Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη ΠΑΣΕΓΕΣ | 15 Ιανουαρίου 2010, 09:18
Επισημάνσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ για τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος ΓΕΝΙΚΑ Άποψη της ΠΑΣΕΓΕΣ είναι ότι ένα δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από απλοποίηση διατάξεων και διαδικασιών, διαφάνεια, σταθερότητα και δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών. Εκτιμάται ότι, τόσο οι αγρότες όσο και Φορείς τους συμβάλλουν αποφασιστικά, στο μέτρο που τους αναλογεί, στις φοροδοτικές τους υποχρεώσεις. Στα πλαίσια της βούλησης της ΠΑΣΕΓΕΣ να συμβάλλει στη δημιουργία ενός απλού, αποτελεσματικού και δίκαιου φορολογικού συστήματος καταθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις που αφορούν τους αγρότες και τους Φορείς τους. 1. Φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων - αγρότη Η ΠΑΣΕΓΕΣ έχει επισημάνει ότι το αγροτικό εισόδημα, παρουσιάζει συνεχή κάμψη, κυρίως εξαιτίας της στασιμότητας των τιμών παραγωγού σε συνδυασμό με τη σημαντική αύξηση του κόστους παραγωγής. Το γεγονός αυτό οφείλεται στις συνεχείς αυξήσεις των τιμών των εισροών, εξαιτίας των αλλεπάλληλων αυξήσεων στις τιμές των αναλώσιμων μέσων (σπόροι, λιπαντικά, λιπάσματα, γεωργικά, φάρμακα, ζωοτροφές, εφόδια, εργαλεία, εξοπλισμός). Σύμφωνα με τα παραπάνω η ΠΑΣΕΓΕΣ προτείνει: 1.1. Το υπάρχον σύστημα φορολόγησης των αγροτών ανταποκρίνεται πλήρως στη φοροδοτική τους ικανότητα και πρέπει να παραμείνει ως έχει με την ακόλουθη βελτίωση: Όπως είναι γνωστό από το καθαρό εισόδημα των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, που προσδιορίζεται με την αντικειμενική μέθοδο, σύμφωνα με το νόμο 2238/1994, εκπίπτει ένα μέρος των δαπανών τους για την αγορά καινούργιου πάγιου εξοπλισμού, που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις ανάγκες της αγροτικής εκμετάλλευσης, εφάπαξ, κατά το χρόνο πραγματοποίησης της δαπάνης. Το ποσοστό της έκπτωσης αυτής κυμαίνεται σήμερα από 25 έως 50% (περίπτωση νέων αγροτών). Με δεδομένο το έλλειμμα των επενδύσεων στον πρωτογενή τομέα και τους περιορισμένους πόρους που διατίθενται από τους αναπτυξιακούς – επενδυτικούς νόμους για την προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού, θεωρείται κρίσιμη και αναγκαία η δημιουργία πρόσθετων αναπτυξιακών κινήτρων φορολογικού χαρακτήρα, που αφορούν κυρίως στους νέους αγρότες. Συνεπώς πρέπει να υιοθετηθεί μια αναπτυξιακή πολιτική πρόταση, παρέχοντας τη δυνατότητα έκπτωσης της δαπάνης αυτής μέχρι και του 100% του κόστους της, για την αγορά πάγιου εξοπλισμού, αλλά και εξοπλισμού νέας – σύγχρονης τεχνολογίας που εξυπηρετεί τις συναλλαγές των νέων αγροτών για τις ανάγκες της αγροτικής τους εκμετάλλευσης με τρίτους και μέχρι 50% για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες άνω των 40 ετών, με δυνατότητα μεταφοράς της υπολειπόμενης δαπάνης, σε δύο τουλάχιστον επόμενες χρήσεις. 