών ή αλλιώς φυσικών αναγκών (τροφή -ένδυση -κατοικία - Iεράρχηση κατά Maslow) να υπολογίζεται από την Ανεξάρτητη Οικονομική και Κοινωνική επιτροπή (A-ΟΚΕ) με βάση τις μέσες ανάγκες κατοίκου πόλης και αποτελεί το ατομικό αφορολόγητο. Αυτό το ατομικό αφορολόγητο σαν δαπάνη προηγείται κάθε άλλης δαπάνης ( φόροι ή άλλες δαπάνες ) Η Φορολογία ακολουθεί αμέσως μετά, προηγούμενη κάθε άλλης δαπάνης που που απαιτείται για την κάλυψη άλλων αναγκών του ατόμου που προκύπτουν από την ένταξή του και την λειτουργία μέσα στο κοινωνικό σύνολο. Η ιεράρχηση στην κάλυψη των αναγκών πρέπει να είναι : 1.Προηγούνται οι δαπάνες για την κάλυψη των Ατομικών Φυσικών Αναγκών. 2.Ακολουθεί η Φορολογία του εισοδήματος για να καλυφθούν οι κοινές ανάγκες. 3.Έπεται η κάλυψη των πάσης φύσεως άλλων δαπανών. Η αντικειμενικότητα προτείνεται για επανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος. Β΄ Κοινωνική πολιτική, στήριξη του οικογενειακού εισοδήματος καταπολέμηση της Υπογεννητικότητας. Το ατομικό αφορολόγητο πρέπει να ισχύει ατομικά για τον φορολογούμενο και για κάθε ένα μέλος που συνοικεί και τον βαρύνει. πχ. Με σύζυγο και δύο παιδιά το αφορολόγητο γίνεται τετραπλάσιο από το του εργένη. Σημερινό Αφορολόγητο : Ατομικό = μισθωτοί 12000 (λοιποί 10500), Με σύζυγο που δεν εργάζεται και δύο παιδιά = μισθωτοί 14000!!! (λοιποί 12500) Με βάση το προτεινόμενο: Ατομικό = πχ. 5000 Με σύζυγο που δεν εργάζεται και δύο παιδιά = 5000 x 4 =20000. Είναι προφανές ότι μέσα από την πρόταση στηρίζεται: -Η αποκέντρωση ( το αφορολόγητο υπολογίζεται με βάση τον κάτοικο πόλης και είναι προφανώς μεγαλύτερο από του κατοίκου σε χωριό). -Το οικογενειακό εισόδημα (αναγνωρίζονται ουσιαστικές δαπάνες για σύζυγο και παιδιά). -Αντιμετωπίζεται η υπογεννητικότητα. Όσα περισσότερα παιδιά, τόσα περισσότερα αφορολόγητα). Τι πρέπει να ζητήσει η πολιτεία για αυτή την παροχή. Οι πολίτες να ζητούν και να παίρνουν αποδείξεις. Εάν κάποιος συλληφθεί σε έλεγχο να μην έχει πάρει απόδειξη, να χάνει το αφορολόγητο για αυτήν την χρονιά. Γ΄ Αντικειμενικός υπολογισμός του μέσου ποσού και ποσοστού φόρου και διαμόρφωση κλίμακας. 1.Από το σύνολο των υπολογιζόμενων κρατικών δαπανών αφαιρούνται οι εισπραττόμενοι ειδικοί φόροι οι έμμεσοι φόροι, τα τέλη και άλλα έσοδα κάθε μορφής. 2.Το υπόλοιπο που απομένει πρέπει να καλυφθεί από την φορολογία εισοδήματος. 3.Με βάση τις δηλώσεις του προηγούμενου χρόνου, υπολογίζεται ο μέσος κατά κεφαλή φόρος, το μέσο φορολογητέο εισόδημα και το μέσο ποσοστό φόρου που απαιτούνται για την κάλυψη του υπολοίπου των κρατικών Δαπανών ( στοιχεία από TAXIS) Είναι προφανές ότι οι πάρα πάνω μέσοι όροι ποσών και ποσοστών διαμορφώνονται,με βάση τα σημερινά επίπεδα φοροδιαφυγής, τις στρεβλώσεις που δημιουργούν οι πάσης φύσεως χαριστικές διατάξεις και οι ανισότητες που υπάρχουν στον τρόπο φορολόγησης των εισοδημάτων ανάλογα με την πηγή προέλευσης. Είναι επίσης προφανές ότι οι μέσοι όροι θα βελτιώνονται ανάλογα με την επιτυχή έκβαση της μάχης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών. Όσο περισσότεροι κάνουν δήλωση και όσο περισσότερα φοροδιαφεύγοντα εισοδήματα συλλαμβάνονται τόσο το μέσο κατά κεφαλή και το μέσο ποσοστό φόρου θα μειώνονται. Οι πολίτες θα πρέπει να ενημερώνονται (διαφάνεια στην επικοινωνία ) με τα αποτελέσματα των μέτρων κατά της φοροδιαφυγής και, κυρίως, να υπάρχει δέσμευση ότι οι επιτυχίες θα οδηγούν στην ελάφρυνση της φορολογικής κλίμακας ετησίως. 4.Διαμόρφωση της κλίμακας .Ενίσχυση των αδυνάτων. -Το μέσο εισόδημα και ποσοστό φόρου, μειώνεται κλιμακωτά για τα χαμηλά εισοδήματα σε βαθμίδες ισόποσες με το ύψος του αφορολογήτου (πχ. € 5000 στο παράδειγμα ) και ίσου ποσοστού φόρου π.χ.5 ποσοστιαίων μονάδων (δηλαδή αν μέσος όρος 30%, τότε κλίμακες του 25/20/15/10/5). -Εφαρμόζονται και πάλι τα στατιστικά στοιχεία του TAXIS και οι απώλειες από τις πάρα πάνω μειώσεις καλύπτονται από αντίστοιχα κλιμάκια εισοδήματος που υπερβαίνουν το μέσο φορολογητέο εισόδημα με αντίστοιχα αυξημένα ποσοστά φόρου. Στον υπολογισμό της κλίμακας, πρέπει να λαμβάνονται υπ΄ όψιν οι κρατικές λειτουργικές δαπάνες ., οι δαπάνες για επενδύσεις, ο πληθωρισμός, αποθεματικά για την αντιμετώπιση εκτάκτων καταστάσεων και η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και των ανισοτήτων. Η κλίμακα θα πρέπει να μένει σταθερή τουλάχιστον για μια πενταετία. Εκτάκτως και μέχρι να σταθεροποιηθεί το σύστημα και να επιτευχθεί η έξοδος από την κρίση, μπορεί να υπολογίζεται σε ετήσια βάση.