2. Φορολογία Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων Είναι γνωστό ότι, η φορολογική νομοθεσία που διέπει τις Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις είναι εναρμονισμένη τόσο με αυτή της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης, όσο και με τις διεθνείς συνεταιριστικές αρχές. Για αυτό το λόγο πρέπει να παραμείνει ως έχει. 3. Φορολογία Κεφαλαίου – Περιουσίας 3.1. Οι απαλλαγές των αγροτών στην απόκτηση των γεωργικών και κτηνοτροφικών εκτάσεων μαζί με τις εγκαταστάσεις τους που εξυπηρετούν αποκλειστικά την εκμετάλλευσή τους, να παραμείνουν ως έχουν. 3.2. Είναι γνωστό ότι: • ΄Ολες οι γεωργικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις αντιμετωπίζουν σε παγκόσμιο επίπεδο δυσμενέστερες συνθήκες λειτουργίας, απ΄ ότι οι άλλες επιχειρήσεις και κατά συνέπεια τυγχάνουν από όλα τα κράτη και ιδίως από εκείνα της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης ευνοϊκής μεταχείρισης. • Οι συνθήκες αυτές είναι στη χώρα μας πλέον αντίξοες, με συνέπεια ο αριθμός των απασχολούμενων στη γεωργία και κτηνοτροφία διαρκώς να μειώνεται, η γεωργική και η κτηνοτροφική παραγωγή από έτος σε έτος αισθητά να υποχωρεί, ενώ οι εισαγωγές τροφίμων σταθερά να αυξάνουν. Επομένως, η επιβάρυνση από κάθε φόρο θα αποτελέσει πρόσθετο παράγοντα αποθάρρυνσης των νέων να ασχοληθούν με αυτούς τους παραγωγικούς τομείς, θα αποτελούσε δε και ανακολουθία στις εξαγγελίες της πολιτείας, για καταβαλλόμενες προσπάθειες με σκοπό την παραμονή των νέων στην ύπαιθρο. • Η μορφή και το αντικείμενο των γεωργικών και ιδίως των κτηνοτροφικών και πτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων απαιτεί κτιριακές εγκαταστάσεις δυσανάλογα μεγάλου εμβαδού έναντι του συνολικού κύκλου των εργασιών τους, και κατά συνέπεια, το οσοδήποτε χαμηλό τέλος ανά τετραγωνικό μέτρο (μ²) αποτελεί δυσβάσταχτη επιβάρυνση για τις ήδη από πολλές αιτίες προβληματικές αγροτικές επιχειρήσεις. • Ένα σημαντικό ποσοστό των αγροτικών και κύρια των κτηνοτροφικών κτιριακών εγκαταστάσεων χαρακτηρίζεται από το πρόχειρο της κατασκευής και την ιδιαίτερα χαμηλή αξία τους (υποτυπώδη υπόστεγα, απλές μεταλλικές κατασκευές κ.λ.π.), γεγονός που καθιστά την επιβολή κάθε φόρου σε αυτές πλήρως αδικαιολόγητη. • Σε ολόκληρη τη χώρα υπάρχουν πολυάριθμα μεγάλου εμβαδού και από πολλών ετών μη χρησιμοποιούμενα γεωργικά και ιδίως κτηνοτροφικά και πτηνοτροφικά κτίσματα και άρα είναι αδιανόητο τα κτίρια αυτά να επιβαρυνθούν με φόρο δεδομένου, μάλιστα, ότι α) βρίσκονται όλα μακράν οικισμών β) πολεοδομικά είναι ανεπίτρεπτη η για άλλο σκοπό χρησιμοποίησή τους γ) και σπουδαιότερο, επειδή παραμένουν για πολλά έτη εξαιτίας των παρατεταμένων κρίσεων στον αγροτικό τομέα, σε αχρηστία δεν υπάρχει προοπτική για τη χρησιμοποίησή τους στο άμεσο μέλλον. Για όλους τους παραπάνω λόγους και ενόψει κατάργησης του ΕΤΑΚ η ΠΑΣΕΓΕΣ προτείνει: α. Τα ιδιόκτητα ακίνητα των αγροτών, τα οποία χρησιμοποιούνται στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων, να απαλλάσσονται από κάθε φόρο περιουσίας. β. Τα ιδιόκτητα ακίνητα των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων του ν.2810/2000, τα οποία εξυπηρετούν τις ανάγκες των σκοπών του καταστατικού τους, να απαλλάσσονται από κάθε φόρο περιουσίας. 4. Έμμεσοι Φόροι – Δασμοί 4.1. Αύξηση της επιστροφής ΦΠΑ προς τους αγρότες από 7% σε 11% για τις πωλήσεις έτους 2009. Θεωρούμε απαραίτητη την άμεση θεσμοθέτηση της εξαγγελίας της κυβέρνησης για αύξηση της επιστροφής του Φ.Π.Α. στα προϊόντα φυτικής και ζωικής παραγωγής των αγροτών, για τις πωλήσεις έτους 2009, από 7% σε 11%, δεδομένου ότι η περίοδος υποβολής των παραστατικών από τους αγρότες των πωλήσεων τους αρχίζει την 1η Μαρτίου 2010. 4.2. Επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Πετρελαίου σε ποσοστό 4% επί των τιμολογίων πώλησης αγροτικών προϊόντων. Ο ειδικός κατ’ αποκοπή συντελεστής επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) του πετρελαίου πρέπει να ανέρχεται σε 4% για την φυτική παραγωγή και για την ζωική παραγωγή επί των τιμολογίων πώλησης των αγροτικών προϊόντων. Σημειώνεται ότι με βάση την ισχύουσα ρύθμιση οι αγρότες που καλλιεργούν κηπευτικά, αλλά οι παραγωγοί κηπευτικών (θερμοκηπίων κ.λ.π.) δεν εισπράττουν επιστροφή, αφού δεν επιδοτούνται. Είναι προφανής η ανάγκη και οι αγρότες παραγωγοί αυτών των καλλιεργειών να εισπράττουν κανονικά με βάση τα τιμολόγιά τους το ανάλογο ποσό επιστροφής. Σημειώνεται επίσης ότι με την υφιστάμενη απόφαση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δεν καλύπτονται όλοι οι κλάδοι της ζωικής παραγωγής, όπως για παράδειγμα η πτηνοτροφία. Είναι συνεπώς αναγκαίο στην προτεινόμενη διάκριση των συντελεστών σε 4% επί ακαθάριστων εσόδων να περιληφθούν όλοι οι κλάδοι της ζωικής παραγωγής. 4.3. Στους πόρους του ΕΛΓΑ, περιλαμβάνονται και τα έσοδα από την ειδική ασφαλιστική εισφορά (άρθρο 5α του Ν. 1790/88 όπως ισχύει) στην οποία υπόκεινται τα εγχώρια παραγόμενα αγροτικά προϊόντα και υποπροϊόντα, όπως ο νόμος ορίζει λεπτομερώς. Υπόχρεοι για την καταβολή της εισφοράς είναι εκείνοι, οι οποίοι υποχρεούνται, κατά τον Κ.Β.Σ. σε έκδοση τιμολογίων αγοράς ή πώλησης των αγροτικών προϊόντων ως άνω. Η εισφορά αυτή εισπράττεται από τις Δ.Ο.Υ., και αποδίδεται στον ΕΛΓΑ, σύμφωνα με τη διαδικασία, που προβλέπει ο νόμος. Προτείνεται από την ΠΑΣΕΓΕΣ να καταργηθεί, η ανωτέρω διαδικασία είσπραξης της ειδικής εισφοράς, και συγκεκριμένα να καταργηθεί η παρακράτηση της εισφοράς εκ μέρους των εμπόρων κατά την έκδοση των τιμολογίων πώλησης των αγροτικών προϊόντων των παραγωγών, οι οποίοι δεν εντάσσονται στο κανονικό καθεστώς (τηρούν βιβλία εσόδων και εξόδων) και αποτελούν την πλειοψηφία. Η παρακράτηση και απόδοση της εισφοράς προτείνεται να γίνεται με την ίδια διαδικασία που ακολουθείται για τον ΦΠΑ και ΕΦΚ πετρελαίου, δηλαδή με συμψηφισμό και άμεση πίστωση στον λογαριασμό του ΕΛΓΑ. Διευκρινίζεται ότι οι διαδικασίες, για την επιστροφή ΦΠΑ και ΕΦΚ πετρελαίου πραγματοποιείται από τις Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις, μέσω της συγκέντρωσης των απαραίτητων παραστατικών πώλησης των αγροτικών προϊόντων από τους παραγωγούς, την ψηφιακή καταχώρησή τους και την υποβολή τους στο ΚΕΠΥΟ με σκοπό την εκκαθάριση. Η προαναφερόμενη μεταβολή παρουσιάζει τα εξής πλεονεκτήματα: • Αποφυγή φαινομένων άσκησης πιέσεων από τους εμπόρους στους παραγωγούς, για αναγραφή μικρότερης ποσότητας ή ονομαστικών τιμών πώλησης των αγροτικών προϊόντων στα σχετικά παραστατικά πώλησής τους (τιμολόγια-εκκαθαρίσεις). • Επίλυση του προβλήματος της μη απόδοσης των εισφορών υπέρ ΕΛΓΑ από τους αγοραστές αγροτικών προϊόντων ή απόδοσης μειωμένων ποσών σε σχέση με τα προβλεπόμενα (καταπολέμηση εισφοροδιαφυγής). • Δραστική μείωση της γραφειοκρατίας και απλούστερη-εξορθολογικοποίηση των διαδικασιών. Πράγματι μέσω ενός προσχεδιασμένου εντύπου θα ολοκληρώνονται ταυτόχρονα άμεσα όλες οι ενέργειες που απαιτούνται για την επιστροφή ΦΠΑ και ΕΦΚ καθώς και η απόδοση της εισφοράς υπέρ ΕΛΓΑ. • Εμπέδωση ασφαλιστικής συνείδησης στους αγρότες και πλήρης τεκμηρίωση της απόδοσης στο ακέραιο των ασφαλιστικών εισφορών τους στον ΕΛΓΑ. • Αύξηση των εσόδων του Κράτους από την έμμεση (ΦΠΑ) και άμεση φορολογία στα επόμενα στάδια διακίνησης των γεωργικών προϊόντων. 5. Ελεγκτικές διαδικασίες – φοροδιαφυγή Η περιοχή δράσης για τις ΑΣΟ εκτείνεται συνήθως στα όρια μιας επαρχίας ή ενός νομού. Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους σε μεγάλη γεωγραφική περιφέρεια με την ύπαρξη υποκαταστημάτων πώλησης αγροτικών εφοδίων ή σημείων συγκέντρωσης και προώθησης αγροτικών προϊόντων, καθιστά το έργο της έκδοσης των αναγκαίων παραστατικών διακίνησης πολύ δύσκολο, λαμβάνοντας υπόψη την ευπάθεια των προϊόντων που διαχειρίζονται. Πρόσφατη έρευνα που διενεργήσαμε στις ΑΣΟ – μέλη μας σχετικά με τυχόν παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας, κατέδειξε ότι ένα ποσοστό των μελών μας έχει υποπέσει, για τους λόγους που προαναφέρθηκαν σε τυπικές παραβάσεις του Κ.Β.Σ., χωρίς όμως το γεγονός αυτό να σχετίζεται με απόκρυψη φορολογητέας ύλης. Είναι φανερό ότι επιβολή ποινών και προστίμων στις περιπτώσεις αυτές έρχεται πολλές φορές σε αντίθεση με το κοινό περί δικαίου αίσθημα και δημιουργεί προστριβές και προβλήματα. Από την άλλη πλευρά κυκλοφορούν ανενόχλητοι έμποροι – διακινητές αγροτικών προϊόντων χωρίς καμία υποδομή, χωρίς κανένα παραστατικό στοιχείο. Η αδυναμία και η «απροθυμία» των ελεγκτικών αρχών να ελέγξουν τη διακίνηση και την τιμολόγηση αγροτικών προϊόντων των εμπόρων διακινητών, συνεπάγεται εκτεταμένη φοροδιαφυγή, αλλά και μειωμένη επιστροφή ΦΠΑ στους αγρότες. Αυτή η άνιση αντιμετώπιση αίρει κάθε αίσθημα δικαίου στην ύπαιθρο και οπωσδήποτε δεν μπορεί να συνεχιστεί. Είναι απόλυτα αναγκαίο να κατανοηθεί ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο κάθε δίκαιου φορολογικού συστήματος. Σημειώνεται τέλος ότι οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι Ενώσεις τους, υποβάλλονται σε αυξημένου ύψους διαχειριστικό κόστος, εξαιτίας της ανάγκης τήρησης πρόσθετων στοιχείων, για να καλύψουν την αδυναμία συντονισμού και συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Γεωργίας. Έχοντας υπόψη τα παραπάνω και προκειμένου να αντιμετωπισθούν αυτά τα προβλήματα προτείνεται να υπάρξει σαφής διάταξη, από την οποία να προκύπτει ότι δεν επιβάλλονται πρόστιμα ή άλλες κυρώσεις στις περιπτώσεις που κατά τον έλεγχο των ΑΣΟ του ν. 2810/2000, από τα αρμόδια φορολογικά όργανα δεν διαπιστώνεται απόκρυψη φορολογητέας ύλης.